NRD Начало
Петък, 31 Октомври 2025
Начало Авансцена Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
638
Авансцена

Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази

В Мадисън, Уисконсин, изложбата "Светове в нас" представя творчеството на Тошико Такаезу, която е известна със своите уникални керамични форми, вдъхновени от природата и личния ѝ опит. Със своите нежни и органични произведения, тя успява да съчетае различни художествени дисциплини и да предизвика зрителите да се замислят за невидимото и мистериозното в изкуството. Изложбата е значима не само заради самата художничка, но и заради нейното място в историята на керамичното изкуство, особено в контекста на предизвикателствата, пред които е била изправена като жена в доминираната от мъже сфера на изкуствата.

| 30 Октомври 2025, 21:51 ч.
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
Снимка © AP

В Мадисън, Уисконсин, 11 кръгли форми с различни размери са разположени на пода на галерията, покрити с блестящ вулканичен пясък. Слабото осветление придава на пространството загадъчна атмосфера. В близост, две големи хамакове нежно поддържат орбити, готови да се издигнат. Вдъхновени от лунната мисия на Аполо през 1969 година, керамичните произведения на Тошико Такаезу (Toshiko Takaezu) изглеждат като покрити със светлина, блестящи в млечнобели нюанси или обагрени в тюркоаз, лилаво и металически земни тонове.

През шестдесетте години на творческата си кариера, започнала през 50-те и завършила с кончината ѝ през 2011 година, Такаезу създава предимно нефункционални керамични форми, вдъхновени от природата. Тя е силно повлияна от местата, където е живяла — детството си в Хавай, обучението си в Академията по изкуства Кранбрук в Мичиган, осемте месеца в Япония, където изследва будистките и керамични традиции, и десетилетията, прекарани в селска Ню Джърси сред обработвани градини.

Изложбата "Светове в нас" (Worlds Within), която започна в музея Ногучи в Ню Йорк и в момента е в музея на изкуствата Чазен, е най-голямата пътуваща изложба на работите на Такаезу за последните 20 години. Отвореното оформление на инсталацията, без вътрешни стени, създава пейзаж на изкуство, през който посетителите могат да се разходят. Всяка форма носи отпечатъка на ръцете на художничката, с ръбове, които показват къде пръстите ѝ са вдигали глината на глиненото колело, а други разкриват шевове от ръчно месена глина.

Такаезу работи неуморно, за да изгради кариера в област, доминирана от бели мъже. Както отбелязва съкуратора на изложбата Глен Адамсън (Glen Adamson) в каталога, тя е била маргинализирана като азиатско-американска жена и допълнително изключена заради избора си на керамика и текстил, считани за второстепенни дисциплини. Въпреки това, Такаезу успява да се утвърди и сега е призната за една от най-важните фигури в историята на керамичното изкуство.

В контекста на работата на нейния дългогодишен познат Питър Вулкос (Peter Voulkos), чийто грубо оформени керамични произведения печелят популярност, стилът на Такаезу е по-нежен. Докато Вулкос създава разкъсвания и нарушения, Такаезу нежно оформя своето изкуство от земни материали и плавни повърхности. Нейната работа е почтителна, а не експлозивна.

Изложбата е красиво структурирана с различни конфигурации на произведения, които пресъздават предишни инсталации, които Такаезу е курирала сама. Например, в ранните си години тя често е показвала керамиката си до или върху своите тъкани. Тази интердисциплинарна практика остава свежа и десетилетия по-късно, като текстурите на тъканите се срещат с органичните съдове, подобно на срещата между прерията и небето.

Такаезу съчетава художествения свят, вътрешния свят на човешкия дух, древните корени на глинените форми и природните сили за цялостна естетика. Произведенията от 60-те години, наречени "затворени форми", вече не попадат в категориите на съдове или контейнери, а съществуват като обекти. Серията "Тамаринд" (Tamarind) от 60-те години имитира семената на плода, но също така предизвиква извити женски тела. Художничката придава равно концептуално значение на тъмните интериори на тези затворени форми, подчертавайки невидимото.

В един момент тя започва да поставя парчета керамика вътре във формите, канейки зрителите да ги разклатят, за да "чуят" песента на интериорите им. Тази непрозрачност защитава пространството и отказва пълния достъп, за да запази целостта на мистерията. Един аспект от историята на Такаезу, който е недостатъчно представен в изложбата, е 50-годишното ѝ приятелство с текстилната художничка Ленор Тоуни (Lenore Tawney). Двете живеят заедно четири години, често показват работите си заедно и пътуват до места като Гватемала, за да изследват местни занаяти. Те споделят интереси в будизма и духовността, като взаимно се вдъхновяват да се противопоставят на ограничителните йерархии в света на изкуствата.

Изложбата "Светове в нас" завършва с пет човешки тоtems от серията "Звезда" (Star Series) (1994–2001), всяка от които е озаглавена на име на египетско или догонско небесно тяло. Посетителите могат да се разходят по медитативен път около и в облообразните форми. Както тихо демонстрира изложбата, в късния етап от живота на Такаезу, малките ѝ ръце служат като проводници на силите на вселената.

