NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Под прожектора Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си
6149
Под прожектора

Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си

Проектът на студио „Гебуплан“ ЕООД за Войнишкия паметник пред НДК с ръководител арх. Филипа Гугучкова бе най-близо до заданието на журито на конкурса и най-изгоден финансово. Това каза д-р Валентина Иванова, председател на журито за избор на проект за възстановяване на паметника. Според арх

| 15 Юни 2024, 08:01 ч.
Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си
Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си
Снимка © Столична община

Проектът на студио „Гебуплан“ ЕООД за Войнишкия паметник пред НДК с ръководител арх. Филипа Гугучкова бе най-близо до заданието на журито на конкурса и най-изгоден финансово. Това каза д-р Валентина Иванова, председател на журито за избор на проект за възстановяване на паметника. Според арх. Георги Мърхов възстановяването на този паметник не е професионално решение, а по-скоро се търси политически ефект. 

Ретроспективната изложба на Стефанка Стойчева „Погледни ме“ представя  творчеството на едно от най-ярките живи присъствия в художествения живот на Казанлъшката долината. Това каза директорът на местната Художествена галерия и куратор на изложбата д-р Пламен Петров. Експозицията е разгърната в четири пространства на културния институт – в централната сграда и във филиалите къща музей „Ненко Балкански“ и къща музей „Дечко Узунов“, а според куратора апелът „Погледни ме“ не е молба, не е ласкателство, не е вик, а е плавно желание, което авторката излъчва в своята работа и в артистичното си присъствие на българската художествена сцена. 

Според д-р Петров присъствието на Стефанка Стойчева на тази сцена е толкова ярко не само заради творбите, които показва, а и заради нейния висок дух. Интензивната работа по експозицията е започнала през март т.г., като оттогава двамата са

Искам да накарам хората да се усмихват на истории, запечатани в кадри, точно както една хубава песен. 

Това каза композиторът Стефан Диомов на своята фотоизложба на открито „Там, някъде на юг…“ пред Културен център „Морско казино“ в Бургас. 

В експозицията, която включва 24 фотографии, Маестрото разказва за своите впечатления от пътуванията си до южните Сейшелски острови, Мавриций, Мадагаскар и остров Реюнион през погледа на обектива. Това е десетата поредна изложба на Диомов.

Гледката е толкова красива, виждам само и единствено красиви усмивки, обърна се с благодарност към публиката маестро Стефан Диомов. Преди премиерата на авторския си филм, Диомов разказа за приключенията до африканските острови. Сред историите е за 160-годишната костенурка, живееща на остров Мадагаскар, която Диомов нарича сър Джеймс.

„Личността на Стефан Диомов буди у нас ог

На 14 септември ще се състои 14-ият фестивал за поп и рок музика „София“, в подкрепа на българската музика и обществено-значими каузи, съобщават организаторите. Зала 1 на НДК е домакин на събитието в навечерието на празника на столицата.

За призовите места тази година се състезават 14 нови песни. И този път селекционна комисия, съставена от утвърдени автори на музика, текст и аранжимент и представители на радиостанции, изпита „затруднение“ при избора на песните, коментират от екипа на фестивала.

Песента на публиката се избира от зрителите, слушателите и публиката. Тя може да бъде подкрепена със SMS на единен дарителски номер 17 777 с текст DMS BUDNI + съответния номер на песен (напр. DMS BUDNI 1, DMS BUDNI 2, DMS BUDNI 3 и т.н. до 14).  Средствата от приходите от гласуването със SMS са в полза на благотвори

Искаме посетителите на нашите изложби да видят Намибия, каквато ние я видяхме. Това казаха   художничката Десислава Минчева и фотографът Сандро Арабян. Двамата откриха тази вечер изложбата „Намибия/хората" в галерия „Арте“. 

Иска ми се от кадрите ми, като застане човек пред тях, по някакъв начин да види това, което аз съм видял - непипната от човек и максимално истинска, каза фотографът. 

„А пък, ако поиска и да иде, ще бъде най-хубаво“, допълни художничката. 

Само преди два дни те представиха изложбата „Намибия/природата" в галерията на ул. „Шипка“ 6. Авторите разказват, че картините от двете изложби са тематично разделени. „Те са от две различни пътувания. Особено моите снимки, тъй като нейните картини са правени впоследствие. Идеята беше да не бъдат две повтаряеми изложби, а да бъдат д

В щата Тенеси се проведе фестивалът Бонару, който събира музика и други изкуства, съобщи АП. Десетки хиляди фенове изпълниха близо 3 квадратни километра площ за повече от 150 пърформанса в рамките на изтеклия уикенд.

"Ред хот чили ппеърс", "Пост малоун" и "Прити лайтс" бяха сред водещите участници на тазгодишното събитие, което се проведе в горещо време, на около 97 км югоизточно от Нашвил. На повече от десет сцени музкантите представяха концерти и в нищните и ранните сутрешни часове. 

