NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Творчески отражения Моноспектаклите доминират на сцената през този сезон, каза театроведът Асен Терзиев
5363
Творчески отражения

Моноспектаклите доминират на сцената през този сезон, каза театроведът Асен Терзиев

Наличие на много и разнообразни моноспектакли се наблюдава в настоящия театрален сезон, което важи и за програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“. Това каза в интервю театроведът и главен координатор на форума Асен Терзиев.  Според него има две основни причини за явлението. Тази сценична форма е предизвикателство към изпълнителя и не всеки се осмелява да влезе в нея, но в същото време дава възможност да се покажат чисто актьорски умения на присъствие, които другите форми не позволяват

| 07 Юни 2024, 14:46 ч.
Моноспектаклите доминират на сцената през този сезон, каза театроведът Асен Терзиев
Моноспектаклите доминират на сцената през този сезон, каза театроведът Асен Терзиев
Снимка © БТА

Наличие на много и разнообразни моноспектакли се наблюдава в настоящия театрален сезон, което важи и за програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“. Това каза в интервю театроведът и главен координатор на форума Асен Терзиев. 

Александър Сано и Мартина Апостолова са за първи път на една сцена в най-новата пиеса на Яна Борисова – „Моята вечер, твоята нощ“.

Премиерата е на 1 октомври в Младежкия театър, съобщават организаторите.

Режисьор е Димитър Коцев – Шошо.

„Моята вечер, твоята нощ“ отвежда в сърцето на една от онези силни и на пръв поглед необясними връзки между хората, които определяме като съдбовни. Историята започва с ненадейна нощна среща между двама души с общо минало, които са се разделили отдавна. 

Елис живее в София, а Макс е в Берлин. Изненадващо и за двамата, те нахълтват отново в познатата им емоционална територия, която ще се окаже може би най-незаменимата част от живота им. Ужасно смешен и трогателен разказ за това, че големите истории са по-силни от на

Чуждестранната преса определя гласа й като блестящ сопран, чиято школовка стига до съвършенство. 

„Успехът, мислех си, идва без много усилия, стига да имаш талант. Постепенно, с много воля, си изградих режим и певчески навици. Научих се на строга дисциплина. Осъзнах, че гласът е фино и капризно оръжие, което не можеш да си позволиш да форсираш“, казва певицата Юлия Винер-Ченишева. Днес се навършват 95 години от нейното рождение.

„Знаем България като страна на розите. Сега разбираме, че е страна и на славей – Юлия Винер“, пише издавания в Брюксел вестник „Метропол“.

От 1961 г. Юлия Винер е постоянен гост-солист на берлинската Щатсопера, в продължение на 15 години. Там и публиката, и критиката, я обсипват с аплодисменти. Удостоена е с почетното звание на Щатсопера –  камерзингерин, за големи заслуги в раз

Преценявам творчеството си в тонове, казва в интервю скулпторът Иван Русев, който се прочува с огромните габарити на работите си. Днес творецът навършва 70 години и по този повод публикува материал за личността и творческите му постижения.

ПРЕДПОЧИТА ТРАЙНИТЕ МАТЕРИАЛИ

Иван Владимиров Русев е роден на 1 юли 1954 г. в София. През 1979 г. завършва Художествена академия в София, специалност скулптура, при Величко Минеков. От 1979 г. е преподавател по скулптура в Средното художествено училище по приложни изкуства в София.  Работи кавалетна и монументална скулптура. Предпочита трайните материали, предимно камък. Създава тематични композиции „Морски рак“ (1979), „Възпоминание“ (1979), „Следа от миналото“ (1980), „Седяща птица“ (1981), „Грифони“ – декоративно оформление на фонтан в Шумен (1981). Негови творби притежават Националната галерия, Софийската

Срещу бившия китарист на американската алтернативна рок група „Ред Хот Чили Пепърс“ Джош Клингхофър е заведено дело за причиняване на смърт по непредпазливост и небрежност, предаде Асошиейтед прес. Според обвинението той е  блъснал и убил пешеходец по-рано тази година. 

Искът е подаден от Ашли Санчес, дъщерята на жертвата. Нейният баща, 47-годишния Израел Санчес умира, след като е блъснат, докато върви на пешеходна пътека в град Алхамбра, източно от Лос Анджелис.

