NRD Начало
Сряда, 18 Септември 2024
Начало Калейдоскоп Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
3303
Калейдоскоп

Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието

| 06 Юли 2024, 16:41 ч.
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Снимка © Христо Стефанов

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието.

Британската нео-сайкъделик група Temples отбелязва 10 години от дебютния си албум Sun Structures в София. Събитието е в City Stage на 9 ноември, съобщават организаторите от Fest Team.

Създадена в Кетъринг, Англия, през 2012 г., Temples е звукът на звънливи китари, находчиви и стегнати хармонии и носталгичен ретро стил и талантите на вокалиста и китарист Джеймс Багшоу, басиста Том Уолмсли, клавириста и китарист Адам Смит и барабаниста Ренс Отинк. Звукът им представлява смесица от винтидж продукция, вдъхновена от сайкъделията на 60-те години, но с изненадващо свеж и съвременен груув, коментират от Fest Team.

Издаденият през 2014 г. албум Sun Structures става изключително любим на публиката им и с основен принос за опреде

Актьорът Виго Мортенсен каза, че намира холивудските франчайз филми за твърде предсказуеми и недостатъчно добре написани, за да привлекат вниманието му, пише „Варайъти“.

Сайтът цитира скорошно интервю на носителя на „Оскар“ за списание „Венити феър“, в което той бе запитан защо не е участвал от над двадесет години в нов холивудски франчайз. За последно Мортенсен се снима между 2001 и 2003 г. в ролята на Арагорн в трилогията „Властелинът на пръстените“ на Питър Джаксън.

„Не търся и не избягвам нито един жанр, нито един размер на бюджета. Просто искам интересни истории“, казва Мортенсен. „За мен няма значение какъв е жанрът, какъв е бюджетът или кой ги прави. Никога не бих направил филм само защото този и онзи го режисира. Трябва да става дума за историята. И ако смятам, че съм подходящ за героя, това винаги е на първо място“, отбелязва той.

„Това важи и за франч

През октомври екипът на Хилда Казасян и Плевенската филхармония обявяват два дни на музиката в киното.

Те ще представят в Сандански два от най-успешните си концерт-спектакли: "Да послушаме кино" - с българска филмова музика (на 21 октомври) и "Световното кино в музика" - с популярни мелодии от световните филмови ленти (22 октомври), съобщават организаторите.

След успеха на програмата "Да послушаме кино", включваща едни от най-популярните теми от български филми, която обиколи големите сцени в България и спечели приза "Кристална лира" за върхови постижения в областта на българското музикално изкуство, екипът на Хилда Казасян реши да продължи своето музикално пътешествие с музика от световното кино.

Концерт-спектакълът "Световното кино в музика" представя музика от знакови ленти с изцяло нов аранжимент: "Имало едно време в Америка", "Кръстникът", "Убий Бил", "Каб

Учени от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей – БАН (ИЕФЕМ – БАН) - гл. ас. д-р Ивайло Първанов и докторант Стамен Кънев, се включиха в Петия форум на културните и творчески индустрии между Китай и Централна и Източна Европа, съобщават от института.

Форумът, организиран от Института по интелектуална собственост и технологичен трансфер „Проф. д-р Борислав Борисов“ (ИИСТТ) към УНСС съвместно с Пекинския университет за международни изследвания, Посолството на Китайската Народна Република в България и Crea Tech България, се проведе в края на юни. Учените от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей представиха някои от актуалните проекти и дейности на институцията, касаещи българо-китайски съвместни инициативи, а също и взаимоотношенията общество – креативни индустрии – опазване на културни ценности, от

Когато на 21 юли група "Ролинг стоунс" закрие северноамериканското си турне Hackney Diamonds, мястото на концерта им ще бъде далеч от оживените градове, които са посещавали по време на пътуванията си. Тогава британските легенди на рока ще свирят в планините Озарк, предаде Ройтерс.

Концертът на рокаджиите ще бъде в Ридждейл, Мисури, с население по-малко от хиляда души. Мик Джагър и компания ще излязат на сцената сред живописната планинска атмосфера на Озарк.

Шоуто си "Ролинг стоунс" ще изнесат в амфитеатъра Тъндър Ридж Нейчър Арина, който гледа към езерото Тейбъл Рок и разполага с 20 000 места. 

Амфитеатърът е открит през май. На сцената му концерти вече са изнасяли американските кънтри звезди Морган Уолън и Крис Стейпълтън.