Изложбата "Тошико Такаезу: Светове в нас" продължава в музея на изкуствата Чазен, Университет на Уисконсин (750 Университет Авеню, Мадисън, Уисконсин) до 23 декември. Изложбата е кураторствана от кураторката на музея Ногучи Кейт Уайнер (Kate Wiener), независимия куратор Глен Адамсън и звуковия артист и композитор Лейлехуа Ланзилоти (Leilehua Lanzilotti).

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Сабрина Карпентър и Чапел Роан водят битката за номинации на Грами с впечатляващи нови проекти!
На 7 ноември ще се проведе livestream, на който Сабрина Карпентър (Sabrina Carpenter), Чапел Роан (Chappell Roan), Бранди Карлайл (Brandi Carlile) и Дочии (Doechii) ще обявят номин ...
FKA twigs триумфира с Eusexua на UK Music Video Awards 2025
На тазгодишните награди за музикални видеа в Обединеното кралство, FKA twigs (Еф Кей Ей туигс) и режисьорът Джордан Хемингуей спечелиха наградата за Най-добро поп видео с творбата ...
Армин ван Бюрен представя "Piano" - искрен албум с ново звучене и лични истории
Армин ван Бюрен (Armin van Buuren) ще представи своя първи класически албум, озаглавен "Piano", на 31 октомври. Албумът ще бъде достъпен изключително в Apple Music и Apple Music Cl ...
Maine College of Art & Design предлага уникална възможност за гъвкаво обучение в магистърската програма по изящни изкуства
Програмата за магистър по изящни изкуства (MFA) в Maine College of Art & Design (MECA&D) предлага интердисциплинарен подход, който насърчава студентите да мислят извън традиционнит ...
Шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум подчерта, че културата и изкуствата са душата на един град
С глобалното внимание, насочено към нарастващия арт пазар в Залива, Дубай обяви плановете си за първия музей на изкуствата, посветен на съвременното и модерното изкуство. Музеят на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Кейт Макинън разкрива как интернет коментарите "разрушават" живота ѝ и оставят следи от срам
Кейт Макинън (Kate McKinnon) разкри, че е направила "ужасна" грешка, която е повлияла негативно на живота ѝ. Бившата звезда от Saturday Night Live сподели за един от най-голе ...
Джош Хътчърсън споделя как прабаба му гледала интимна сцена от "Future Man" и се смяли заедно!
Джош Хътчърсън (Josh Hutcherson) сподели забавен инцидент, свързан с неговата прабаба по време на снимките на сериала "Future Man". Актьорът, известен с ролята си в "I Love LA", не ...
Пикси Лот и Оливър Чешир станаха родители за втори път – "Той е тук!"
Популярната певица Пикси Лот (Pixie Lott) и съпругът ѝ Оливър Чешир (Oliver Cheshire) обявиха радостната новина, че са станали родители за втори път. Двойката сподели щастлив ...
Сабрина Карпентър и Чапел Роан водят битката за номинации на Грами с впечатляващи нови проекти!
На 7 ноември ще се проведе livestream, на който Сабрина Карпентър (Sabrina Carpenter), Чапел Роан (Chappell Roan), Бранди Карлайл (Brandi Carlile) и Дочии (Doechii) ще обявят номин ...
Уин Бътлър и Режин Шасан обявиха раздяла след 22 години брак, но Arcade Fire остава активна
След 22 години брак, Уин Бътлър (Win Butler) и Режин Шасан (Regine Chassagne) обявиха, че се разделят. Двойката, известна с музикалната си кариера в групата Arcade Fire, потвърди н ...
Тикер в 09:00 ч.
Кейт Макинън (Kate McKinnon) разкри, че е направила "ужасна" грешка, която е пов ...
Начало Авансцена
638
Авансцена

Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази

В Мадисън, Уисконсин, изложбата "Светове в нас" представя творчеството на Тошико Такаезу, която е известна със своите уникални керамични форми, вдъхновени от природата и личния ѝ опит. Със своите нежни и органични произведения, тя успява да съчетае различни художествени дисциплини и да предизвика зрителите да се замислят за невидимото и мистериозното в изкуството. Изложбата е значима не само заради самата художничка, но и заради нейното място в историята на керамичното изкуство, особено в контекста на предизвикателствата, пред които е била изправена като жена в доминираната от мъже сфера на изкуствата.

| 30 Октомври 2025, 2025-1 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
Снимка © AP

В Мадисън, Уисконсин, 11 кръгли форми с различни размери са разположени на пода на галерията, покрити с блестящ вулканичен пясък. Слабото осветление придава на пространството загадъчна атмосфера. В близост, две големи хамакове нежно поддържат орбити, готови да се издигнат. Вдъхновени от лунната мисия на Аполо през 1969 година, керамичните произведения на Тошико Такаезу (Toshiko Takaezu) изглеждат като покрити със светлина, блестящи в млечнобели нюанси или обагрени в тюркоаз, лилаво и металически земни тонове.

