NRD Начало
Сряда, 22 Октомври 2025
Начало Авансцена Кражбата на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
518
Авансцена

Кражбата на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция

Кражбата в Лувъра разкрива дълбоки проблеми в системата за защита на културното наследство и поставя под въпрос как музеите управляват своите колекции, особено в контекста на колониалната история на откраднатите обекти.

| 22 Октомври 2025, 00:52 ч.
Кражбата на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Кражбата на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Снимка © DPA

В неделя четирима извършители осъществиха внимателно планирано кражба на ценности от музея Лувър, открадвайки част от последните останали коронни бижута на Франция за броени минути. Използвайки кошница и дисков резач, те проникнали в музея през прозорец, разбили витрини и изчезнали с осем исторически бижута, включително тиари, огърлици и брошки, принадлежали на кралица Мария-Амели, кралица Ортанс и императрица Юджини. Тези бижута от 19-ти век оцелели през революции и реставрации, но не и сега. Извършителите оставили една обеца от сапфир зад себе си в изящно декорираната Галерия д`Аполо, докато короната на императрица Юджини била намерена повредена край пътя, очевидно изпусната по време на бягството им.

Музеят Лувър, който е най-посещаваният в света, останал затворен в неделя и понеделник поради "изключителни причини". Специализираният Централен офис за борба с трафика на културни ценности (OCBC) на Франция и прокуратурата в Париж започнали разследвания, а откраднатите бижута били добавени в базата данни на ИНТЕРПОЛ за откраднати произведения на изкуството. Това не е първият случай на кражба на бижута от Лувъра, което подчертава, че дори престижът не може да замени адекватната сигурност. В културния контекст, отслабен от години на икономии, тази предотвратима кражба е симптом на систематично пренебрегване.

Ситуацията била идеална за извършителите. Видеонаблюдението в една трета от галериите не работело, новите витрини, проектирани за подобряване на съхранението, били инсталирани с по-малко интегрирани мерки за сигурност. Текущите планове за реновация разкрили структурни уязвимости, а служителите на музея, натоварени от години на масов туризъм и хронично недофинансиране, многократно провеждали стачки. Анонимен служител по сигурността в Лувъра свързал кражбата с остаряла техника и драстични съкращения в бюджета, което било потвърдено от скорошен доклад на френската Сметна палата, който установил, че сигурността в музея е остаряла, с множество стаи без видеонаблюдение и постоянни забавяния в обновяването на системите за сигурност. В конфиденциална бележка, изпратена до министъра на културата през януари, президентът на Лувъра Лоранс дьо Карс предупредила за "тревожни нива на остаряване". Освен това, откраднатите бижута не били застраховани.

Нарастващите цени на златото вероятно са мотивирали кражбата. Кражбата от Лувъра е последната в поредица от кражби на бижута и злато от музеи в Европа, включително кражба на златни проби от Парижкия музей на естествената история и кражба на 18-каратна златна тоалетна от Бленхайм Палас в Обединеното кралство. Ако нарастващите цени на златото и скъпоценните камъни са подбудили кражбата, е малко вероятно бижутата да бъдат възстановени, тъй като вероятно ще бъдат разпокъсани или разтопени и продадени на части.

Откраднатите бижута не са просто иконични обекти с огромна социално-културна, историческа и икономическа стойност. Те също така са продукти на дълга история на колониална експлоатация. Сапфирите, изумрудите, диамантите и перлите, които съдържат, са добивани в Азия, Африка и Южна Америка. Тези региони са систематично експлоатирани за техните културни и природни ресурси, за да обогатят европейските дворове и империи. Например, диадемата на императрица Юджини е украсена с 3007 диаманта и 212 перли. Тези естествени перли, които вече са в значителна степен изчерпани, произхождат от Персийския залив или Индийския океан. Подхранвани от робство, френските колониални постове и по-широките европейски мрежи пренасочвали такива ценни ресурси към кралски дворове и елитни колекционери, където те били трансформирани в символи на богатство и власт. Въпреки че все още се празнуват като емблеми на национален престиж, тези обекти носят със себе си история на експлоатация, колонизация и насилие.