Инцидентът е станал следобед на 18 март, когато, според думите на ищците, Клингхофър е управлявал черен джип без регистрационен номер. Той е завил наляво на кръстовище с маркирана пешеходна пътека. Видеозапис, представен от обвинителите, показва как черен автомобил удря Израел Санчес, докато завива. Санчес е получил травма на главата, като няколко часа по-късно е починал от нараняванията си в болница

Стефан Качаков подрежда в изложба картини, които показват красотата на българската природа. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и ще бъде разположена в галерия „Стойчев“ от 19 септември до 5 октомври, съобщават организаторите.

„Тази изключителна колекция представя интензивното изразително майсторство на Качаков, чийто акварели са изпълнени с уникален нюанс на спокойствие и размисъл. Темата на изложбата „Тишина“ разглежда вътрешния мир и търсене на равновесие чрез деликатните и ефимерни техники на акварелната живопис“, разказват от екипа.

Стефан Качаков е роден на 10 февруари 1958 година в Ямбол. Завършил е художествената гимназия в Казанлък. Висшето си образование придобива във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий” – специалност „Изобразително изкуство – графика и

Според него има две основни причини за явлението. Тази сценична форма е предизвикателство към изпълнителя и не всеки се осмелява да влезе в нея, но в същото време дава възможност да се покажат чисто актьорски умения на присъствие, които другите форми не позволяват. По думите му тя дава и огромна свобода, която артистите отговорно да понесат. На второ място според Терзиев моноспектакълът позволява по-директно обръщане към публиката, друг тип свързване със зрителя и заявяване на позиция от страна на изпълнителя. 

Той не смята, че пандемията от КОВИД-19 е „виновна“ за наличието на монодрами на сцените, защото продукцията, която гледаме, е създадена след преминаването на вълната от вируса. По думите му и преди е имало периоди с бум на такива спектакли. По тази причина преди години се е появила отделна категория за тях на театралните награди „Икар“, а тази година и на призовете „Аскеер“. 

„За това явление си дадохме сметка едва след като бяхме сглобили програмата на „Варненско лято“, не сме се водили от идеята да му обърнем специално внимание тази година“, посочи Терзиев и добави, че критериите на селекционния екип винаги включват високо театрално и художествено качество, иновативен език и ярки постижения.

В крайна сметка обаче се оказало, че огромен процент от избраните заглавия през последния сезон са моноспектакли. 

Според театроведа показаните на фестивала представления са жанрово много разнообразни. Сред тях има драматически, танцови, one man show и те улавят усещането за времето. Спектаклите „Великденско вино“, с който се откри фестивала, и класическата абсурдна пиеса „О, щастливи дни“ на Бекет, са постановки, в които има и един второстепенен персонаж, но основната драматическа тежест пада върху главния актьор, за който изпълнението е сложно предизвикателство.  

„Светът на музиката“ и сръбският „Душан Петрович октет“ ще изнесат концерти в последната фестивална вечер на Jam on the River в троянското село Дебнево, съобщиха организаторите на събитието.

Програмата на 3 август ще започне с джаз фюжън концерта „От април до декември“ на „Душан Петрович октет“. Осемте сръбски музиканти ще представят общо девет композиции, част от албума From April to December, сред които: Costa Blues, Ballad for Steve, Asja likes Phrygian, Let it Flow as Lyly do и др.

Съставът е свирил на почти всички джаз фестивали в Сърбия - JazzIbar, Jazz in the Garden и Nisville, а тази година ще се представят на Bazzum Jazz Festival и на джаз фестивала в Требине и Шабац. Душан Петрович е магистър и доктор по композиция, преподавател в Белградския университет, допълват организаторите.

Фестивалът Jam on the River  ще бъде закрит с концерт на проекта „

На 3 юли в „Театър 199“ е премиерата на „Шишарки“ от Екатерина Георгиева, съобщават от театъра.

През 2022 година пиесата бе един от финалистите в седмото издание на конкурса за съвременна българска драматургия „Славка Славова“.

Стела, сестра Рони и техните партньори Алекс и Асен се събират в семейната вила по случай трийсетгодишния юбилей на Рони. Четиримата са били заедно за последен път преди две години, когато съдбата завинаги преобръща живота им. Сега те се опитват отново да намерят път един към друг, но се появяват, сякаш заедно с аромата на шишарки от заобикалящата ги гора, неподозирани тайни от миналото, неочаквани истини за настоящето и трудни въпроси занапред.

