![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 12:00 ч.
В новата серия на Apple Music, озаглавена „Музиката, която ме успокоява“, участва Перри Едуардс (Perrie Edwards), известната певица от групата Little ...
|
![]()
Творчески отражения
Художниците, вдъхновени от митове и съвременносттаАтелието не е просто работно място – то е отражение на вътрешния свят на художника. Там се преплитат лична история, културна идентичност, материалност и вдъхновение. Пространството, в което един артист твори, често казва толкова, колкото и самото произведение. Сега надникваме в студиата на двама съвременни творци от различни краища на света – Рембер Яуаркани от Лима, Перу, и Леополд Мастерсън от Манхатън, Ню Йорк. Макар и различни по стил и подход, и двамата намират в своето обкръжение източник на дълбока мотивация – независимо дали става дума за живата митология на коренните народи или за суровата енергия на градската среда. Чрез техните думи ще усетим връзката между място и творчество, между традиция и съвременно изразяване – една среща на култури, материали и лични истини.
Анатолий Михайлов
| 11 Октомври 2025, 03:01 ч.
![]()
Днес ви срещаме с художници споделяйки за своето работно пространство. Те използват натурални бои и възстановяват съдове, докато творят. Един от художниците работи в студио в историческия център на Лима, Перу. Всеки ден започва с избора на ново платно. Той не рисува няколко картини наведнъж, а се фокусира върху едно произведение. Преди да започне, той се подготвя с ампири, тютюневата есенция на предците си, за да се свърже с митологията на своя народ. Докато рисува, той мисли за боговете и героите от митове, което му помага да улови автентичността на думите на своите баби и дядовци. Студиото му е разположено на площад Сан Мартин, където хората изразяват своето недоволство. Той наблюдава борбата на перуанския народ и размисля за историята и социалните процеси в страната. Той има достъп до множество културни пространства, които предлагат разнообразие от съвременно изкуство и история. Друг художник работи в студио в Ню Йорк. Неговият ден започва с новини или музика по пътя към студиото. Той обича да започва с малко случайни задачи, преди да премине към по-сериозни проекти. Работи по различни арт проекти, включително възстановяване на исторически съдове и продажба на изкуство с партньора си. Студиото му е организирано, за да може да се адаптира към различни нужди. Той обича светлината и гледката от студиото, което е близо до важни места в Ню Йорк. Въпреки трудностите, свързани с цените на наемите, той намира вдъхновение в околната среда и общността на артистите в района. Рембер Яуаркани -Лима, Перу От колко време работите в това пространство? От десет години. Как протича един обикновен ден в ателието ви? Денят ми започва с избора на ново платно. Не работя върху няколко картини едновременно – съсредоточавам се само върху една, независимо дали е голяма или малка. Обикновено не правя скици – започвам да рисувам директно върху платното. Но преди това, както и преди първите щрихи, приемам ампири – есенция от тютюн, използвана от моите предци за лечение и сънуване. Тя ми позволява да поискам позволение да говоря за митовете и историите на моя народ. Докато рисувам, мисля за митовете, героите, боговете. Мислено вървя заедно с тях. Това ми позволява да предам думите на баба и дядо възможно най-автентично. Чувам техните думи във всяко движение на четката. Нямам страх или колебание, защото усещам, че не съм сам – подкрепян съм от сила, по-голяма от човешката. Процесът на рисуване засилва вярата ми в религиозността на моя народ и семейство. Всичко става реално и осезаемо. Как пространството влияе на работата ви? Ателието ми се намира на площад „Сан Мартин“ в историческия център на Лима. Това е емблематично място, където често се събират протестиращи. От прозореца виждам възмущението и борбата на перуанския народ. Това ме кара да разсъждавам за историята и реалността на Перу, за социалните процеси и провалите в политиката спрямо многоликото население. Да не забравяме, че тук съжителстват 55 коренни народа и се говорят 48 местни езика. Мислената отдалеченост на политическата класа е ясно видима тук и ме кара да се питам: какво бъдеще очаква нашите коренни народи в един все по-поляризиран свят? Как взаимодействате с околната среда извън ателието? Имам достъп до музеи, галерии, културни центрове и пространства с историческо значение. Възниква интересна динамика – населението е изложено на различни езици на съвременното изкуство, както и на републиканската, колониалната и коренната история, оформила тази страна. Въпреки че настоящото правителство потиска и цензурира много художници, хората продължават да създават и да изразяват исканията си, противопоставяйки се на режим, потопен в корупция и престъпност. Какво обичате в ателието си? Обичам факта, че е разположено в архитектурен комплекс, построен по повод 100-годишнината от независимостта на Перу. Площад „Сан Мартин“ е дом на неоколониалните портици Зела и Пумакауа, а моето ателие е именно там. Колоните, високите тавани и орнаментите вдъхновяват както туристи, така и мен самия да преосмислим