Начало Авансцена Нищо не може да въздейства повече от истината, каза театралната режисьорка Неда Соколовска
4041
Авансцена

Нищо не може да въздейства повече от истината, каза театралната режисьорка Неда Соколовска

Театралната режисьорка Неда Соколовска започна работа с трупата на Драматично-кукления театър „Васил Друмев“ по вербатим спектакъл, чиято премиера се предвижда да бъде на 16 май, в края на фестивала „Друмеви театрални празници“. Работното заглавие е „Без вода“. „Работата с актьорите по тази тема стартира преди дни. Събираме интересни разкази на шуменци, свързани с темата за водата, която за всички е до болка позната и всеки има някакъв личен опит, свързан с нея

| 12 Май 2024, 17:00 ч.
Нищо не може да въздейства повече от истината, каза театралната режисьорка Неда Соколовска
Нищо не може да въздейства повече от истината, каза театралната режисьорка Неда Соколовска
Снимка © БТА

Театралната режисьорка Неда Соколовска започна работа с трупата на Драматично-кукления театър „Васил Друмев“ по вербатим спектакъл, чиято премиера се предвижда да бъде на 16 май, в края на фестивала „Друмеви театрални празници“. Работното заглавие е „Без вода“.

„Работата с актьорите по тази тема стартира преди дни. Събираме интересни разкази на шуменци, свързани с темата за водата, която за всички е до болка позната и всеки има някакъв личен опит, свързан с нея. Този опит може да бъде по-комедиен или не, може да се разполага в цялата жанрова палитра. За нас в едно документално театрално изследване е много ценно точно събирането на документални истории, които показват каква е обществената нагласа към даден проблем, какво се случва в живота на човека, когато няма вода, как се отразява това на битието на един обикновен човек, защото по новините ние виждаме протестите, виждаме институционалната страна на проблема, ясно е общо взето какво се случва, нещата не са толкова сложни и толкова невидими за просто око, но никой не знае как този проблем се отразява на конкретния човешки живот“, каза пред репортер Неда Соколовска. „Ето тук, ние като едни, да кажем може би в кавички театрални антрополози, се явяваме, за да съберем тези парчета лични истории и да направим от тях един колаж, който ще се превърне в малко театрално представление“, добави Соколовска.

На въпрос на репортер къде по скалата от едно до десет по болезненост се разполага темата за водата, Неда Соколовска отговори: „Темата за водата като насъщност и болезненост се намира между осем и девет. Десетката да я оставим празна за някакви много тежки и големи проблеми, има и такива, и то не много далеч от нас. Водата е основният ресурс, който ни е необходим за съществуване. Въздуха не го коментирам, но след въздуха е водата. Ние без вода сме за никъде и когато я няма или достъпът до нея е труден или както всъщност е в Шумен, неочаквано тя спира. Всъщност това е основното нещо, че ти никога не можеш да разчиташ на нея. И когато нея я има, не може да разчиташ в какво състояние ще бъде, дали ще можеш да я използваш изобщо“. 

NRD2+ | В навечерието на Международния ден на детето- 1 юни в малката изложбена зала на Регионалния исторически музей в Стара Загора беше открита изложба „Детство мое, реално и вълшебно“. Тя представя играчки за деца от началото на 20-и век.  Посетителите могат да се насладят на парцалени кукли от началото на века до дър ...
Вижте повече

„Аз имам една друга гледна точка, която най-вероятно няма да бъде видяна през представлението, защото в него искаме да използваме само мненията и разказите на шуменци, но аз имам такова вярване, че бъдещето на човечеството, и то много близкото бъдеще, ще бъде свързано със сериозен недостиг на вода. Това, което със сигурност се случва в последните двадесетина години, е, че под влияние на климатичните проблеми и под влияние на агресивното индустриално производство, водите навсякъде се замърсяват. Питейната вода, по принцип, на Земята е около 3 процента, а даже не знаем дали тези статистики все още са актуални. Ние в България винаги си мислим, че имаме много вода, но не се знае всъщност колко много вода имаме. Не знам дали хидроложките проучвания, с които разполагаме, са актуални. Наистина е много важно да се актуализира картината с какви водни ресурси разполагаме и доколко те са годни за консумация“, добави Соколовска. „Все още не знаем как ще се развие нашето документално проучване. Винаги в един документален подход не можеш да кажеш какво ще бъде, преди да си събрал материала. Винаги материалът сам заявява своята теза, която ние след това ще последваме. Така и трябва да бъде, ако искаме да сме обективни и честни и да не налагаме свои лични виждания“, уточни театралната режисьорка.

