NRD Начало
Четвъртък, 30 Октомври 2025
Начало Авансцена Диана Кемпбъл подчертава, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в изкуството
564
Авансцена

Диана Кемпбъл подчертава, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в изкуството

Бухара, разположена в сърцето на Централна Азия, е била интелектуален и икономически център по време на Пътя на коприната. Храната играе централна роля в биеналето, като става средство за културен обмен и колективно изцеление. Докато обикалям културния район, проектиран от архитекта Уаел Ал Авар, и разглеждам произведенията под жаркото слънце, усещам амбициозния мащаб на биеналето.

| 30 Октомври 2025, 16:44 ч.
Диана Кемпбъл подчертава, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в изкуството
Диана Кемпбъл подчертава, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в изкуството
Снимка © AP

Докато седя в двора на комплекса Ходжа Гавкушон от 16-ти век и наблюдавам как водата улавя светлината на късния следобед, осъзнавам как това място олицетворява духа на първата международна арт биенале в Узбекистан. Този двор е бил свидетел на векове на събирания, търговия и културен обмен. Сега той служи като сърцето на първото издание на биеналето, където традицията и съвременното изкуство се срещат по нежни и трансформиращи начини. Прахът покрива всичко тук – черните ми панталони никога няма да бъдат същите. Кураторът Диана Кемпбъл сподели, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в това произведение, което е философия, противопоставяща се на стерилните бели галерии на международния арт свят. В Бухарската биенале изкуството живее там, където живеят хората.

Бухара, разположена в сърцето на Централна Азия, е била интелектуален и икономически център по време на Пътя на коприната. По време на своя златен век през 16-ти век, религиозни и културни традиции от всички краища на света са се смесвали тук. Биеналето продължава тази традиция, като поръчва произведения, които ще имат свои собствени животи и ще пътуват по света. Първото издание носи заглавието "Рецепти за счупени сърца", вдъхновено от легендата за Ибн Сина (Авицена), който предполагаемо е създал плов, националното ястие на Узбекистан, за да излекува принц, чие сърце е било разбито. Изложбата предполага, че изкуството, подобно на рецептите, може да предава изцеление през времето и пространството, предлагайки храна за тялото и душата.

Храната играе централна роля в биеналето, като става средство за културен обмен и колективно изцеление. По време на откритата седмица, публично парти с плов обедини посетители и местни жители в общо угощение, което трансформира храненето в акт на изграждане на културни мостове. Проектите на художниците също изразяват храната по различни начини. Павилионът на Субод Гупта оживява чрез неговите кулинарни сесии, където приготвянето и споделянето на ястия превръщат инсталацията в активно социално пространство. Лайла Гохар създава павилион от традиционна захар, който посетителите могат да опитат. Менюто на Бруталистката кухня, разработено в диалог с кулинарния манифест на Карстен Хьолер, преосмисля узбекските съставки с радикална простота.

Докато обикалям културния район, проектиран от архитекта Уаел Ал Авар, и разглеждам произведенията под жаркото слънце, усещам амбициозния мащаб на биеналето. Изложбата включва над 70 проекта, разположени на 500 метра публично пространство, започвайки от Токи Сарафон, 16-ти век "търговски купол". Пътят следва древния канал Шахруд, който някога е доставял вода от река Зарафшон. Възстановената джамия Магоки Аттори, която е служила като зороастрийски храм, синагога и музей на килими, сега е информационен център за посетители на биеналето.

Планът на района третира архитектурното наследство на Бухара не като замразен паметник, а като жива инфраструктура. Ал Авар описва възстановяването на сградите като непрекъснат процес, основан на знания, предавани през поколенията. Вместо временно изградени павилиони, изложбата оживява съществуващите сгради. Проектите преминават през махали, където живеят много занаятчии, размивайки границите между града и изложбеното пространство.

Антъни Гормли използва архитектурната интеграция, трансформирайки руините на джамията Ходжа Калон в лабиринт от тухли. Работейки с узбекския реставратор Темур Джумаев, Гормли създава хиляди глинени тухли, празнувайки ръчно изработената единица, която е формирала човешката цивилизация. За него, пристигането в Бухара представлява дълго отлагано поклонение. Проектът е замислен да резонира с духовното наследство на Бухара, наподобявайки на Накшбандийски свещеник.

