NRD Начало
Събота, 25 Октомври 2025
Начало Творчески отражения Кражба на бижута от Лувъра напомня за бурната история на френските монарси
1010
Творчески отражения

Кражба на бижута от Лувъра напомня за бурната история на френските монарси

Историкът Рафаел Даржан (Raphael Dargent) не е забравил тези жени и наскоро публикува биографии на Мария Амалия, последната кралица на Франция, и на императрица Евгения, чиито бижута бяха откраднати. Две от откраднатите бижута принадлежали на императрица Евгения: тиара с перли и диаманти и брошка с форма на лък. Според Даржан, брошката-ретабло, която също е била открадната, е особено ценна, тъй като никога не е напускала официалните ръце и е била запазена в Лувъра до кражбата.

| 24 Октомври 2025, 18:58 ч.
Кражба на бижута от Лувъра напомня за бурната история на френските монарси
Кражба на бижута от Лувъра напомня за бурната история на френските монарси
Снимка © AP

На 19 октомври, след шокираща кражба на френските коронни бижута от Лувъра, много хора забравиха за управляващите жени, които някога са носили тези ценни украшения през 19-ти век. Дори уебсайтът на Лувъра предлага малко информация за историята на тези бижута, отбелязвайки, че те не са изложени. Въпреки това, историите на жените, притежавали тези бижута, разкриват много за бурната политическа история на Франция.

Историкът Рафаел Даржан (Raphael Dargent) не е забравил тези жени и наскоро публикува биографии на Мария Амалия, последната кралица на Франция, и на императрица Евгения, чиито бижута бяха откраднати. Даржан обяснява, че кражбата на осемте бижута е особено болезнена, тъй като те са сред малкото останали коронни бижута след продажбата на повечето от тях през 1887 г. от френското правителство, с цел да се погаси дългът и да се премахнат монархичните символи от новосъздадената Трета република.

Две от откраднатите бижута принадлежали на императрица Евгения: тиара с перли и диаманти и брошка с форма на лък. Тиарата, украсена с 212 перли и 1998 диаманта, е закупена през 1992 г. за около 1 милион долара, а брошката през 2008 г. за почти 8 милиона долара. Други бижута, придобити от музея през 1985 г., никога не са били продадени от френската държава и са останали в семействата на оригиналните им собственици.

Според Даржан, брошката-ретабло, която също е била открадната, е особено ценна, тъй като никога не е напускала официалните ръце и е била запазена в Лувъра до кражбата. Тя включва два огромни диаманта, подарени на крал Луи XIV от кардинал Мазарин през 17-ти век.

Даржан подчертава, че за монарсите, носещи тези бижута, те са били политически инструменти, символизиращи власт и авторитет, а не личен вкус. Например, кралица Мария Амалия, притежателка на откраднатата сапфирена парура, е била предпазлива относно демонстрацията на власт, особено след като Франция неотдавна е обезглавила своята кралица, Мария Антоанета, заради нейния луксозен живот.

Мария Амалия е била кралица от 1830 до 1848 г., когато съпругът й, крал Луи-Филип, е свален по време на поредната френска революция. Тя е била само на 11 години, когато е видяла как Мария Антоанета е била екзекутирана, което оставя дълбок отпечатък в паметта й. В резултат на това, тя проектирала скромен стил, отказвайки да носи коронните бижута в официални портрети.

Следваща е императрица Евгения, която е била прогресивна фигура и съпруга на Луи-Наполеон Бонапарт. Тя е управлявала от 1853 до 1870 г. и е носела бижутата в официален контекст, подчертавайки важността на тяхната роля в политиката. Евгения е била независима жена, която активно е подкрепяла женските артисти и е била ангажирана с модерността.

Императрица Мария-Луиза, която е управлявала от 1810 до 1814 г., също е била сред жертвите на кражбата. Тя е била дъщеря на император Франц II и е била политически брид, която е стабилизирала отношенията между Франция и Австрия. Нейните бижута, включително огърлица с изумруди и диаманти, също бяха откраднати.

