NRD Начало
Неделя, 7 Декември 2025
Начало Творчески отражения Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
5565
Творчески отражения

Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция


Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Виолета Караянева | 10 Октомври 2025, 19:02 ч.

През 1908 година, Клод Моне (Claude Monet), известният импресионистки художник, който революционизира френската художествена история три десетилетия по-рано, се намира в творчески застой. Той не успява да се справи с последните си картини от серията "Водни лилии", а неговият търговец Пол Дюран-Рюел (Paul Durand-Ruel) осъзнава, че новите произведения не функционират. Моне многократно отлага изложба на тези картини в галерията на Дюран-Рюел в Париж, преди окончателно да се откаже от показването им и от самата серия "Водни лилии".

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. След като се е освежил и вдъхновил, той прави неочаквано завръщане към "Водни лилии", с нова увереност. Въпреки че е на над 60 години, той преживява ренесанс в кариерата си. Какво се е променило? Отговорът се крие в елегантна изложба в Бруклинския музей, която разкрива, че краткото му пътуване до Венеция му е позволило да види картините си с нов поглед. Три месеца в италианския град дават резултат в 37 забележителни картини, от които повече от половината са събрани за тази изложба, която отваря врати на 11 октомври.

Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Но вероятно не мислите за неговите произведения от Венеция, въпреки че изложбата в Бруклинския музей би могла да промени това. Тази изключителна изложба, наречена "Моне и Венеция", почти изцяло се фокусира върху венецианската серия, която кураторите Лиза Смал (Lisa Small) и Мелиса Бурон (Melissa Buron) са комбинирали с произведения на други художници, вдъхновени от Венеция, включително градски пейзажи от Каналето (Canaletto) и картини на каналите на Ла Серенисима от Дж. М. У. Търнър (J. M. W. Turner).

Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години. "Моне и Венеция" предлага нова перспектива, като показва, че без венецианската серия, Моне не би достигнал своя пълен творчески потенциал. Без тези произведения, не бихме имали и някои от най-великите му творби, включително "Водни лилии", които запълват цяла галерия в Музея на съвременното изкуство в Манхатън.

Изложбата е сериозна и за Бруклинския музей, който наскоро беше критикуван за изложби, които предизвикват неодобрение, въпреки че привличат публика. "Моне и Венеция" не е изключение от специфичния стил на музея, който включва "въведителна мултисензорна зона" с видеа на гондоли и Палато Дукале, осветление, имитиращо слънчева светлина, отразяваща се от водата, и аромат, специално създаден за изложбата.

Изложбата започва с Моне, който първоначално не иска да посети Венеция, която вижда като художествено клише. Реакцията му е разбираема, тъй като много художници, включително британският полимат Джон Ръскин (John Ruskin), са изобразявали града не като туристическа дестинация, а като бляскав символ на миналото. Въпреки че Моне може би не е познавал акварелите на Ръскин, той също е изразил мнение, че Венеция е "твърде красива, за да бъде рисувана".

Въпреки това, на красотата е трудно да се устои, а и съпругата му, Алис Хошеде (Alice Hoschede), многократно настоявала за пътуване до Венеция. В крайна сметка, двойката се настанява в Палато Барбаро на поканата на баронеса Мери Хънтър (Mary Hunter). Моне рисува на открито, следвайки традицията на пленерната живопис, но в Италия той установява нов и строг работен график.

Вместо да се връща към определени теми в различни часове на деня, както е правил преди, той рисува венецианските си сюжети в рамките на два часа всеки ден. Това променя посоката на работата му, като вместо да изобразява преминаването на времето, той избира форма на трансформация, която трудно може да бъде описана.

Изложбата в Бруклинския музей показва, че Моне съзнателно работи срещу статичния образ на Венеция, който е представен в широко разпространените фотографии. Неговата версия на града е динамична и пълна с движение, а стилът му, който не е нов за него, се приближава все повече до абстракция. В последната зала на изложбата, посветена изцяло на венецианската серия, се представят произведения, които показват как Моне е достигнал нови висини в творчеството си.