През шестдесетте години на творческата си кариера, започнала през 50-те и завършила с кончината ѝ през 2011 година, Такаезу създава предимно нефункционални керамични форми, вдъхновени от природата. Тя е силно повлияна от местата, където е живяла — детството си в Хавай, обучението си в Академията по изкуства Кранбрук в Мичиган, осемте месеца в Япония, където изследва будистките и керамични традиции, и десетилетията, прекарани в селска Ню Джърси сред обработвани градини.

Изложбата "Светове в нас" (Worlds Within), която започна в музея Ногучи в Ню Йорк и в момента е в музея на изкуствата Чазен, е най-голямата пътуваща изложба на работите на Такаезу за последните 20 години. Отвореното оформление на инсталацията, без вътрешни стени, създава пейзаж на изкуство, през който посетителите могат да се разходят. Всяка форма носи отпечатъка на ръцете на художничката, с ръбове, които показват къде пръстите ѝ са вдигали глината на глиненото колело, а други разкриват шевове от ръчно месена глина.

Такаезу работи неуморно, за да изгради кариера в област, доминирана от бели мъже. Както отбелязва съкуратора на изложбата Глен Адамсън (Glen Adamson) в каталога, тя е била маргинализирана като азиатско-американска жена и допълнително изключена заради избора си на керамика и текстил, считани за второстепенни дисциплини. Въпреки това, Такаезу успява да се утвърди и сега е призната за една от най-важните фигури в историята на керамичното изкуство.

В контекста на работата на нейния дългогодишен познат Питър Вулкос (Peter Voulkos), чийто грубо оформени керамични произведения печелят популярност, стилът на Такаезу е по-нежен. Докато Вулкос създава разкъсвания и нарушения, Такаезу нежно оформя своето изкуство от земни материали и плавни повърхности. Нейната работа е почтителна, а не експлозивна.

Изложбата е красиво структурирана с различни конфигурации на произведения, които пресъздават предишни инсталации, които Такаезу е курирала сама. Например, в ранните си години тя често е показвала керамиката си до или върху своите тъкани. Тази интердисциплинарна практика остава свежа и десетилетия по-късно, като текстурите на тъканите се срещат с органичните съдове, подобно на срещата между прерията и небето.

Такаезу съчетава художествения свят, вътрешния свят на човешкия дух, древните корени на глинените форми и природните сили за цялостна естетика. Произведенията от 60-те години, наречени "затворени форми", вече не попадат в категориите на съдове или контейнери, а съществуват като обекти. Серията "Тамаринд" (Tamarind) от 60-те години имитира семената на плода, но също така предизвиква извити женски тела. Художничката придава равно концептуално значение на тъмните интериори на тези затворени форми, подчертавайки невидимото.

В един момент тя започва да поставя парчета керамика вътре във формите, канейки зрителите да ги разклатят, за да "чуят" песента на интериорите им. Тази непрозрачност защитава пространството и отказва пълния достъп, за да запази целостта на мистерията. Един аспект от историята на Такаезу, който е недостатъчно представен в изложбата, е 50-годишното ѝ приятелство с текстилната художничка Ленор Тоуни (Lenore Tawney). Двете живеят заедно четири години, често показват работите си заедно и пътуват до места като Гватемала, за да изследват местни занаяти. Те споделят интереси в будизма и духовността, като взаимно се вдъхновяват да се противопоставят на ограничителните йерархии в света на изкуствата.

Изложбата "Светове в нас" завършва с пет човешки тоtems от серията "Звезда" (Star Series) (1994–2001), всяка от които е озаглавена на име на египетско или догонско небесно тяло. Посетителите могат да се разходят по медитативен път около и в облообразните форми. Както тихо демонстрира изложбата, в късния етап от живота на Такаезу, малките ѝ ръце служат като проводници на силите на вселената.

Изложбата "Тошико Такаезу: Светове в нас" продължава в музея на изкуствата Чазен, Университет на Уисконсин (750 Университет Авеню, Мадисън, Уисконсин) до 23 декември. Изложбата е кураторствана от кураторката на музея Ногучи Кейт Уайнер (Kate Wiener), независимия куратор Глен Адамсън и звуковия артист и композитор Лейлехуа Ланзилоти (Leilehua Lanzilotti).

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Сабрина Карпентър и Чапел Роан водят битката за номинации на Грами с впечатляващи нови проекти!
FKA twigs триумфира с Eusexua на UK Music Video Awards 2025
Армин ван Бюрен представя "Piano" - искрен албум с ново звучене и лични истории
Maine College of Art & Design предлага уникална възможност за гъвкаво обучение в магистърската програма по изящни изкуства
Шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум подчерта, че културата и изкуствата са душата на един град
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Кейт Макинън разкрива как интернет коментарите "разрушават" живота ѝ и оставят следи от срам
Цветни аспекти
Джош Хътчърсън споделя как прабаба му гледала интимна сцена от "Future Man" и се смяли заедно!
Творчески отражения
Пикси Лот и Оливър Чешир станаха родители за втори път – "Той е тук!"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.