Тъндър Ридж Нейчър Арина е построен от основателя и главен изпълнителен директор на доставчика на риболовни и ловни принадлежн

В конкурса се включиха над 120 балетисти от седем държави, разделени в три възрастови групи. До втори тур бяха допуснати общо 45 финалисти. На галаконцерт, който ще се проведе днес от 18:00 ч. в Държавна опера – Бургас, ще бъдат наградени лауреатите в балетната надпревара. В журито, което оценява тяхното представяне, са Сара-Нора Кръстева, примабалерината, дългогодишен художествен ръководител на балетната трупа на Софийска опера и балет и основател на конкурса, примабалерината проф. д-р Маша Илиева, Никола Хаджитанев от националния балет и доц. д-р Анна Пампулова. Чуждестранните представители в журито са примабалерината Ана Павлович, художествен директор на балета на Народния театър в Белград, Айшем Сюнал Савашкърт, административен и артистичен директор на Държавна опера Истанбул и директор на балета, д-р Сон-Хи Джанг, член на борда на Корейския национален балет от 10 години, Леонард Яковина, доскоро директор на балета в Хърватския национален театър в Загреб и настоящ съветник на министъра на културата и медиите в Хърватия, и Огулджан Борова, ръководител в Танцовата академия "Джофри", официално училище към Joffrey Ballet в Чикаго.

Наградният фонд на второто издание на конкурса ще бъде в размер от 40 000 лева. Сред отличията са множество гастроли, едногодишни договори в театри у нас и в чужбина, много участия на различни форуми, обучения. 

Междувременно в залите на Държавна опера - Бургас се провежда и балетна академия „Сара-Нора Мастър“, която продължава от 1 до 9 юли. В рамките на 10 дни участниците ще се срещат с различни педагози, които наблягат на определени техники като екзерсис, класически репертоар и характерни танци. Марта Петкова е сред преподавателите в академията.

Следва пълният текст на интервюто с примабалерината Марта Петкова:

Как получихте покана за участие в състава на журито за Международния балетен конкурс „Сара-Нора Прима“ и кое Ви мотивира да я приемете?

Наградиха участниците в Международния фестивал на любителските исторически филми в Шумен. Церемонията се състоя в зала „Сава Доброплодни“ на Народно читалище „Добри Войников - 1856“. Първа награда беше присъдена на Вячеслав Бихун от Украйна за лентата "И хляб наш насъщни". Валери Добрев от Димитровград получи втора награда за „Обикновен герой". Люпчо Паункоски от Република Северна Македония взе трета награда за „Кино Охридското езеро".

Наградата на Националната федерация за алтернативно кино за монтаж беше присъдена за филма „Последните къщи в Бергервеен" на Нико Вестерхоф, Нидерландия. Наградата на Киноклуб "Мадарски конник" за операторско майсторство беше за филма „Повратникот", с автор Диме Талевски от Република Северна Македония. Наградата на Съюза на българските филмови дейци за режисура получи Група „Русефилм" за лентата „Зад кадър Георги Киряков". Наградата на Народно ч

Бюрхан Керим е големият победител в националния конкурс за млад театрален режисьор "Слави Шкаров", организиран от Драматичния театър "Сава Огнянов" в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Дидо Илиев. 

Керим, който е завършил режисура и актьорско майсторство в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", представи своята интерпретация на откъс от "Арабската нощ" на Роланд Шимелпфениг, която му донесе голямата награда - плакет, грамота и възможността да развие и реализира своята идея в цялостен спектакъл през идния театрален сезон на сцената на Русенския театър. 

Призът му бе връчен от директора на културния институт в крайдунавския град Боян Иванов.

Тримата финалисти на конкурса - Бюрхан Керим, Деян Ангелов и Михаил Цанков, бяха оценявани от жури в състав Ангелина Георгиева - театровед, Клаудио Гроза - драматург, и Ивайло Ненов - режисьор. 

Наградат

Лондонската хеви алтернативна рок група District 13 с българско участие подгрява Judas Priest в София този петък, съобщават организаторите от Fest Team.

В District 13 са Джон Уайлд (вокали/китара), Алесио Барба (бас) и Асен Милушев (барабани, беквокали). Групата комбинира хеви метъл и пънк, описвана като кръстоска между Black Sabbath и The Ramones. District 13 са познати на българската публика от участието си на Hills of Rock през 2018 и 2022 г. Дебютният им албум е Soma и включва песни като Wild Flowers и First Impressions. 

Както информирахме, Роб Халфорд и Judas Priest се завръщат в България като част от световното турне Invincible Shield, в което Judas Priest представя не само най-новия си студиен албум, но и всички любими хит

Братятя Лиъм и Ноел Галахър засилват спекулациите около слуховете за събирането на тяхната рок група „Оейзис“, разпаднала се преди 15 години, предаде ДПА. 

В профилите на музикалните изпълнители в Инстаграм бе публикуван кратък видеоклип с надпис в стила на логото на „Оейзис“. Във видеото на черен фон е изписана датата „27.08.24“, след което тя изчезва и се появява надписа „8 сутринта“. 

Слуховете за събиране на групата се разпространяват от години, но напоследък се засилиха на фона на по-добрите взаимоотношения между двамата братя.

