NRD Начало
Петък, 7 Ноември 2025
Начало Творчески отражения Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
5565
Творчески отражения

Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция


Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Виолета Караянева | 10 Октомври 2025, 19:02 ч.

През 1908 година, Клод Моне (Claude Monet), известният импресионистки художник, който революционизира френската художествена история три десетилетия по-рано, се намира в творчески застой. Той не успява да се справи с последните си картини от серията "Водни лилии", а неговият търговец Пол Дюран-Рюел (Paul Durand-Ruel) осъзнава, че новите произведения не функционират. Моне многократно отлага изложба на тези картини в галерията на Дюран-Рюел в Париж, преди окончателно да се откаже от показването им и от самата серия "Водни лилии".

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. След като се е освежил и вдъхновил, той прави неочаквано завръщане към "Водни лилии", с нова увереност. Въпреки че е на над 60 години, той преживява ренесанс в кариерата си. Какво се е променило? Отговорът се крие в елегантна изложба в Бруклинския музей, която разкрива, че краткото му пътуване до Венеция му е позволило да види картините си с нов поглед. Три месеца в италианския град дават резултат в 37 забележителни картини, от които повече от половината са събрани за тази изложба, която отваря врати на 11 октомври.

Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Но вероятно не мислите за неговите произведения от Венеция, въпреки че изложбата в Бруклинския музей би могла да промени това. Тази изключителна изложба, наречена "Моне и Венеция", почти изцяло се фокусира върху венецианската серия, която кураторите Лиза Смал (Lisa Small) и Мелиса Бурон (Melissa Buron) са комбинирали с произведения на други художници, вдъхновени от Венеция, включително градски пейзажи от Каналето (Canaletto) и картини на каналите на Ла Серенисима от Дж. М. У. Търнър (J. M. W. Turner).

Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години. "Моне и Венеция" предлага нова перспектива, като показва, че без венецианската серия, Моне не би достигнал своя пълен творчески потенциал. Без тези произведения, не бихме имали и някои от най-великите му творби, включително "Водни лилии", които запълват цяла галерия в Музея на съвременното изкуство в Манхатън.

Изложбата е сериозна и за Бруклинския музей, който наскоро беше критикуван за изложби, които предизвикват неодобрение, въпреки че привличат публика. "Моне и Венеция" не е изключение от специфичния стил на музея, който включва "въведителна мултисензорна зона" с видеа на гондоли и Палато Дукале, осветление, имитиращо слънчева светлина, отразяваща се от водата, и аромат, специално създаден за изложбата.

Изложбата започва с Моне, който първоначално не иска да посети Венеция, която вижда като художествено клише. Реакцията му е разбираема, тъй като много художници, включително британският полимат Джон Ръскин (John Ruskin), са изобразявали града не като туристическа дестинация, а като бляскав символ на миналото. Въпреки че Моне може би не е познавал акварелите на Ръскин, той също е изразил мнение, че Венеция е "твърде красива, за да бъде рисувана".

Въпреки това, на красотата е трудно да се устои, а и съпругата му, Алис Хошеде (Alice Hoschede), многократно настоявала за пътуване до Венеция. В крайна сметка, двойката се настанява в Палато Барбаро на поканата на баронеса Мери Хънтър (Mary Hunter). Моне рисува на открито, следвайки традицията на пленерната живопис, но в Италия той установява нов и строг работен график.

Вместо да се връща към определени теми в различни часове на деня, както е правил преди, той рисува венецианските си сюжети в рамките на два часа всеки ден. Това променя посоката на работата му, като вместо да изобразява преминаването на времето, той избира форма на трансформация, която трудно може да бъде описана.

Изложбата в Бруклинския музей показва, че Моне съзнателно работи срещу статичния образ на Венеция, който е представен в широко разпространените фотографии. Неговата версия на града е динамична и пълна с движение, а стилът му, който не е нов за него, се приближава все повече до абстракция. В последната зала на изложбата, посветена изцяло на венецианската серия, се представят произведения, които показват как Моне е достигнал нови висини в творчеството си.

Критиците обожават новите "Водни лилии", които продължават да впечатляват и днес. Когато Моне е бил във Венеция, съпругата му пише, че градът "го е хванал и няма да го пусне".

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
Студио музеят в Харлем откри нова впечатляваща сграда, след като затвори предишната си локация през 2018 година. Музеят, който е на 57 години и е посветен на артисти от африкански ...
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
В последните години все повече се говори за дълговата капан на художествените училища. Много млади художници, които мечтаят за успех, се оказват в ситуация, в която плащат високи т ...
Алма Алън избрана за представител на САЩ на Венецианското биенале през 2026 година
Скулпторката Алма Алън, родена в Юта и базирана в Мексико, е избрана да представлява Съединените щати на предстоящото Венецианско биенале през 2026 година. Според информация от мед ...
Лувърът с остарели системи за сигурност, докладът алармира за спешни мерки след кражбата на коронни бижута
Френската национална одитна служба публикува доклад относно сигурността на Лувъра, който стана известен след кражбата на ценности от музея. Според изтекли данни от доклада, само 39 ...
Дубайският дизайн уикенд акцентира на автентичността и общността в дизайна
Дубайският дизайн уикенд, който отбелязва своята 11-та годишнина, се фокусира върху общността и автентичните визии в дизайна. Директорът на събитието, Наташа Карела (Natasha Carell ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
Студио музеят в Харлем откри нова впечатляваща сграда, след като затвори предишната си локация през 2018 година. Музеят, който е на 57 години и е посветен на артисти от африкански ...
Мира Наир и Зохран Мамдани: Как киното влияе на политиката в Ню Йорк
В последните дни се наблюдава интересен паралел между филмите на Мира Наир и политическите възгледи на нейния син, Зохран Мамдани, който е избран за кмет на Ню Йорк. В статия на Ам ...
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
В последните години все повече се говори за дълговата капан на художествените училища. Много млади художници, които мечтаят за успех, се оказват в ситуация, в която плащат високи т ...
Мария Сонора се завръща на сцената след 31 години с концерт в Сантяго
В Сантяго, Чили, се състоя дългоочакван концерт на легендарната инди група Мария Сонора, която се завърна на сцената след 31 години. Събитието, проведено в Централния културен цент ...
Абдула Н. известен мотоциклетен трикьор, арестуван за кражба на коронни бижута от Лувъра
Публичността все повече се запознава с четиримата заподозрени, арестувани за кражба на френските коронни бижута от музея Лувър миналия месец. Един от тях, 39-годишният Абдула Н. (A ...
Тикер в 01:00 ч.
Студио музеят в Харлем откри нова впечатляваща сграда, след като затвори предишн ...
Начало Творчески отражения
5565
Творчески отражения

Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция


Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Виолета Караянева | 10 Октомври 2025, 19:02 ч.

През 1908 година, Клод Моне (Claude Monet), известният импресионистки художник, който революционизира френската художествена история три десетилетия по-рано, се намира в творчески застой. Той не успява да се справи с последните си картини от серията "Водни лилии", а неговият търговец Пол Дюран-Рюел (Paul Durand-Ruel) осъзнава, че новите произведения не функционират. Моне многократно отлага изложба на тези картини в галерията на Дюран-Рюел в Париж, преди окончателно да се откаже от показването им и от самата серия "Водни лилии".

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. След като се е освежил и вдъхновил, той прави неочаквано завръщане към "Водни лилии", с нова увереност. Въпреки че е на над 60 години, той преживява ренесанс в кариерата си. Какво се е променило? Отговорът се крие в елегантна изложба в Бруклинския музей, която разкрива, че краткото му пътуване до Венеция му е позволило да види картините си с нов поглед. Три месеца в италианския град дават резултат в 37 забележителни картини, от които повече от половината са събрани за тази изложба, която отваря врати на 11 октомври.

Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Но вероятно не мислите за неговите произведения от Венеция, въпреки че изложбата в Бруклинския музей би могла да промени това. Тази изключителна изложба, наречена "Моне и Венеция", почти изцяло се фокусира върху венецианската серия, която кураторите Лиза Смал (Lisa Small) и Мелиса Бурон (Melissa Buron) са комбинирали с произведения на други художници, вдъхновени от Венеция, включително градски пейзажи от Каналето (Canaletto) и картини на каналите на Ла Серенисима от Дж. М. У. Търнър (J. M. W. Turner).

Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години. "Моне и Венеция" предлага нова перспектива, като показва, че без венецианската серия, Моне не би достигнал своя пълен творчески потенциал. Без тези произведения, не бихме имали и някои от най-великите му творби, включително "Водни лилии", които запълват цяла галерия в Музея на съвременното изкуство в Манхатън.

Изложбата е сериозна и за Бруклинския музей, който наскоро беше критикуван за изложби, които предизвикват неодобрение, въпреки че привличат публика. "Моне и Венеция" не е изключение от специфичния стил на музея, който включва "въведителна мултисензорна зона" с видеа на гондоли и Палато Дукале, осветление, имитиращо слънчева светлина, отразяваща се от водата, и аромат, специално създаден за изложбата.

Изложбата започва с Моне, който първоначално не иска да посети Венеция, която вижда като художествено клише. Реакцията му е разбираема, тъй като много художници, включително британският полимат Джон Ръскин (John Ruskin), са изобразявали града не като туристическа дестинация, а като бляскав символ на миналото. Въпреки че Моне може би не е познавал акварелите на Ръскин, той също е изразил мнение, че Венеция е "твърде красива, за да бъде рисувана".

Въпреки това, на красотата е трудно да се устои, а и съпругата му, Алис Хошеде (Alice Hoschede), многократно настоявала за пътуване до Венеция. В крайна сметка, двойката се настанява в Палато Барбаро на поканата на баронеса Мери Хънтър (Mary Hunter). Моне рисува на открито, следвайки традицията на пленерната живопис, но в Италия той установява нов и строг работен график.

Вместо да се връща към определени теми в различни часове на деня, както е правил преди, той рисува венецианските си сюжети в рамките на два часа всеки ден. Това променя посоката на работата му, като вместо да изобразява преминаването на времето, той избира форма на трансформация, която трудно може да бъде описана.

Изложбата в Бруклинския музей показва, че Моне съзнателно работи срещу статичния образ на Венеция, който е представен в широко разпространените фотографии. Неговата версия на града е динамична и пълна с движение, а стилът му, който не е нов за него, се приближава все повече до абстракция. В последната зала на изложбата, посветена изцяло на венецианската серия, се представят произведения, които показват как Моне е достигнал нови висини в творчеството си.

Критиците обожават новите "Водни лилии", които продължават да впечатляват и днес. Когато Моне е бил във Венеция, съпругата му пише, че градът "го е хванал и няма да го пусне".

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
Алма Алън избрана за представител на САЩ на Венецианското биенале през 2026 година
Лувърът с остарели системи за сигурност, докладът алармира за спешни мерки след кражбата на коронни бижута
Дубайският дизайн уикенд акцентира на автентичността и общността в дизайна
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
Тонът на времето
Мира Наир и Зохран Мамдани: Как киното влияе на политиката в Ню Йорк
Творчески отражения
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.