Кражбата от неделя е предизвикала спешни въпроси относно начина, по който музеите защитават своите колекции. Эфективната защита на наследството изисква постоянни правителствени инвестиции, специализирани правоохранителни органи и сътрудничество между различни сектори. Новите форми на изкуствени престъпления не могат да бъдат преодолени само с обновени камери и аларми; те изискват по-активно ангажиране в институционалното управление. Част от това управление изисква етично осъзнаване: готовност да се запитаме дали тези обекти все още трябва да бъдат тук. Не можем и не трябва да задържаме всичко в нашите музейни колекции, особено когато оригиналните собственици са готови и способни да поемат собствеността върху своето наследство.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Алекс Уорън запазва паметта за родителите си чрез музика и участия в големи сцени
Алекс Уорън (Alex Warren) използва музиката си като начин да запази паметта за своите родители, които загуби още в ранна възраст. Той разказва, че чрез своите песни и участия в шоу ...
Марая Кери ще получи наградата МюзиКеърс за 2026 година за изключителен принос към музиката и благотворителността
Марая Кери (Mariah Carey) бе обявена за носител на наградата МюзиКеърс 2026 Person of the Year. Тази престижна чест ще бъде връчена на ежегодната гала вечер, която ще се проведе на ...
Глория демонстрира класа и самоуважение след инцидент в клуб „Театро“
Уикендът в столичния клуб „Театро“ бе белязан от неочакван инцидент по време на изпълнение на попфолк иконата Глория. Докато изпълняваше едно от своите хитови парчета, един неадекв ...
Донован Майкълс оттегли иска срещу Дейвид Гефен, след обвинения в злоупотреба
Дейвид Геффен (David Geffen), известният американски медиен магнат, е в центъра на нови правни битки с бившия си съпруг, Донован Майкълс (Donovan Michaels). Въпреки че Майкълс пред ...
Парижката арт седмица привлича внимание с Art Basel Paris и нови таланти
Седмата издание на Парижката арт седмица привлича вниманието на световната арт сцена, след като Лондон вече се е насладил на своя момент на слава. В централната част на събитието е ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Алекс Уорън запазва паметта за родителите си чрез музика и участия в големи сцени
Алекс Уорън (Alex Warren) използва музиката си като начин да запази паметта за своите родители, които загуби още в ранна възраст. Той разказва, че чрез своите песни и участия в шоу ...
Марая Кери ще получи наградата МюзиКеърс за 2026 година за изключителен принос към музиката и благотворителността
Марая Кери (Mariah Carey) бе обявена за носител на наградата МюзиКеърс 2026 Person of the Year. Тази престижна чест ще бъде връчена на ежегодната гала вечер, която ще се проведе на ...
Майка Мънро обещава ново и по-задълбочено продължение на „It Follows“ с участието на Дейвид Робърт Мичъл
Майка Мънро (Maika Monroe) намекна, че продължението на филма „It Follows“ ще има „невероятна“ история. Актрисата, която изпълняваше ролята на Джей Хайт (Jay Height) във филма от 2 ...
Джон М. Чу вижда Wicked като едно голямо епично произведение и обещава, че филмът Wicked: For Good ще бъде по-зрял и ще предложи по-дълбока и трогателна история, която ще обедини всичко, заложено в първата част
Режисьорът Джон М. Чу (Jon M. Chu), който стои зад музикалния блокбастър Wicked от 2024 година и предстоящия му продължителен филм Wicked: For Good, сподели, че вижда двете продукц ...
Саудитска Арабия и Глобалният залив разгръщат нова културна стратегия, която привлича световни галерии и колекционери
Въпреки многобройните шедьоври, в живота на арт журналиста рядко се случва наистина кинотографско моментно събитие. Такова обаче се случи по време на първото издание на седмицата н ...
Тикер в 13:00 ч.
Алекс Уорън (Alex Warren) използва музиката си като начин да запази паметта за с ...
Начало Авансцена
518
Авансцена

Кражбата на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция

Кражбата в Лувъра разкрива дълбоки проблеми в системата за защита на културното наследство и поставя под въпрос как музеите управляват своите колекции, особено в контекста на колониалната история на откраднатите обекти.

| 22 Октомври 2025, 00:52 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Кражбата на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Кражбата на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
Снимка © DPA

В неделя четирима извършители осъществиха внимателно планирано кражба на ценности от музея Лувър, открадвайки част от последните останали коронни бижута на Франция за броени минути. Използвайки кошница и дисков резач, те проникнали в музея през прозорец, разбили витрини и изчезнали с осем исторически бижута, включително тиари, огърлици и брошки, принадлежали на кралица Мария-Амели, кралица Ортанс и императрица Юджини. Тези бижута от 19-ти век оцелели през революции и реставрации, но не и сега. Извършителите оставили една обеца от сапфир зад себе си в изящно декорираната Галерия д`Аполо, докато короната на императрица Юджини била намерена повредена край пътя, очевидно изпусната по време на бягството им.

