NRD Начало
Вторник, 17 Септември 2024
Начало Калейдоскоп Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
1486
Калейдоскоп

Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Това казва Дмитри Петренко, художествен ръководител на рускоезичния театър „Вене“ в Талин, Естония. „Ние използваме руски език, без да сме част от Русия

| 08 Юли 2024, 13:33 ч.
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Снимка © Даниел Димитров

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Това казва Дмитри Петренко, художествен ръководител на рускоезичния театър „Вене“ в Талин, Естония.

Балетна школа "Марина" при Народно читалище "Христо Ботев-1897" в град Пазарджик завоюва второ място на 18-тия Mеждународен младежки фестивал-конкурс на изкуствата "Музите" в Созопол, съобщиха от школата.

Балерините са се представили в стил класически балет, състезавайки се с участници от 18 страни. Освен второто място, школата е получила  купа във втора възрастова категория, такава за  соло в изпълнение на Велислава Дечева, която е спечелила трето място в стил класически балет и златен медал за първа възрастова група, допълниха още те.

Художественият ръководител Тони Райкова е получила диплом за високи професионални успехи и принос за фестивал "Музите", допълват от балетната школа.

През месец юни школата се включи в  Pazardjik Dance Open’24, организиран от Община Пазарджик и Общински детски комплекс – Пазарджик, като завоюва отличия, след което

Музей на изкуствата в САЩ продава картина на Лукас Кранах Стари - немски ренесансов художник, с която нейният еврейски собственик е бил принуден да се раздели заради нацисткото преследване през Втората световна война, предаде ДПА. 

Приходите ще бъдат поделени между Музея на изкуствата в Алънтаун, щата Пенсилвания, и наследниците на бившия собственик на картината Хенри Бромберг, съобщиха от институцията. 

Президентът и главен изпълнителен директор на музея Макс Уайнтрауб каза, че картината "Портрет на Георг Брадати, херцог на Саксония" е била закупена от музея от нюйоркска галерия през 1961 г.

"Това произведение на изкуството се появи на пазара и в крайна сметка попадна в музея, само защото Хенри Бромберг трябваше да избяга от преследване от нацистка Германия", каза той. 

"Моралният императив ни накара да действаме. Надяваме се, че този до

Дженифър Лопес се появи в светлината на прожекторите на Международния филмов фестивал в Торонто, за да представи новата си продукция Unstoppable, предаде АФП.  

Във филма 55-годишната актриса, певица и танцьорка е в ролята на майката на състезател по борба, изигран от Джарел Джером, който успява да постигне сериозни успехи, въпреки че е роден без десен крак.

"Когато прочетох сценария, се почувстват като толкова много жени, сред които и аз, които могат да бъдат свързани с битките, през които преминават в живота си",  каза Дженифър Лопес пред медиите. "Това е латиноистория, толкова вдъхновяваща... Нещо, което наистина ме докосна".

Преминаването й по червения килим на най-големия филмов фестивал в Северна Америка беше първата публична изява след обявяването на развода с актьора Бен Афлек. Той е съпродуцент на филма заедно с приятеля си Мат Деймън, но не

Откриваме новия театрален сезон с премиерата на спектакъла „Албена“, съобщиха от Родопски драматичен театър (РДТ) „Николай Хайтов“ – Смолян. Постановката на Йордан Йовков ще бъде изиграна за първи път пред публика на 20 септември.

„Албена“ е емблематично заглавие и по него Смолянският театър започна репетиции през януари тази година, но още в началото се наложи да се търси нова актриса за ролята на загиналата Емилия Ованесян, каза директорът на РДТ Румен Бечев. 

Режисьор е Делян Илиев, музиката е на Мира Искърова.  В ролите участват актьорите Божана Мановска, Асен Левов, Борис Хаджийски, Преслава Георгиева, Васил Читанов, Димитър Димитров, Искра Йосифова, Мариан Бозуков, Никола Орешков, Боряна Иванова, Миряна Найденова, Стефка Барбудова, Румен Митев. Костюмите са дело на Елена Иванова и Стефана Илиева. 

Човешката фигура е една от най-сложните за изпълнение в скулптурата. Може би причината е, че търся в пластиката да има някакво излъчване и живот, да не изглежда като мъртва статуетка. Това каза художникът Сейфетин Шекеров - Сефо, който за първи път гостува със самостоятелна изложба във варненската галерия „Арт Маркони”. По думите му не са лесни за изобразяване и животните, но те могат да се идеализират и в тях „да се излъже“, докато при човека не става, защото го познаваме най-добре. 