Критиците обожават новите "Водни лилии", които продължават да впечатляват и днес. Когато Моне е бил във Венеция, съпругата му пише, че градът "го е хванал и няма да го пусне".

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шърли Менсън: "Уморена съм от това да бъда третирана като циркова изпълнител"
Шърли Менсън (Shirley Manson), вокалистката на групата Garbage, изрази недоволството си от начина, по който музикантите са третирани на сцената. По време на фестивала Good Things в ...
Джак Осбърн обяви радостна новина за второ дете след загубата на Ози Осбърн
Джак Осбърн (Jack Osbourne) и съпругата му Арий Гиърхарт (Aree Gearhart) очакват второ дете. Новината идва след като телевизионната звезда беше елиминирана от британското риалити ш ...
Лорънс Фишбърн поема режисурата на "The Rule of Nines" и планира комедийни роли
Лорънс Фишбърн (Laurence Fishburne) ще поеме режисурата на новия проект "The Rule of Nines". 64-годишният актьор работи по филма, написан от Джон Конър (John Connor), в сътрудничес ...
Клаес Олдебург и споровете около местоположението на "Червило (възходящо) на гъсеница"
Университетът Йейл реши да премести известната скулптура "Червило (възходящо) на гъсеница" на художника Клаес Олдебург, след като на повърхността ѝ бяха открити надписи. Скул ...
Оливия Дийн отново начело с The Art of Loving, Сабрина Карпентър и Майкъл Бубле в Топ 5
Оливия Дийн (Olivia Dean) и нейният албум The Art of Loving отново заемат първото място в Официалната класация на албумите. Британската певица и автор на песни, която стана известн ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Миа Гот и Махершала Али без информация за бъдещето на "Blade" – проектът остава в неизвестност
Актрисата Миа Гот, която ще изиграе злодея Лилит в предстоящия филм "Blade", сподели, че не е наясно с развитието на проекта. Въпреки че е била част от предварителните производстве ...
Марго Роби и Джейкъб Елорди предизвикват дебати с кастинга си в "Гроздето на гнева"
Актрисата Марго Роби (Margot Robbie) е наясно с критиките, които получава за ролята си в новата адаптация на "Гроздето на гнева" от Емерълд Фенел (Emerald Fennell). Въпреки че е 35 ...
Дик Ван Дайк не съжалява за "The Omen", но пропуснатите проекти с Кари Грант и София Лорен го тормозят
Дик Ван Дайк (Dick Van Dyke) сподели, че не съжалява за отказа си да участва в класическия хорър "The Omen". На 99 години, актьорът обясни, че ролята на посланик Робърт Торн не е б ...
Шърли Менсън: "Уморена съм от това да бъда третирана като циркова изпълнител"
Шърли Менсън (Shirley Manson), вокалистката на групата Garbage, изрази недоволството си от начина, по който музикантите са третирани на сцената. По време на фестивала Good Things в ...
Рей отказва натиска и се фокусира върху качеството на новия си албум
Популярната певица Рей (Raye) не планира да се поддаде на натиска да завърши новия си албум. Изпълнителката на "Where Is My Husband!" е с няколко седмици закъснение в записите на в ...
Тикер в 11:00 ч.
Актрисата Миа Гот, която ще изиграе злодея Лилит в предстоящия филм "Blade", спо ...
Начало Творчески отражения
5565
Творчески отражения

Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция


Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Виолета Караянева | 10 Октомври 2025, 19:02 ч.

През 1908 година, Клод Моне (Claude Monet), известният импресионистки художник, който революционизира френската художествена история три десетилетия по-рано, се намира в творчески застой. Той не успява да се справи с последните си картини от серията "Водни лилии", а неговият търговец Пол Дюран-Рюел (Paul Durand-Ruel) осъзнава, че новите произведения не функционират. Моне многократно отлага изложба на тези картини в галерията на Дюран-Рюел в Париж, преди окончателно да се откаже от показването им и от самата серия "Водни лилии".