"Ред хот чили пепърс" излязоха след полунощ в събота вечер с някои от най-големите си хитове. Групата започна музикалния се сет с Can`t Stop. Вокалистът Антъни Кийдис пя с ортопедична обувка на левия крак и с наколенка на десния. Той покани публиката да се присъедини към него "на малко афтърпарти" в местно заведение за гофрети. 

Сред другите участници бяха Меган дъ С

В конкурса за възстановяване на мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, както е пълното име на проекта, участваха пет предложения. Те бяха разгледани от 11-членно жури, представители на различни организации и институции. Според оценката на журито, той е бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки. Второ и трето място не са присъдени, тъй като останалите участници не са получили минималния брой точки за класиране, съгласно регламента на конкурса, съобщават от направление „Архитектура и градоустройство“ (НАГ) към Столичната община.  От екипа на НАГ уточняват, че представители на Камарата на архитектите в България (КАБ), Съюза на архитектите в България (САБ) и Съюза на българските художници (СБХ) не са включени в състава на журито, поради отказ от тяхна страна да участват в журирането на конкурса.

„Процедурата по конкурса чисто административно все още не е приключила“, казаха от направление „Архитектура и градоустройство“ към Столична община. 

Д-Р ВАЛЕНТИНА ИВАНОВА: ТОЗИ ПАМЕТНИК ОТДАВНА ТРЯБВАШЕ ДА БЪДЕ ВЪЗСТАНОВЕН

Този мемориал отдавна трябваше да е готов, каза д-р Валентина Иванова. „София е едно от малкото места, в които няма паметник на загиналите софиянци или хора, тръгнали от софийските военни поделения. Във всеки град, във всяко населено място има едно паметниче с кръст за храброст и с имената на хората, тръгнали от там, дали живота си за свободата. Само в София имаме незнаен воин. Само незнаен воин. Защо незнаен воин? Хората се знаят. Това са 2982 имена, които поименно се знаят кои са. Ние всъщност това възстановяваме. Не едни стени. Ние възстановяваме паметта за тези 2982 души, които са нашите дядовци. Това са хората, тръгнали от София и незавърнали се. Благодарение на тяхната саможертва, друг се е завърнал вкъщи, създал е семейство, продължил е напред. И ние днес живеем тук, както живеем. И границите на България са отбелязани с кръвта на тези хора. Не можем да не ги помним. Срамота е. Би било чудесно, ако се разхождате из парка на НДК, да можете да кажете – ей това тук е братът на моя дядо или прадядо. И този човек знам кой е. Защото това е паметта на мястото“, каза д-р Иванова.

Тя обясни, че от всичките пет проекта, предложени в конкурса, само първият бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки и да бъде класиран напред. По думите й, този проект възстановява паметника доста близко до оригиналния и е направен „интересен опит този оригинален паметник да се впише в пространството на градинката пред НДК“.

Всеки художник е уникален по неповторим начин. Картините, които представям, по един или друг начин тълкуват въпроси, различни гледни точки и философски разбирания. 

Думите на проф. Кирил Божков цитират от музей-галерия „Анел“, където от 4 до 23 юни ще бъде представена негова юбилейна изложба.

Винаги съм се прекланял и възхищавал на „старите майстори“, но и винаги съм се опитвал да не остана глух и сляп за съвременното изкуство, казва още Кирил Божков. 

На 15 май той отбеляза своята 60-годишнина.

Проектът, наречен „Дългите спомени за краткия миг“, включваща творби от 1991 до 2023 г.

„Експозицията разкрива виртуозното изкуство на Божков с богати асоциации и символи. Неговите картини съчетават историята и съвремието, изследвани и в доктората му „Нови параметри на представата за виртуозност във

Васил Петров отбелязва 30 години в музиката с турне, наречено The Best of, заедно с Врачанската филхармония, с диригент Христо Павлов, съобщават от екипа на изпълнителя.

Концертите започват от Варна на 9 август, следват 10 август – Каварна, 11 август – Попово, 12 август – Велико Търново, 13 август – Сливен, 14 август – Кърджали, 15 август – Черноморец, 16 август – Несебър, 17 август – Бургас, 18 август – Поморие, 19 август – Свети Влас, и 1 септември – Пловдив

В програмата на концертите са любимите песни на Васил Петров от различни негови албуми, като за първи път ще има и поред

Ако не можем да приемем собственото си усамотение, ние използваме другите като щит срещу самотата си. Хората не са щит. Те имат душа и мисия, за която са тук. Това казва певецът Жан Мар по повод новата си песен Halo, чияго концертна премиера ще бъде на 17 октомври в „Тънка червена линия“ (София), когато освен бендът на Жан Мар, на сцена ще се качат и музикантите от Jin Monic.

„Halo е песен е за откриването на моята сила, моят ореол. Това, което осмисля живота ми, защото много често се губя в абсурдните изкривявания на нашата реалност“, казва Жан Мар.