В неговата експозиция присъстват образи на риби, бикове, богове и герои. Изваяни са също женски тела и ритони. „Рибите са една от приятните за мен теми за работа. Правя ги от двадесет години с идеята да бъдат странни и нетипични, но често разбирам, че не можем да надминем природата“, сподели авторът. Впечатлен от философията на дервишите, която опознал наскоро, той ги претворява в рисунки и

„Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски“, разказва той. „Имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския“, допълва актрисата Татяна Косминина.

На фестивала „Световен театър в София“ естонската трупа представи „Страх и отчаяние в третата империя“, една от новите постановки на Тимофей Кулябин, по пиесата на Бертолт Брехт „Страх и мизерия в Третия райх“. Писана в емиграция, непосредствено преди Втората световна война, тя представя картина на живота по време на възхождащия националсоциализъм след възкачването на Хитлер на власт. Кулябин осъвременява някои от сцените в оригиналната творба и създава спектакъл за страха и отчаянието, за колективното онемяване, за изчезването на човешкото в едно тоталитарно общество.

„Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът“, коментира Татяна Косминина. „Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи“, допълва Петренко.

Татяна Косминина разказва за работата си с Кулябин: „Обикновено режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов“. Това е първата му постановка в нашия театър, неговият театрален език е интересен и разбираем и той знае какво иска, а ние не сме свикнали с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора, допълва Дмитри Петренко.

Татяна Косминина и Дмитри Петренко , в разговор с Даниел Димитров – за реакциите на българската публика, за актуалността на представлението, за работата с Тимофей Кулябин, за съществуването на един рускоезичен театър в Естония, за доверието на зрителите и на държавата.

Ямболският драматичен театър "Невена Коканова" започна репетиции на ново заглавие – поетичен спектакъл "Читалнята", който е по текстове на петима ямболски писатели, съобщиха от културния институт.

Премиерата ще бъде на 11 октомври в Художествената галерия "Жорж Папазов" в града.

Какво може да се случи в една читалня, какво може да бъде открито там и с какви  провокации ще се сблъскат актьори, автори и публика? Отговорите на тези въпроси ще дадат актьорите от Драматичен театър "Невена Коканова" Димитър Димитров, Радослава Донева и Георги Ружичка.

В "Читалнята" ще прозвучат произведения на Илко Капелев, Тенко Тенев, Антон Кабрански, Иван Газдов и Христо Карастоянов. Музиката е на Андон Балахуров. Ръководител на театралния проект е Димитър Димитров. Това е вторият поетичен спектакъл на театъра след "Отключено време", в който бяха представени седем ямбол

Световното турне на танцовото шоу „Огънят на Анадола“ минава през България през август, съобщават организаторите.

След Америка, Китай, Европа и голямата гала в Истанбул на 29 юни, трупата ще танцува в летните театри на Шумен (2 август), Велико Търново (3 август), Варна (4 август) и Бургас (5 август), както и в Античния театър в Пловдив (6 август) и „Арена Спартак“ в Кърджали (8 и 9 август).

„България има много специално място в сърцето ми. Обичам страната Ви, усещам ритъма на българските танци, откривам много близки елементи между тях и турския традиционен танц. Някои от танцьорите са български турци в трупата и това прави връзката ни още по-дълбока. За първи път ще представим нашия спектакъл в български градове, в кои

Арена, останала от културата на викингите в Дания, ще бъде реконструирана, за да привлича туристи, съобщи АФП. 

Комплексът Трелеборг наскоро е включен в списъка на световното културно наследство. Това е единствено по рода си място, каквито са пирамидите и Великата китайска стена, каза пред АФП директорът на обекта Ане-Кристине Ларсен. 

На мястото преди повече от хиляда години се е издигала една от кръглите крепости на Харалд, известен с християнизацията на страната през 10-и век. 

Макети и илюстрации помагат на посетителите да видят културния паметник такъв, какъвто е бил, преди да бъде забравен. Сега Националният музей на Дания, който поддържа обекта, планира да реконструира укрепленията, както и три средновековни къщи. 

На 21 март 2025 година е премиерата на „Снежанка“, съобщават от „Форум филм“.