Може ли човек да бъде безпощадно искрен с онези, които обича? Способен ли е да изрече онова, което е най-трудно за изричане? Какво се случ

Да стана актьор беше изненада за всички, дори и за мен. Това каза в интервю българският актьор и директор на Сатиричен театър „Алеко Константинов“ Калин Сърменов , който откри за първи път своя самостоятелна изложба в Стара Загора.

Той разкри, че от малък рисува. „Рисувам над 50 години. Започнах да рисувам от съвсем малък. Вкъщи средата е такава, че ти не можеш да избягаш. Климент Денчев беше близък приятел на родителите ми и често беше у нас. По това време той рисуваше по телевизията, правеше едни приказки, разказваше ги, пееше и рисуваше на едно стъкло.  И това така ме запали, че аз седнах и започнах да рисувам по стъклата в къщи. А старата къща, аз съм роден на площад „Славейков“ в София, беше от тези сгради, в които стъклата бяха на едни малки квадратчета с дървени летвички. И аз ги приех като отделни картинки. Бях прочел една приказка „Войната на мравките“ и започна

Заради неблагоприятните метеорологични условия Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство( АМТИИ) „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив променя датата на предвидения за 5 юни на Античния театър концерт „Академията кани Пловдив“ от фестивала Made at the Academy, съобщи проф. Любомир Караджов от катедра "Теория на изкуствата" и експерт по връзки с обществеността към АМТИИ Пловдив. 

Събитието с участието на представителните академични ансамбли и състави на АМТИИ, студенти, докторанти и преподаватели, носители на престижни международни награди за изкуство, се отлага за 23 юни, отново на сцената на Античния театър. Останалите събития от фестивалната програма запазват деня и часа си, уточни проф. Караджов.

Фестивалът на изкуствата в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив  е предвиден в три дни: 4, 5 и 23 юни, с пет Арт събития, обединени във формата Mad

Русенският музей получи като дарение шестнайсетмилиметров кинопрожекционен апарат "Украйна 5".

Той е произведен преди 50 години и е притежание на Едварт Лебикян, като е използван за домашни прожекции. Това съобщи Силвия Трифонова от културния институт. 

Тя обясни, че читалища, клубове и места, в които е имало подвижни кина, са се снабдявали с киноленти по заявка, изпълнявана от съществуващото тогава Държавно предприятие "Разпространение на филми" - Горна Оряховица, а пратките пристигали в специални кутии чрез Български държавни железници. 

Дарението включва и оригинален звукоусилвател, предназначен за машината.

Трифонова каза още, че Едварт Лебикян и неговият брат Хачик Лебикян са запалени кинолюбители, а страстта им към киното и фотографията се формира от баща им. 

Двамата братя дарили на музея в края на миналата година стъклени

Младите актриси Елена Телбис и Весела Бабинова представиха съвременните текстове в монологична форма „Prima Facie“ и „Пистолет в торнадо“, които акцентират на чисто женската позиция. Солови изяви има и в музикалните представления „Морски фар“ и „Saline nebula”. 

В два спектакъла един актьор изобразява няколко персонажа. Това са „Докато смъртта ме раздели“ по действителната история на Шарлоте фон Малсдорф, написана така, че изпълнителят представя главната героиня, но и всички хора в нейния живот. Много интересен прочит има в британската версия на „Вуйчо Ваньо“ заради задачата Андрю Скот да влезе във всички роли. Това не е нещо невиждано, но се прави рядко и наистина изисква виртуозни актьори, посочи театроведът.

Прочитът във „Вуйчо Ваньо“ за него поражда асоциация с работата на Мариус Куркински, чийто най-нов спектакъл „Нашенец“ ще види и публиката на „Варненско лято“. Терзиев припомни, че именно известният ни артист в средата на 90-те години е превърнал този тип представления в нещо изключително харесвано и от специалисти, и от широката публика, а с „Дамата с кученцето“ по Чехов, където влиза в няколко роли, Куркински е създал своеобразен култ. 