В репортаж за „Съндей таймс“ се цитират източници от бранша, които казват, че братята ще изнесат поредица от концерти през следващата година, включително на лондонския стадион „Уембли“ и манчестърския „Хийтън парк“.

Групата  &b

Световни любовни дуети в изпълнение на Костадин Георгиев – Калки и Мартина Табакова могат да чуят гражданите и гостите на Орешак на 14 юни, петък. Това съобщи Донка Василева, секретар на Народно читалище „Развитие – 1898 г.“ в Орешак, домакин на събитието.

Спектакълът се организира от Театрално-музикален и филхармоничен център – Разград. На дуета ще акомпанират музиканти от оркестъра на Разградска филхармония „Проф. Димитър Ненов“ и бенда на Калки под диригентството на маестро Борис Тодоров.

В програмата са включени както популярни дуети от мюзикъли и филми като  „Маската на Зоро“, Роди се звезда“, „Брилянтин“, така и авторските песни на дуета „Къде отива Любовта", „Да излъжем любовта" и др.

-  Поканата беше отправена от Сара-Нора Кръстева. Работила съм дълги години с нея, още когато беше художествен директор на балетния състав на Софийската опера и балет. Заедно изградихме една много добра връзка, която започна чисто колегиално и прерасна в приятелство. Смятам и смея да кажа, че винаги съм можела да разчитам на нея. Имаме много честни отношения и сме много отговорни една към друга. Оттам се породи нейната покана към мен да взема участие не само като жури, но и като преподавател в балетната академия „Сара-Нора Мастър“.

Споменахте, че сте сред преподавателите в балетната академия „Сара-Нора Мастър“. Разкажете ни как протича един ден като балетен преподавател и член на оценителното жури.

- Сара-Нора ми повери да преподавам на балетистите от всички възрастови групи, от най-малките до най-големите. За мен това е нещо ново, защото все още много активно танцувам и пътувам често. Работата с деца тепърва влиза в моя живот и смея да кажа, че е ново предизвикателство, защото това са много деца с различни характер, психика и физика.

За да се докоснеш до едно дете и да успееш да го мотивираш, трябва да имаш правилен подход. Тъй като всяко дете е различно, и подходът е различен. Най-често изхождам от себе си и от начина, по който са работили моите преподаватели. Въпреки трудностите, часовете са много приятни. Децата са много мотивирани, работливи, умни и изключително отдадени. Работата с такива хора е истинско удоволствие. Умеем да говорим на един език и се забавляваме. Те научават нови неща от професионалистите и това е полезно за тях. Когато бях по-малка, нямах особен допир с тогавашните звезди на балет и ми е липсвало точно това – да се докосна до тях, да видя как работят извън и на сцената.

Балетният семинар продължава девет дни. Сара-Нора е направила така, че всеки преподавател да може да работи с всички групи и да се докосне до децата. В момента работя с Група Б, която е най-многобройната група. Давам класове и правим заедно репертоар – подготвяме различни вариации, изработваме ги. Също така им давам съвети и си разказваме за спектаклите. Следващата седмица ще бъда с най-малките от Група А и с най-големите от Група С.

Балетните класове започват всеки ден от 9:00 ч. Задължително правим загрявка, която е преди началото на урока. Тя е абсолютно задължителна и ежедневна част от деня на балерината. След това преминаваме към репертоара. В залата прекарваме няколко часа до обяд, след което правим почивка и започваме подготовка за конкурса. Всеки колега има различна програма преди началото на конкурсната вечер, която започва в 18:00 ч. След представленията, журито се събира и обсъждаме резултатите.

Младите балетисти са научили много от Вас по време на майсторските класове. А те на какво Ви научиха?

- Когато започнах работата с децата, си дадох сметка колко дълъг път съм извървяла и колко дълъг път им предстои на тези деца. Той минава изключително неусетно. Тежката ежедневна дисциплина, която всъщност е ключът към успеха.

Блясъкът в детските очи и тази първичност на сцената, която имат те, ми направи най-силно впечатление. Това, което зрелите балерини в един момент започват да губят от дългогодишния си опит на сцената. Понякога се изгубва точно тази първичност и естественост, но си дадох сметка, че колкото и дълго време да си играл и каквито и роли да си имал, когато излезеш на сцената, всичко е все едно е за пръв път. Трябва да скриеш опита си, да излезеш по най-чистия и първичен начин. Напрежението също оказва влияние на изпълнението, но това е неизбежно. Самата аз също изпитвам напрежение, преди да се кача на сцената. Но ако балерината изгуби това вътрешно вълнение, преди да стъпи на сцената, то тогава тя е изгубила всичко.

Нормално е децата да се вълнуват и да се притесняват. Но мога да кажа, че средата тук е позитивна. Те се надиграват, надскачат се, без да се състезават. Кой ще се завърти повече, кой ще скочи по-нависоко – и то по най-градивния и позитивен начин. Взаимно си помагат и надграждат своите умения. Удоволствие е да виждам тази мотивация и желание при тях.