Текстът и музиката са на Жан Мар, който пише Halo в период на емоционален рестарт. „За да може един човек изцяло да се свърже с друг, първо трябва да се е свързал със себе си. С демоните си, болката и антидота &

Филмът "Туистърс" - римейк на блокбастъра "Туистър" от 90-те години на миналия век, разказващ за опустошителни торнада, оглави боксофис класацията на Северна Америка, съобщават световните осведомителни агенции.

През дебютния си уикенд на екран римейкът, заснет от режисьора Лий Айзък Чун ("Минари"), реализира постъпления от 80,5 милиона щатски долара от продажбата на билети в киносалоните на САЩ и Канада.  

Според анализаторите това е "изключителен старт" за римейк на приключенски екшън. Сумата надхвърля очакванията с около 30 милиона щатски долара. "Свръхпредставянето" на "Туистърс" напомня на наблюдателите за изключително успешния касов дебют на филма "Опенхаймер" за бащата на атомната бомба, който излезе на екран през същия уикенд миналата година.

Оригиналът "Туистър" от 1996 г. беляза началото на златната ера на компютърно генерираните изображения. 

Триото на Ари Ерев и квартетът на Джовани Томазо сложиха началото на 33-тото издание на Международния джаз фестивал „Варненско лято“. 

Това е най-старият действащ джаз фестивал в България, припомни на откриването музикалният критик Владимир Гаджев, който по традиция представя гостите на концертите и участва в съпътстващата програма. През тази сцена минаха грандиозни музиканти, някои от които бяха за последен път в България, добави той. 

Гаджев изтъкна, че в Италия в момента има около петдесет големи джаз фестивала, което никак не е маловажно за нормалния живот на музиката и на културата, но и за развитието на туристическия продукт в страната. Той подчерта, че организаторът Анатолий Вапиров се старае на фестивала да гостуват и млади български музиканти, каквито има в триото на Ари Ерев. 

Израелският пианист Ари Ерев свири отдавна с контрабасиста Михаи

„Екипът от архитекти е предложил интересно решение, което да впише стария паметник в новото пространство. Това беше едно от основните изисквания на заданието. И колегите от този екип са се справили прилично“, коментира тя. „Няма да ви лъжа, няма гениални решения. Решението е добро. Отговаря много стриктно на заданието, постарали са се да посрещнат предизвикателствата. Защото огромното предизвикателство е да се съчетаят някак си две епохи. Да заживеем в мир с нашето собствено минало някак си. И те са се справили – това не е само мое мнение, това е мнението на цялото жури“, каза още председателят на журито. 

Тя уточни, че журирането се провело по процедурата, изработена от възложителите на конкурса – т.е. от Столична община. Имало е определени критерии, за които се получавали определен брой точки. Сумата от тези точки води до крайния резултат. За да бъдат класирани и за да подлежат на награда, проектите трябва да съберат минимум 60 точки. „Само един проект е събрал повече от 60 точки и той получи първа награда“, каза още Иванова.

„Журито изпълни своята задача. Отново на ход е възложителят в лицето на кмета на София“, каза тя. Първо, кметът трябва да се произнесе и после проектът, който и да е, да бъде превърнат в работен проект. След това трябва да мине през всички инстанции като всеки строеж, който е на пъпа на София с такова значение. Бих могла да се надявам, че, ако всичко върви добре, Столичният общински съвет ще гласува следващата година бюджет за построяването. Въпрос на време е да бъде построен отново, допълни председателят на журито. 

Парите също не са без значение. „В тръжната документация всеки проект е остойностил идеята си и всеки екип е посочил сума, която смята, че му се дължат за авторски надзор. И двете неща са ограничени от самата процедура и всички проекти бяха спазили тези ограничения. Но награденият проект беше предложил и най-добри финансови условия за реализирането му, което също не е за пренебрегване“, отбеляза Иванова.

„Паметникът е разрушен преди 45 години. За първи път от 45 години насам имаме първи шанс той да бъде възстановен“, каза Валентина Иванова.

АРХ. ГЕОРГИ МЪРХОВ: ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО НА МЕМОРИАЛА Е ПОЛИТИЧЕСКИ РЕВАНШИЗЪМ

Арх. Георги Мърхов следи темата за възстановяването на войнишкия паметник пред НДК от 2017 г., когато е премахнат монументът „1300 години България“. През 2018 г. мястото е фокус на дипломния му проект „Център за противоречивото наследство“, с дипломен ръководител арх. Емилия Кълева. „В проучването към него стигнах до извода, че на това място откриваме сблъсък на памет, а именно две страни от българската история на XX в. - на авторитарната България от 30-те и на тоталитарната Народна Република България от 80-те. И двата паметника носят националистическо послание, представено по различен начин. В Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк това е най-силно изразено чрез лъва с картата на българското землище, а в монумента „1300 години България“ - чрез идеята за славната история на българския народ, а комунизмът е представен като негово естествено продължение“, разказва арх. Мърхов .

