NRD Начало
Петък, 24 Октомври 2025
Начало Калейдоскоп Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестиции
676
Калейдоскоп

Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестиции

Поколение Z отделя значителна част от своето богатство за колекции – 26 процента, което е най-високият дял сред всички поколения. Докладът подчертава, че докато предишните поколения, като бебешките бумери, харчат най-много за класическо изкуство и антики, поколение Z доминира в много други сектори, включително луксозни чанти и колекционерски обувки. Когато младите колекционери са запитани какво планират да купят, 41 процента от тях посочват антики, 40 процента – бижута, а около една трета планират да закупят часовници, дизайнерски произведения и колекционерски вина или спиртни напитки.

| 23 Октомври 2025, 20:35 ч.
Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестиции
Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестиции
Снимка © DPA

Според ново проучване, проведено от Art Basel и UBS, поколението Z променя начина, по който се възприема колекционирането на изкуство и предмети. Докладът, публикуван в четвъртък, показва, че за младите колекционери изкуството, спортните обувки, цифровите активи и дизайнерските предмети съществуват в единна линия, която отразява тяхната идентичност, а не само инвестиционни цели.

Поколение Z отделя значителна част от своето богатство за колекции – 26 процента, което е най-високият дял сред всички поколения. От тази сума, 56 процента от разходите им отиват за колекционерски предмети, което значително надвишава средното ниво от 41 процента при всички високооблагодетелствани индивиди. Техните покупки не приличат на традиционни музейни каталози, а по-скоро на списъци с желани предмети от начина на живот: лимитирани спортни обувки, луксозни чанти, автомобили, часовници и спортни активи, комбинирани с цифрови и генеративни произведения на изкуството.

Докладът подчертава, че докато предишните поколения, като бебешките бумери, харчат най-много за класическо изкуство и антики, поколение Z доминира в много други сектори, включително луксозни чанти и колекционерски обувки. Тази промяна в категориите отразява ново разбиране за колекционерството, където изкуството е в синхрон с дизайна и луксозните стоки.

Когато младите колекционери са запитани какво планират да купят, 41 процента от тях посочват антики, 40 процента – бижута, а около една трета планират да закупят часовници, дизайнерски произведения и колекционерски вина или спиртни напитки. Интересът към декоративното изкуство и дизайна, които преди са били считани за периферни, също нараства, особено сред най-младите възрастови групи.

Цифровото изкуство, което преди е било на ръба, сега става основополагащо. Според проучването, 48 процента от колекционерите планират да купят картини, следвани от скулптури с 37 процента. Поколение Z проявява най-силен интерес към скулптурите, като 40 процента от тях планират да придобият такова произведение.

Докладът също така отбелязва, че 23 процента от колекционерите, които планират да купят изкуство през следващата година, искат да придобият цифрово произведение, което е нараснало от 19 процента през 2024 г. и достига 26 процента сред поколение Z. Цифровите произведения сега представляват средно 13 процента от колекциите, което е значителен ръст в сравнение с 3 процента през 2024 г.

Общото впечатление е, че подходът на поколение Z към колекционирането е социален, перформативен и самореферентен. Изкуството за тях е част от начина, по който изразяват своя вкус и идентичност, а не просто нещо, което да закачат на стената. Според доклада, 51 процента от колекционерите са направили покупки чрез Instagram, без да видят произведението на живо, а 35 процента са купили директно, чрез линкове в платформата.

Тази промяна в начина на колекциониране показва, че бъдещето на арт пазара не вижда граница между произведение на изкуството и ограничена серия спортни обувки. Според проучването, моделът на поколение Z – част инвеститор, част куратор, част инфлуенсър – може да представлява истинска парадигматична промяна в колекционирането.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Диана Лейн изрази желание новият филм "Anniversary" да бъде по-фантастичен, обсъждайки социалните конфликти в семейството
Диана Лейн (Diane Lane) изрази желание новият филм "Anniversary" да бъде "по-фантастичен". 60-годишната актриса участва в трилъра, заедно с актьори като Кайл Чандлър (Kyle Chandler ...
Важните новини на NRD2 за 23.10.2025 г.
Гала отпразнува първия рожден ден на внучка си ЛораГолямо семейно тържество озари дома на телевизионната звезда Гала, тъй като внучката ѝ Лора навърши своята първа година. Пр ...
Аксел Роуз обяснява гнева си на сцената в Аржентина след технически проблеми
В последно време, фронтменът на Guns N` Roses, Аксел Роуз (Axl Rose), предизвика вълна от коментари след инцидент на сцената по време на концерт в Буенос Айрес, Аржентина. 63-годиш ...
Лорънс Фишбърн изрази желание да изиграе професор Ксавие в новия филм за X-Men на Marvel
Лорънс Фишбърн (Laurence Fishburne) изрази желание да изиграе професор Ксавие (Professor X) в предстоящия филм за X-Men на Marvel, подчертавайки, че е "истински вярващ" в Marvel. Н ...
Шон Комбс пострада в затвора, близък приятел разкри детайли за нападение с нож
В последните дни информацията за рапъра Шон Комбс (Sean Combs), известен под псевдонима Пъф Деди (Puff Daddy), стана обект на сериозно внимание в медиите. Неговият приятел Чарлуки ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Ив Клайн картина продадена за 18.4 милиона евро на търг в Париж
На търг в Christie’s в Париж, картина с ширина 14 фута на художника Ив Клайн (Yves Klein) бе продадена за 18.4 милиона евро (21.4 милиона долара), поставяйки нов рекорд за продажба ...
Бъни ИКСО защитава брака си с Джели Рол след признание за изневяра
В последните дни, Бъни ИКСО (Bunnie XO) изрази своето мнение относно признанието на съпруга си Джели Рол (Джели Рол) за изневяра. Водещата на подкаст реагира на критиките към брака ...
Кристен Бел сподели за интимна сцена с Адам Броди, докато е била бременна
Кристен Бел (Kristen Bell) сподели интересни подробности за интимна сцена, която е заснела с Адам Броди (Adam Brody). Двамата актьори, които работят заедно в новия сериал Nobody Wa ...
Ема Стоун разкрива трудностите при избора на сценично име
Ема Стоун (Emma Stone) разкри, че е имала нужда да смени името си, когато започнала кариерата си като актриса. Звездата от "Бугония" (Bugonia) сподели, че първоначално е избрала сц ...
Лоранс дьо Карс свидетелства пред Сената за обира на бижута в Лувъра
На 22 октомври директорът на Лувъра Лоранс дьо Карс (Laurence des Cars) даде показания пред френския Сенат относно обир на бижута, извършен в музея. По време на двучасовото изслушв ...
Тикер в 05:00 ч.
На търг в Christie’s в Париж, картина с ширина 14 фута на художника Ив Клайн (Yv ...
Начало Калейдоскоп
676
Калейдоскоп

Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестиции

Поколение Z отделя значителна част от своето богатство за колекции – 26 процента, което е най-високият дял сред всички поколения. Докладът подчертава, че докато предишните поколения, като бебешките бумери, харчат най-много за класическо изкуство и антики, поколение Z доминира в много други сектори, включително луксозни чанти и колекционерски обувки. Когато младите колекционери са запитани какво планират да купят, 41 процента от тях посочват антики, 40 процента – бижута, а около една трета планират да закупят часовници, дизайнерски произведения и колекционерски вина или спиртни напитки.

| 23 Октомври 2025, 20:35 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестиции
Поколение Z променя колекционирането на изкуство и предмети, съчетавайки идентичност и инвестиции
Снимка © DPA

Според ново проучване, проведено от Art Basel и UBS, поколението Z променя начина, по който се възприема колекционирането на изкуство и предмети. Докладът, публикуван в четвъртък, показва, че за младите колекционери изкуството, спортните обувки, цифровите активи и дизайнерските предмети съществуват в единна линия, която отразява тяхната идентичност, а не само инвестиционни цели.

Поколение Z отделя значителна част от своето богатство за колекции – 26 процента, което е най-високият дял сред всички поколения. От тази сума, 56 процента от разходите им отиват за колекционерски предмети, което значително надвишава средното ниво от 41 процента при всички високооблагодетелствани индивиди. Техните покупки не приличат на традиционни музейни каталози, а по-скоро на списъци с желани предмети от начина на живот: лимитирани спортни обувки, луксозни чанти, автомобили, часовници и спортни активи, комбинирани с цифрови и генеративни произведения на изкуството.

Докладът подчертава, че докато предишните поколения, като бебешките бумери, харчат най-много за класическо изкуство и антики, поколение Z доминира в много други сектори, включително луксозни чанти и колекционерски обувки. Тази промяна в категориите отразява ново разбиране за колекционерството, където изкуството е в синхрон с дизайна и луксозните стоки.

Когато младите колекционери са запитани какво планират да купят, 41 процента от тях посочват антики, 40 процента – бижута, а около една трета планират да закупят часовници, дизайнерски произведения и колекционерски вина или спиртни напитки. Интересът към декоративното изкуство и дизайна, които преди са били считани за периферни, също нараства, особено сред най-младите възрастови групи.

Цифровото изкуство, което преди е било на ръба, сега става основополагащо. Според проучването, 48 процента от колекционерите планират да купят картини, следвани от скулптури с 37 процента. Поколение Z проявява най-силен интерес към скулптурите, като 40 процента от тях планират да придобият такова произведение.

Докладът също така отбелязва, че 23 процента от колекционерите, които планират да купят изкуство през следващата година, искат да придобият цифрово произведение, което е нараснало от 19 процента през 2024 г. и достига 26 процента сред поколение Z. Цифровите произведения сега представляват средно 13 процента от колекциите, което е значителен ръст в сравнение с 3 процента през 2024 г.

Общото впечатление е, че подходът на поколение Z към колекционирането е социален, перформативен и самореферентен. Изкуството за тях е част от начина, по който изразяват своя вкус и идентичност, а не просто нещо, което да закачат на стената. Според доклада, 51 процента от колекционерите са направили покупки чрез Instagram, без да видят произведението на живо, а 35 процента са купили директно, чрез линкове в платформата.

Тази промяна в начина на колекциониране показва, че бъдещето на арт пазара не вижда граница между произведение на изкуството и ограничена серия спортни обувки. Според проучването, моделът на поколение Z – част инвеститор, част куратор, част инфлуенсър – може да представлява истинска парадигматична промяна в колекционирането.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Диана Лейн изрази желание новият филм "Anniversary" да бъде по-фантастичен, обсъждайки социалните конфликти в семейството
Важните новини на NRD2 за 23.10.2025 г.
Аксел Роуз обяснява гнева си на сцената в Аржентина след технически проблеми
Лорънс Фишбърн изрази желание да изиграе професор Ксавие в новия филм за X-Men на Marvel
Шон Комбс пострада в затвора, близък приятел разкри детайли за нападение с нож
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Ив Клайн картина продадена за 18.4 милиона евро на търг в Париж
Творчески отражения
Бъни ИКСО защитава брака си с Джели Рол след признание за изневяра
Цветни аспекти
Кристен Бел сподели за интимна сцена с Адам Броди, докато е била бременна
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.