Биеналето акцентира на истинското сътрудничество между международни художници и местни занаятчии. Всички произведения в изложбата са произведени в Узбекистан. Павилионът на Гупта, "Сол, носен от вятъра", е покрит с широко разпространената съветска емайлирана посуда. Вътрешността му е изпълнена с ръчно изработени керамични изделия, създадени в сътрудничество с майстор керамист. Проектът на Дейвид Сойн Тапесер, "Мур-Мур", включва глинени свирки, традиционно изработвани по време на Навруз.

Работата на Делси Морелос, "Ла Сомбра Терестре" (2024–25), използва техники, характерни за индианските култури в Америка, с помощта на местни сътрудници. Въжетата са вплетени в колони и боядисани с подправки, създавайки усещане за търговската история на Бухара. Храната става метафора и метод за културен превод.

Докато се наслаждавам на чиния с вкусен плов, размишлявам за по-широките последици от биеналето. Президентът Шавкат Мирзиеев е инвестирал значително в културната сфера, основавайки Фондацията за развитие на изкуствата и културата в Узбекистан. Инициативите включват откриване на Център за съвременно изкуство в Ташкент и организиране на изложби на узбекско изкуство в световноизвестни институции. Въпреки това, амбициозната визия също така поставя основите на напрежения, присъщи за международните културни инициативи.

Откритата церемония се проведе изцяло на английски. Когато попитах доброволец за материали на узбекски, те потвърдиха, че ръководствата не са налични на местния език. Кемпбъл отбелязва, че младите хора в Бухара искат да бъдат представяни по различен начин, а не като закостенели в миналото. Тя подчертава, че "всичкото изкуство някога е било съвременно". В Бухара миналото и настоящето се сблъскват, а проектите на художниците отразяват загубите, които са преживели.

"Жажда" (2024–25) на Химали Сингх Сойн и Дейвид Сойн Тапесер разпъва монументален икатен килим по канала, проследявайки катастрофалното намаляване на Аралско море. Проектът функционира едновременно като екологично свидетелство и емоционална география, отразявайки "присъствието на отсъствието".

Силата на биеналето не се крие в отделните произведения, а в кумулативния им ефект, който възражда енергията, направила Бухара средновековен център на знание и култура.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
В Мадисън, Уисконсин, 11 кръгли форми с различни размери са разположени на пода на галерията, покрити с блестящ вулканичен пясък. Слабото осветление придава на пространството загад ...
Армин ван Бюрен представя "Piano" - искрен албум с ново звучене и лични истории
Армин ван Бюрен (Armin van Buuren) ще представи своя първи класически албум, озаглавен "Piano", на 31 октомври. Албумът ще бъде достъпен изключително в Apple Music и Apple Music Cl ...
Maine College of Art & Design предлага уникална възможност за гъвкаво обучение в магистърската програма по изящни изкуства
Програмата за магистър по изящни изкуства (MFA) в Maine College of Art & Design (MECA&D) предлага интердисциплинарен подход, който насърчава студентите да мислят извън традиционнит ...
Шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум подчерта, че културата и изкуствата са душата на един град
С глобалното внимание, насочено към нарастващия арт пазар в Залива, Дубай обяви плановете си за първия музей на изкуствата, посветен на съвременното и модерното изкуство. Музеят на ...
Били Айлиш почти изключи хита "Birds of a Feather" от албума си заради съмнения!
Били Айлиш (Billie Eilish) разкри, че почти е решила да изключи хита "Birds of a Feather" от новия си албум "Hit Me Hard and Soft", защото го е смятала за "глупав". В интервю за Wa ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Важните новини на NRD2 за 30.10.2025 г.
Джон Бон Джови: "Не планирам да правя операции или инжекции с ботокс"Джон Бон Джови (Jon Bon Jovi) сподели, че е трябвало да се примири с остаряването. На 63 години, певе ...
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
В Мадисън, Уисконсин, 11 кръгли форми с различни размери са разположени на пода на галерията, покрити с блестящ вулканичен пясък. Слабото осветление придава на пространството загад ...
Матю Уонг синтезира традиции в уникален визуален език с плътен цвят и експресивна четка
Редки и непоказвани досега творби на Матю Уонг (Matthew Wong) ще бъдат представени във Венеция за следващото Биенале, което е едно от най-значимите събития, планирани за Ла Серенис ...
Работниците в LACMA искат справедливо заплащане и разширени предимства
Работниците в LACMA започват процес на съюзяване. Служителите на Лос Анджелиския окръжен музей на изкуствата (LACMA) обявиха на 29 октомври, че ще се организират в съюз. LACMA Unit ...
Ед и Лорейн Уорън се завръщат: Нов филм разкрива началото на тяхната паранормална кариера!
В света на хорър киното, известните паранормални изследователи Ед (Ed) и Лорейн Уорън (Lorraine Warren) отново ще се завърнат на голям екран в нов филм от поредицата "The Conjuring ...
Тикер в 23:00 ч.
Джон Бон Джови: "Не планирам да правя операции или инжекции с ботокс"Д ...
Начало Авансцена
564
Авансцена

