Популярните песни са станали по-прости по отношение на ритмите и мелодиите през последните 70 години, сочи изследване на двама британци в научното списание Scientific Reports.
Три седмици делят любителите на джаз музиката от 27-ото издание на „Банско джаз фестивал“, съобщиха организаторите от Асоциация "Фестивалите в България" и Община Банско. В продължение на осем вечери, от 3 до 10 август, на сцената на фестивала ще излязат редица български и световни джаз изпълнители.
На 3 август фестивалът ще бъде открит със специален концерт на Камелия Тодорова, Васил Петров и Биг бендът на Националната музикална академия под палката на Михаил Йосифов. В първата вечер на "Банско джаз фестивал" публиката ще чуе и китариста и композитор Мишел Сахрауи от Израел, който съчетава джаза на западната култура с ритмите на Близкия изток. На сцената ще излязат и носителят на няколко награди „Грами“ Джейсън Майлс с неговия „Лисабонски 4тет“.
В неделя, 4 август, българският пианист Асен Дойкин ще представи проекта си Eastern Passage, който е първият
На 23 юни е четвъртото поредно издание на фестивала „Един джаз ден“, съобщават от Столичната община.
Събитието е на няколко локации в столицата, входът е свободен. Програмата включва дискусии, работилници и концерти, в които ще участват млади таланти от музикални училища в страната.
Две работилници в галерия „Сезони” на дома на културата „Средец“ са част от програмата. Хореографът Петър Герзилов ще поведе в магията на танца, ритъма и джаза. Доротея Люцканова, Даниела Станкова и Павел Цонев ще развият уменията на младите таланти в областта на вокалната импровизация.
Ще има и дискусионна среща между участниците в „Един джаз ден". Ученици, преподаватели и гости ще обсъдят теми, свързани с реализацията в полето на джаза във всичките му аспекти. Ще бъдат дадени примери за добри практики, които
Младият музикант Ангел Проданов-Ачо е победител в конкурса за нова песен New University Talent на Нов български университет и bTV Radio Group.
Авторската му песен „Ехо“ спечели единодушно признанието на журито по време на финалния концерт в радио-телевизионния център на НБУ, съобщават организаторите.
Проданов ще има възможност да направи професионален звукозапис в тонрежисьорското студио на университета, а към „Ехо“ ще бъде създаден видеоклип от екип млади оператори, режисьори, сценаристи от НБУ под ръководството на гл. ас. д-р Борислава Димова. Песента-победител ще бъде изцяло менажирана и разпространена от музикална компания Muze Music, която е партньор на конкурса. 29-годишният изпълнител ще получи и възможност за професионален уъркшоп с Поли Генова
„Заклеваш ли се в децата?“ е първото представление, което ще се играе на 17 септември в театър Artvent.
Това съобщават от екипа на новото място за култура, което се намира в сградата на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София.
До края на месеца на сцената ще могат да се гледат още „Неделя сутрин“ – 19 септември, „Петък вечер“ – 23 септември, „От всички страни“ – 26 септември, „Отчаяни съпрузи“ – 27 септември, „Чамкория“ – 28 септември, „Извънредно неудобно“ – 29 септември.
Инициативата театрално пространство да бъде разположено в академична институция се реализира за първи път
Това, което съм научила от Иван Станев, е ценно и мога да го предам на млади артисти, каза актрисата Жанет Спасова, която гостува на Международния театрален фестивал „Варненско лято“.
Тя участва в дискусионна среща, посветена на режисьора Иван Станев, с когото работи у нас и в Германия от 80-те години на ХХ век до смъртта му през декември м.г. Спасова е една от знаковите актриси на Фолксбюне в Берлин.
Тя сподели, че след кончината на режисьора все още не знае как ще се развие творческият й път, но иска да продължи тяхното дело и смята, че би била полезна като преподава в България, за да се съхрани артистичното наследство на Станев.
„Имам желание да продължа този път и това за мен сега е по-интересно, отколкото да играя при режисьори, при които не съм убедена, че искам. Мисля, че това е естественият и разумен път оттук-нататък“, каза Спасова и изрази мне
Маделин Хамилтън и Маркъс Пиърс от Лондонския университет „Куин Мери“ са анализирали най-популярните песни, които са попаднали в Топ 5 на годишната класация за сингли на „Билборд“ между 1950 г. и 2022 г. В анализа са включени над 350 песни.
Статистическият анализ показал, че сложността на ритмите и тоналните аранжименти на песните намалява средно през годините, заедно със значителното увеличение на средния брой ноти, свирени в секунда.
Изследователите установяват два спада през 1975 г. и 2000 г. и един по-малък през 1996 г., които се характеризират със значително намаляване на сложността.
Учените обясняват спада през 1975 г. с появата на нови жанрове като диско и ню уейв. През 90-те години и в началото на хилядолетието възходът на хип-хопа вероятно е изиграл също определена роля.
Хамилтън и Пиърс предполагат, че намаляването на мелодичната сложност може да се дължи на увеличаването на сложността на други музикални елементи, като например увеличения брой ноти.
Никол Кидман представи еротичната си драма "Babygirl" на кинофестивала във Венеция, споделяйки, че се чувства "изложена на показ и нервна", докато контролираната интимност на снимачната площадка се прожектира на големия екран пред световна публика, предаде Ройтерс.
Кидман е заснела поредица от рисковани филми през кариерата си, включително "Широко затворени очи" на Стенли Кубрик, чиято премиера беше във Венеция преди 25 години.
