|
НА ЖИВОРадио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 02:00 ч.
Студио музеят в Харлем откри нова впечатляваща сграда, след като затвори предишната си локация през 2018 година. Музеят, който е на 57 години и е посв ...
|
4952
Творчески отражения
Художниците, вдъхновени от митове и съвременносттаДнес ви срещаме с художници споделяйки за своето работно пространство. Те използват натурални бои и възстановяват съдове, докато творят. Един от художниците работи в студио в историческия център на Лима, Перу. Всеки ден започва с избора на ново платно. Той не рисува няколко картини наведнъж, а се фокусира върху едно произведение. Преди да започне, той се подготвя с ампири, тютюневата есенция на предците си, за да се свърже с митологията на своя народ. Докато рисува, той мисли за боговете и героите от митове, което му помага да улови автентичността на думите на своите баби и дядовци. Студиото му е разположено на площад Сан Мартин, където хората изразяват своето недоволство. Той наблюдава борбата на перуанския народ, с мисли за историята и социалните процеси в страната. Той има достъп до множество културни пространства, които предлагат разнообразие от съвременно изкуство и история. Друг художник работи в студио в Ню Йорк. Неговият ден започва с новини или музика по пътя към студиото. Той обича да започва с малко случайни задачи, преди да премине към по-сериозни проекти. Работи по различни арт проекти, включително възстановяване на исторически съдове и продажба на изкуство с партньора си. Студиото му е организирано, за да може да се адаптира към различни нужди. Той обича светлината и гледката от студиото, което е близо до важни места в Ню Йорк. Въпреки трудностите, свързани с цените на наемите, той намира вдъхновение в околната среда и общността на артистите в района. Рембер Яуаркани -Лима, Перу От колко време работите в това пространство? От десет години. Как протича един обикновен ден в ателието ви? Денят ми започва с избора на ново платно. Не работя върху няколко картини едновременно – съсредоточавам се само върху една, независимо дали е голяма или малка. Обикновено не правя скици – започвам да рисувам директно върху платното. Но преди това, както и преди първите щрихи, приемам ампири – есенция от тютюн, използвана от моите предци за лечение и сънуване. Тя ми позволява да поискам позволение да говоря за митовете и историите на моя народ. Докато рисувам, мисля за митовете, героите, боговете. Мислено вървя заедно с тях. Това ми позволява да предам думите на баба и дядо възможно най-автентично. Чувам техните думи във всяко движение на четката. Нямам страх или колебание, защото усещам, че не съм сам – подкрепян съм от сила, по-голяма от човешката. Процесът на рисуване засилва вярата ми в религиозността на моя народ и семейство. Всичко става реално и осезаемо. Как пространството влияе на работата ви? Ателието ми се намира на площад „Сан Мартин“ в историческия център на Лима. Това е емблематично място, където често се събират протестиращи. От прозореца виждам възмущението и борбата на перуанския народ. Това ме кара да разсъждавам за историята и реалността на Перу, за социалните процеси и провалите в политиката спрямо многоликото население. Да не забравяме, че тук съжителстват 55 коренни народа и се говорят 48 местни езика. Мислената отдалеченост на политическата класа е ясно видима тук и ме кара да се питам: какво бъдеще очаква нашите коренни народи в един все по-поляризиран свят? Как взаимодействате с околната среда извън ателието? Имам достъп до музеи, галерии, културни центрове и пространства с историческо значение. Възниква интересна динамика – населението е изложено на различни езици на съвременното изкуство, както и на републиканската, колониалната и коренната история, оформила тази страна. Въпреки че настоящото правителство потиска и цензурира много художници, хората продължават да създават и да изразяват исканията си, противопоставяйки се на режим, потопен в корупция и престъпност. Какво обичате в ателието си? Обичам факта, че е разположено в архитектурен комплекс, построен по повод 100-годишнината от независимостта на Перу. Площад „Сан Мартин“ е дом на неоколониалните портици Зела и Пумакауа, а моето ателие е именно там. Колоните, високите тавани и орнаментите вдъхновяват както туристи, така и мен самия да преосмислим историята. Оригиналният дървен под винаги ме подтиква да взема платно и да започна да рисувам. Какво бихте променили? Иска ми се властите да насърчат организирането на седмица на съвременното изкуство, за да се съживи арт сцената, като се използват историческите паметници в центъра. Искам ефективна културна политика. Искам коренните водачи да не бъдат убивани. Искам незаконната и законната минна дейност да бъде строго наказвана. Искам коренното население да не бъде изселвано от земите си. Искам справедливост за политиците, които и днес ни управляват, въпреки че са обвинени