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. След като се е освежил и вдъхновил, той прави неочаквано завръщане към "Водни лилии", с нова увереност. Въпреки че е на над 60 години, той преживява ренесанс в кариерата си. Какво се е променило? Отговорът се крие в елегантна изложба в Бруклинския музей, която разкрива, че краткото му пътуване до Венеция му е позволило да види картините си с нов поглед. Три месеца в италианския град дават резултат в 37 забележителни картини, от които повече от половината са събрани за тази изложба, която отваря врати на 11 октомври.

Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Но вероятно не мислите за неговите произведения от Венеция, въпреки че изложбата в Бруклинския музей би могла да промени това. Тази изключителна изложба, наречена "Моне и Венеция", почти изцяло се фокусира върху венецианската серия, която кураторите Лиза Смал (Lisa Small) и Мелиса Бурон (Melissa Buron) са комбинирали с произведения на други художници, вдъхновени от Венеция, включително градски пейзажи от Каналето (Canaletto) и картини на каналите на Ла Серенисима от Дж. М. У. Търнър (J. M. W. Turner).

Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години. "Моне и Венеция" предлага нова перспектива, като показва, че без венецианската серия, Моне не би достигнал своя пълен творчески потенциал. Без тези произведения, не бихме имали и някои от най-великите му творби, включително "Водни лилии", които запълват цяла галерия в Музея на съвременното изкуство в Манхатън.

Изложбата е сериозна и за Бруклинския музей, който наскоро беше критикуван за изложби, които предизвикват неодобрение, въпреки че привличат публика. "Моне и Венеция" не е изключение от специфичния стил на музея, който включва "въведителна мултисензорна зона" с видеа на гондоли и Палато Дукале, осветление, имитиращо слънчева светлина, отразяваща се от водата, и аромат, специално създаден за изложбата.

Изложбата започва с Моне, който първоначално не иска да посети Венеция, която вижда като художествено клише. Реакцията му е разбираема, тъй като много художници, включително британският полимат Джон Ръскин (John Ruskin), са изобразявали града не като туристическа дестинация, а като бляскав символ на миналото. Въпреки че Моне може би не е познавал акварелите на Ръскин, той също е изразил мнение, че Венеция е "твърде красива, за да бъде рисувана".

Въпреки това, на красотата е трудно да се устои, а и съпругата му, Алис Хошеде (Alice Hoschede), многократно настоявала за пътуване до Венеция. В крайна сметка, двойката се настанява в Палато Барбаро на поканата на баронеса Мери Хънтър (Mary Hunter). Моне рисува на открито, следвайки традицията на пленерната живопис, но в Италия той установява нов и строг работен график.

Вместо да се връща към определени теми в различни часове на деня, както е правил преди, той рисува венецианските си сюжети в рамките на два часа всеки ден. Това променя посоката на работата му, като вместо да изобразява преминаването на времето, той избира форма на трансформация, която трудно може да бъде описана.

Изложбата в Бруклинския музей показва, че Моне съзнателно работи срещу статичния образ на Венеция, който е представен в широко разпространените фотографии. Неговата версия на града е динамична и пълна с движение, а стилът му, който не е нов за него, се приближава все повече до абстракция. В последната зала на изложбата, посветена изцяло на венецианската серия, се представят произведения, които показват как Моне е достигнал нови висини в творчеството си.

Критиците обожават новите "Водни лилии", които продължават да впечатляват и днес. Когато Моне е бил във Венеция, съпругата му пише, че градът "го е хванал и няма да го пусне".

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шърли Менсън: "Уморена съм от това да бъда третирана като циркова изпълнител"
Джак Осбърн обяви радостна новина за второ дете след загубата на Ози Осбърн
Лорънс Фишбърн поема режисурата на "The Rule of Nines" и планира комедийни роли
Клаес Олдебург и споровете около местоположението на "Червило (възходящо) на гъсеница"
Оливия Дийн отново начело с The Art of Loving, Сабрина Карпентър и Майкъл Бубле в Топ 5
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Миа Гот и Махершала Али без информация за бъдещето на "Blade" – проектът остава в неизвестност
Тонът на времето
Марго Роби и Джейкъб Елорди предизвикват дебати с кастинга си в "Гроздето на гнева"
Авансцена
Дик Ван Дайк не съжалява за "The Omen", но пропуснатите проекти с Кари Грант и София Лорен го тормозят
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.