На финала, Хортенс де Бохарне, кралица на Холандия и дъщеря на императрица Жозефина, също е била собственичка на откраднатите бижута. След поражението на Наполеон, тя живее в изгнание и има незаконен син с любовника си.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
В Париж се провежда четвъртото издание на Art Basel, което привлича вниманието на над 200 галерии и множество посетители. Въпреки че пазарът на изкуство преминава през труден перио ...
Майкъл Джей Фокс разкрива опасен инцидент по време на снимките на "Завръщане в бъдещето"
В процеса на създаването на култовия филм "Завръщане в бъдещето" (Back to the Future), режисьорът Робърт Земекис (Robert Zemeckis) и първият асистент-режисьор Дейвид Макифърт (Davi ...
The Molotovs изнесоха концерт в Electric Ballroom в Кемдън с новия си сингъл "Rhythm Of Yourself"
Брат и сестра, Матю Картлидж (Mathew Cartlidge) и Исей Картлидж (Issey Cartlidge), известни като The Molotovs, изнесоха впечатляващ концерт в Electric Ballroom в Кемдън, Лондон, пр ...
Парижката арт седмица представя нови формати и независими инициативи в света на съвременното изкуство
Събитието Art Basel в Париж, което се провежда в Гран Пале, отново привлича вниманието на арт общността, като влиянието на Парижката арт седмица се усеща далеч извън основната изло ...
Сайед Хемеда анализира нестабилността на гробницата на Тутанкамон и предлага решения за укрепване
Гробницата на древния египетски фараон Тутанкамон, разположена в Долината на царете, е подложена на сериозни проблеми с нестабилност и повреди, причинени от внезапни наводнения и з ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Кристин Ченоует изразява притеснения относно високите цени на билетите за Бродуейските представления
Актрисата Кристин Ченоует (Kristin Chenoweth) изрази своите притеснения относно нарастващите цени на билетите за Бродуейските представления. По време на интервю с ELLE, в което уча ...
Шонда Раймс споделя съжаление за пропуснатото наслаждение от успехите в кариерата си
Шонда Раймс (Shonda Rhimes), известна телевизионна продуцентка и сценаристка, сподели, че съжалява, че не е успяла да се наслади на успехите си в началото на кариерата си. Нейният ...
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
В Париж се провежда четвъртото издание на Art Basel, което привлича вниманието на над 200 галерии и множество посетители. Въпреки че пазарът на изкуство преминава през труден перио ...
Андреа Гиороди подаде оставка като директор на музея на изкуствата в Пепърдайн след цензура на политически произведения
В последните седмици, университетският музей на изкуствата в Пепърдайн, Калифорния, стана обект на спорове след отстраняването на произведения, считани за "политически". Директорът ...
Art Basel въвежда отстъпки за нови участници в изложбите, за да подкрепи галериите в трудни времена
В контекста на нарастващите предизвикателства в света на изкуствата, Art Basel представя иновационен подход, който цели да подкрепи новите участници в изложбите. Според информация ...
Тикер в 09:00 ч.
Актрисата Кристин Ченоует (Kristin Chenoweth) изрази своите притеснения относно ...
Начало Творчески отражения
1010
Творчески отражения

Кражба на бижута от Лувъра напомня за бурната история на френските монарси

Историкът Рафаел Даржан (Raphael Dargent) не е забравил тези жени и наскоро публикува биографии на Мария Амалия, последната кралица на Франция, и на императрица Евгения, чиито бижута бяха откраднати. Две от откраднатите бижута принадлежали на императрица Евгения: тиара с перли и диаманти и брошка с форма на лък. Според Даржан, брошката-ретабло, която също е била открадната, е особено ценна, тъй като никога не е напускала официалните ръце и е била запазена в Лувъра до кражбата.

| 24 Октомври 2025, 18:58 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Кражба на бижута от Лувъра напомня за бурната история на френските монарси
Кражба на бижута от Лувъра напомня за бурната история на френските монарси
Снимка © AP

На 19 октомври, след шокираща кражба на френските коронни бижута от Лувъра, много хора забравиха за управляващите жени, които някога са носили тези ценни украшения през 19-ти век. Дори уебсайтът на Лувъра предлага малко информация за историята на тези бижута, отбелязвайки, че те не са изложени. Въпреки това, историите на жените, притежавали тези бижута, разкриват много за бурната политическа история на Франция.