През изминалия уикенд в Анахайм, Калифорния, се проведе осмото издание на най-голямото „Дисни“ събитие – D23.

Десетки хиляди фенове, звезди и творци станаха част от уникалния празник, който отдаде заслуженото на монументалното наследство на студиото, но най-вече отправи смел поглед към бъдещето, което обещава не по-малко смели и прочувствени истории. 

По време на D23 бяха представени новини и кадри от най-очакваните игрални и анимационни продукции на студиото, сред които и „Снежанка“, с който „Дисни“ се завръща към историята, с която започна всичко. През 1937 г. емблематичната приказка на Братя Грим – „Снежанка и седемте джуджета

Художничката Галина Шехирян ще представи в бургаската галерия "Пролет" своя нова самостоятелна изложба, озаглавена "Споделени пространства". Тя ще бъде открита на 8 август, съобщават от галерията.

Това е второто гостуване в галерия "Пролет" и се случва три години след първото. Както и в предишното, Шехирян отново показва свои работи със стъкло, но видимо, все по-целенасочено, я вълнува живописната плоскост, пише в анонса за изложбата изкуствоведът Красимир Илиев и допълва, че независимо от материала, в изложбата авторката показва дръзки съчетания на цветове или пастелни нюанси. "Завивайки по нейните спирали, трептейки по нейните шагренови повърхности, изгубвайки се в плетеницата от линии, изведнъж намираме пристан в някоя геометрична форма, за да отплаваме авантюристично в привидно плоското пространство, бълбукащо от вибрации", подчертава още той. 

Галина Шехирян е

Доволни ли сте от публиката, от нейните реакции, от нейното разбиране?

Татяна Косминина: Аз съм много доволна. Преди всичко бях изненадана, че имаше толкова много публика, защото в Естония нашето представление не е толкова популярно, въпреки че се играе на голяма сцена.

Когато видяхме колко много хора са дошли да ни гледат, се почувствахме много горди. И повечето от тях дочакаха края на представлението. Изненадата беше голяма и поради това, че представлението е скандално и много хора си тръгват по време на шоуто. Зарадвахме се, че българите останаха до края.

Не е ли твърде страшен с актуалността си текста на „Страх и отчаяние в Третата империя“?

Татяна Косминина: Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът.

Дмитри Петренко: Обикновено авторите се радват, ако тяхното представление стане много актуално. Но не и в този случай. Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи. Не се радваме, че това все още е разбираемо и актуално за публиката. Иска ни се да не е така...

Когато играете в това представление, това повече ви дава или повече ви отнема, чисто емоционално?

Татяна Косминина: Това е много труден въпрос. Мисля, че ми дава повече. Дава ми повече, защото имам възможност да бъда чута. Може би ние, изпълнителите, като хора, обикновено не говорим от свое име, но можем да използваме класически текст, за да бъдат чути гласовете ни, да споделим мнението си пред повече хора и да се знае за какво мислим.

„Независимо от мрака в пиесата, се чувствах прекрасно по време на работния процес“, казва Тимофей Кулябин относно тази постановка. Как се чувствахте вие с него?

Татяна Косминина: Когато Тимофей дойде при нас, той ни каза какво точно ще прави. Имаше ясен план. И тогава, по време на репетициите, той просто реализира намеренията си. За мен, като актриса, това беше уникално изживяване – режисьорът дойде и направи това, което иска, и бе абсолютно сигурен в идеите си.

За първи път ли работите по този начин?

Татяна Косминина: Необичайно е, защото, обикновено, режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов.

Дмитри Петренко: Това е първата му постановка в нашия театър. Тимофей е много популярен в Източна Европа като европейски режисьор. Правил е представления и в Рига. Аз го познавах отпреди и нашият театър реши да го покани, защото е много съвременен режисьор. Неговият театрален език е интересен и разбираем, и както Татяна каза – той знае какво иска. Ние не сме свикнали много с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора.

Лесно ли е съществуването на един рускоезичен театър в Естония? Има ли някакъв вид изгнание?

Дмитри Петренко: Трябва да кажа, че това е голямо предизвикателство за всички, за нас, както и за Естония. Но Естония има силно развита демокрация и много голямо разбиране на демократичните ценности, на художествената реч, на свободата на словото. Никога не сме се чувствали като жертва на нещо. 