Музеят Лувър, който е най-посещаваният в света, останал затворен в неделя и понеделник поради "изключителни причини". Специализираният Централен офис за борба с трафика на културни ценности (OCBC) на Франция и прокуратурата в Париж започнали разследвания, а откраднатите бижута били добавени в базата данни на ИНТЕРПОЛ за откраднати произведения на изкуството. Това не е първият случай на кражба на бижута от Лувъра, което подчертава, че дори престижът не може да замени адекватната сигурност. В културния контекст, отслабен от години на икономии, тази предотвратима кражба е симптом на систематично пренебрегване.

Ситуацията била идеална за извършителите. Видеонаблюдението в една трета от галериите не работело, новите витрини, проектирани за подобряване на съхранението, били инсталирани с по-малко интегрирани мерки за сигурност. Текущите планове за реновация разкрили структурни уязвимости, а служителите на музея, натоварени от години на масов туризъм и хронично недофинансиране, многократно провеждали стачки. Анонимен служител по сигурността в Лувъра свързал кражбата с остаряла техника и драстични съкращения в бюджета, което било потвърдено от скорошен доклад на френската Сметна палата, който установил, че сигурността в музея е остаряла, с множество стаи без видеонаблюдение и постоянни забавяния в обновяването на системите за сигурност. В конфиденциална бележка, изпратена до министъра на културата през януари, президентът на Лувъра Лоранс дьо Карс предупредила за "тревожни нива на остаряване". Освен това, откраднатите бижута не били застраховани.

Нарастващите цени на златото вероятно са мотивирали кражбата. Кражбата от Лувъра е последната в поредица от кражби на бижута и злато от музеи в Европа, включително кражба на златни проби от Парижкия музей на естествената история и кражба на 18-каратна златна тоалетна от Бленхайм Палас в Обединеното кралство. Ако нарастващите цени на златото и скъпоценните камъни са подбудили кражбата, е малко вероятно бижутата да бъдат възстановени, тъй като вероятно ще бъдат разпокъсани или разтопени и продадени на части.

Откраднатите бижута не са просто иконични обекти с огромна социално-културна, историческа и икономическа стойност. Те също така са продукти на дълга история на колониална експлоатация. Сапфирите, изумрудите, диамантите и перлите, които съдържат, са добивани в Азия, Африка и Южна Америка. Тези региони са систематично експлоатирани за техните културни и природни ресурси, за да обогатят европейските дворове и империи. Например, диадемата на императрица Юджини е украсена с 3007 диаманта и 212 перли. Тези естествени перли, които вече са в значителна степен изчерпани, произхождат от Персийския залив или Индийския океан. Подхранвани от робство, френските колониални постове и по-широките европейски мрежи пренасочвали такива ценни ресурси към кралски дворове и елитни колекционери, където те били трансформирани в символи на богатство и власт. Въпреки че все още се празнуват като емблеми на национален престиж, тези обекти носят със себе си история на експлоатация, колонизация и насилие.

Кражбата от неделя е предизвикала спешни въпроси относно начина, по който музеите защитават своите колекции. Эфективната защита на наследството изисква постоянни правителствени инвестиции, специализирани правоохранителни органи и сътрудничество между различни сектори. Новите форми на изкуствени престъпления не могат да бъдат преодолени само с обновени камери и аларми; те изискват по-активно ангажиране в институционалното управление. Част от това управление изисква етично осъзнаване: готовност да се запитаме дали тези обекти все още трябва да бъдат тук. Не можем и не трябва да задържаме всичко в нашите музейни колекции, особено когато оригиналните собственици са готови и способни да поемат собствеността върху своето наследство.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Алекс Уорън запазва паметта за родителите си чрез музика и участия в големи сцени
Марая Кери ще получи наградата МюзиКеърс за 2026 година за изключителен принос към музиката и благотворителността
Глория демонстрира класа и самоуважение след инцидент в клуб „Театро“
Донован Майкълс оттегли иска срещу Дейвид Гефен, след обвинения в злоупотреба
Парижката арт седмица привлича внимание с Art Basel Paris и нови таланти
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Алекс Уорън запазва паметта за родителите си чрез музика и участия в големи сцени
Авансцена
Марая Кери ще получи наградата МюзиКеърс за 2026 година за изключителен принос към музиката и благотворителността
Калейдоскоп
Майка Мънро обещава ново и по-задълбочено продължение на „It Follows“ с участието на Дейвид Робърт Мичъл
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.