Наличие на много моноспектакли има и на европейските сцени, казва театралният критик и преподавател Томаш Ясай, който гостува на фестивала „Варненско лято“. Той допуска тази тенденция да е свързана и с финансови причини, но по-скоро смята, че става въпрос за артистични избори и решения. Според него артистите изследват самата моно форма, самостоятелното изпълнение на сцената и избора на истории, които си струва да бъдат разказани.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София, в „Топлоцентрала“, съобщават организаторите от посолството на Република Корея в България и Корейската фонд ...
Проф. Иван Газдов подреди постоянна изложба с творби, дарени на родния му град
Представителна изложба на проф. Иван Газдов с творби, дарени през 2010 г. на родния му Ямбол, отново може да бъде разгледана в обновената Художествена галерия „Жорж Папазов&l ...
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
Американският рапър Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин, след като съдия отхвърли предложението на хип-хоп магната да бъде пуснат под домашен арест, предаде Асош ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 03:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Творчески отражения
5363
Творчески отражения

Моноспектаклите доминират на сцената през този сезон, каза театроведът Асен Терзиев

Наличие на много и разнообразни моноспектакли се наблюдава в настоящия театрален сезон, което важи и за програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“. Това каза в интервю театроведът и главен координатор на форума Асен Терзиев.Според него има две основни причини за явлението.

| 07 Юни 2024, 14:46 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Моноспектаклите доминират на сцената през този сезон, каза театроведът Асен Терзиев
Моноспектаклите доминират на сцената през този сезон, каза театроведът Асен Терзиев
Снимка © БТА

Наличие на много и разнообразни моноспектакли се наблюдава в настоящия театрален сезон, което важи и за програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“. Това каза в интервю театроведът и главен координатор на форума Асен Терзиев. 

Според него има две основни причини за явлението. Тази сценична форма е предизвикателство към изпълнителя и не всеки се осмелява да влезе в нея, но в същото време дава възможност да се покажат чисто актьорски умения на присъствие, които другите форми не позволяват. По думите му тя дава и огромна свобода, която артистите отговорно да понесат. На второ място според Терзиев моноспектакълът позволява по-директно обръщане към публиката, друг тип свързване със зрителя и заявяване на позиция от страна на изпълнителя. 

Александър Сано и Мартина Апостолова са за първи път на една сцена в най-новата пиеса на Яна Борисова – „Моята вечер, твоята нощ“.

Премиерата е на 1 октомври в Младежкия театър, съобщават организаторите.

Режисьор е Димитър Коцев – Шошо.

„Моята вечер, твоята нощ“ отвежда в сърцето на една от онези силни и на пръв поглед необясними връзки между хората, които определяме като съдбовни. Историята започва с ненадейна нощна среща между двама души с общо минало, които са се разделили отдавна. 

Елис живее в София, а Макс е в Берлин. Изненадващо и за двамата, те нахълтват отново в познатата им емоционална територия, която ще се окаже може би най-незаменимата част от живота им. Ужасно смешен и трогателен разказ за това, че големите истории са по-силни от на

Чуждестранната преса определя гласа й като блестящ сопран, чиято школовка стига до съвършенство. 

„Успехът, мислех си, идва без много усилия, стига да имаш талант. Постепенно, с много воля, си изградих режим и певчески навици. Научих се на строга дисциплина. Осъзнах, че гласът е фино и капризно оръжие, което не можеш да си позволиш да форсираш“, казва певицата Юлия Винер-Ченишева. Днес се навършват 95 години от нейното рождение.

„Знаем България като страна на розите. Сега разбираме, че е страна и на славей – Юлия Винер“, пише издавания в Брюксел вестник „Метропол“.

От 1961 г. Юлия Винер е постоянен гост-солист на берлинската Щатсопера, в продължение на 15 години. Там и публиката, и критиката, я обсипват с аплодисменти. Удостоена е с почетното звание на Щатсопера –  камерзингерин, за големи заслуги в раз

Преценявам творчеството си в тонове, казва в интервю скулпторът Иван Русев, който се прочува с огромните габарити на работите си. Днес творецът навършва 70 години и по този повод публикува материал за личността и творческите му постижения.

ПРЕДПОЧИТА ТРАЙНИТЕ МАТЕРИАЛИ

Иван Владимиров Русев е роден на 1 юли 1954 г. в София. През 1979 г. завършва Художествена академия в София, специалност скулптура, при Величко Минеков. От 1979 г. е преподавател по скулптура в Средното художествено училище по приложни изкуства в София.  Работи кавалетна и монументална скулптура. Предпочита трайните материали, предимно камък. Създава тематични композиции „Морски рак“ (1979), „Възпоминание“ (1979), „Следа от миналото“ (1980), „Седяща птица“ (1981), „Грифони“ – декоративно оформление на фонтан в Шумен (1981). Негови творби притежават Националната галерия, Софийската

Срещу бившия китарист на американската алтернативна рок група „Ред Хот Чили Пепърс“ Джош Клингхофър е заведено дело за причиняване на смърт по непредпазливост и небрежност, предаде Асошиейтед прес. Според обвинението той е  блъснал и убил пешеходец по-рано тази година. 

