Начало Калейдоскоп Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев
2829
Калейдоскоп

Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев

Иван Станев бе един вечен бунтар и авангардист, умеещ да режисира чрез текста. Този портрет на един от големите реформатори на сценичното изкуство у нас бе очертан на дискусионна среща, която се състоя в рамките на 32-рия театрален фестивал „Варненско лято“. В нея участваха Жанет Спасова, която работи със Станев почти във всичките му спектакли и се налага като знакова актриса на Фолксбюне в Берлин; режисьорът Явор Гърдев и културологът проф. Александър Кьосев

| | 03 Юни 2024, 12:34 ч.
Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев
Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев
Снимка © БТА

Иван Станев бе един вечен бунтар и авангардист, умеещ да режисира чрез текста. Този портрет на един от големите реформатори на сценичното изкуство у нас бе очертан на дискусионна среща, която се състоя в рамките на 32-рия театрален фестивал „Варненско лято“. В нея участваха Жанет Спасова, която работи със Станев почти във всичките му спектакли и се налага като знакова актриса на Фолксбюне в Берлин; режисьорът Явор Гърдев и културологът проф. Александър Кьосев. Водещ бе проф. Камелия Николова. 

Проф. Николова припомни, че на 29 юни Иван Станев щеше да навърши 65 години, ако не ни бе напуснал на 1 декември м.г. Според нея най-нерадостното за него би било всички да харесват представленията му, защото неговият театър, въпреки че изглежда като да не се интересува от зрителя, всъщност цели да го накара да се замисли и да го разтърси най-вече през стратегията на езика. 

Станев е роден във Варна и много неща от града са влезли в характера му, сподели Жанет Спасова. Тя припомни, че той е от семейство Райкови и неговите вуйчовци са основателите на театъра „Щурче“, където бъдещият режисьор се изявява от петгодишен. С трупата пътуват и на Запад, където играят на различни сцени, включително и на фестивала в Авиньон, и той се „просмуква“ с правенето на театър от малък, каза актрисата. На 15 години се разбунтува и напуска „Щурче“ заради неодобрението си към авторитарните методи на ръководителите. Трудно започва и обучението му във ВИТИЗ, където той е в класа на проф. Гриша Островски, но още във втори курс поставя представлението „Пътека за дивеч“, което не се харесва. Завършва задочно, но въпреки че се отдалечава от института, актьорите искат да работят с него и го правят тайно по квартири, разказа Спасова. „В неговия кодекс на артиста етика и естетика бяха едно“, посочи тя и добави, че в тези младежки години Станев е пробвал многожанров прийом, изучавал е Йежи Горотовски и Еуженио Барба и прилагал техните методи на активни физически и гласови упражнения с актьорите по време на репетиции. В спомените на театралите е трупата, която се сформира около Станев в ловешкия театър. За жалост обаче няма запазена документация освен няколко фотографии за поставените там „Любовта на трите портокала“ и „Алхимия на скръбта“, изиграно едва няколко пъти на сцената на Театър „София“, разказа актрисата. 

NRD2+ | Дори в условията на война Украйна намира време за бляскавия и изпълнен с поп музика конкурс за песен "Евровизия", може би сега дори повече от всякога. Украинските участнички в музикалната надпревара - женският дует в състав рапърката Альона Альона и певицата Джери Хейл, тръгнаха от Киев с послание, предаде Асошиейтед п ...
Вижте повече

Ключов момент за кариерата му се явява преводът на „Раната Войцек“ от Хайнер Мюлер. С него той гостува в Германия, където се среща с автора и двамата много си допадат. Започват съвместна работа и след 1988 г. Станев остава там. Работи с Жанет Спасова и със Самуел Финци. Знаменателни са „Представление и наказание“ и „Хермафродитос“ по негови текстове. С „Чайка“ според Камелия Николова той вече има първото сериозно вписване в театралната среда в Германия. Бе отбелязано, че малко неща той прави по чисти драматургични творби, а най-често прилага колажна техника от различни текстове. 