За този дипломен проект получава наградата „Проф. Пейо Бербенлиев“ за най-добър дипломен проект към катедра „История и теория на архитектурата“. В момента арх. Мърхов е част от фондацията „Ново архитектурно наследство“, която се занимава с новото и най-новото архитектурно наследство на България на експертно ниво. Той е практикуващ архитект, член на Камарата на архитектите в България, архитектурен журналист и отговорен редактор в строителната онлайн медия stroiinfo.com. 

Според него, паметниците са поставени в контекст на две взаимно отхвърлящи се идеологии, които сами по себе си са дисонантни - части от обществото отхвърлят единия или другия паметник, а разработката на проект, който включва различните исторически слоеве на мястото се представя като нещо немислимо. Това се случва, защото дори и след 1989 г. у нас историята продължава да се използва активно за политически цели, допълва той.

На мнение е, че темите за паметниците обикновено стават активни във времена преди избори, а впоследствие затихват, докато не стане отново време да се гласува. „Тук не бива да пропускаме, че в зародиш инициативата за премахване на монумента „1300 години България“ предвиждаше възстановяване на Войнишкия мемориал в оригиналния му вид. Това, както вече е широко дискутирано, не отговаря на никаква логическа съвременна мисъл от гледна точка на градоустройство, паркоустройство и архитектура - заради променения контекст и най-вече заради необходимостта да гледаме трезво на новата и най-новата си история. Смятам, че същото се отнася и за монумента „1300 години България“ - възстановяването му също би било абсурдно“, казва архитектът. 

„Изглежда, че има определена група хора, която смята, че архитектите са слуги, чието задължение е единствено да начертаят проект по снимки и искат именно това от самото начало. Такъв подход уронва престижа на архитектурната професия и не трябва да се бърка с архитектурната реставрация - в случая с паметниците говорим за много повече от архитектурно-художествено наследството. Съответно пълната им реставрация не трябва да е безкритична, дори и при налични данни и възможности за възстановяване на оригиналния облик“, казва още той.

По думите му е важно в журирането на конкурса за възстановяването на мемориала да участват всякакви специалисти - архитекти, урбанисти, художници, историци, изследователи, социолози, военни. „КАБ, САБ и СБХ отказаха да участват заради изключително лошо разработеното задание, което хем загатваше съвременно решение, хем искаше пълно възстановяване на паметника, и което е несъвместимо с днешните разбирания за оформяне на изградената среда. Според мен това се случва, тъй като то не се разработва изцяло на експертно ниво, а най-вероятно в изготвянето му има и политическо влияние“, отбеляза архитектът.

Според него пълното възстановяване в оригинал на Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк не е решение. „То е форма на исторически реваншизъм и е пореден пример за насаждане на разделение в обществото ни, и дава много лош сигнал на съседните държави“, заяви арх. Мърхов. Според него паметта на загиналите трябва да бъде почетена и за нея трябва да бъде намерено място – което предполага преклонение, мир и покой пред загиналите за България. Според него, за да се открие къде да бъде разположен такъв паметник и каква да бъде неговата идея, трябва да се разработи адекватно съвременно задание, трябва да се изгради мултидисциплинарен, аполитичен екип.

ИСТОРИЯТА

Както информирахме, на 28 октомври 1934 г. в София цар Борис III открива войнишкия мемориал по повод 50-та годишнина от формирането им и като знак за признание към героизма на полковете, наречени Софийската „желязна“ дивизия. Пред него се провеждат военни чествания, паради, помени и други тържества до Втората световна война. Архитект Александър Обретенов е автор на композицията, която е разположена в централната част на казармения комплекс в София. Състои се от три стени във формата на буквата П с размери - 21 м височина и 11 м ширина. „Надписът на централната плоча гласи: „Благословени бъдете от майката родина – вечна ви памет". На него са изписани имената на над 3000 загинали от двата полка в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Пред централната стена е поставен на пиедестал лъв, който държи картата на Санстефанска България с нейните етнически очертания.

Акцент в композицията е създадената от скулптора Михаил Михайлов бронзова статуя на лъв, държащ карта на Санстефанска България. Мамориалът пострадва по време на бомбардировките на България през Втората световна война. След деветосептемврийския преврат комунистическата власт премахва статуята на лъва. През 1979 година мемориалът е окончателно разрушен, за да се построи паметникът „1300 години България“, демонтиран през 2017 г. След демонтажа му са проведени два конкурса за възстановяването на Мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, които завършват без резултат. През май тази година е излъчен победител. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Изложба на художника Румен Саздов "Крехки същества и металургия на любовта" беше открита в Прага
Ателиерният салон на българския художник Румен Саздов със заглавие: "Крехки същества и металургия на любовта" беше открит тази седмица в галерията на Българския културен институт в ...
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“, съобщават от театралната работилница. Първото представление ще се играе на 30 септември. Ко ...
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
Певицата Мирослава Кацарова ще представи своята концертна програма „Палома“ (Paloma) във Варненската градска художествена галерия в рамките на съпътстващата програма на ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 04:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Под прожектора
6149
Под прожектора

Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си

Проектът на студио „Гебуплан“ ЕООД за Войнишкия паметник пред НДК с ръководител арх. Филипа Гугучкова бе най-близо до заданието на журито на конкурса и най-изгоден финансово.Това каза д-р Валентина Иванова, председател на журито за избор на проект за възстановяване на паметника.

| 15 Юни 2024, 08:01 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си
Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си
Снимка © Столична община

Проектът на студио „Гебуплан“ ЕООД за Войнишкия паметник пред НДК с ръководител арх. Филипа Гугучкова бе най-близо до заданието на журито на конкурса и най-изгоден финансово. Това каза д-р Валентина Иванова, председател на журито за избор на проект за възстановяване на паметника. Според арх. Георги Мърхов възстановяването на този паметник не е професионално решение, а по-скоро се търси политически ефект. 

В конкурса за възстановяване на мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, както е пълното име на проекта, участваха пет предложения. Те бяха разгледани от 11-членно жури, представители на различни организации и институции. Според оценката на журито, той е бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки. Второ и трето място не са присъдени, тъй като останалите участници не са получили минималния брой точки за класиране, съгласно регламента на конкурса, съобщават от направление „Архитектура и градоустройство“ (НАГ) към Столичната община.  От екипа на НАГ уточняват, че представители на Камарата на архитектите в България (КАБ), Съюза на архитектите в България (САБ) и Съюза на българските художници (СБХ) не са включени в състава на журито, поради отказ от тяхна страна да участват в журирането на конкурса.

Ретроспективната изложба на Стефанка Стойчева „Погледни ме“ представя  творчеството на едно от най-ярките живи присъствия в художествения живот на Казанлъшката долината. Това каза директорът на местната Художествена галерия и куратор на изложбата д-р Пламен Петров. Експозицията е разгърната в четири пространства на културния институт – в централната сграда и във филиалите къща музей „Ненко Балкански“ и къща музей „Дечко Узунов“, а според куратора апелът „Погледни ме“ не е молба, не е ласкателство, не е вик, а е плавно желание, което авторката излъчва в своята работа и в артистичното си присъствие на българската художествена сцена. 

Според д-р Петров присъствието на Стефанка Стойчева на тази сцена е толкова ярко не само заради творбите, които показва, а и заради нейния висок дух. Интензивната работа по експозицията е започнала през март т.г., като оттогава двамата са

Искам да накарам хората да се усмихват на истории, запечатани в кадри, точно както една хубава песен. 

Това каза композиторът Стефан Диомов на своята фотоизложба на открито „Там, някъде на юг…“ пред Културен център „Морско казино“ в Бургас. 

В експозицията, която включва 24 фотографии, Маестрото разказва за своите впечатления от пътуванията си до южните Сейшелски острови, Мавриций, Мадагаскар и остров Реюнион през погледа на обектива. Това е десетата поредна изложба на Диомов.

Гледката е толкова красива, виждам само и единствено красиви усмивки, обърна се с благодарност към публиката маестро Стефан Диомов. Преди премиерата на авторския си филм, Диомов разказа за приключенията до африканските острови. Сред историите е за 160-годишната костенурка, живееща на остров Мадагаскар, която Диомов нарича сър Джеймс.

„Личността на Стефан Диомов буди у нас ог

На 14 септември ще се състои 14-ият фестивал за поп и рок музика „София“, в подкрепа на българската музика и обществено-значими каузи, съобщават организаторите. Зала 1 на НДК е домакин на събитието в навечерието на празника на столицата.

За призовите места тази година се състезават 14 нови песни. И този път селекционна комисия, съставена от утвърдени автори на музика, текст и аранжимент и представители на радиостанции, изпита „затруднение“ при избора на песните, коментират от екипа на фестивала.

Песента на публиката се избира от зрителите, слушателите и публиката. Тя може да бъде подкрепена със SMS на единен дарителски номер 17 777 с текст DMS BUDNI + съответния номер на песен (напр. DMS BUDNI 1, DMS BUDNI 2, DMS BUDNI 3 и т.н. до 14).  Средствата от приходите от гласуването със SMS са в полза на благотвори

Искаме посетителите на нашите изложби да видят Намибия, каквато ние я видяхме. Това казаха   художничката Десислава Минчева и фотографът Сандро Арабян. Двамата откриха тази вечер изложбата „Намибия/хората" в галерия „Арте“. 

Иска ми се от кадрите ми, като застане човек пред тях, по някакъв начин да види това, което аз съм видял - непипната от човек и максимално истинска, каза фотографът. 

„А пък, ако поиска и да иде, ще бъде най-хубаво“, допълни художничката. 