Искът е подаден от Ашли Санчес, дъщерята на жертвата. Нейният баща, 47-годишния Израел Санчес умира, след като е блъснат, докато върви на пешеходна пътека в град Алхамбра, източно от Лос Анджелис.

Инцидентът е станал следобед на 18 март, когато, според думите на ищците, Клингхофър е управлявал черен джип без регистрационен номер. Той е завил наляво на кръстовище с маркирана пешеходна пътека. Видеозапис, представен от обвинителите, показва как черен автомобил удря Израел Санчес, докато завива. Санчес е получил травма на главата, като няколко часа по-късно е починал от нараняванията си в болница

Стефан Качаков подрежда в изложба картини, които показват красотата на българската природа. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и ще бъде разположена в галерия „Стойчев“ от 19 септември до 5 октомври, съобщават организаторите.

„Тази изключителна колекция представя интензивното изразително майсторство на Качаков, чийто акварели са изпълнени с уникален нюанс на спокойствие и размисъл. Темата на изложбата „Тишина“ разглежда вътрешния мир и търсене на равновесие чрез деликатните и ефимерни техники на акварелната живопис“, разказват от екипа.

Стефан Качаков е роден на 10 февруари 1958 година в Ямбол. Завършил е художествената гимназия в Казанлък. Висшето си образование придобива във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий” – специалност „Изобразително изкуство – графика и

Той не смята, че пандемията от КОВИД-19 е „виновна“ за наличието на монодрами на сцените, защото продукцията, която гледаме, е създадена след преминаването на вълната от вируса. По думите му и преди е имало периоди с бум на такива спектакли. По тази причина преди години се е появила отделна категория за тях на театралните награди „Икар“, а тази година и на призовете „Аскеер“. 

„За това явление си дадохме сметка едва след като бяхме сглобили програмата на „Варненско лято“, не сме се водили от идеята да му обърнем специално внимание тази година“, посочи Терзиев и добави, че критериите на селекционния екип винаги включват високо театрално и художествено качество, иновативен език и ярки постижения.

„Светът на музиката“ и сръбският „Душан Петрович октет“ ще изнесат концерти в последната фестивална вечер на Jam on the River в троянското село Дебнево, съобщиха организаторите на събитието.

Програмата на 3 август ще започне с джаз фюжън концерта „От април до декември“ на „Душан Петрович октет“. Осемте сръбски музиканти ще представят общо девет композиции, част от албума From April to December, сред които: Costa Blues, Ballad for Steve, Asja likes Phrygian, Let it Flow as Lyly do и др.

Съставът е свирил на почти всички джаз фестивали в Сърбия - JazzIbar, Jazz in the Garden и Nisville, а тази година ще се представят на Bazzum Jazz Festival и на джаз фестивала в Требине и Шабац. Душан Петрович е магистър и доктор по композиция, преподавател в Белградския университет, допълват организаторите.

Фестивалът Jam on the River  ще бъде закрит с концерт на проекта „

На 3 юли в „Театър 199“ е премиерата на „Шишарки“ от Екатерина Георгиева, съобщават от театъра.

През 2022 година пиесата бе един от финалистите в седмото издание на конкурса за съвременна българска драматургия „Славка Славова“.

Стела, сестра Рони и техните партньори Алекс и Асен се събират в семейната вила по случай трийсетгодишния юбилей на Рони. Четиримата са били заедно за последен път преди две години, когато съдбата завинаги преобръща живота им. Сега те се опитват отново да намерят път един към друг, но се появяват, сякаш заедно с аромата на шишарки от заобикалящата ги гора, неподозирани тайни от миналото, неочаквани истини за настоящето и трудни въпроси занапред.

Може ли човек да бъде безпощадно искрен с онези, които обича? Способен ли е да изрече онова, което е най-трудно за изричане? Какво се случ

Да стана актьор беше изненада за всички, дори и за мен. Това каза в интервю българският актьор и директор на Сатиричен театър „Алеко Константинов“ Калин Сърменов , който откри за първи път своя самостоятелна изложба в Стара Загора.

