NRD Начало
Сряда, 8 Октомври 2025
Начало Авансцена Габриел Беджани изследва гнева и тъгата в изкуството си, вдъхновено от конфликта в Ливан и Палестина
869
Авансцена

Габриел Беджани изследва гнева и тъгата в изкуството си, вдъхновено от конфликта в Ливан и Палестина

Бабата на Беджани е избягала от родния си дом в Хайфа две седмици преди Накба, насилственото изселване на стотици хиляди палестинци през 1948 година. В своята практика Беджани работи с живопис, рисунка и колаж, за да изследва своя пол, сексуалност и семейна история. Докато работела по серията, тя чела 57-ия брой на списание The Funambulist, което разглежда политиката на пространството.

| 07 Октомври 2025, 14:57 ч.
Габриел Беджани изследва гнева и тъгата в изкуството си, вдъхновено от конфликта в Ливан и Палестина
Габриел Беджани изследва гнева и тъгата в изкуството си, вдъхновено от конфликта в Ливан и Палестина
Снимка © DPA

На 27 ноември 2024 година, когато Израел и Ливан постигнаха примирие след месеци на насилие, Габриел Беджани (Gabrielle Bejani) може би е била краткотрайно надеждна. Обаче, в рамките на часове след обявяването, примирието е било нарушено: израелски войници открили огън в града Кхиам, докато израелските военни власти твърдели, че отговарят на нарушения от страна на Хизбула. Скоро след това Беджани започнала да създава серия от произведения, които илюстрират тъгата, гнева и вината, които изпитвала като ливанска палестинска художничка.

Бабата на Беджани е избягала от родния си дом в Хайфа две седмици преди Накба, насилственото изселване на стотици хиляди палестинци през 1948 година. Тя се установила в Бейрут, а родителите на Беджани напуснали Ливан по време на Гражданската война. Беджани е родена в Париж и в момента живее в южен Лондон, но често посещава Бейрут и Париж.

В своята практика Беджани работи с живопис, рисунка и колаж, за да изследва своя пол, сексуалност и семейна история. За последната си серия, наблюдавайки насилието в Ливан от разстояние, тя се ангажирала с концепцията за земя. Беджани обяснява как живеем на земя, какво е наше и до кои части от нашата земя можем да получим достъп.

Докато работела по серията, тя чела 57-ия брой на списание The Funambulist, което разглежда политиката на пространството. То говорело за нощта като време за революционни действия. В същото време Беджани размишлявала върху описанието на палестинците от израелския премиер Бенямин Нетаняху като "деца на тъмнината". Беджани се опитвала да възвърне тъмнината като източник на идентичност и съпротива.

Тя споделя, че в миналото е била много против да говори за своя произход или семейството си в изкуството. Но когато започнал геноцидът, тези мисли станали толкова силни, че не можела да ги игнорира. Изкуството за нея се превърнало в инструмент за психологическо оцеляване.

Изложбата "Deliberate Dreams" била проведена в галерията Saleh Barakat в Бейрут. Чрез мъгливи нощни пейзажи, всяко произведение отразява обработката на Беджани на въоръженото насилие, включвайки всекидневни културни елементи. В произведението "Свободата е място", Беджани колажира хартия, напоена с мастило, и използва акварел, за да създаде фрагментирано звездно небе.

Заглавието също е вдъхновено от концепцията на географа Рут Уилсън Гилмор за разбирането на освобождението чрез физическото пространство. Беджани подчертава, че свободата не може да бъде отделена от физическите реалности. Серията, макар и кореняща се в освободителното мислене, никога не е била предназначена да бъде революционна. Вместо това, тя е начин за обработка на тъгата, страха и вината.

Творбите на Беджани са свързани не само с времето, но и с мястото, комуникирайки начините, по които тя е преживяла Ливан под обсада и Палестина под геноцид в реално време. Важен елемент от серията е и творбата на палестинския писател Мохамед Ел-Курд "Перфектни жертви". В нея Ел-Курд поставя под въпрос защо палестинците трябва да доказват своята човечност.

Беджани споделя, че не иска да прави изкуство, което "хуманизира" палестинците. В серията има и гняв. В произведението "Тази улица, въздухът, който дишаш, облаците и небето, всичко е наше", тя поставя цветя от Бейрут срещу фигури, които бавно се отдалечават от земята си.

Беджани отказала да създава произведения за западната публика и решила да изложи в Бейрут. Тя споделя, че не е искала да показва изкуството си на западната аудитория, дори и да е израснала там. Тя вижда изкуството си като предназначено за нейния народ.

Тази пролет, пожари обхванали Западния бряг, изселвайки много общности. Докато много хора празнували пожара, Беджани тъгувала. Тя никога не е могла да посети Хайфа или друга част от Палестина и описва земята като "свято място".