историята. Оригиналният дървен под винаги ме подтиква да взема платно и да започна да рисувам. Какво бихте променили? Иска ми се властите да насърчат организирането на седмица на съвременното изкуство, за да се съживи арт сцената, като се използват историческите паметници в центъра. Искам ефективна културна политика. Искам коренните водачи да не бъдат убивани. Искам незаконната и законната минна дейност да бъде строго наказвана. Искам коренното население да не бъде изселвано от земите си. Искам справедливост за политиците, които и днес ни управляват, въпреки че са обвинени в престъпления. Искам предците ни да могат да умрат в мир – според своите традиции и на своя земя. Нека не нарушават покоя ни. Любим музей? Музеят на Централната резервна банка на Перу. Любими материали? Обичам да работя с естествени бои и акрил. Харесвам рисуването с перо и индийско мастило. И, разбира се, лянчама – плат, изработен от кората на дървото ренацо, използван от моите предци за дрехи, а днес и като платно за изкуство. Багрилата оживяват върху него. Целият процес – от приготвянето на боите до използването на лянчама – ни е предаден от бога на живописта, когото наричаме Фидома. Митовете разказват, че той открил жълтото, червеното и черното в земята, цветовете, кората, плодовете и листата. Затова когато рисуваме, винаги си спомняме за Фидома – първият художник от клана на бялата чапла. Леополд Мастерсън - Хелс Китчън, Манхатън, САЩ От колко време работите в това пространство? Три години и половина. Как протича един обикновен ден в ателието ви? В почти всеки ден пътувам с метрото от апартамента до студиото, обикновено преди обяд. Признавам си – слушам твърде много новини, докато работя, но по-късно минавам на музика. Започвам деня с нещо неангажиращо – почистване, довършване на нещо от вчера, малко четене. Това ме настройва и ми дава време да "поиграя", преди да се захвана със сериозните проекти, при които нещата могат да се объркат. Работният ден тече органично – прескачам между проекти, тичам по задачи до майстори или влизам в режим на търговия, като продавам изкуство и бижута заедно с партньора ми Сам Гасман. Делим пространството, така че то се променя според нуждите ни. Един момент работя върху амфора за изложба, а след малко реставрирам исторически римски съд или предавам чифт викториански обеци. Звучи хаотично? Така си е. Всеки ден приключва късно вечер, прибирам се, и на следващия ден всичко започва отначало. Как пространството влияе на работата ви? Художниците запълват всяко пространство, което имат – и аз не правя изключение. Имам слабост към инструменти и материали, така че поддържам всичко изключително подредено, за да може студиото да се трансформира – от работилница до изложбена зала. Това влияе на творчеството ми, като ме подтиква към модулност и опростяване на процесите. Как взаимодействате с околната среда извън ателието? Около мен са студиото, фитнесът, тълпите туристи, международният супермаркет на Девета авеню, суши ресторантът, бар „Акихито“, и големите транспортни възли – Порт Ауторити и Пен Стейшън. Винаги съм искал да бъда в центъра на всичко. Съсед съм на „Elizabeth Foundation for the Arts“, където редовно има отворени ателиета. В сградата има много други художници, търговци на изкуство и музиканти, с които се засичаме често. Но всъщност целият Ню Йорк е моята среда – студиото ми е само един малък кръг в огромната диаграма на изкуството в Ню Йорк. Но за мен това място е центърът – тук намирам творческа стабилност и каня другите в моя свят. Какво обичате в ателието си? Обожавам светлината, пространството и гледката – но най-много това, че хазяите ми прокараха електричество за пещта и я одобриха в договора ми. Гледката е към сградата McGraw-Hill, която има красива Арт Деко и Арт Модерн облицовка в зелено. Вижда се и автогарата Port Authority, която има тъмна, мръсна, киберпънк атмосфера, отразяваща обстановката в района. Може да бъде грубо място понякога, но аз обичам колко суров и класически нюйоркски дух има тук. Какво бихте променили? Краткият отговор… цената. Любим музей в района? Клише е, но – Музеят „Метрополитън“. Макар че много харесвам и обновения музей „Фрик“, особено колекцията им от декоративни изкуства. Любим материал за работа? Глина.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Кочин-Музирис Биенале обяви 66 участника от 20 държави
|
![]() |
Мултисензорно изкуство и невроразнообразие се срещат в „LOOK HERE“
|
![]() |
Критика към фламандското правителство за прехвърляне на M HKA в Гент
|
![]() |
Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
|
![]() |
Дениз Уелч разкрива подробности за новата музика на The 1975 и забавния живот с плъха на сина си
|
![]() |

Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |

Перри Едуардс споделя за майчинството и психичното здраве в новата серия на Apple Music
|
![]() |
Нийл Шон обяви, че Джонатан Кейн остава в Journey, след слухове за напускане
|
![]() |
Конфликт между Джъстин Хоукинс и Янгблъд относно трибюта за Оззи Осбърн
|
![]() |
Венета Райкова в центъра на скандал заради здравословни проблеми
|
![]() |
Ефирен скандал с Веселин Маринов в сутрешното предаване на Нова телевизия
|
![]() |