Актрисата обаче сега сподели, че е силно разтревожена от реакцията на последния й филм.
В Babygirl Никол Кидман играе Роми, успешна изпълнителнка директорка в Ню Йорк, която излага на риск както кариерата, така и семейството си, впускайки се в страстна афера с млад, опортюнистичен стажант.
"Снимането на филма с тези хора тук беше деликатно, интимно и много, много дълбоко", каза Кидман, която седеше заедно с режисьорката Хал
Режисьорът и аниматор Теодор Ушев представи за втори път своята специална селекция "Акуанима" (Aquanima) с най-доброто от света на анимацията от изминалата година в рамките на Бургаския международен филмов фестивал (Burgas International Film Festival).
Веднага след откриването той потегли към Италия, където ще бъде удостоен с наградата "Гутузо" в рамките на десетото издание на фестивала "Анимафикс" и ще представи своя изложба.
Догодина може да ни трябва нова, по-голяма зала, пошегува се от сцената Ушев по повод големия интерес на публиката към прожекцията, а по-късно написа във Фейсбук, че "за тази вълшебна бургаска публика могат да завидят и най-големите фестивали по света".
"Само за две години студията вече са горди да бъдат част от програмата на Бургаския международен филмов фестивал, което е успех за нас и за екипа на фестивала. Много от филмите бя
От 17 до 20 юли в Севлиево ще гостува „София филм фест“, съобщават организаторите.
Прожекциите са насрочени за 21:00 ч., непосредствено след залез на площад „Свобода“ в Севлиево.
Първа ще бъде прожектирана документалната лента на Цветан Драгнев „Балканска черна кутия“, чиято премиера е състоя на 28-ия "София филм фест".
След това зрителите ще могат да видят филмът "Присила" на София Копола.
На 19 юли ще бъде прожектирана най-новата творба на Вим Вандерс – „Прекрасни дни“.
В последния фестивален ден, 20 юли, от 16:00 ч. във фоайето на Община Севлиево ще може да се гледат късометражни прожекции на VR, а от 20:00 ч. финал на гостуването на "София филм фест" в града ще постави лентата „Паднали листа“ на режисьора Аки Каурисмаки, информират организаторите.
Община Севлиево заедно с Арт Фест/София филм фест организира съвместно 12-о
Британският диригент Джон Елиът Гардинър обяви, че напуска основания от него хор „Монтеверди“, предаде АФП.
Маестрото, който е на 81 години, се оттегли временно миналата година от работа, за да посещава психолог и да се подложи на терапия. Причината е, че удари певеца Уилям Томас, след като той напусна сцената от грешната страна след изпълнение на операта „Троянците“ („Les Troyens“) на Берлиоз по време на фестивала „Берлиоз“ във Франция.
„След дълъг период на задълбочен размисъл, реших да подам оставка като диригент и творчески директор на хор „Монтеверди“, обяви той в изявление. „Хорът, който основах през 1964 г., беше най-вдъхновяващият проект в живота ми. Затова да взема това решение, не беше лесно“, допълва той, като отново се извини за „грозния инцидент“, при който „загубва контрол“.
Гардинър преминал през терапия в последните 11 м
Синът на съпругата на норвежкия престолонаследник е бил задържан за нарушаване на съдебно разпореждане да не напуска мястото, на което живее, предаде Франс прес.
Роденият през 1997 г. Мариус Борг Хойби е син на норвежката принцеса Мете Марит от нейна първа връзка. През 2001 г. тя се омъжи на норвежкия престолонаследник, принц Хокон.
Мариус беше арестуван на 4 август заради среднощен спор в апартамента му в Осло и обвинен, че е наранил жена, с която е имал интимна връзка. В началото на септември полицията е получила информация, че Мариус на няколко пъти е установил контакт с жертвата си, която не е желаела подобно нещо. Въз основа на тези сведения полицията му наложи мярка да не се отдалечава от жилището си. Но той е нарушил тази мярка. Полицията открила нож, забит в една от стените в стаята на жертвата на инцидента от 4 август. Подозира се, че Мариус е автор на тази ванд
Изследователите допускат също, че опростяването може да се дължи и на появата на цифрови аудио работни станции (DAW), адаптирани за работа с кратки и прости семпли (дигитализирани звукови фрагменти).
Друга теория е, че музикалната тенденция отразява лингвистичната: „Цифровата епоха изисква компресиране на езика, така че това, което имаме да кажем, да се вмести в рамките на фиксиран брой символи и да се побере в заглавие“, уточняват учените. Според тях това намаляване на сложността на текстовите съобщения и вероятно на способността за усвояване на сложни идеи може да се отнася и за популярната музика. С други думи, хората може би вече нямат интелектуален капацитет за сложни песни, допускат изследователите.
Резултатите на Пиърс и Хамилтън съвпадат с проучване от 2023 г., в което се анализират текстове от над 350 000 англоезични песни. То установява, че западната поп музика става по-проста и по-агресивна. Анализът на песни в жанровете рап, кънтри, поп, рок и аренби от 1980 г. до 2020 г. показва, че структурата на текстовете им става по-проста. Текстовите елементи се повтарят по-често, припевите заемат повече място, а използваният речник е по-малък, сочи проучването.
Изследователският екип смята, че развитието в посока опростяване е свързано също с начина, по който сега се консумират песните. Създателите на музика композират своите песни, за да бъдат стриймвани, даунлоудвани, кликвани и гледани колкото се може повече, обяснява Елизабет Лекс от Техническия университет в Грац.