Радвам се, че не казахте руски театър, а театър на руски език. В това е огромната разлика. Ние не принадлежим на Русия, нито на руската култура. Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски. Това е.

Татяна Косминина: За мен, разбира се, е много по-лесно да играя на руски, защото това е моят роден език. Аз съм естонска рускиня – рускиня, роден в Естония, но Естония е моята страна, а моята националност е естонска. Това, което искам да подчертая, е, че ние сме държавен театър. Правителството ни плаща, за да играем на руски. Това казва много според мен.

Дмитри Петренко: Забелязах, че вашият национален театър е наречен Народен театър. Харесва ми, че национален означава народен. Ние също сме някакъв вид обществен театър, защото се финансираме от правителството, както каза Татяна. Това означава, че цялото общество дава пари на нашата трупа, не само рускоезичните или естонскоговорящите. Така че ние сме част от цялото естонско общество.

Това означава, ли че театърът получава необходимото доверие от страна на публиката и на държавата? 

Дмитри Петренко: Вярвам в това. Разбира се, въпрос на дискусия е дали имаме нужда от рускоезичен театър днес и въобще от какъв театър имаме нужда. Това ли е посоката, в която трябва да вървим – като художествения театър, като артисти, актьори, режисьори, сценографи... Как наистина искаме да виждаме нашия театър... Разбира се, ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе, не бихме могли да съществуваме. Иначе, би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Разбира се, правим го заради нашата публика.

Публиката в Естония предпочита да гледа повече на театър на руски, или на естонски?

Татяна Косминина: Има и двата вида публика. Ние имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, например, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския. Освен това, всичките ни представления са преведени на естонски език.

Щастлив ли е средностатистическият естонски актьор?

Татяна Косминина: Не, актьорите не могат да бъдат щастливи. Актьорите винаги са недоволни. Всеки актьор иска да получи „Оскар“ или нещо подобно. И винаги иска още, още, още и още – повече публика, повече популярност, повече пари, разбира се.

Дмитри Петренко: Вярвам, че е хубаво, когато актьорите са щастливи, но не напълно щастливи. Така те винаги ще трябва да дават повече от себе си. За мен като артистичен директор е много важно, когато актьорите не са доволни от това, което искаш от тях, а те да искат повече. Те трябва да искат да са по-разбираеми, по-съвременни, по-провокативни. Това е начинът да се създава театър...

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Наградите на Столична община за ярки постижения в областта на културата бяха връчени тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Наградата за цялостно творчество бе връч ...
Емблематични творби от световната класика ще чуем на седмото издание на фестивала „Царско село“
На 30 септември започва седмото издание на фестивала „Царско село“, съобщават организаторите от Нов симфоничен оркестър. Откриването е с концерт на квартет Quarto и ар ...
Българският филм "Русалки" е най-гледаният за миналия уикенд
Българската комедия, позната от света на "Тик-ток", "Русалки" е най-гледаният филм в уикенда, в който притежаващата една трета от киносалоните у нас верига пусна билети по пет лева ...
Публиката в Плевен възнагради с бурни аплодисменти Лили Иванова
Лили Иванова изнесе концерт тази вечер на откритата сцена на Летния театър в парк "Кайлъка" в Плевен. Необичайно студеното за месец септември време не поречи на над хиляда почитате ...
Юлиан Костов посвещава втория си сингъл на любовта
Юлиан Костов издава втория си сингъл – Home (My Gaia), съобщават от „Орфей мюзик“. През следващите месеци артистът пуска пет песни, а с дистрибуцията се заемат & ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Едгар Барера, Бед Бъни и Карол Джи водят по номинации за наградите "Грами" за латино музика
Едгар Барера - продуцент и автор на песни, известен с работата си с изпълнители като Мадона, Карол Джи, Песо Плума, Шакира, "Групо Фронтера" и други, за втора поредна година води п ...
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Наградите на Столична община за ярки постижения в областта на културата бяха връчени тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Наградата за цялостно творчество бе връч ...
Компания съди Майли Сайръс, че е копирала песен на Бруно Марс за хита си Flowers
Компанията „Темпо мюзик инвестмънтс“ (Tempo Music Investments) съди певицата Майли Сайръс, че е копирала песента When I Was Your Man на Бруно Марс за създаването на хит ...
С концерт на гръцката звезда Ирини Пападопулу започва инициативата „Калимера Враца“
Концерт на гръцката звезда Ирини Пападопулу утре вечер във Враца ще сложи край на тазгодишното издание на Врачанския есенен панаир и ще постави началото на инициативата „Кали ...
„Алея на славата“ разположена на площад „Славейков“
Международната плакатна акция „Контакт“ е част от тазгодишното издание на „Алея на славата“. Експозицията е разположена на площад „Славейков“ и ...
Тикер в 21:00 ч.
Едгар Барера - продуцент и автор на песни, известен с работата си с изпълнители ...
Начало Калейдоскоп
1486
Калейдоскоп

Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика.Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената.

| 08 Юли 2024, 13:33 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Естонските артисти Татяна Косминина и Дмитри Петренко : Чувстваме голямо доверие от обществото, от правителството и от публиката
Снимка © Даниел Димитров

Ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе не бихме могли да съществуваме и би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Това казва Дмитри Петренко, художествен ръководител на рускоезичния театър „Вене“ в Талин, Естония.

„Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски“, разказва той. „Имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския“, допълва актрисата Татяна Косминина.

Балетна школа "Марина" при Народно читалище "Христо Ботев-1897" в град Пазарджик завоюва второ място на 18-тия Mеждународен младежки фестивал-конкурс на изкуствата "Музите" в Созопол, съобщиха от школата.

Балерините са се представили в стил класически балет, състезавайки се с участници от 18 страни. Освен второто място, школата е получила  купа във втора възрастова категория, такава за  соло в изпълнение на Велислава Дечева, която е спечелила трето място в стил класически балет и златен медал за първа възрастова група, допълниха още те.

Художественият ръководител Тони Райкова е получила диплом за високи професионални успехи и принос за фестивал "Музите", допълват от балетната школа.

През месец юни школата се включи в  Pazardjik Dance Open’24, организиран от Община Пазарджик и Общински детски комплекс – Пазарджик, като завоюва отличия, след което

Музей на изкуствата в САЩ продава картина на Лукас Кранах Стари - немски ренесансов художник, с която нейният еврейски собственик е бил принуден да се раздели заради нацисткото преследване през Втората световна война, предаде ДПА. 

Приходите ще бъдат поделени между Музея на изкуствата в Алънтаун, щата Пенсилвания, и наследниците на бившия собственик на картината Хенри Бромберг, съобщиха от институцията. 

Президентът и главен изпълнителен директор на музея Макс Уайнтрауб каза, че картината "Портрет на Георг Брадати, херцог на Саксония" е била закупена от музея от нюйоркска галерия през 1961 г.

"Това произведение на изкуството се появи на пазара и в крайна сметка попадна в музея, само защото Хенри Бромберг трябваше да избяга от преследване от нацистка Германия", каза той. 

"Моралният императив ни накара да действаме. Надяваме се, че този до

Дженифър Лопес се появи в светлината на прожекторите на Международния филмов фестивал в Торонто, за да представи новата си продукция Unstoppable, предаде АФП.  

Във филма 55-годишната актриса, певица и танцьорка е в ролята на майката на състезател по борба, изигран от Джарел Джером, който успява да постигне сериозни успехи, въпреки че е роден без десен крак.

"Когато прочетох сценария, се почувстват като толкова много жени, сред които и аз, които могат да бъдат свързани с битките, през които преминават в живота си",  каза Дженифър Лопес пред медиите. "Това е латиноистория, толкова вдъхновяваща... Нещо, което наистина ме докосна".

Преминаването й по червения килим на най-големия филмов фестивал в Северна Америка беше първата публична изява след обявяването на развода с актьора Бен Афлек. Той е съпродуцент на филма заедно с приятеля си Мат Деймън, но не

Откриваме новия театрален сезон с премиерата на спектакъла „Албена“, съобщиха от Родопски драматичен театър (РДТ) „Николай Хайтов“ – Смолян. Постановката на Йордан Йовков ще бъде изиграна за първи път пред публика на 20 септември.

„Албена“ е емблематично заглавие и по него Смолянският театър започна репетиции през януари тази година, но още в началото се наложи да се търси нова актриса за ролята на загиналата Емилия Ованесян, каза директорът на РДТ Румен Бечев. 

