NRD Начало
Събота, 25 Октомври 2025
Начало Калейдоскоп Символизмът в изкуството: забравено движение или важен етап в модерността?
910
Калейдоскоп

Символизмът в изкуството: забравено движение или важен етап в модерността?

Основната идея на Символизма е да се отклони от реалистичното представяне на света и да се съсредоточи върху невидимите реалности и емоции. Изложбата Странни реалности: Символистката фантазия в Художествения институт на Чикаго се опитва да разкрие разнообразието от произведения, свързани със Символизма, без да се фокусира върху теоретичните спорове за неговата същност. Символизмът е обременен от теми на тревога и несигурност, а произведенията на художниците често изразяват сложни емоции.

| 24 Октомври 2025, 16:20 ч.
Символизмът в изкуството: забравено движение или важен етап в модерността?
Символизмът в изкуството: забравено движение или важен етап в модерността?
Снимка © DFA

Символизмът, като художествено движение, често остава в сянката на своите по-известни предшественици и последователи. Въпреки че е активен от края на 1880-те до началото на 1900-те години, той не получава същото внимание, както Импресионизмът или Фовизмът и Кубизмът. Символизмът, с неговата сложна и понякога неясна природа, е трудно да бъде определен и често е пренебрегван в историята на изкуствата.

Основната идея на Символизма е да се отклони от реалистичното представяне на света и да се съсредоточи върху невидимите реалности и емоции. Поетът Жан Мореас, който формулира основите на движението, подчертава, че Символизмът е противник на дидактичността и обективното описание. Въпреки това, критиците, като Макс Нордау, посочват, че движението не предлага ясни художествени принципи или естетически идеали.

Изложбата "Странни реалности: Символистката фантазия" в Художествения институт на Чикаго се опитва да разкрие разнообразието от произведения, свързани със Символизма, без да се фокусира върху теоретичните спорове за неговата същност. Тук се представят не само известни художници, като Одилон Редон, но и по-малко познати имена, като шведския живописец Густав Фястад, чиято работа "Лунна светлина, Orebro" (1897) е на ръба на експресионизма.

Символизмът е обременен от теми на тревога и несигурност, а произведенията на художниците често изразяват сложни емоции. Например, в картината "Тревога" на Едвард Мунк, лицата изглеждат като скелети, а мълчанието им е по-обезпокоително от познатата "Криза". Въпреки че Ван Гог също е част от Символизма, неговите детайли и реалистичен подход предизвикват въпроси за истинската същност на движението.

Изложбата не се ограничава само до традиционните символисти, а включва и политически произведения, които показват социалните конфликти на времето. Например, Франтишек Купка представя работническата класа в конфронтация с бизнесмените и свещениците, докато белгийският художник Джеймс Енсор предлага иронична картина на Христос, който влиза в Брюксел.

Символизмът също така реагира на движението "Нова жена" от 1890-те години, предлагайки различни образи на жените, но с противоречиви резултати. Жените в Символизма могат да бъдат представени като "зависими", "библейски героини" или "проклети", но често остават в рамките на стереотипите. Въпреки това, произведенията на художници като Кете Колвиц, която изобразява страдаща жена, предлагат по-дълбоки социални коментари.

Символизмът, с всичките си противоречия и неясноти, остава важен етап в развитието на модерното изкуство, предизвиквайки зрителите да се замислят за дълбочината на човешките емоции и социалните реалности.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Андреа Гиороди подаде оставка като директор на музея на изкуствата в Пепърдайн след цензура на политически произведения
В последните седмици, университетският музей на изкуствата в Пепърдайн, Калифорния, стана обект на спорове след отстраняването на произведения, считани за "политически". Директорът ...
Art Basel въвежда отстъпки за нови участници в изложбите, за да подкрепи галериите в трудни времена
В контекста на нарастващите предизвикателства в света на изкуствата, Art Basel представя иновационен подход, който цели да подкрепи новите участници в изложбите. Според информация ...
След обирът в Лувъра, интернет е залят от мемета и шеги
В последните дни, след обирът в Лувъра, интернет е залят от мемета и шеги, свързани с кражбата на произведения на изкуството на стойност около 88 милиона евро. Случаят, който се ра ...
Важните новини на NRD2 за 24.10.2025 г.
Джереми Алън Уайт споделя как дъщерите му му помагат да остане скромен в ХоливудДжереми Алън Уайт (Jeremy Allen White) сподели, че дъщерите му играят важна роля в запазването на не ...
Протест срещу фойерверките на Цай Гуо-Цян в Център Помпиду заради унищожаване на тибетската култура
На 22 октомври, група от около десет демонстранти се събра пред Център Помпиду в Париж, за да изрази недоволството си от фойерверките, организирани от китайския артист Цай Гуо-Цян ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Шонда Раймс споделя съжаление за пропуснатото наслаждение от успехите в кариерата си
Шонда Раймс (Shonda Rhimes), известна телевизионна продуцентка и сценаристка, сподели, че съжалява, че не е успяла да се наслади на успехите си в началото на кариерата си. Нейният ...
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
В Париж се провежда четвъртото издание на Art Basel, което привлича вниманието на над 200 галерии и множество посетители. Въпреки че пазарът на изкуство преминава през труден перио ...
Андреа Гиороди подаде оставка като директор на музея на изкуствата в Пепърдайн след цензура на политически произведения
В последните седмици, университетският музей на изкуствата в Пепърдайн, Калифорния, стана обект на спорове след отстраняването на произведения, считани за "политически". Директорът ...
Art Basel въвежда отстъпки за нови участници в изложбите, за да подкрепи галериите в трудни времена
В контекста на нарастващите предизвикателства в света на изкуствата, Art Basel представя иновационен подход, който цели да подкрепи новите участници в изложбите. Според информация ...
Asia Now в Париж представя нови гласове от Азия и насърчава културния обмен между Индия и Пакистан
В Париж се провежда арт панаир, който съчетава в себе си елементи на фестивал и инкубатор за нови идеи. Asia Now, който продължава до 26 октомври, е в своята 11-та година и предста ...
Тикер в 07:00 ч.
Шонда Раймс (Shonda Rhimes), известна телевизионна продуцентка и сценаристка, сп ...
Начало Калейдоскоп
910
Калейдоскоп