Според Жанест Спасова текстът на Иван Станев е труден на първо четене, но когато актьорът започне да го изговаря, разбира, че в него има един ритъм, който му внушава какво трябва да прави. Текстът на Иван ни режисира всъщност, а може би така е било и в Античния театър, каза актрисата и добави, че режисьорът особено е държал в по-късните си години актьорите сами да се справят и ги е оставял почти без репетиции, както се е случило в постановката „Площад Фантом“. Тя подчерта, че вкарването на чуждестранни артисти на немска сцена през 90-те години не е било правено от никого преди това, било е езиков атентат и шок, а Станев е поел риска като режисьор и продуцент. 

Авторското писателско творчество и преводаческият труд на Иван Станев бяха във фокуса на Явор Гърдев и Александър Кьосев. 

Според Гърдев неговите текстове са нов момент в българската драматургия, при който авторът изследва действената сила на езика и създава собствен слог при писането и превеждането в мерена реч, който не е особено характерен за българския език в този момент. Той смята, че е напълно възможно друг режисьор да постави текст на Иван Станев, но за това е нужен „възпален интерес“, екип и дистанция от произведението. Явор Гърдев сподели, че два пъти е посягал към „Представление и наказание“, но досега не го е реализирал, което не изключва бъдеща възможност. 

Александър Кьосев изрази мнение, че Иван Станев тепърва ще има все по-голямо значение. Той говори за неговата поема „Moonlake”, която е написана на немски и преведена после от автора на български език, а при двата текста има съществени разлики, като българският текст е със 70 стиха по-дълъг и изпъстрен с междуметия, идиоми и звукоподражателни. Той подчерта колко трудно е да пишеш и правиш представление на език, който не ти е роден и изказа мнение, че Станев е владеел немския по един дълбок начин. 

Проф. Николай Йорданов, който присъства на срещата, припомни, че през 90-те години Иван Станев е критикувал както соцдействителността, така и изкривяванията в новото време и припомни, че в един момент е предпочел да се обърне към сюрреализма и е поставил „Дон Жуан в ада“ по Молиер и Батай, както и „История на окото“ по Батай, който е бил показан на фестивала „Варненско лято“. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ролята на словото в християнството и исляма е акцент в изложба на Националната библиотека
Изложба „Под закрилата на святото“ ще бъде открита в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ (НБКМ). Събитието ще се състои на 17 юли, съобщават от библиотеката. Ек ...
Кей-поп звездите "Стрей кидс" се подготвят за завръщане с високоенергийно шоу в Лондон
Подготвяйки се за завръщането си, кей-поп звездите "Стрей кидс" се изявиха като хедлайнери на фестивала "Бритиш съмър тайм" в лондоския Хайд парк, предаде Ройтерс. Групата от осем ...
Румънски галерии представят изложба в "Двореца" - Балчик
Художествената галерия "Ротенберг-Узунов" и  "Александру Ръдулеску" от Букурещ подредиха изложба в Държавен културен институт "Културен център "Двореца" - Балчик. Експозицията ...
Творчеството на художничката Стефанка Стойчева ще бъде представено в ретроспективната изложба "Погледни ме"
Ретроспективната изложба на Стефанка Стойчева „Погледни ме“ ще бъде открита в Художествената галерия в Казанлък на 17 юли, съобщи директорът на културния институт д-р Пламен Петро ...
Седми албум на Kasabian зае първо място в британската класация
Група "Касейбиън" измести Тейлър Суифт от първото място в бритaнската класация за албуми с Happenings, съобщи официалната компания, която следи продажбите и изготвя чартовете на са ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
В Художествената галерия „Никола Петров“ беше открита изложбата „Пречистване“ на д-р Катерина Дюлгерова
В Художествена галерия „Никола Петров“ във Видин беше открита изложбата „Пречистване“ на д-р Катерина Дюлгерова. От 2019 г. тя работи като уредник в галерията, като това е нейната ...
Албанската звезда Биби Рекса ще участва във фестивала „Съни Хил“
Световноизвестната албанска певица Биби Рекса е сред главните звезди, които ще участват в тазгодишното издание на фестивала „Съни Хил“ (Sunny Hill), предаде агенция КосоваПрес. Б ...
Огромен портрет на Тейлър Суифт рисуват в германския град Гелзенкирхен преди концерта й
Огромен акрилен портрет на Тейлър Суифт рисуват в западния германски град Гелзенкирхен, който е домакин на три концерта от световното турне на попзвездата, предаде ДПА.  Прои ...
Община Чирпан закри Международния пленер "Лавандулово лято"
Община Чирпан закри официално Международния пленер "Лавандулово лято". Събитието съвпадна с празника на с. Изворово и бе съпътствано от много радостни емоции и срещи с изкуств ...
Незрящи актьори играят "сляпа" "Чайка" на Чехов на фестивала в Авиньон
На сцена без декори, само с няколко ориентировъчни знака на пода и актриса - сценичен мениджър, която прави аудиоописание - тази година на театралния фестивал в Авиньон, Франция, щ ...
Тикер в 10:00 ч.
В Художествена галерия „Никола Петров“ във Видин беше открита изложбата „Пречист ...
Начало Калейдоскоп
2829
Калейдоскоп

Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев

Този портрет на един от големите реформатори на сценичното изкуство у нас бе очертан на дискусионна среща, която се състоя в рамките на 32-рия театрален фестивал „Варненско лято“. В нея участваха Жанет Спасова, която работи със Станев почти във всичките му спектакли и се налага като знакова актриса на Фолксбюне в Берлин; режисьорът Явор Гърдев и културологът проф. Александър Кьосев
| | 03 Юни 2024, 12:34 ч.
Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев
Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев
Снимка © БТА

Иван Станев бе един вечен бунтар и авангардист, умеещ да режисира чрез текста. Този портрет на един от големите реформатори на сценичното изкуство у нас бе очертан на дискусионна среща, която се състоя в рамките на 32-рия театрален фестивал „Варненско лято“. В нея участваха Жанет Спасова, която работи със Станев почти във всичките му спектакли и се налага като знакова актриса на Фолксбюне в Берлин; режисьорът Явор Гърдев и културологът проф. Александър Кьосев. Водещ бе проф. Камелия Николова. 

Проф. Николова припомни, че на 29 юни Иван Станев щеше да навърши 65 години, ако не ни бе напуснал на 1 декември м.г. Според нея най-нерадостното за него би било всички да харесват представленията му, защото неговият театър, въпреки че изглежда като да не се интересува от зрителя, всъщност цели да го накара да се замисли и да го разтърси най-вече през стратегията на езика. 

Станев е роден във Варна и много неща от града са влезли в характера му, сподели Жанет Спасова. Тя припомни, че той е от семейство Райкови и неговите вуйчовци са основателите на театъра „Щурче“, където бъдещият режисьор се изявява от петгодишен. С трупата пътуват и на Запад, където играят на различни сцени, включително и на фестивала в Авиньон, и той се „просмуква“ с правенето на театър от малък, каза актрисата. На 15 години се разбунтува и напуска „Щурче“ заради неодобрението си към авторитарните методи на ръководителите. Трудно започва и обучението му във ВИТИЗ, където той е в класа на проф. Гриша Островски, но още във втори курс поставя представлението „Пътека за дивеч“, което не се харесва. Завършва задочно, но въпреки че се отдалечава от института, актьорите искат да работят с него и го правят тайно по квартири, разказа Спасова. „В неговия кодекс на артиста етика и естетика бяха едно“, посочи тя и добави, че в тези младежки години Станев е пробвал многожанров прийом, изучавал е Йежи Горотовски и Еуженио Барба и прилагал техните методи на активни физически и гласови упражнения с актьорите по време на репетиции. В спомените на театралите е трупата, която се сформира около Станев в ловешкия театър. За жалост обаче няма запазена документация освен няколко фотографии за поставените там „Любовта на трите портокала“ и „Алхимия на скръбта“, изиграно едва няколко пъти на сцената на Театър „София“, разказа актрисата. 