На въпрос на репортер каква е ролята на актьорите в документалния театър, където те са и анкетьори, освен изпълнители на сцената, Неда Соколовска отговори: „Още когато се учим да бъдем актьори, има един период, той обикновено е в първи курс, когато младите студентите се изпращат на терен в един учебен час или повече. Пращат те в една градинка, казват ти – седни на една пейка и наблюдавай и после се върни да ни изиграеш или представиш наблюденията, които си направил. За мое съжаление това нещо е спорадично, не е съществена част от учебния процес, а всъщност още в трудовете на Станиславски се казва колко е важно за актьора да наблюдава живота. И във всеки актьор аз знам, че я има тази изконна потребност и това качество, персонално да наблюдава хората около себе си и да може да заимства от тях някакви характерности, които после да използва, когато строи своя персонаж на сцената. Ето тази точно даденост на актьора ние я използваме и развиваме много в документалния театър. Актьорите излизат навън и започват да разговарят с хора, да ги разпитват, да си приказват. След това се връщат с тези разкази и ги пресъздават. Дават им едно друго значение, друг смисъл, вече в контекста на театралната ситуация. И тогава от тези парчета житейска реалност ние създаваме изкуство. Животът и изкуството са абсолютно свързани. Едното е директното производно на другото. Когато я запазим тази връзка чиста и директна, онова, което накрая се получава, е изключително впечатляващо и въздействащо, защото нищо не може да въздейства повече от истината в края на краищата“, коментира Неда Соколовска.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Биография: Анри Кулев
Човек трябва да бяга от свободата, защото и тя писва. Свободата е територия за безхаберковците. Това казва в интервю Анри Кулев през 2019 г. Днес големият български режисьор, худо ...
Брус Спрингстийн се присъедини към клуба на музикантите милиардери според "Форбс"
Американската рок легенда Брус Спрингстийн вече е част от клуба на музикантите, чието състояние надхвърля един милиард долара, като Риана, Тейлър Суифт, Джей-Зи, съобщи АФП, позова ...
Във Варна се провежда нов фестивал Breeze под шапката на мащабния форум Exit в Нови Сад
Mузикалният фестивал Varna Breeze by Exit ще се проведе за първи път във Варна тази година. Това съобщиха на пресконференция кметът на града Благомир Коцев и организаторът Борислав ...
Майкъл Кийтън се завръща като Бийтълджус по кината
Майкъл Кийтън отново влиза в иконичната си роля на пакостливия демон Бийтълджус, заедно с Уинона Райдър и Катрин О‘Хара. Премиерата на „Бийтълджус Бийтълджус“ е на 6 септември, съо ...
Американският актьор Гари Стреч се завръща в България за втори майсторски клас заедно с Деси Тенекеджиева
Американският актьор и продуцент Гари Стреч ще води за втори път актьорски майсторски клас у нас заедно с актрисата и продуцент Деси Текенеджиева, съобщиха от фондация "Стоян Камба ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Организаторите на кинофестивала "Сънданс" обявиха седем града финалисти за бъдещ домакин на фестивала
Институтът "Сънданс" обяви финалистите, измежду които ще избере новия домакин на влиятелния филмов фестивал, съобщи Асошиейтед прес. След 40 години в Парк Сити, щата Юта, фестивал ...
Актрисата Диан Форест е била нападната на улицата в Ню Йорк
Актрисата Диан Форест, която е 89-годишна, е била ударена в лицето и повалена на земята при непровокирано нападение, докато чакала да пресече улица в Ню Йорк по-рано този месец, съ ...
Теодор Ушев представи за втори път своята селекция "Акуаанима" с най-доброто от света на анимацията
Режисьорът и аниматор Теодор Ушев представи за втори път своята специална селекция "Акуанима" (Aquanima) с най-доброто от света на анимацията от изминалата година в рамките на Бург ...
Лятна филмомания показва най-доброто от „Банско филм фест“ под звездите на планинския град
За поредна година жителите и гостите на Банско ще се пренесат в света на планинарското, екстремно и приключенско кино с тазгодишното издание на „Лятна филмомания под звездите“.&nbs ...
Концерт на Аглика Генова и Любен Димитров постави началото на 15-ото издание на „Дни на класиката“ в Балчик
Концерт на клавирното дуо Аглика Генова и Любен Димитров сложи началото на петнадесетото издание на музикалния фестивал „Дни на класиката“ в Балчик. На откритата сцена пред ин ...
Тикер в 11:00 ч.
Институтът "Сънданс" обяви финалистите, измежду които ще избере новия домакин на ...
Начало Авансцена
4041
Авансцена

Нищо не може да въздейства повече от истината, каза театралната режисьорка Неда Соколовска

„Работата с актьорите по тази тема стартира преди дни. Събираме интересни разкази на шуменци, свързани с темата за водата, която за всички е до болка позната и всеки има някакъв личен опит, свързан с нея. Този опит може да бъде по-комедиен или не, може да се разполага в цялата жанрова палитра
| 12 Май 2024, 17:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Нищо не може да въздейства повече от истината, каза театралната режисьорка Неда Соколовска
Нищо не може да въздейства повече от истината, каза театралната режисьорка Неда Соколовска
Снимка © БТА

Театралната режисьорка Неда Соколовска започна работа с трупата на Драматично-кукления театър „Васил Друмев“ по вербатим спектакъл, чиято премиера се предвижда да бъде на 16 май, в края на фестивала „Друмеви театрални празници“. Работното заглавие е „Без вода“.