Постоянната война и конфликти в региона се отразяват не само в създаването на произведенията, но и в тяхната изложба. Първоначалният полет на Беджани за Бейрут е бил отменен, когато Иран и Израел обявили война помежду си. Когато най-накрая пристигнала, тя била напомнена за събитията от есента на 2024 година.

"Живеем в състояние на знание, че опасността никога не е далеч," казва тя. След затварянето на изложбата, Беджани се върнала в Лондон и не успяла да забрави военизацията на родината си. Тя споделя, че дори сега, когато чуе звука на дрон, мисли, че е дрон, преди да осъзнае, че е самолет или влак.

Беджани е преживяла и оттегляне от членовете на арт общността в Лондон, което приписва на дискомфорта, който предизвикват термини като геноцид или колониализъм. Въпреки това, нейното изкуство е неразривно свързано с идентичността ѝ като ливанска палестинка.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пет арт изложби в Ню Йорк, които обичаме точно сега
В момента абстракцията е в добро състояние в арт институциите. Ретроспективата на Джордж Морисън (George Morrison) в Мет показва рядка страна на абстрактния експресионизъм. Изложба ...
Нур Джауда представя инсталация за загубени пейзажи в Spike Island
Младата художничка от Либия, Нур Джауда (Nour Jaouda), представя своята първа самостоятелна изложба в галерия, разположена в складово помещение. В централната част на галерията Spi ...
Луис Томлинсън разкрива, че е неназованият пътник, отказал снимки по време на полет
В интервю за изданието Rolling Stone, Луис Томлинсън (Louis Tomlinson) разкри, че е бил неназованият пътник, който е отказал снимки по време на полет. Инцидентът се е случил, докат ...
Премиера на мюзикъл за Ив Сен Лоран в Лондон
Ново музикално представление, което разглежда бурната ранна кариера на легендарния моден дизайнер Ив Сен Лоран (Yves Saint-Laurent), ще бъде показано за първи път в Лондон. Заглави ...
Анна-Мария Граченова с ринопластика и ново начало
Време за ново начало настъпи за Анна-Мария Граченова. Тя е сред най-запомнящите се участнички в риалити шоуто „Ергенът“ и „Трейтърс: Игра на предатели“. Кра ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Галерия Маттиесен завежда дело срещу Томас Остин Дойл за измама и нарушаване на договор
Галерия Маттиесен е завела дело срещу осъден мошеник, художник, друга галерия за стари майстори и известен колекционер на изкуство. Обвиненията включват измама, нарушаване на догов ...
Сестрата на Доли Партън призова за молитви по време на възстановяване
Сестрата на Доли Партън (Dolly Parton) е помолила за молитви, докато легендата на кънтри музиката продължава възстановяването си след здравословни проблеми. Фрайда Партън (Freida P ...
Доналд Тръмп нарече поканата на Бeд Бъни за Super Bowl абсурдна
Доналд Тръмп (Donald Trump) определи поканата на Bad Bunny (Бeд Бъни) да участва в шоуто на Super Bowl следващата година като "абсурдна". Президентът на САЩ изрази мнението си по в ...
Дениз Ричардс свидетелства срещу Аарън Файпърс в съдебно дело
Дениз Ричардс (Denise Richards) свидетелства в съда за втори ден, опитвайки се да получи постоянна заповед за защита срещу бившия си съпруг Аарън Файпърс (Aaron Phypers). По време ...
Пет арт изложби в Ню Йорк, които обичаме точно сега
В момента абстракцията е в добро състояние в арт институциите. Ретроспективата на Джордж Морисън (George Morrison) в Мет показва рядка страна на абстрактния експресионизъм. Изложба ...
Тикер в 05:00 ч.
Галерия Маттиесен е завела дело срещу осъден мошеник, художник, друга галерия за ...
Начало Авансцена
869
Авансцена

Габриел Беджани изследва гнева и тъгата в изкуството си, вдъхновено от конфликта в Ливан и Палестина

Бабата на Беджани е избягала от родния си дом в Хайфа две седмици преди Накба, насилственото изселване на стотици хиляди палестинци през 1948 година. В своята практика Беджани работи с живопис, рисунка и колаж, за да изследва своя пол, сексуалност и семейна история. Докато работела по серията, тя чела 57-ия брой на списание The Funambulist, което разглежда политиката на пространството.

| 07 Октомври 2025, 14:57 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Габриел Беджани изследва гнева и тъгата в изкуството си, вдъхновено от конфликта в Ливан и Палестина
Габриел Беджани изследва гнева и тъгата в изкуството си, вдъхновено от конфликта в Ливан и Палестина
Снимка © DPA

На 27 ноември 2024 година, когато Израел и Ливан постигнаха примирие след месеци на насилие, Габриел Беджани (Gabrielle Bejani) може би е била краткотрайно надеждна. Обаче, в рамките на часове след обявяването, примирието е било нарушено: израелски войници открили огън в града Кхиам, докато израелските военни власти твърдели, че отговарят на нарушения от страна на Хизбула. Скоро след това Беджани започнала да създава серия от произведения, които илюстрират тъгата, гнева и вината, които изпитвала като ливанска палестинска художничка.