Диана Кемпбъл подчертава, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в изкуството

Бухара, разположена в сърцето на Централна Азия, е била интелектуален и икономически център по време на Пътя на коприната. Храната играе централна роля в биеналето, като става средство за културен обмен и колективно изцеление. Докато обикалям културния район, проектиран от архитекта Уаел Ал Авар, и разглеждам произведенията под жаркото слънце, усещам амбициозния мащаб на биеналето.

| 30 Октомври 2025, 2025-1 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Диана Кемпбъл подчертава, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в изкуството
Диана Кемпбъл подчертава, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в изкуството
Снимка © AP

Докато седя в двора на комплекса Ходжа Гавкушон от 16-ти век и наблюдавам как водата улавя светлината на късния следобед, осъзнавам как това място олицетворява духа на първата международна арт биенале в Узбекистан. Този двор е бил свидетел на векове на събирания, търговия и културен обмен. Сега той служи като сърцето на първото издание на биеналето, където традицията и съвременното изкуство се срещат по нежни и трансформиращи начини. Прахът покрива всичко тук – черните ми панталони никога няма да бъдат същите. Кураторът Диана Кемпбъл сподели, че слънцето, вятърът и прахът са сътрудници в това произведение, което е философия, противопоставяща се на стерилните бели галерии на международния арт свят. В Бухарската биенале изкуството живее там, където живеят хората.

Бухара, разположена в сърцето на Централна Азия, е била интелектуален и икономически център по време на Пътя на коприната. По време на своя златен век през 16-ти век, религиозни и културни традиции от всички краища на света са се смесвали тук. Биеналето продължава тази традиция, като поръчва произведения, които ще имат свои собствени животи и ще пътуват по света. Първото издание носи заглавието "Рецепти за счупени сърца", вдъхновено от легендата за Ибн Сина (Авицена), който предполагаемо е създал плов, националното ястие на Узбекистан, за да излекува принц, чие сърце е било разбито. Изложбата предполага, че изкуството, подобно на рецептите, може да предава изцеление през времето и пространството, предлагайки храна за тялото и душата.

Храната играе централна роля в биеналето, като става средство за културен обмен и колективно изцеление. По време на откритата седмица, публично парти с плов обедини посетители и местни жители в общо угощение, което трансформира храненето в акт на изграждане на културни мостове. Проектите на художниците също изразяват храната по различни начини. Павилионът на Субод Гупта оживява чрез неговите кулинарни сесии, където приготвянето и споделянето на ястия превръщат инсталацията в активно социално пространство. Лайла Гохар създава павилион от традиционна захар, който посетителите могат да опитат. Менюто на Бруталистката кухня, разработено в диалог с кулинарния манифест на Карстен Хьолер, преосмисля узбекските съставки с радикална простота.