Ключов момент за кариерата му се явява преводът на „Раната Войцек“ от Хайнер Мюлер. С него той гостува в Германия, където се среща с автора и двамата много си допадат. Започват съвместна работа и след 1988 г. Станев остава там. Работи с Жанет Спасова и със Самуел Финци. Знаменателни са „Представление и наказание“ и „Хермафродитос“ по негови текстове. С „Чайка“ според Камелия Николова той вече има първото сериозно вписване в театралната среда в Германия. Бе отбелязано, че малко неща той прави по чисти драматургични творби, а най-често прилага колажна техника от различни текстове. 

Повече от NRD2+

Според Жанест Спасова текстът на Иван Станев е труден на първо четене, но когато актьорът започне да го изговаря, разбира, че в него има един ритъм, който му внушава какво трябва да прави. Текстът на Иван ни режисира всъщност, а може би така е било и в Античния театър, каза актрисата и добави, че режисьорът особено е държал в по-късните си години актьорите сами да се справят и ги е оставял почти без репетиции, както се е случило в постановката „Площад Фантом“. Тя подчерта, че вкарването на чуждестранни артисти на немска сцена през 90-те години не е било правено от никого преди това, било е езиков атентат и шок, а Станев е поел риска като режисьор и продуцент. 

Авторското писателско творчество и преводаческият труд на Иван Станев бяха във фокуса на Явор Гърдев и Александър Кьосев. 

Според Гърдев неговите текстове са нов момент в българската драматургия, при който авторът изследва действената сила на езика и създава собствен слог при писането и превеждането в мерена реч, който не е особено характерен за българския език в този момент. Той смята, че е напълно възможно друг режисьор да постави текст на Иван Станев, но за това е нужен „възпален интерес“, екип и дистанция от произведението. Явор Гърдев сподели, че два пъти е посягал към „Представление и наказание“, но досега не го е реализирал, което не изключва бъдеща възможност. 

Александър Кьосев изрази мнение, че Иван Станев тепърва ще има все по-голямо значение. Той говори за неговата поема „Moonlake”, която е написана на немски и преведена после от автора на български език, а при двата текста има съществени разлики, като българският текст е със 70 стиха по-дълъг и изпъстрен с междуметия, идиоми и звукоподражателни. Той подчерта колко трудно е да пишеш и правиш представление на език, който не ти е роден и изказа мнение, че Станев е владеел немския по един дълбок начин. 

Проф. Николай Йорданов, който присъства на срещата, припомни, че през 90-те години Иван Станев е критикувал както соцдействителността, така и изкривяванията в новото време и припомни, че в един момент е предпочел да се обърне към сюрреализма и е поставил „Дон Жуан в ада“ по Молиер и Батай, както и „История на окото“ по Батай, който е бил показан на фестивала „Варненско лято“. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ролята на словото в християнството и исляма е акцент в изложба на Националната библиотека
Кей-поп звездите "Стрей кидс" се подготвят за завръщане с високоенергийно шоу в Лондон
Румънски галерии представят изложба в "Двореца" - Балчик
Творчеството на художничката Стефанка Стойчева ще бъде представено в ретроспективната изложба "Погледни ме"
Седми албум на Kasabian зае първо място в британската класация
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
В Художествената галерия „Никола Петров“ беше открита изложбата „Пречистване“ на д-р Катерина Дюлгерова
Тонът на времето
Албанската звезда Биби Рекса ще участва във фестивала „Съни Хил“
Авансцена
Огромен портрет на Тейлър Суифт рисуват в германския град Гелзенкирхен преди концерта й
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.