Бабата на Беджани е избягала от родния си дом в Хайфа две седмици преди Накба, насилственото изселване на стотици хиляди палестинци през 1948 година. Тя се установила в Бейрут, а родителите на Беджани напуснали Ливан по време на Гражданската война. Беджани е родена в Париж и в момента живее в южен Лондон, но често посещава Бейрут и Париж.

В своята практика Беджани работи с живопис, рисунка и колаж, за да изследва своя пол, сексуалност и семейна история. За последната си серия, наблюдавайки насилието в Ливан от разстояние, тя се ангажирала с концепцията за земя. Беджани обяснява как живеем на земя, какво е наше и до кои части от нашата земя можем да получим достъп.

Докато работела по серията, тя чела 57-ия брой на списание The Funambulist, което разглежда политиката на пространството. То говорело за нощта като време за революционни действия. В същото време Беджани размишлявала върху описанието на палестинците от израелския премиер Бенямин Нетаняху като "деца на тъмнината". Беджани се опитвала да възвърне тъмнината като източник на идентичност и съпротива.

Тя споделя, че в миналото е била много против да говори за своя произход или семейството си в изкуството. Но когато започнал геноцидът, тези мисли станали толкова силни, че не можела да ги игнорира. Изкуството за нея се превърнало в инструмент за психологическо оцеляване.

Изложбата "Deliberate Dreams" била проведена в галерията Saleh Barakat в Бейрут. Чрез мъгливи нощни пейзажи, всяко произведение отразява обработката на Беджани на въоръженото насилие, включвайки всекидневни културни елементи. В произведението "Свободата е място", Беджани колажира хартия, напоена с мастило, и използва акварел, за да създаде фрагментирано звездно небе.

Заглавието също е вдъхновено от концепцията на географа Рут Уилсън Гилмор за разбирането на освобождението чрез физическото пространство. Беджани подчертава, че свободата не може да бъде отделена от физическите реалности. Серията, макар и кореняща се в освободителното мислене, никога не е била предназначена да бъде революционна. Вместо това, тя е начин за обработка на тъгата, страха и вината.

Творбите на Беджани са свързани не само с времето, но и с мястото, комуникирайки начините, по които тя е преживяла Ливан под обсада и Палестина под геноцид в реално време. Важен елемент от серията е и творбата на палестинския писател Мохамед Ел-Курд "Перфектни жертви". В нея Ел-Курд поставя под въпрос защо палестинците трябва да доказват своята човечност.

Беджани споделя, че не иска да прави изкуство, което "хуманизира" палестинците. В серията има и гняв. В произведението "Тази улица, въздухът, който дишаш, облаците и небето, всичко е наше", тя поставя цветя от Бейрут срещу фигури, които бавно се отдалечават от земята си.

Беджани отказала да създава произведения за западната публика и решила да изложи в Бейрут. Тя споделя, че не е искала да показва изкуството си на западната аудитория, дори и да е израснала там. Тя вижда изкуството си като предназначено за нейния народ.

Тази пролет, пожари обхванали Западния бряг, изселвайки много общности. Докато много хора празнували пожара, Беджани тъгувала. Тя никога не е могла да посети Хайфа или друга част от Палестина и описва земята като "свято място".

Постоянната война и конфликти в региона се отразяват не само в създаването на произведенията, но и в тяхната изложба. Първоначалният полет на Беджани за Бейрут е бил отменен, когато Иран и Израел обявили война помежду си. Когато най-накрая пристигнала, тя била напомнена за събитията от есента на 2024 година.

"Живеем в състояние на знание, че опасността никога не е далеч," казва тя. След затварянето на изложбата, Беджани се върнала в Лондон и не успяла да забрави военизацията на родината си. Тя споделя, че дори сега, когато чуе звука на дрон, мисли, че е дрон, преди да осъзнае, че е самолет или влак.

Беджани е преживяла и оттегляне от членовете на арт общността в Лондон, което приписва на дискомфорта, който предизвикват термини като геноцид или колониализъм. Въпреки това, нейното изкуство е неразривно свързано с идентичността ѝ като ливанска палестинка.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пет арт изложби в Ню Йорк, които обичаме точно сега
Нур Джауда представя инсталация за загубени пейзажи в Spike Island
Луис Томлинсън разкрива, че е неназованият пътник, отказал снимки по време на полет
Премиера на мюзикъл за Ив Сен Лоран в Лондон
Анна-Мария Граченова с ринопластика и ново начало
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Галерия Маттиесен завежда дело срещу Томас Остин Дойл за измама и нарушаване на договор
Творчески отражения
Сестрата на Доли Партън призова за молитви по време на възстановяване
Тонът на времето
Доналд Тръмп нарече поканата на Бeд Бъни за Super Bowl абсурдна
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.