Символизмът в изкуството: забравено движение или важен етап в модерността?

Основната идея на Символизма е да се отклони от реалистичното представяне на света и да се съсредоточи върху невидимите реалности и емоции. Изложбата Странни реалности: Символистката фантазия в Художествения институт на Чикаго се опитва да разкрие разнообразието от произведения, свързани със Символизма, без да се фокусира върху теоретичните спорове за неговата същност. Символизмът е обременен от теми на тревога и несигурност, а произведенията на художниците често изразяват сложни емоции.

| 24 Октомври 2025, 16:20 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Символизмът в изкуството: забравено движение или важен етап в модерността?
Символизмът в изкуството: забравено движение или важен етап в модерността?
Снимка © DFA

Символизмът, като художествено движение, често остава в сянката на своите по-известни предшественици и последователи. Въпреки че е активен от края на 1880-те до началото на 1900-те години, той не получава същото внимание, както Импресионизмът или Фовизмът и Кубизмът. Символизмът, с неговата сложна и понякога неясна природа, е трудно да бъде определен и често е пренебрегван в историята на изкуствата.

Основната идея на Символизма е да се отклони от реалистичното представяне на света и да се съсредоточи върху невидимите реалности и емоции. Поетът Жан Мореас, който формулира основите на движението, подчертава, че Символизмът е противник на дидактичността и обективното описание. Въпреки това, критиците, като Макс Нордау, посочват, че движението не предлага ясни художествени принципи или естетически идеали.

Изложбата "Странни реалности: Символистката фантазия" в Художествения институт на Чикаго се опитва да разкрие разнообразието от произведения, свързани със Символизма, без да се фокусира върху теоретичните спорове за неговата същност. Тук се представят не само известни художници, като Одилон Редон, но и по-малко познати имена, като шведския живописец Густав Фястад, чиято работа "Лунна светлина, Orebro" (1897) е на ръба на експресионизма.

Символизмът е обременен от теми на тревога и несигурност, а произведенията на художниците често изразяват сложни емоции. Например, в картината "Тревога" на Едвард Мунк, лицата изглеждат като скелети, а мълчанието им е по-обезпокоително от познатата "Криза". Въпреки че Ван Гог също е част от Символизма, неговите детайли и реалистичен подход предизвикват въпроси за истинската същност на движението.

Изложбата не се ограничава само до традиционните символисти, а включва и политически произведения, които показват социалните конфликти на времето. Например, Франтишек Купка представя работническата класа в конфронтация с бизнесмените и свещениците, докато белгийският художник Джеймс Енсор предлага иронична картина на Христос, който влиза в Брюксел.

Символизмът също така реагира на движението "Нова жена" от 1890-те години, предлагайки различни образи на жените, но с противоречиви резултати. Жените в Символизма могат да бъдат представени като "зависими", "библейски героини" или "проклети", но често остават в рамките на стереотипите. Въпреки това, произведенията на художници като Кете Колвиц, която изобразява страдаща жена, предлагат по-дълбоки социални коментари.

Символизмът, с всичките си противоречия и неясноти, остава важен етап в развитието на модерното изкуство, предизвиквайки зрителите да се замислят за дълбочината на човешките емоции и социалните реалности.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Андреа Гиороди подаде оставка като директор на музея на изкуствата в Пепърдайн след цензура на политически произведения
Art Basel въвежда отстъпки за нови участници в изложбите, за да подкрепи галериите в трудни времена
След обирът в Лувъра, интернет е залят от мемета и шеги
Важните новини на NRD2 за 24.10.2025 г.
Протест срещу фойерверките на Цай Гуо-Цян в Център Помпиду заради унищожаване на тибетската култура
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Шонда Раймс споделя съжаление за пропуснатото наслаждение от успехите в кариерата си
Творчески отражения
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
Калейдоскоп
Андреа Гиороди подаде оставка като директор на музея на изкуствата в Пепърдайн след цензура на политически произведения
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.