„Работата с актьорите по тази тема стартира преди дни. Събираме интересни разкази на шуменци, свързани с темата за водата, която за всички е до болка позната и всеки има някакъв личен опит, свързан с нея. Този опит може да бъде по-комедиен или не, може да се разполага в цялата жанрова палитра. За нас в едно документално театрално изследване е много ценно точно събирането на документални истории, които показват каква е обществената нагласа към даден проблем, какво се случва в живота на човека, когато няма вода, как се отразява това на битието на един обикновен човек, защото по новините ние виждаме протестите, виждаме институционалната страна на проблема, ясно е общо взето какво се случва, нещата не са толкова сложни и толкова невидими за просто око, но никой не знае как този проблем се отразява на конкретния човешки живот“, каза пред репортер Неда Соколовска. „Ето тук, ние като едни, да кажем може би в кавички театрални антрополози, се явяваме, за да съберем тези парчета лични истории и да направим от тях един колаж, който ще се превърне в малко театрално представление“, добави Соколовска.

На въпрос на репортер къде по скалата от едно до десет по болезненост се разполага темата за водата, Неда Соколовска отговори: „Темата за водата като насъщност и болезненост се намира между осем и девет. Десетката да я оставим празна за някакви много тежки и големи проблеми, има и такива, и то не много далеч от нас. Водата е основният ресурс, който ни е необходим за съществуване. Въздуха не го коментирам, но след въздуха е водата. Ние без вода сме за никъде и когато я няма или достъпът до нея е труден или както всъщност е в Шумен, неочаквано тя спира. Всъщност това е основното нещо, че ти никога не можеш да разчиташ на нея. И когато нея я има, не може да разчиташ в какво състояние ще бъде, дали ще можеш да я използваш изобщо“. 

„Аз имам една друга гледна точка, която най-вероятно няма да бъде видяна през представлението, защото в него искаме да използваме само мненията и разказите на шуменци, но аз имам такова вярване, че бъдещето на човечеството, и то много близкото бъдеще, ще бъде свързано със сериозен недостиг на вода. Това, което със сигурност се случва в последните двадесетина години, е, че под влияние на климатичните проблеми и под влияние на агресивното индустриално производство, водите навсякъде се замърсяват. Питейната вода, по принцип, на Земята е около 3 процента, а даже не знаем дали тези статистики все още са актуални. Ние в България винаги си мислим, че имаме много вода, но не се знае всъщност колко много вода имаме. Не знам дали хидроложките проучвания, с които разполагаме, са актуални. Наистина е много важно да се актуализира картината с какви водни ресурси разполагаме и доколко те са годни за консумация“, добави Соколовска. „Все още не знаем как ще се развие нашето документално проучване. Винаги в един документален подход не можеш да кажеш какво ще бъде, преди да си събрал материала. Винаги материалът сам заявява своята теза, която ние след това ще последваме. Така и трябва да бъде, ако искаме да сме обективни и честни и да не налагаме свои лични виждания“, уточни театралната режисьорка.

Повече от NRD2+

На въпрос на репортер каква е ролята на актьорите в документалния театър, където те са и анкетьори, освен изпълнители на сцената, Неда Соколовска отговори: „Още когато се учим да бъдем актьори, има един период, той обикновено е в първи курс, когато младите студентите се изпращат на терен в един учебен час или повече. Пращат те в една градинка, казват ти – седни на една пейка и наблюдавай и после се върни да ни изиграеш или представиш наблюденията, които си направил. За мое съжаление това нещо е спорадично, не е съществена част от учебния процес, а всъщност още в трудовете на Станиславски се казва колко е важно за актьора да наблюдава живота. И във всеки актьор аз знам, че я има тази изконна потребност и това качество, персонално да наблюдава хората около себе си и да може да заимства от тях някакви характерности, които после да използва, когато строи своя персонаж на сцената. Ето тази точно даденост на актьора ние я използваме и развиваме много в документалния театър. Актьорите излизат навън и започват да разговарят с хора, да ги разпитват, да си приказват. След това се връщат с тези разкази и ги пресъздават. Дават им едно друго значение, друг смисъл, вече в контекста на театралната ситуация. И тогава от тези парчета житейска реалност ние създаваме изкуство. Животът и изкуството са абсолютно свързани. Едното е директното производно на другото. Когато я запазим тази връзка чиста и директна, онова, което накрая се получава, е изключително впечатляващо и въздействащо, защото нищо не може да въздейства повече от истината в края на краищата“, коментира Неда Соколовска.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Биография: Анри Кулев
Брус Спрингстийн се присъедини към клуба на музикантите милиардери според "Форбс"
Във Варна се провежда нов фестивал Breeze под шапката на мащабния форум Exit в Нови Сад
Майкъл Кийтън се завръща като Бийтълджус по кината
Американският актьор Гари Стреч се завръща в България за втори майсторски клас заедно с Деси Тенекеджиева
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Организаторите на кинофестивала "Сънданс" обявиха седем града финалисти за бъдещ домакин на фестивала
Тонът на времето
Актрисата Диан Форест е била нападната на улицата в Ню Йорк
Калейдоскоп
Теодор Ушев представи за втори път своята селекция "Акуаанима" с най-доброто от света на анимацията
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.