![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 02:00 ч.
В неделя четирима извършители осъществиха внимателно планирано кражба на ценности от музея Лувър, открадвайки част от последните останали коронни бижу ...
|
![]()
Цветни аспекти
Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в БерлинКураторът Космин Костинас (Cosmin Costinas) в откриващото есе подчертава, че по целия свят се наблюдава тревожен завой към тъмен вид политика. Започвайки с творбата Безработен журналист (Unemployed Journalist), зрителите виждат фигура в поза на ембрион, затворена в рециклираща чанта, символизираща загубата на работа и безполезността. Темата за безполезността продължава и в творбата Дилатация на отчаянието, където количка за пазаруване прелива от силиконови и пластмасови скулптури в торби за боклук, отразявайки сцени, наблюдавани от Клайн в Ню Йорк и Хонг Конг.
Helga Silbermann
| 21 Октомври 2025, 14:13 ч.
![]()
През 2016 година, Джош Клайн (Josh Kline) представи серията "Безработица", която разглеждаше масовата безработица, предизвикана от технологиите и автоматизацията, и потенциалния край на средната класа. Почти десетилетие по-късно, тези произведения са изложени в Берлин в Haus der Kulturen der Welt. Фокусът на Клайн върху това как безработицата може да подхрани фашизма изглежда по-пророчески от всякога. Изложбата "Глобални фашизми" обединява творбите на над 50 артисти, за да аргументира, че фашизмът не е реликт от миналото, а активна, съвременна сила в глобалната култура и политика. Кураторът Космин Костинас (Cosmin Costinas) в откриващото есе подчертава, че по целия свят се наблюдава тревожен завой към тъмен вид политика. Според него, фашизмът винаги е манипулирал естетиката, а изложбата изследва начините, по които фашизмът е представен привлекателно в публичния дискурс, от неговата героизация на миналото до използването на технологии. Изкуственият интелект, в този контекст, се явява "крайният инструмент на носталгията", тъй като черпи "изцяло" от миналото, за да се самоуспокои. Започвайки с творбата "Безработен журналист" (Unemployed Journalist), зрителите виждат фигура в поза на ембрион, затворена в рециклираща чанта, символизираща загубата на работа и безполезността. Скулптурата, изработена с 3D принтер, изобразява американски журналист, който е загубил работата си, когато екипът на изданието му е опитал да образува синдикат. Клайн поставя под въпрос трансформацията на хората в човешки капитал, разсъждавайки какво означава да се превърнат хората в ресурси, които могат да бъдат изразходвани и изхвърляни. Темата за безполезността продължава и в творбата "Дилатация на отчаянието", където количка за пазаруване прелива от силиконови и пластмасови скулптури в торби за боклук, отразявайки сцени, наблюдавани от Клайн в Ню Йорк и Хонг Конг. Той изразява дълбока загриженост относно обществото, което принуждава възрастни хора да събират рециклируеми стоки за жълти стотинки. Изложбата "Глобални фашизми" представя отговори на възхода на фашистките идеологии чрез разнообразие от медии: живопис, филм, представления, публикации и цифрови формати. Работите на 78-годишната турска художничка Гюлсюн Карамустафа (Gulsun Karamustafa) служат като живо свидетелство за оцеляването след фашизма. Нейната фотография "Сцена" показва нея и съпруга ѝ, които чакат присъда в съда след ареста им по време на военния преврат в Турция през 1971 година. Творбата е показана за първи път в HKW през 1998 година и остава актуална и днес. Работите на Карамустафа, като "Солдат" и "Прозорец", разширяват размислите ѝ за бурните времена в Турция през 70-те и 80-те години. Най-новата ѝ творба, "Напомняне", е 25-панелна фреска, която отбелязва първите 25 години на 21-ви век чрез изображения на протести, призоваващи историята да не се повтаря. Темата за технологиите и наблюдението свързва произведенията в изложбата, включително инсталацията на Юлия Шер (Julia Scher), която използва преработени камери за наблюдение, за да ангажира посетителите. Мястото на изложбата е особено значимо, предвид историята на Германия. Клайн обяснява, че периодът на Ваймар е оказал голямо влияние върху създаването на произведенията "Безработица", тъй като масовата безработица през междусветовния период е считана за основен фактор, довел до възхода на Хитлер. Той споделя, че работи по тези произведения по време на президентската кампания през 2016 година, когато образите от митингите на Тръмп напомнят на фашистките митинги от Втората световна война. Изложбата "Глобални фашизми" ще бъде на разположение в Haus der Kulturen der Welt в Берлин до 7 декември 2025 година.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Таддеус Ропак и Марк Пайот с успешен старт на Art Basel Paris
|
![]() |
Въоръжен грабеж в Лувъра предизвика интернет фурор с мемове и шеги
|
![]() |
Деветте откраднати бижута от Лувъра оценени на 102 милиона долара
|
![]() |
Програмата за магистърска степен по кураторска практика в Школата за визуални изкуства в Ню Йорк предлага уникално обучение
|
![]() |
Доналд Тръмп започна разрушаването на част от Източното крило на Белия дом за нова бална зала
|
![]() |

Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |

Кражба на бижута от Лувъра поставя под въпрос културната отговорност на Франция
|
![]() |
Таддеус Ропак и Марк Пайот с успешен старт на Art Basel Paris
|
![]() |
Рут Асава, Нейланд Блейк и Джейн Ломбар представят впечатляващи арт изложби в Ню Йорк
|
![]() |
Нейланд Блейк предизвиква зрителите с тъмни шеги и провокации в галерията "Матю Маркс"
|
![]() |
Анжули Нанда Даймънд и Джордж Болстър представят нова изложба за ландшафтно изкуство
|
![]() |