Режисьор е Делян Илиев, музиката е на Мира Искърова.  В ролите участват актьорите Божана Мановска, Асен Левов, Борис Хаджийски, Преслава Георгиева, Васил Читанов, Димитър Димитров, Искра Йосифова, Мариан Бозуков, Никола Орешков, Боряна Иванова, Миряна Найденова, Стефка Барбудова, Румен Митев. Костюмите са дело на Елена Иванова и Стефана Илиева. 

Човешката фигура е една от най-сложните за изпълнение в скулптурата. Може би причината е, че търся в пластиката да има някакво излъчване и живот, да не изглежда като мъртва статуетка. Това каза художникът Сейфетин Шекеров - Сефо, който за първи път гостува със самостоятелна изложба във варненската галерия „Арт Маркони”. По думите му не са лесни за изобразяване и животните, но те могат да се идеализират и в тях „да се излъже“, докато при човека не става, защото го познаваме най-добре. 

В неговата експозиция присъстват образи на риби, бикове, богове и герои. Изваяни са също женски тела и ритони. „Рибите са една от приятните за мен теми за работа. Правя ги от двадесет години с идеята да бъдат странни и нетипични, но често разбирам, че не можем да надминем природата“, сподели авторът. Впечатлен от философията на дервишите, която опознал наскоро, той ги претворява в рисунки и

На фестивала „Световен театър в София“ естонската трупа представи „Страх и отчаяние в третата империя“, една от новите постановки на Тимофей Кулябин, по пиесата на Бертолт Брехт „Страх и мизерия в Третия райх“. Писана в емиграция, непосредствено преди Втората световна война, тя представя картина на живота по време на възхождащия националсоциализъм след възкачването на Хитлер на власт. Кулябин осъвременява някои от сцените в оригиналната творба и създава спектакъл за страха и отчаянието, за колективното онемяване, за изчезването на човешкото в едно тоталитарно общество.

„Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът“, коментира Татяна Косминина. „Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи“, допълва Петренко.

Ямболският драматичен театър "Невена Коканова" започна репетиции на ново заглавие – поетичен спектакъл "Читалнята", който е по текстове на петима ямболски писатели, съобщиха от културния институт.

Премиерата ще бъде на 11 октомври в Художествената галерия "Жорж Папазов" в града.

Какво може да се случи в една читалня, какво може да бъде открито там и с какви  провокации ще се сблъскат актьори, автори и публика? Отговорите на тези въпроси ще дадат актьорите от Драматичен театър "Невена Коканова" Димитър Димитров, Радослава Донева и Георги Ружичка.

В "Читалнята" ще прозвучат произведения на Илко Капелев, Тенко Тенев, Антон Кабрански, Иван Газдов и Христо Карастоянов. Музиката е на Андон Балахуров. Ръководител на театралния проект е Димитър Димитров. Това е вторият поетичен спектакъл на театъра след "Отключено време", в който бяха представени седем ямбол

Световното турне на танцовото шоу „Огънят на Анадола“ минава през България през август, съобщават организаторите.

След Америка, Китай, Европа и голямата гала в Истанбул на 29 юни, трупата ще танцува в летните театри на Шумен (2 август), Велико Търново (3 август), Варна (4 август) и Бургас (5 август), както и в Античния театър в Пловдив (6 август) и „Арена Спартак“ в Кърджали (8 и 9 август).

„България има много специално място в сърцето ми. Обичам страната Ви, усещам ритъма на българските танци, откривам много близки елементи между тях и турския традиционен танц. Някои от танцьорите са български турци в трупата и това прави връзката ни още по-дълбока. За първи път ще представим нашия спектакъл в български градове, в кои

Арена, останала от културата на викингите в Дания, ще бъде реконструирана, за да привлича туристи, съобщи АФП. 

Комплексът Трелеборг наскоро е включен в списъка на световното културно наследство. Това е единствено по рода си място, каквито са пирамидите и Великата китайска стена, каза пред АФП директорът на обекта Ане-Кристине Ларсен. 

На мястото преди повече от хиляда години се е издигала една от кръглите крепости на Харалд, известен с християнизацията на страната през 10-и век. 

Макети и илюстрации помагат на посетителите да видят културния паметник такъв, какъвто е бил, преди да бъде забравен. Сега Националният музей на Дания, който поддържа обекта, планира да реконструира укрепленията, както и три средновековни къщи. 

На 21 март 2025 година е премиерата на „Снежанка“, съобщават от „Форум филм“.