Според твърдение на примабалерината Сара-Нора Кръстева младите балетисти все по-трудно приемат критика и често нямат реална преценка за способностите си. Подкрепяте ли тези думи?

- Наблюдавам, че младите носят в себе си една увереност и самочувствие. Искам да им покажа как ние сме научени – никога да не сме доволни от себе си, винаги да се съмняваме, винаги да искаме повече. Това е от една страна. От друга, смея да твърдя, че в нашето изкуство трябва да се запази тази дисциплина. Винаги да не сме доволни и винаги да искаме по-добро представяне – това е ключът. Така ни учиха нашите преподаватели и така желаем ние да научиш младите балетисти. Според мен трябва да всеки танцьор да разсъждава така. Това е и идеята на балетния конкурс – младите да се представят по най-добрия начин, да видят резултатите от своя труд и как могат да се подобрят. За мен най-важното тук е да видя подобрението в изпълненията им и работния процес.

Конкурсът дава възможност на участниците да се срещнат с връстници от други държави и да видят как протича тяхната тренировка. По този начин могат да сравнят работата, да се посъветват с тях, да обменят опит. Това е верният път.

Как протича обсъждането с останалите членове на международното жури на оценките от изпълненията на участниците след конкурсната вечер? 

- След края на всяка конкурсна вечер, се провежда заседание на журито, в което обсъждаме изпълненията и всеки представя своите индивидуални оценки. След това поставяме обща средноаритметична оценка. Обсъждането протича лесно, не се налага дълга дискусия. Абсолютно обективно е и когато излязат оценките, всеки казва, че това е правилният резултат. Въпреки че съставът на журито е голям, гласуването винаги протича обективно и лесно.

Имате ли критерии, към които се придържате когато поставяте оценка на участниците?

- Да, разбира се. При по-малките определено търся чистота на изпълнение и дисциплина в ръцете и крачетата. Важно е да видя, че детето знае какво прави и че е научено правилно. Да ни покаже на сцената това, което се изисква от него. Същото търся и при по-големите участници. Всички се стремим към идеала. От значение за мен е както балетната линия, така и позициите на краката и ръцете. Мога да направя компромис с някой технически елемент, но не бих направила, ако забележа, че балетистът няма сценично присъствие, не умее да ни разкаже танца. Една балерина не е само техника и красива линия. Тя трябва да може да вълнува публиката. В па-дьо-дьо (от фр. pas-de-deux – танц по двойки) партньорите трябва да общуват не само с техника, но и с излъчване – диалогът трябва да го предадат на публиката и тя да успее да го разбере. Това е нашето изкуство – сценично присъствие, душевност и емоционалност. Дълбочината не е само в техниката на изпълнението.

Конкурсът има паричен награден фонд, който е два пъти по-голям в сравнение с миналогодишния. Имате и множество допълнителни отличия като гастроли, договори, обучения и участия в конкурси. Според Вас кои от тях бихте определили като по-ценни?

- Според мен всяка награда е важна. Имам удоволствие на галаконцерта да връча два награди. Първата е гастрол в Софийската опера и балет. Това е страхотен шанс за някои от участниците да имат възможността да изиграят цял спектакъл на голямата сцена. Втората награда на Софийската опера и балет е едногодишен договор, което също е страхотна възможност, тъй като има глад за работа с артисти и се търсят добри места за реализация. Имам трудна задача, защото искам да направя най-добрият избор. Смея да твърдя, че балетът не е състезание, а изкуство. Работата е важна в този конкурс. За мен наградите не са толкова ценно, колкото натрупаните знания и опит. Особено важно е за децата, защото калява техния състезателен дух и психика. Те са много различни – някои със страхотна техника, други с отлична линия. Трудно е да се пишат оценки на балет, но се забелязват качествените деца и тези, които имат перспектива за развитие.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 ...
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Наградите на Столична община за ярки постижения в областта на културата бяха връчени тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Наградата за цялостно творчество бе връч ...
Емблематични творби от световната класика ще чуем на седмото издание на фестивала „Царско село“
На 30 септември започва седмото издание на фестивала „Царско село“, съобщават организаторите от Нов симфоничен оркестър. Откриването е с концерт на квартет Quarto и ар ...
Българският филм "Русалки" е най-гледаният за миналия уикенд
Българската комедия, позната от света на "Тик-ток", "Русалки" е най-гледаният филм в уикенда, в който притежаващата една трета от киносалоните у нас верига пусна билети по пет лева ...
Публиката в Плевен възнагради с бурни аплодисменти Лили Иванова
Лили Иванова изнесе концерт тази вечер на откритата сцена на Летния театър в парк "Кайлъка" в Плевен. Необичайно студеното за месец септември време не поречи на над хиляда почитате ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 ...
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Концертът „Акордеонни импресии“ във Велико Търново предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади. Новият музикален проект, представен в Летния театър на ...
Украйна предприе културен десант в САЩ
Украинският творчески проект „Културен десант“ предприе втория етап от американското си турне, което този път ще обхване южната част на САЩ, съобщава Укринформ. Основна ...
Фестивалът за поп и рок музика „София“ подкрепя общественозначими каузи
Тази вечер е 14-ият фестивал за поп и рок музика „София“, в подкрепа на българската музика и общественозначими каузи, съобщават организаторите. Зала 1 на НДК е домакин ...
С празничен концерт на симфоничния оркестър на БНР започват честванията за Деня на независимостта
Светлин Русев е солист в празничния концерт на симфоничния оркестър на БНР с диригент Константин Илиевски, посветен на Деня на независимостта на България. Събитието е тази вечер в ...
Тикер в 11:00 ч.
Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийс ...
Начало Калейдоскоп
3303
Калейдоскоп

Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова.Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас.

| 06 Юли 2024, 16:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
Снимка © Христо Стефанов

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието.

В конкурса се включиха над 120 балетисти от седем държави, разделени в три възрастови групи. До втори тур бяха допуснати общо 45 финалисти. На галаконцерт, който ще се проведе днес от 18:00 ч. в Държавна опера – Бургас, ще бъдат наградени лауреатите в балетната надпревара. В журито, което оценява тяхното представяне, са Сара-Нора Кръстева, примабалерината, дългогодишен художествен ръководител на балетната трупа на Софийска опера и балет и основател на конкурса, примабалерината проф. д-р Маша Илиева, Никола Хаджитанев от националния балет и доц. д-р Анна Пампулова. Чуждестранните представители в журито са примабалерината Ана Павлович, художествен директор на балета на Народния театър в Белград, Айшем Сюнал Савашкърт, административен и артистичен директор на Държавна опера Истанбул и директор на балета, д-р Сон-Хи Джанг, член на борда на Корейския национален балет от 10 години, Леонард Яковина, доскоро директор на балета в Хърватския национален театър в Загреб и настоящ съветник на министъра на културата и медиите в Хърватия, и Огулджан Борова, ръководител в Танцовата академия "Джофри", официално училище към Joffrey Ballet в Чикаго.

Британската нео-сайкъделик група Temples отбелязва 10 години от дебютния си албум Sun Structures в София. Събитието е в City Stage на 9 ноември, съобщават организаторите от Fest Team.

Създадена в Кетъринг, Англия, през 2012 г., Temples е звукът на звънливи китари, находчиви и стегнати хармонии и носталгичен ретро стил и талантите на вокалиста и китарист Джеймс Багшоу, басиста Том Уолмсли, клавириста и китарист Адам Смит и барабаниста Ренс Отинк. Звукът им представлява смесица от винтидж продукция, вдъхновена от сайкъделията на 60-те години, но с изненадващо свеж и съвременен груув, коментират от Fest Team.

Издаденият през 2014 г. албум Sun Structures става изключително любим на публиката им и с основен принос за опреде

Актьорът Виго Мортенсен каза, че намира холивудските франчайз филми за твърде предсказуеми и недостатъчно добре написани, за да привлекат вниманието му, пише „Варайъти“.

Сайтът цитира скорошно интервю на носителя на „Оскар“ за списание „Венити феър“, в което той бе запитан защо не е участвал от над двадесет години в нов холивудски франчайз. За последно Мортенсен се снима между 2001 и 2003 г. в ролята на Арагорн в трилогията „Властелинът на пръстените“ на Питър Джаксън.

„Не търся и не избягвам нито един жанр, нито един размер на бюджета. Просто искам интересни истории“, казва Мортенсен. „За мен няма значение какъв е жанрът, какъв е бюджетът или кой ги прави. Никога не бих направил филм само защото този и онзи го режисира. Трябва да става дума за историята. И ако смятам, че съм подходящ за героя, това винаги е на първо място“, отбелязва той.

„Това важи и за франч

През октомври екипът на Хилда Казасян и Плевенската филхармония обявяват два дни на музиката в киното.

Те ще представят в Сандански два от най-успешните си концерт-спектакли: "Да послушаме кино" - с българска филмова музика (на 21 октомври) и "Световното кино в музика" - с популярни мелодии от световните филмови ленти (22 октомври), съобщават организаторите.

След успеха на програмата "Да послушаме кино", включваща едни от най-популярните теми от български филми, която обиколи големите сцени в България и спечели приза "Кристална лира" за върхови постижения в областта на българското музикално изкуство, екипът на Хилда Казасян реши да продължи своето музикално пътешествие с музика от световното кино.

Концерт-спектакълът "Световното кино в музика" представя музика от знакови ленти с изцяло нов аранжимент: "Имало едно време в Америка", "Кръстникът", "Убий Бил", "Каб

Учени от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей – БАН (ИЕФЕМ – БАН) - гл. ас. д-р Ивайло Първанов и докторант Стамен Кънев, се включиха в Петия форум на културните и творчески индустрии между Китай и Централна и Източна Европа, съобщават от института.