в престъпления. Искам предците ни да могат да умрат в мир – според своите традиции и на своя земя. Нека не нарушават покоя ни. Любим музей? Музеят на Централната резервна банка на Перу. Любими материали? Обичам да работя с естествени бои и акрил. Харесвам рисуването с перо и индийско мастило. И, разбира се, лянчама – плат, изработен от кората на дървото ренацо, използван от моите предци за дрехи, а днес и като платно за изкуство. Багрилата оживяват върху него. Целият процес – от приготвянето на боите до използването на лянчама – ни е предаден от бога на живописта, когото наричаме Фидома. Митовете разказват, че той открил жълтото, червеното и черното в земята, цветовете, кората, плодовете и листата. Затова когато рисуваме, винаги си спомняме за Фидома – първият художник от клана на бялата чапла. Леополд Мастерсън - Хелс Китчън, Манхатън, САЩ От колко време работите в това пространство? Три години и половина. Как протича един обикновен ден в ателието ви? В почти всеки ден пътувам с метрото от апартамента до студиото, обикновено преди обяд. Признавам си – слушам твърде много новини, докато работя, но по-късно минавам на музика. Започвам деня с нещо неангажиращо – почистване, довършване на нещо от вчера, малко четене. Това ме настройва и ми дава време да "поиграя", преди да се захвана със сериозните проекти, при които нещата могат да се объркат. Работният ден тече органично – прескачам между проекти, тичам по задачи до майстори или влизам в режим на търговия, като продавам изкуство и бижута заедно с партньора ми Сам Гасман. Делим пространството, така че то се променя според нуждите ни. Един момент работя върху амфора за изложба, а след малко реставрирам исторически римски съд или предавам чифт викториански обеци. Звучи хаотично? Така си е. Всеки ден приключва късно вечер, прибирам се, и на следващия ден всичко започва отначало. Как пространството влияе на работата ви? Художниците запълват всяко пространство, което имат – и аз не правя изключение. Имам слабост към инструменти и материали, така че поддържам всичко изключително подредено, за да може студиото да се трансформира – от работилница до изложбена зала. Това влияе на творчеството ми, като ме подтиква към модулност и опростяване на процесите. Как взаимодействате с околната среда извън ателието? Около мен са студиото, фитнесът, тълпите туристи, международният супермаркет на Девето авеню, суши ресторантът, бар „Акихито“, и големите транспортни възли – Порт Ауторити и Пен Стейшън. Винаги съм искал да бъда в центъра на всичко. Съсед съм на „Elizabeth Foundation for the Arts“, където редовно има отворени ателиета. В сградата има много други художници, търговци на изкуство и музиканти, с които се засичаме често. Но всъщност целият Ню Йорк е моята среда – студиото ми е само един малък кръг в огромната диаграма на изкуството в Ню Йорк. Но за мен това място е центърът – тук намирам творческа стабилност и каня другите в моя свят. Какво обичате в ателието си? Обожавам светлината, пространството и гледката – но най-много това, че хазяите ми прокараха електричество за пещта и я одобриха в договора ми. Гледката е към сградата McGraw-Hill, която има красива Арт Деко и Арт Модерн облицовка в зелено. Вижда се и автогарата Port Authority, която има тъмна, мръсна, киберпънк атмосфера, отразяваща обстановката в района. Може да бъде грубо място понякога, но аз обичам колко суров и класически нюйоркски дух има тук. Какво бихте променили? Краткият отговор… цената. Любим музей в района? Клише е, но – Музеят „Метрополитън“. Макар че много харесвам и обновения музей „Фрик“, особено колекцията им от декоративни изкуства. Любим материал за работа? Глина.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
|
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
|
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
|
|
|
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
|
|
|
Алма Алън избрана за представител на САЩ на Венецианското биенале през 2026 година
|
|
|
Лувърът с остарели системи за сигурност, докладът алармира за спешни мерки след кражбата на коронни бижута
|
|
|
Дубайският дизайн уикенд акцентира на автентичността и общността в дизайна
|
|
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
|
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия |
ОЩЕ ОТ ДНЕС
|
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
|
|
|
Мира Наир и Зохран Мамдани: Как киното влияе на политиката в Ню Йорк
|
|
|
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
|
|
|
Мария Сонора се завръща на сцената след 31 години с концерт в Сантяго
|
|
|
Абдула Н. известен мотоциклетен трикьор, арестуван за кражба на коронни бижута от Лувъра
|
|
Радиопрограми




НА ЖИВО
4952
КЪМ АБОНАМЕНТА
Студио музеят в Харлем откри нова впечатляваща сграда, след като затвори предишната си локация през 2018 година. Музеят, който е на 57 години и е посветен на артисти от африкански ...