През изминалия уикенд в Анахайм, Калифорния, се проведе осмото издание на най-голямото „Дисни“ събитие – D23.

Десетки хиляди фенове, звезди и творци станаха част от уникалния празник, който отдаде заслуженото на монументалното наследство на студиото, но най-вече отправи смел поглед към бъдещето, което обещава не по-малко смели и прочувствени истории. 

По време на D23 бяха представени новини и кадри от най-очакваните игрални и анимационни продукции на студиото, сред които и „Снежанка“, с който „Дисни“ се завръща към историята, с която започна всичко. През 1937 г. емблематичната приказка на Братя Грим – „Снежанка и седемте джуджета

Художничката Галина Шехирян ще представи в бургаската галерия "Пролет" своя нова самостоятелна изложба, озаглавена "Споделени пространства". Тя ще бъде открита на 8 август, съобщават от галерията.

Това е второто гостуване в галерия "Пролет" и се случва три години след първото. Както и в предишното, Шехирян отново показва свои работи със стъкло, но видимо, все по-целенасочено, я вълнува живописната плоскост, пише в анонса за изложбата изкуствоведът Красимир Илиев и допълва, че независимо от материала, в изложбата авторката показва дръзки съчетания на цветове или пастелни нюанси. "Завивайки по нейните спирали, трептейки по нейните шагренови повърхности, изгубвайки се в плетеницата от линии, изведнъж намираме пристан в някоя геометрична форма, за да отплаваме авантюристично в привидно плоското пространство, бълбукащо от вибрации", подчертава още той. 

Галина Шехирян е

Татяна Косминина разказва за работата си с Кулябин: „Обикновено режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов“. Това е първата му постановка в нашия театър, неговият театрален език е интересен и разбираем и той знае какво иска, а ние не сме свикнали с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора, допълва Дмитри Петренко.

Татяна Косминина и Дмитри Петренко , в разговор с Даниел Димитров – за реакциите на българската публика, за актуалността на представлението, за работата с Тимофей Кулябин, за съществуването на един рускоезичен театър в Естония, за доверието на зрителите и на държавата.

Доволни ли сте от публиката, от нейните реакции, от нейното разбиране?

Татяна Косминина: Аз съм много доволна. Преди всичко бях изненадана, че имаше толкова много публика, защото в Естония нашето представление не е толкова популярно, въпреки че се играе на голяма сцена.

Когато видяхме колко много хора са дошли да ни гледат, се почувствахме много горди. И повечето от тях дочакаха края на представлението. Изненадата беше голяма и поради това, че представлението е скандално и много хора си тръгват по време на шоуто. Зарадвахме се, че българите останаха до края.

Не е ли твърде страшен с актуалността си текста на „Страх и отчаяние в Третата империя“?

Татяна Косминина: Мисля, че нашата реалност е по-страшна от този текст. Реалността е нещото, от което трябва да се страхуваме, а не текстът.

Дмитри Петренко: Обикновено авторите се радват, ако тяхното представление стане много актуално. Но не и в този случай. Не сме много щастливи, че този текст все още е актуален, че все още можем да говорим за страховете – в нашите семейства, в нашата страна, с нашите съседи. Не се радваме, че това все още е разбираемо и актуално за публиката. Иска ни се да не е така...

Когато играете в това представление, това повече ви дава или повече ви отнема, чисто емоционално?

Татяна Косминина: Това е много труден въпрос. Мисля, че ми дава повече. Дава ми повече, защото имам възможност да бъда чута. Може би ние, изпълнителите, като хора, обикновено не говорим от свое име, но можем да използваме класически текст, за да бъдат чути гласовете ни, да споделим мнението си пред повече хора и да се знае за какво мислим.

„Независимо от мрака в пиесата, се чувствах прекрасно по време на работния процес“, казва Тимофей Кулябин относно тази постановка. Как се чувствахте вие с него?

Татяна Косминина: Когато Тимофей дойде при нас, той ни каза какво точно ще прави. Имаше ясен план. И тогава, по време на репетициите, той просто реализира намеренията си. За мен, като актриса, това беше уникално изживяване – режисьорът дойде и направи това, което иска, и бе абсолютно сигурен в идеите си.

За първи път ли работите по този начин?

Татяна Косминина: Необичайно е, защото, обикновено, режисьорите решават по време на процеса на работа как точно да се развият нещата. Чудят се накъде да поемат, нямат представа за много неща. Често е така, но не и когато става въпрос за Тимофей. Той дойде при нас абсолютно готов.