Форумът, организиран от Института по интелектуална собственост и технологичен трансфер „Проф. д-р Борислав Борисов“ (ИИСТТ) към УНСС съвместно с Пекинския университет за международни изследвания, Посолството на Китайската Народна Република в България и Crea Tech България, се проведе в края на юни. Учените от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей представиха някои от актуалните проекти и дейности на институцията, касаещи българо-китайски съвместни инициативи, а също и взаимоотношенията общество – креативни индустрии – опазване на културни ценности, от

Когато на 21 юли група "Ролинг стоунс" закрие северноамериканското си турне Hackney Diamonds, мястото на концерта им ще бъде далеч от оживените градове, които са посещавали по време на пътуванията си. Тогава британските легенди на рока ще свирят в планините Озарк, предаде Ройтерс.

Концертът на рокаджиите ще бъде в Ридждейл, Мисури, с население по-малко от хиляда души. Мик Джагър и компания ще излязат на сцената сред живописната планинска атмосфера на Озарк.

Шоуто си "Ролинг стоунс" ще изнесат в амфитеатъра Тъндър Ридж Нейчър Арина, който гледа към езерото Тейбъл Рок и разполага с 20 000 места. 

Амфитеатърът е открит през май. На сцената му концерти вече са изнасяли американските кънтри звезди Морган Уолън и Крис Стейпълтън.

Тъндър Ридж Нейчър Арина е построен от основателя и главен изпълнителен директор на доставчика на риболовни и ловни принадлежн

Наградният фонд на второто издание на конкурса ще бъде в размер от 40 000 лева. Сред отличията са множество гастроли, едногодишни договори в театри у нас и в чужбина, много участия на различни форуми, обучения. 

Междувременно в залите на Държавна опера - Бургас се провежда и балетна академия „Сара-Нора Мастър“, която продължава от 1 до 9 юли. В рамките на 10 дни участниците ще се срещат с различни педагози, които наблягат на определени техники като екзерсис, класически репертоар и характерни танци. Марта Петкова е сред преподавателите в академията.

Наградиха участниците в Международния фестивал на любителските исторически филми в Шумен. Церемонията се състоя в зала „Сава Доброплодни“ на Народно читалище „Добри Войников - 1856“. Първа награда беше присъдена на Вячеслав Бихун от Украйна за лентата "И хляб наш насъщни". Валери Добрев от Димитровград получи втора награда за „Обикновен герой". Люпчо Паункоски от Република Северна Македония взе трета награда за „Кино Охридското езеро".

Наградата на Националната федерация за алтернативно кино за монтаж беше присъдена за филма „Последните къщи в Бергервеен" на Нико Вестерхоф, Нидерландия. Наградата на Киноклуб "Мадарски конник" за операторско майсторство беше за филма „Повратникот", с автор Диме Талевски от Република Северна Македония. Наградата на Съюза на българските филмови дейци за режисура получи Група „Русефилм" за лентата „Зад кадър Георги Киряков". Наградата на Народно ч

Бюрхан Керим е големият победител в националния конкурс за млад театрален режисьор "Слави Шкаров", организиран от Драматичния театър "Сава Огнянов" в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Дидо Илиев. 

Керим, който е завършил режисура и актьорско майсторство в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", представи своята интерпретация на откъс от "Арабската нощ" на Роланд Шимелпфениг, която му донесе голямата награда - плакет, грамота и възможността да развие и реализира своята идея в цялостен спектакъл през идния театрален сезон на сцената на Русенския театър. 

Призът му бе връчен от директора на културния институт в крайдунавския град Боян Иванов.

Тримата финалисти на конкурса - Бюрхан Керим, Деян Ангелов и Михаил Цанков, бяха оценявани от жури в състав Ангелина Георгиева - театровед, Клаудио Гроза - драматург, и Ивайло Ненов - режисьор. 

Наградат

Лондонската хеви алтернативна рок група District 13 с българско участие подгрява Judas Priest в София този петък, съобщават организаторите от Fest Team.

В District 13 са Джон Уайлд (вокали/китара), Алесио Барба (бас) и Асен Милушев (барабани, беквокали). Групата комбинира хеви метъл и пънк, описвана като кръстоска между Black Sabbath и The Ramones. District 13 са познати на българската публика от участието си на Hills of Rock през 2018 и 2022 г. Дебютният им албум е Soma и включва песни като Wild Flowers и First Impressions. 

Както информирахме, Роб Халфорд и Judas Priest се завръщат в България като част от световното турне Invincible Shield, в което Judas Priest представя не само най-новия си студиен албум, но и всички любими хит

Братятя Лиъм и Ноел Галахър засилват спекулациите около слуховете за събирането на тяхната рок група „Оейзис“, разпаднала се преди 15 години, предаде ДПА. 