Само преди два дни те представиха изложбата „Намибия/природата" в галерията на ул. „Шипка“ 6. Авторите разказват, че картините от двете изложби са тематично разделени. „Те са от две различни пътувания. Особено моите снимки, тъй като нейните картини са правени впоследствие. Идеята беше да не бъдат две повтаряеми изложби, а да бъдат д

В щата Тенеси се проведе фестивалът Бонару, който събира музика и други изкуства, съобщи АП. Десетки хиляди фенове изпълниха близо 3 квадратни километра площ за повече от 150 пърформанса в рамките на изтеклия уикенд.

"Ред хот чили ппеърс", "Пост малоун" и "Прити лайтс" бяха сред водещите участници на тазгодишното събитие, което се проведе в горещо време, на около 97 км югоизточно от Нашвил. На повече от десет сцени музкантите представяха концерти и в нищните и ранните сутрешни часове. 

"Ред хот чили пепърс" излязоха след полунощ в събота вечер с някои от най-големите си хитове. Групата започна музикалния се сет с Can`t Stop. Вокалистът Антъни Кийдис пя с ортопедична обувка на левия крак и с наколенка на десния. Той покани публиката да се присъедини към него "на малко афтърпарти" в местно заведение за гофрети. 

Сред другите участници бяха Меган дъ С

„Процедурата по конкурса чисто административно все още не е приключила“, казаха от направление „Архитектура и градоустройство“ към Столична община. 

Д-Р ВАЛЕНТИНА ИВАНОВА: ТОЗИ ПАМЕТНИК ОТДАВНА ТРЯБВАШЕ ДА БЪДЕ ВЪЗСТАНОВЕН

Всеки художник е уникален по неповторим начин. Картините, които представям, по един или друг начин тълкуват въпроси, различни гледни точки и философски разбирания. 

Думите на проф. Кирил Божков цитират от музей-галерия „Анел“, където от 4 до 23 юни ще бъде представена негова юбилейна изложба.

Винаги съм се прекланял и възхищавал на „старите майстори“, но и винаги съм се опитвал да не остана глух и сляп за съвременното изкуство, казва още Кирил Божков. 

На 15 май той отбеляза своята 60-годишнина.

Проектът, наречен „Дългите спомени за краткия миг“, включваща творби от 1991 до 2023 г.

„Експозицията разкрива виртуозното изкуство на Божков с богати асоциации и символи. Неговите картини съчетават историята и съвремието, изследвани и в доктората му „Нови параметри на представата за виртуозност във

Васил Петров отбелязва 30 години в музиката с турне, наречено The Best of, заедно с Врачанската филхармония, с диригент Христо Павлов, съобщават от екипа на изпълнителя.

Концертите започват от Варна на 9 август, следват 10 август – Каварна, 11 август – Попово, 12 август – Велико Търново, 13 август – Сливен, 14 август – Кърджали, 15 август – Черноморец, 16 август – Несебър, 17 август – Бургас, 18 август – Поморие, 19 август – Свети Влас, и 1 септември – Пловдив

В програмата на концертите са любимите песни на Васил Петров от различни негови албуми, като за първи път ще има и поред

Ако не можем да приемем собственото си усамотение, ние използваме другите като щит срещу самотата си. Хората не са щит. Те имат душа и мисия, за която са тук. Това казва певецът Жан Мар по повод новата си песен Halo, чияго концертна премиера ще бъде на 17 октомври в „Тънка червена линия“ (София), когато освен бендът на Жан Мар, на сцена ще се качат и музикантите от Jin Monic.

„Halo е песен е за откриването на моята сила, моят ореол. Това, което осмисля живота ми, защото много често се губя в абсурдните изкривявания на нашата реалност“, казва Жан Мар.

Текстът и музиката са на Жан Мар, който пише Halo в период на емоционален рестарт. „За да може един човек изцяло да се свърже с друг, първо трябва да се е свързал със себе си. С демоните си, болката и антидота &

Филмът "Туистърс" - римейк на блокбастъра "Туистър" от 90-те години на миналия век, разказващ за опустошителни торнада, оглави боксофис класацията на Северна Америка, съобщават световните осведомителни агенции.

През дебютния си уикенд на екран римейкът, заснет от режисьора Лий Айзък Чун ("Минари"), реализира постъпления от 80,5 милиона щатски долара от продажбата на билети в киносалоните на САЩ и Канада.  

Според анализаторите това е "изключителен старт" за римейк на приключенски екшън. Сумата надхвърля очакванията с около 30 милиона щатски долара. "Свръхпредставянето" на "Туистърс" напомня на наблюдателите за изключително успешния касов дебют на филма "Опенхаймер" за бащата на атомната бомба, който излезе на екран през същия уикенд миналата година.

Оригиналът "Туистър" от 1996 г. беляза началото на златната ера на компютърно генерираните изображения. 