Дмитри Петренко: Това е първата му постановка в нашия театър. Тимофей е много популярен в Източна Европа като европейски режисьор. Правил е представления и в Рига. Аз го познавах отпреди и нашият театър реши да го покани, защото е много съвременен режисьор. Неговият театрален език е интересен и разбираем, и както Татяна каза – той знае какво иска. Ние не сме свикнали много с това, защото в нашия театър се работи на принципа, че актьорите са съавтори на представлението на режисьора.

Лесно ли е съществуването на един рускоезичен театър в Естония? Има ли някакъв вид изгнание?

Дмитри Петренко: Трябва да кажа, че това е голямо предизвикателство за всички, за нас, както и за Естония. Но Естония има силно развита демокрация и много голямо разбиране на демократичните ценности, на художествената реч, на свободата на словото. Никога не сме се чувствали като жертва на нещо. 

Радвам се, че не казахте руски театър, а театър на руски език. В това е огромната разлика. Ние не принадлежим на Русия, нито на руската култура. Ние използваме руски език, без да сме част от Русия. Ние сме автентичен естонски театър с естонски актьори, които играят на руски. Това е.

Татяна Косминина: За мен, разбира се, е много по-лесно да играя на руски, защото това е моят роден език. Аз съм естонска рускиня – рускиня, роден в Естония, но Естония е моята страна, а моята националност е естонска. Това, което искам да подчертая, е, че ние сме държавен театър. Правителството ни плаща, за да играем на руски. Това казва много според мен.

Дмитри Петренко: Забелязах, че вашият национален театър е наречен Народен театър. Харесва ми, че национален означава народен. Ние също сме някакъв вид обществен театър, защото се финансираме от правителството, както каза Татяна. Това означава, че цялото общество дава пари на нашата трупа, не само рускоезичните или естонскоговорящите. Така че ние сме част от цялото естонско общество.

Това означава, ли че театърът получава необходимото доверие от страна на публиката и на държавата? 

Дмитри Петренко: Вярвам в това. Разбира се, въпрос на дискусия е дали имаме нужда от рускоезичен театър днес и въобще от какъв театър имаме нужда. Това ли е посоката, в която трябва да вървим – като художествения театър, като артисти, актьори, режисьори, сценографи... Как наистина искаме да виждаме нашия театър... Разбира се, ние чувстваме много голямо доверие от обществото, от правителството, както и от нашата публика. Иначе, не бихме могли да съществуваме. Иначе, би стоял въпросът – кои са нашите зрители и защо въобще излизаме на сцената. Разбира се, правим го заради нашата публика.

Публиката в Естония предпочита да гледа повече на театър на руски, или на естонски?

Татяна Косминина: Има и двата вида публика. Ние имаме много рускоговорящи хора, а сега – и много бежанци от Украйна, например, които също са наши зрители. Защото руският език е този, който ни свързва, той е много по-разпространен от естонския. Освен това, всичките ни представления са преведени на естонски език.

Щастлив ли е средностатистическият естонски актьор?

Татяна Косминина: Не, актьорите не могат да бъдат щастливи. Актьорите винаги са недоволни. Всеки актьор иска да получи „Оскар“ или нещо подобно. И винаги иска още, още, още и още – повече публика, повече популярност, повече пари, разбира се.

Дмитри Петренко: Вярвам, че е хубаво, когато актьорите са щастливи, но не напълно щастливи. Така те винаги ще трябва да дават повече от себе си. За мен като артистичен директор е много важно, когато актьорите не са доволни от това, което искаш от тях, а те да искат повече. Те трябва да искат да са по-разбираеми, по-съвременни, по-провокативни. Това е начинът да се създава театър...

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Емблематични творби от световната класика ще чуем на седмото издание на фестивала „Царско село“
Българският филм "Русалки" е най-гледаният за миналия уикенд
Публиката в Плевен възнагради с бурни аплодисменти Лили Иванова
Юлиан Костов посвещава втория си сингъл на любовта
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Едгар Барера, Бед Бъни и Карол Джи водят по номинации за наградите "Грами" за латино музика
Калейдоскоп
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Цветни аспекти
Компания съди Майли Сайръс, че е копирала песен на Бруно Марс за хита си Flowers
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.