В профилите на музикалните изпълнители в Инстаграм бе публикуван кратък видеоклип с надпис в стила на логото на „Оейзис“. Във видеото на черен фон е изписана датата „27.08.24“, след което тя изчезва и се появява надписа „8 сутринта“. 

Слуховете за събиране на групата се разпространяват от години, но напоследък се засилиха на фона на по-добрите взаимоотношения между двамата братя.

В репортаж за „Съндей таймс“ се цитират източници от бранша, които казват, че братята ще изнесат поредица от концерти през следващата година, включително на лондонския стадион „Уембли“ и манчестърския „Хийтън парк“.

Групата  &b

Световни любовни дуети в изпълнение на Костадин Георгиев – Калки и Мартина Табакова могат да чуят гражданите и гостите на Орешак на 14 юни, петък. Това съобщи Донка Василева, секретар на Народно читалище „Развитие – 1898 г.“ в Орешак, домакин на събитието.

Спектакълът се организира от Театрално-музикален и филхармоничен център – Разград. На дуета ще акомпанират музиканти от оркестъра на Разградска филхармония „Проф. Димитър Ненов“ и бенда на Калки под диригентството на маестро Борис Тодоров.

В програмата са включени както популярни дуети от мюзикъли и филми като  „Маската на Зоро“, Роди се звезда“, „Брилянтин“, така и авторските песни на дуета „Къде отива Любовта", „Да излъжем любовта" и др.

Следва пълният текст на интервюто с примабалерината Марта Петкова:

Как получихте покана за участие в състава на журито за Международния балетен конкурс „Сара-Нора Прима“ и кое Ви мотивира да я приемете?

-  Поканата беше отправена от Сара-Нора Кръстева. Работила съм дълги години с нея, още когато беше художествен директор на балетния състав на Софийската опера и балет. Заедно изградихме една много добра връзка, която започна чисто колегиално и прерасна в приятелство. Смятам и смея да кажа, че винаги съм можела да разчитам на нея. Имаме много честни отношения и сме много отговорни една към друга. Оттам се породи нейната покана към мен да взема участие не само като жури, но и като преподавател в балетната академия „Сара-Нора Мастър“.

Споменахте, че сте сред преподавателите в балетната академия „Сара-Нора Мастър“. Разкажете ни как протича един ден като балетен преподавател и член на оценителното жури.

- Сара-Нора ми повери да преподавам на балетистите от всички възрастови групи, от най-малките до най-големите. За мен това е нещо ново, защото все още много активно танцувам и пътувам често. Работата с деца тепърва влиза в моя живот и смея да кажа, че е ново предизвикателство, защото това са много деца с различни характер, психика и физика.

За да се докоснеш до едно дете и да успееш да го мотивираш, трябва да имаш правилен подход. Тъй като всяко дете е различно, и подходът е различен. Най-често изхождам от себе си и от начина, по който са работили моите преподаватели. Въпреки трудностите, часовете са много приятни. Децата са много мотивирани, работливи, умни и изключително отдадени. Работата с такива хора е истинско удоволствие. Умеем да говорим на един език и се забавляваме. Те научават нови неща от професионалистите и това е полезно за тях. Когато бях по-малка, нямах особен допир с тогавашните звезди на балет и ми е липсвало точно това – да се докосна до тях, да видя как работят извън и на сцената.

Балетният семинар продължава девет дни. Сара-Нора е направила така, че всеки преподавател да може да работи с всички групи и да се докосне до децата. В момента работя с Група Б, която е най-многобройната група. Давам класове и правим заедно репертоар – подготвяме различни вариации, изработваме ги. Също така им давам съвети и си разказваме за спектаклите. Следващата седмица ще бъда с най-малките от Група А и с най-големите от Група С.

Балетните класове започват всеки ден от 9:00 ч. Задължително правим загрявка, която е преди началото на урока. Тя е абсолютно задължителна и ежедневна част от деня на балерината. След това преминаваме към репертоара. В залата прекарваме няколко часа до обяд, след което правим почивка и започваме подготовка за конкурса. Всеки колега има различна програма преди началото на конкурсната вечер, която започва в 18:00 ч. След представленията, журито се събира и обсъждаме резултатите.

Младите балетисти са научили много от Вас по време на майсторските класове. А те на какво Ви научиха?

- Когато започнах работата с децата, си дадох сметка колко дълъг път съм извървяла и колко дълъг път им предстои на тези деца. Той минава изключително неусетно. Тежката ежедневна дисциплина, която всъщност е ключът към успеха.

