NRD Начало
Събота, 25 Октомври 2025
Начало Авансцена Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
1474
Авансцена

Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Не само Франция е засегната от подобни инциденти. Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации.

| 24 Октомври 2025, 17:36 ч.
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Снимка © DFA

В неделен ден, около 9:30 ч., крадци нахлули в галерията "Аполон" на музея в Париж, използвайки подемник и ъглошлайф, за да откраднат девет бижута на стойност около 102 милиона долара за по-малко от осем минути. Въпросът, който възниква, е дали подобен обир е можел да бъде предотвратен. Според експерти, повечето от тях смятат, че подобни кражби могат да се случат навсякъде.

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Той посочи, че други френски музеи също са били мишена на подобни атаки, включително музея по естествена история в Париж, който бе обран само месец преди кражбата в Лувъра. Същия ден, когато Лувърът бе обран, бяха извършени кражби и в "Къщата на просвещението" на Дени Дидро в Ландрес.

Не само Франция е засегната от подобни инциденти. По-рано тази година, ценни артефакти от Румъния бяха откраднати от музея "Дрентс" в Асен, Нидерландия, а през 2019 г. бяха откраднати коронните бижута на Дрезден в Германия, които впоследствие бяха възстановени. Музеите обикновено имат системи за сигурност, но те не винаги са ефективни. В случая с Лувъра, проблемите със сигурността не бяха адресирани навреме, а служителите на музея протестираха за недостатъчното наемане на персонал.

Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации. Тя добави, че е трудно да се балансира между сигурността и достъпа на обществеността до произведенията на изкуството.

Директорът на Лувъра, Лоранс дьо Карс (Laurence des Cars), поиска инсталирането на полицейски участък в музея след кражбата. През последните 15 години, около 200 от почти 2000 служители на Лувъра бяха съкратени, включително 138 охранители между 2014 и 2023 г. Въпреки увеличеното присъствие на охрана, Ратклиф зададе въпроса какво биха могли да направят охранителите, когато се изправят пред двама мъже с верижен трион.

Технологиите за наблюдение могат да помогнат, но предишни опити за използване на GPS тракери в рамките на произведенията на изкуството не се оказаха успешни. Според експерти, културните институции трябва да се учат от стратегиите на висококачествени търговски бизнеси. Симон де Бург Кодрингтън (Simon de Burgh Codrington), експерт по застраховане на изкуство, подчерта, че Франция има дълга история на кражби на бижута, което може да е причина за атаките срещу музеи, а не срещу магазини.

Кодрингтън предложи концепцията за "слоеве на сигурност", включваща множество мерки като качествени охранителни витрини, камери, аларми и дори преместване на определени предмети на нови места. Според него, бижутата с висока стойност не трябва да се намират на периметъра на сградата. Официален доклад преди кражбата посочва, че системите за сигурност на Лувъра са остарели и неадекватни.

Най-важното е, че Кодрингтън подчерта, че институциите и правителствата трябва да разглеждат тези предмети не само от културна, но и от икономическа гледна точка. Ратклиф отбеляза, че Лувърът и френските власти са действали правилно, като веднага оповестили информация за откраднатите предмети, което затруднява търговията с тях. За съжаление, откраднатите предмети от Лувъра не били застраховани. Експертът по кражби на изкуство, Антъни Аморе (Anthony Amore), предложи да се обяви значителна награда, за да се предотврати разпадането на предметите.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Натали Трифонова отпразнува един месец от раждането на сина си Арън
Синоптичката на bTV Натали Трифонова отпразнува един месец от раждането на сина си Арън. Вълнуващото видео, което сподели в социалните мрежи, показва нежни моменти от живота на мал ...
Раян Мърфи разкри, че Чарли Хънам е единственият му избор за главната роля в Monster: The Ed Gein Story
Раян Мърфи (Ryan Murphy) разкри, че Чарли Хънам (Charlie Hunnam) е бил единственият му избор за главната роля в последната част от антологията му Monster. Творецът на телевизионни ...
Кристин Ченоует изразява притеснения относно високите цени на билетите за Бродуейските представления
Актрисата Кристин Ченоует (Kristin Chenoweth) изрази своите притеснения относно нарастващите цени на билетите за Бродуейските представления. По време на интервю с ELLE, в което уча ...
Музеят Окада в Япония продава произведения на изкуството за покриване на правни разходи от 50 милиона долара
Музеят на изкуствата "Окада" в Япония обяви продажба на част от своята колекция, за да покрие правни разходи в размер на 50 милиона долара. Основателят на музея, Казуо Окада (Kazuo ...
Наотака Хиро разкрива себе си чрез изкуството и скулптурите си
Наотака Хиро (Naotaka Hiro) е японски художник, чиято работа е вдъхновена от лични преживявания и емоции. Седем години назад, докато се намирал на летището в Лос Анджелис, той полу ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Георги Тошев се завърна в bTV, но няма намерение да се връща в българските медии
Журналистът и продуцент Георги Тошев отново стъпи на територията на bTV, но не като част от екипа. Този път той дойде, за да се срещне с колегите си и да затвори една важна страниц ...
Камелия и Мартин Светломиров представиха новия дует Всички грехове
Камелия отново демонстрира защо е икона в българската поп фолк музика. С новия си дует с Мартин Светломиров, тя представя песента "Всички грехове", която бързо завладя интернет про ...
Валерия Дакова сподели първи снимки след септоринопластика в Инстаграм
Валерия Дакова, брюнетката от третия сезон на "Ергенът", изненада последователите си в Инстаграм, публикувайки първите снимки след септоринопластиката. Само две седмици след операц ...
Емили Тротинетката планира тройна сватба с Тихомир Рангелов и Елизабет Зарева
Скандалната Емили Тротинетката отново е в центъра на вниманието, но този път не с тротинетка, а с плановете за тройна сватба. Блондинката от Плевен живее от три години с бившия кул ...
Цвети напусна Къщата на Биг Брадър, но остави следа в сърцата на зрителите
Миналата събота Цвети напусна Къщата на "Биг Брадър", но остави следа в сърцата на зрителите. Тя е известна със своята искреност и емоционални признания. Споделя, че е имала предчу ...
Тикер в 18:00 ч.
Журналистът и продуцент Георги Тошев отново стъпи на територията на bTV, но не к ...
Начало Авансцена
1474
Авансцена

Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Не само Франция е засегната от подобни инциденти. Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации.

| 24 Октомври 2025, 17:36 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Снимка © DFA

В неделен ден, около 9:30 ч., крадци нахлули в галерията "Аполон" на музея в Париж, използвайки подемник и ъглошлайф, за да откраднат девет бижута на стойност около 102 милиона долара за по-малко от осем минути. Въпросът, който възниква, е дали подобен обир е можел да бъде предотвратен. Според експерти, повечето от тях смятат, че подобни кражби могат да се случат навсякъде.

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Той посочи, че други френски музеи също са били мишена на подобни атаки, включително музея по естествена история в Париж, който бе обран само месец преди кражбата в Лувъра. Същия ден, когато Лувърът бе обран, бяха извършени кражби и в "Къщата на просвещението" на Дени Дидро в Ландрес.

Не само Франция е засегната от подобни инциденти. По-рано тази година, ценни артефакти от Румъния бяха откраднати от музея "Дрентс" в Асен, Нидерландия, а през 2019 г. бяха откраднати коронните бижута на Дрезден в Германия, които впоследствие бяха възстановени. Музеите обикновено имат системи за сигурност, но те не винаги са ефективни. В случая с Лувъра, проблемите със сигурността не бяха адресирани навреме, а служителите на музея протестираха за недостатъчното наемане на персонал.

Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации. Тя добави, че е трудно да се балансира между сигурността и достъпа на обществеността до произведенията на изкуството.

Директорът на Лувъра, Лоранс дьо Карс (Laurence des Cars), поиска инсталирането на полицейски участък в музея след кражбата. През последните 15 години, около 200 от почти 2000 служители на Лувъра бяха съкратени, включително 138 охранители между 2014 и 2023 г. Въпреки увеличеното присъствие на охрана, Ратклиф зададе въпроса какво биха могли да направят охранителите, когато се изправят пред двама мъже с верижен трион.

Технологиите за наблюдение могат да помогнат, но предишни опити за използване на GPS тракери в рамките на произведенията на изкуството не се оказаха успешни. Според експерти, културните институции трябва да се учат от стратегиите на висококачествени търговски бизнеси. Симон де Бург Кодрингтън (Simon de Burgh Codrington), експерт по застраховане на изкуство, подчерта, че Франция има дълга история на кражби на бижута, което може да е причина за атаките срещу музеи, а не срещу магазини.

Кодрингтън предложи концепцията за "слоеве на сигурност", включваща множество мерки като качествени охранителни витрини, камери, аларми и дори преместване на определени предмети на нови места. Според него, бижутата с висока стойност не трябва да се намират на периметъра на сградата. Официален доклад преди кражбата посочва, че системите за сигурност на Лувъра са остарели и неадекватни.

Най-важното е, че Кодрингтън подчерта, че институциите и правителствата трябва да разглеждат тези предмети не само от културна, но и от икономическа гледна точка. Ратклиф отбеляза, че Лувърът и френските власти са действали правилно, като веднага оповестили информация за откраднатите предмети, което затруднява търговията с тях. За съжаление, откраднатите предмети от Лувъра не били застраховани. Експертът по кражби на изкуство, Антъни Аморе (Anthony Amore), предложи да се обяви значителна награда, за да се предотврати разпадането на предметите.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Натали Трифонова отпразнува един месец от раждането на сина си Арън
Раян Мърфи разкри, че Чарли Хънам е единственият му избор за главната роля в Monster: The Ed Gein Story
Кристин Ченоует изразява притеснения относно високите цени на билетите за Бродуейските представления
Музеят Окада в Япония продава произведения на изкуството за покриване на правни разходи от 50 милиона долара
Наотака Хиро разкрива себе си чрез изкуството и скулптурите си
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Георги Тошев се завърна в bTV, но няма намерение да се връща в българските медии
Цветни аспекти
Камелия и Мартин Светломиров представиха новия дует Всички грехове
Творчески отражения
Валерия Дакова сподели първи снимки след септоринопластика в Инстаграм
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.