Историкът Рафаел Даржан (Raphael Dargent) не е забравил тези жени и наскоро публикува биографии на Мария Амалия, последната кралица на Франция, и на императрица Евгения, чиито бижута бяха откраднати. Даржан обяснява, че кражбата на осемте бижута е особено болезнена, тъй като те са сред малкото останали коронни бижута след продажбата на повечето от тях през 1887 г. от френското правителство, с цел да се погаси дългът и да се премахнат монархичните символи от новосъздадената Трета република.

Две от откраднатите бижута принадлежали на императрица Евгения: тиара с перли и диаманти и брошка с форма на лък. Тиарата, украсена с 212 перли и 1998 диаманта, е закупена през 1992 г. за около 1 милион долара, а брошката през 2008 г. за почти 8 милиона долара. Други бижута, придобити от музея през 1985 г., никога не са били продадени от френската държава и са останали в семействата на оригиналните им собственици.

Според Даржан, брошката-ретабло, която също е била открадната, е особено ценна, тъй като никога не е напускала официалните ръце и е била запазена в Лувъра до кражбата. Тя включва два огромни диаманта, подарени на крал Луи XIV от кардинал Мазарин през 17-ти век.

Даржан подчертава, че за монарсите, носещи тези бижута, те са били политически инструменти, символизиращи власт и авторитет, а не личен вкус. Например, кралица Мария Амалия, притежателка на откраднатата сапфирена парура, е била предпазлива относно демонстрацията на власт, особено след като Франция неотдавна е обезглавила своята кралица, Мария Антоанета, заради нейния луксозен живот.

Мария Амалия е била кралица от 1830 до 1848 г., когато съпругът й, крал Луи-Филип, е свален по време на поредната френска революция. Тя е била само на 11 години, когато е видяла как Мария Антоанета е била екзекутирана, което оставя дълбок отпечатък в паметта й. В резултат на това, тя проектирала скромен стил, отказвайки да носи коронните бижута в официални портрети.

Следваща е императрица Евгения, която е била прогресивна фигура и съпруга на Луи-Наполеон Бонапарт. Тя е управлявала от 1853 до 1870 г. и е носела бижутата в официален контекст, подчертавайки важността на тяхната роля в политиката. Евгения е била независима жена, която активно е подкрепяла женските артисти и е била ангажирана с модерността.

Императрица Мария-Луиза, която е управлявала от 1810 до 1814 г., също е била сред жертвите на кражбата. Тя е била дъщеря на император Франц II и е била политически брид, която е стабилизирала отношенията между Франция и Австрия. Нейните бижута, включително огърлица с изумруди и диаманти, също бяха откраднати.

На финала, Хортенс де Бохарне, кралица на Холандия и дъщеря на императрица Жозефина, също е била собственичка на откраднатите бижута. След поражението на Наполеон, тя живее в изгнание и има незаконен син с любовника си.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
Майкъл Джей Фокс разкрива опасен инцидент по време на снимките на "Завръщане в бъдещето"
The Molotovs изнесоха концерт в Electric Ballroom в Кемдън с новия си сингъл "Rhythm Of Yourself"
Парижката арт седмица представя нови формати и независими инициативи в света на съвременното изкуство
Сайед Хемеда анализира нестабилността на гробницата на Тутанкамон и предлага решения за укрепване
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Кристин Ченоует изразява притеснения относно високите цени на билетите за Бродуейските представления
Под прожектора
Шонда Раймс споделя съжаление за пропуснатото наслаждение от успехите в кариерата си
Творчески отражения
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.