Блясъкът в детските очи и тази първичност на сцената, която имат те, ми направи най-силно впечатление. Това, което зрелите балерини в един момент започват да губят от дългогодишния си опит на сцената. Понякога се изгубва точно тази първичност и естественост, но си дадох сметка, че колкото и дълго време да си играл и каквито и роли да си имал, когато излезеш на сцената, всичко е все едно е за пръв път. Трябва да скриеш опита си, да излезеш по най-чистия и първичен начин. Напрежението също оказва влияние на изпълнението, но това е неизбежно. Самата аз също изпитвам напрежение, преди да се кача на сцената. Но ако балерината изгуби това вътрешно вълнение, преди да стъпи на сцената, то тогава тя е изгубила всичко.

Нормално е децата да се вълнуват и да се притесняват. Но мога да кажа, че средата тук е позитивна. Те се надиграват, надскачат се, без да се състезават. Кой ще се завърти повече, кой ще скочи по-нависоко – и то по най-градивния и позитивен начин. Взаимно си помагат и надграждат своите умения. Удоволствие е да виждам тази мотивация и желание при тях.

Според твърдение на примабалерината Сара-Нора Кръстева младите балетисти все по-трудно приемат критика и често нямат реална преценка за способностите си. Подкрепяте ли тези думи?

- Наблюдавам, че младите носят в себе си една увереност и самочувствие. Искам да им покажа как ние сме научени – никога да не сме доволни от себе си, винаги да се съмняваме, винаги да искаме повече. Това е от една страна. От друга, смея да твърдя, че в нашето изкуство трябва да се запази тази дисциплина. Винаги да не сме доволни и винаги да искаме по-добро представяне – това е ключът. Така ни учиха нашите преподаватели и така желаем ние да научиш младите балетисти. Според мен трябва да всеки танцьор да разсъждава така. Това е и идеята на балетния конкурс – младите да се представят по най-добрия начин, да видят резултатите от своя труд и как могат да се подобрят. За мен най-важното тук е да видя подобрението в изпълненията им и работния процес.

Конкурсът дава възможност на участниците да се срещнат с връстници от други държави и да видят как протича тяхната тренировка. По този начин могат да сравнят работата, да се посъветват с тях, да обменят опит. Това е верният път.

Как протича обсъждането с останалите членове на международното жури на оценките от изпълненията на участниците след конкурсната вечер? 

- След края на всяка конкурсна вечер, се провежда заседание на журито, в което обсъждаме изпълненията и всеки представя своите индивидуални оценки. След това поставяме обща средноаритметична оценка. Обсъждането протича лесно, не се налага дълга дискусия. Абсолютно обективно е и когато излязат оценките, всеки казва, че това е правилният резултат. Въпреки че съставът на журито е голям, гласуването винаги протича обективно и лесно.

Имате ли критерии, към които се придържате когато поставяте оценка на участниците?

- Да, разбира се. При по-малките определено търся чистота на изпълнение и дисциплина в ръцете и крачетата. Важно е да видя, че детето знае какво прави и че е научено правилно. Да ни покаже на сцената това, което се изисква от него. Същото търся и при по-големите участници. Всички се стремим към идеала. От значение за мен е както балетната линия, така и позициите на краката и ръцете. Мога да направя компромис с някой технически елемент, но не бих направила, ако забележа, че балетистът няма сценично присъствие, не умее да ни разкаже танца. Една балерина не е само техника и красива линия. Тя трябва да може да вълнува публиката. В па-дьо-дьо (от фр. pas-de-deux – танц по двойки) партньорите трябва да общуват не само с техника, но и с излъчване – диалогът трябва да го предадат на публиката и тя да успее да го разбере. Това е нашето изкуство – сценично присъствие, душевност и емоционалност. Дълбочината не е само в техниката на изпълнението.

Конкурсът има паричен награден фонд, който е два пъти по-голям в сравнение с миналогодишния. Имате и множество допълнителни отличия като гастроли, договори, обучения и участия в конкурси. Според Вас кои от тях бихте определили като по-ценни?

- Според мен всяка награда е важна. Имам удоволствие на галаконцерта да връча два награди. Първата е гастрол в Софийската опера и балет. Това е страхотен шанс за някои от участниците да имат възможността да изиграят цял спектакъл на голямата сцена. Втората награда на Софийската опера и балет е едногодишен договор, което също е страхотна възможност, тъй като има глад за работа с артисти и се търсят добри места за реализация. Имам трудна задача, защото искам да направя най-добрият избор. Смея да твърдя, че балетът не е състезание, а изкуство. Работата е важна в този конкурс. За мен наградите не са толкова ценно, колкото натрупаните знания и опит. Особено важно е за децата, защото калява техния състезателен дух и психика. Те са много различни – някои със страхотна техника, други с отлична линия. Трудно е да се пишат оценки на балет, но се забелязват качествените деца и тези, които имат перспектива за развитие.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Емблематични творби от световната класика ще чуем на седмото издание на фестивала „Царско село“
Българският филм "Русалки" е най-гледаният за миналия уикенд
Публиката в Плевен възнагради с бурни аплодисменти Лили Иванова
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Под прожектора
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Творчески отражения
Украйна предприе културен десант в САЩ
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.