Триото на Ари Ерев и квартетът на Джовани Томазо сложиха началото на 33-тото издание на Международния джаз фестивал „Варненско лято“. 

Това е най-старият действащ джаз фестивал в България, припомни на откриването музикалният критик Владимир Гаджев, който по традиция представя гостите на концертите и участва в съпътстващата програма. През тази сцена минаха грандиозни музиканти, някои от които бяха за последен път в България, добави той. 

Гаджев изтъкна, че в Италия в момента има около петдесет големи джаз фестивала, което никак не е маловажно за нормалния живот на музиката и на културата, но и за развитието на туристическия продукт в страната. Той подчерта, че организаторът Анатолий Вапиров се старае на фестивала да гостуват и млади български музиканти, каквито има в триото на Ари Ерев. 

Израелският пианист Ари Ерев свири отдавна с контрабасиста Михаи

Този мемориал отдавна трябваше да е готов, каза д-р Валентина Иванова. „София е едно от малкото места, в които няма паметник на загиналите софиянци или хора, тръгнали от софийските военни поделения. Във всеки град, във всяко населено място има едно паметниче с кръст за храброст и с имената на хората, тръгнали от там, дали живота си за свободата. Само в София имаме незнаен воин. Само незнаен воин. Защо незнаен воин? Хората се знаят. Това са 2982 имена, които поименно се знаят кои са. Ние всъщност това възстановяваме. Не едни стени. Ние възстановяваме паметта за тези 2982 души, които са нашите дядовци. Това са хората, тръгнали от София и незавърнали се. Благодарение на тяхната саможертва, друг се е завърнал вкъщи, създал е семейство, продължил е напред. И ние днес живеем тук, както живеем. И границите на България са отбелязани с кръвта на тези хора. Не можем да не ги помним. Срамота е. Би било чудесно, ако се разхождате из парка на НДК, да можете да кажете – ей това тук е братът на моя дядо или прадядо. И този човек знам кой е. Защото това е паметта на мястото“, каза д-р Иванова.

Тя обясни, че от всичките пет проекта, предложени в конкурса, само първият бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки и да бъде класиран напред. По думите й, този проект възстановява паметника доста близко до оригиналния и е направен „интересен опит този оригинален паметник да се впише в пространството на градинката пред НДК“.

„Екипът от архитекти е предложил интересно решение, което да впише стария паметник в новото пространство. Това беше едно от основните изисквания на заданието. И колегите от този екип са се справили прилично“, коментира тя. „Няма да ви лъжа, няма гениални решения. Решението е добро. Отговаря много стриктно на заданието, постарали са се да посрещнат предизвикателствата. Защото огромното предизвикателство е да се съчетаят някак си две епохи. Да заживеем в мир с нашето собствено минало някак си. И те са се справили – това не е само мое мнение, това е мнението на цялото жури“, каза още председателят на журито. 

Тя уточни, че журирането се провело по процедурата, изработена от възложителите на конкурса – т.е. от Столична община. Имало е определени критерии, за които се получавали определен брой точки. Сумата от тези точки води до крайния резултат. За да бъдат класирани и за да подлежат на награда, проектите трябва да съберат минимум 60 точки. „Само един проект е събрал повече от 60 точки и той получи първа награда“, каза още Иванова.

„Журито изпълни своята задача. Отново на ход е възложителят в лицето на кмета на София“, каза тя. Първо, кметът трябва да се произнесе и после проектът, който и да е, да бъде превърнат в работен проект. След това трябва да мине през всички инстанции като всеки строеж, който е на пъпа на София с такова значение. Бих могла да се надявам, че, ако всичко върви добре, Столичният общински съвет ще гласува следващата година бюджет за построяването. Въпрос на време е да бъде построен отново, допълни председателят на журито. 

Парите също не са без значение. „В тръжната документация всеки проект е остойностил идеята си и всеки екип е посочил сума, която смята, че му се дължат за авторски надзор. И двете неща са ограничени от самата процедура и всички проекти бяха спазили тези ограничения. Но награденият проект беше предложил и най-добри финансови условия за реализирането му, което също не е за пренебрегване“, отбеляза Иванова.

„Паметникът е разрушен преди 45 години. За първи път от 45 години насам имаме първи шанс той да бъде възстановен“, каза Валентина Иванова.

АРХ. ГЕОРГИ МЪРХОВ: ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО НА МЕМОРИАЛА Е ПОЛИТИЧЕСКИ РЕВАНШИЗЪМ

Арх. Георги Мърхов следи темата за възстановяването на войнишкия паметник пред НДК от 2017 г., когато е премахнат монументът „1300 години България“. През 2018 г. мястото е фокус на дипломния му проект „Център за противоречивото наследство“, с дипломен ръководител арх. Емилия Кълева. „В проучването към него стигнах до извода, че на това място откриваме сблъсък на памет, а именно две страни от българската история на XX в. - на авторитарната България от 30-те и на тоталитарната Народна Република България от 80-те. И двата паметника носят националистическо послание, представено по различен начин. В Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк това е най-силно изразено чрез лъва с картата на българското землище, а в монумента „1300 години България“ - чрез идеята за славната история на българския народ, а комунизмът е представен като негово естествено продължение“, разказва арх. Мърхов .