Той разкри, че от малък рисува. „Рисувам над 50 години. Започнах да рисувам от съвсем малък. Вкъщи средата е такава, че ти не можеш да избягаш. Климент Денчев беше близък приятел на родителите ми и често беше у нас. По това време той рисуваше по телевизията, правеше едни приказки, разказваше ги, пееше и рисуваше на едно стъкло.  И това така ме запали, че аз седнах и започнах да рисувам по стъклата в къщи. А старата къща, аз съм роден на площад „Славейков“ в София, беше от тези сгради, в които стъклата бяха на едни малки квадратчета с дървени летвички. И аз ги приех като отделни картинки. Бях прочел една приказка „Войната на мравките“ и започна

Заради неблагоприятните метеорологични условия Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство( АМТИИ) „Проф. Асен Диамандиев“ в Пловдив променя датата на предвидения за 5 юни на Античния театър концерт „Академията кани Пловдив“ от фестивала Made at the Academy, съобщи проф. Любомир Караджов от катедра "Теория на изкуствата" и експерт по връзки с обществеността към АМТИИ Пловдив. 

Събитието с участието на представителните академични ансамбли и състави на АМТИИ, студенти, докторанти и преподаватели, носители на престижни международни награди за изкуство, се отлага за 23 юни, отново на сцената на Античния театър. Останалите събития от фестивалната програма запазват деня и часа си, уточни проф. Караджов.

Фестивалът на изкуствата в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив  е предвиден в три дни: 4, 5 и 23 юни, с пет Арт събития, обединени във формата Mad

Русенският музей получи като дарение шестнайсетмилиметров кинопрожекционен апарат "Украйна 5".

Той е произведен преди 50 години и е притежание на Едварт Лебикян, като е използван за домашни прожекции. Това съобщи Силвия Трифонова от културния институт. 

Тя обясни, че читалища, клубове и места, в които е имало подвижни кина, са се снабдявали с киноленти по заявка, изпълнявана от съществуващото тогава Държавно предприятие "Разпространение на филми" - Горна Оряховица, а пратките пристигали в специални кутии чрез Български държавни железници. 

Дарението включва и оригинален звукоусилвател, предназначен за машината.

Трифонова каза още, че Едварт Лебикян и неговият брат Хачик Лебикян са запалени кинолюбители, а страстта им към киното и фотографията се формира от баща им. 

Двамата братя дарили на музея в края на миналата година стъклени

В крайна сметка обаче се оказало, че огромен процент от избраните заглавия през последния сезон са моноспектакли. 

Според театроведа показаните на фестивала представления са жанрово много разнообразни. Сред тях има драматически, танцови, one man show и те улавят усещането за времето. Спектаклите „Великденско вино“, с който се откри фестивала, и класическата абсурдна пиеса „О, щастливи дни“ на Бекет, са постановки, в които има и един второстепенен персонаж, но основната драматическа тежест пада върху главния актьор, за който изпълнението е сложно предизвикателство.  

Младите актриси Елена Телбис и Весела Бабинова представиха съвременните текстове в монологична форма „Prima Facie“ и „Пистолет в торнадо“, които акцентират на чисто женската позиция. Солови изяви има и в музикалните представления „Морски фар“ и „Saline nebula”. 

В два спектакъла един актьор изобразява няколко персонажа. Това са „Докато смъртта ме раздели“ по действителната история на Шарлоте фон Малсдорф, написана така, че изпълнителят представя главната героиня, но и всички хора в нейния живот. Много интересен прочит има в британската версия на „Вуйчо Ваньо“ заради задачата Андрю Скот да влезе във всички роли. Това не е нещо невиждано, но се прави рядко и наистина изисква виртуозни актьори, посочи театроведът.

Прочитът във „Вуйчо Ваньо“ за него поражда асоциация с работата на Мариус Куркински, чийто най-нов спектакъл „Нашенец“ ще види и публиката на „Варненско лято“. Терзиев припомни, че именно известният ни артист в средата на 90-те години е превърнал този тип представления в нещо изключително харесвано и от специалисти, и от широката публика, а с „Дамата с кученцето“ по Чехов, където влиза в няколко роли, Куркински е създал своеобразен култ. 

Наличие на много моноспектакли има и на европейските сцени, казва театралният критик и преподавател Томаш Ясай, който гостува на фестивала „Варненско лято“. Той допуска тази тенденция да е свързана и с финансови причини, но по-скоро смята, че става въпрос за артистични избори и решения. Според него артистите изследват самата моно форма, самостоятелното изпълнение на сцената и избора на истории, които си струва да бъдат разказани.

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София
Проф. Иван Газдов подреди постоянна изложба с творби, дарени на родния му град
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.