Докато обикалям културния район, проектиран от архитекта Уаел Ал Авар, и разглеждам произведенията под жаркото слънце, усещам амбициозния мащаб на биеналето. Изложбата включва над 70 проекта, разположени на 500 метра публично пространство, започвайки от Токи Сарафон, 16-ти век "търговски купол". Пътят следва древния канал Шахруд, който някога е доставял вода от река Зарафшон. Възстановената джамия Магоки Аттори, която е служила като зороастрийски храм, синагога и музей на килими, сега е информационен център за посетители на биеналето.

Планът на района третира архитектурното наследство на Бухара не като замразен паметник, а като жива инфраструктура. Ал Авар описва възстановяването на сградите като непрекъснат процес, основан на знания, предавани през поколенията. Вместо временно изградени павилиони, изложбата оживява съществуващите сгради. Проектите преминават през махали, където живеят много занаятчии, размивайки границите между града и изложбеното пространство.

Антъни Гормли използва архитектурната интеграция, трансформирайки руините на джамията Ходжа Калон в лабиринт от тухли. Работейки с узбекския реставратор Темур Джумаев, Гормли създава хиляди глинени тухли, празнувайки ръчно изработената единица, която е формирала човешката цивилизация. За него, пристигането в Бухара представлява дълго отлагано поклонение. Проектът е замислен да резонира с духовното наследство на Бухара, наподобявайки на Накшбандийски свещеник.

Биеналето акцентира на истинското сътрудничество между международни художници и местни занаятчии. Всички произведения в изложбата са произведени в Узбекистан. Павилионът на Гупта, "Сол, носен от вятъра", е покрит с широко разпространената съветска емайлирана посуда. Вътрешността му е изпълнена с ръчно изработени керамични изделия, създадени в сътрудничество с майстор керамист. Проектът на Дейвид Сойн Тапесер, "Мур-Мур", включва глинени свирки, традиционно изработвани по време на Навруз.

Работата на Делси Морелос, "Ла Сомбра Терестре" (2024–25), използва техники, характерни за индианските култури в Америка, с помощта на местни сътрудници. Въжетата са вплетени в колони и боядисани с подправки, създавайки усещане за търговската история на Бухара. Храната става метафора и метод за културен превод.

Докато се наслаждавам на чиния с вкусен плов, размишлявам за по-широките последици от биеналето. Президентът Шавкат Мирзиеев е инвестирал значително в културната сфера, основавайки Фондацията за развитие на изкуствата и културата в Узбекистан. Инициативите включват откриване на Център за съвременно изкуство в Ташкент и организиране на изложби на узбекско изкуство в световноизвестни институции. Въпреки това, амбициозната визия също така поставя основите на напрежения, присъщи за международните културни инициативи.

Откритата церемония се проведе изцяло на английски. Когато попитах доброволец за материали на узбекски, те потвърдиха, че ръководствата не са налични на местния език. Кемпбъл отбелязва, че младите хора в Бухара искат да бъдат представяни по различен начин, а не като закостенели в миналото. Тя подчертава, че "всичкото изкуство някога е било съвременно". В Бухара миналото и настоящето се сблъскват, а проектите на художниците отразяват загубите, които са преживели.

"Жажда" (2024–25) на Химали Сингх Сойн и Дейвид Сойн Тапесер разпъва монументален икатен килим по канала, проследявайки катастрофалното намаляване на Аралско море. Проектът функционира едновременно като екологично свидетелство и емоционална география, отразявайки "присъствието на отсъствието".

Силата на биеналето не се крие в отделните произведения, а в кумулативния им ефект, който възражда енергията, направила Бухара средновековен център на знание и култура.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
Армин ван Бюрен представя "Piano" - искрен албум с ново звучене и лични истории
Maine College of Art & Design предлага уникална възможност за гъвкаво обучение в магистърската програма по изящни изкуства
Шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум подчерта, че културата и изкуствата са душата на един град
Били Айлиш почти изключи хита "Birds of a Feather" от албума си заради съмнения!
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Важните новини на NRD2 за 30.10.2025 г.
Авансцена
Тошико Такаезу съчетава керамика и текстил в уникални художествени изрази
Цветни аспекти
Матю Уонг синтезира традиции в уникален визуален език с плътен цвят и експресивна четка
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.