За този дипломен проект получава наградата „Проф. Пейо Бербенлиев“ за най-добър дипломен проект към катедра „История и теория на архитектурата“. В момента арх. Мърхов е част от фондацията „Ново архитектурно наследство“, която се занимава с новото и най-новото архитектурно наследство на България на експертно ниво. Той е практикуващ архитект, член на Камарата на архитектите в България, архитектурен журналист и отговорен редактор в строителната онлайн медия stroiinfo.com. 

Според него, паметниците са поставени в контекст на две взаимно отхвърлящи се идеологии, които сами по себе си са дисонантни - части от обществото отхвърлят единия или другия паметник, а разработката на проект, който включва различните исторически слоеве на мястото се представя като нещо немислимо. Това се случва, защото дори и след 1989 г. у нас историята продължава да се използва активно за политически цели, допълва той.

На мнение е, че темите за паметниците обикновено стават активни във времена преди избори, а впоследствие затихват, докато не стане отново време да се гласува. „Тук не бива да пропускаме, че в зародиш инициативата за премахване на монумента „1300 години България“ предвиждаше възстановяване на Войнишкия мемориал в оригиналния му вид. Това, както вече е широко дискутирано, не отговаря на никаква логическа съвременна мисъл от гледна точка на градоустройство, паркоустройство и архитектура - заради променения контекст и най-вече заради необходимостта да гледаме трезво на новата и най-новата си история. Смятам, че същото се отнася и за монумента „1300 години България“ - възстановяването му също би било абсурдно“, казва архитектът. 

„Изглежда, че има определена група хора, която смята, че архитектите са слуги, чието задължение е единствено да начертаят проект по снимки и искат именно това от самото начало. Такъв подход уронва престижа на архитектурната професия и не трябва да се бърка с архитектурната реставрация - в случая с паметниците говорим за много повече от архитектурно-художествено наследството. Съответно пълната им реставрация не трябва да е безкритична, дори и при налични данни и възможности за възстановяване на оригиналния облик“, казва още той.

По думите му е важно в журирането на конкурса за възстановяването на мемориала да участват всякакви специалисти - архитекти, урбанисти, художници, историци, изследователи, социолози, военни. „КАБ, САБ и СБХ отказаха да участват заради изключително лошо разработеното задание, което хем загатваше съвременно решение, хем искаше пълно възстановяване на паметника, и което е несъвместимо с днешните разбирания за оформяне на изградената среда. Според мен това се случва, тъй като то не се разработва изцяло на експертно ниво, а най-вероятно в изготвянето му има и политическо влияние“, отбеляза архитектът.

Според него пълното възстановяване в оригинал на Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк не е решение. „То е форма на исторически реваншизъм и е пореден пример за насаждане на разделение в обществото ни, и дава много лош сигнал на съседните държави“, заяви арх. Мърхов. Според него паметта на загиналите трябва да бъде почетена и за нея трябва да бъде намерено място – което предполага преклонение, мир и покой пред загиналите за България. Според него, за да се открие къде да бъде разположен такъв паметник и каква да бъде неговата идея, трябва да се разработи адекватно съвременно задание, трябва да се изгради мултидисциплинарен, аполитичен екип.

ИСТОРИЯТА

Както информирахме, на 28 октомври 1934 г. в София цар Борис III открива войнишкия мемориал по повод 50-та годишнина от формирането им и като знак за признание към героизма на полковете, наречени Софийската „желязна“ дивизия. Пред него се провеждат военни чествания, паради, помени и други тържества до Втората световна война. Архитект Александър Обретенов е автор на композицията, която е разположена в централната част на казармения комплекс в София. Състои се от три стени във формата на буквата П с размери - 21 м височина и 11 м ширина. „Надписът на централната плоча гласи: „Благословени бъдете от майката родина – вечна ви памет". На него са изписани имената на над 3000 загинали от двата полка в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Пред централната стена е поставен на пиедестал лъв, който държи картата на Санстефанска България с нейните етнически очертания.

Акцент в композицията е създадената от скулптора Михаил Михайлов бронзова статуя на лъв, държащ карта на Санстефанска България. Мамориалът пострадва по време на бомбардировките на България през Втората световна война. След деветосептемврийския преврат комунистическата власт премахва статуята на лъва. През 1979 година мемориалът е окончателно разрушен, за да се построи паметникът „1300 години България“, демонтиран през 2017 г. След демонтажа му са проведени два конкурса за възстановяването на Мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, които завършват без резултат. През май тази година е излъчен победител. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Изложба на художника Румен Саздов "Крехки същества и металургия на любовта" беше открита в Прага
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.