![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 16:00 ч.
Скандалният участник от риалити шоуто „Ергенът“ Мартин Николов, известен като Елвиса, отново е в центъра на любовния живот. След края на предаването м ...
|


![]()
Тонът на времето
Доминик Клейтън организира изложба за черни артистични наследия на Алтадена в Калифорнийския африкански музейНа входа на изложбата има стенопис, пълен с фотографии от живота в Алтадена преди пожара. Изкуството на три поколения от семейство Дейвис (Davis) е изложено на една стена. Клейтън подчертава, че колажът показва какви пълноценни животи са създали жителите на Алтадена, а не толкова разрушението, което вече сме видели по новините.
Костадин Новаков
| 02 Октомври 2025, 13:03 ч.
![]()
Първите месеци на годината бяха изпълнени с ужасяващи заглавия, описващи непоправимите загуби в Алтадена - неинкорпорирана, исторически черна общност в окръг Лос Анджелис, причинени от пожара Итън. Въпреки това опустошение, в общността все още съществува оцелял състав от артисти, а тяхната устойчива креативност е в центъра на изложба в Калифорнийския африкански музей (CAAM) в Лос Анджелис. Изложбата, организирана от независимия куратор Доминик Клейтън (Dominique Clayton), носи името "Ода за `Дена: Черни артистични наследия на Алтадена" и използва земя и памет, за да акцентира на жизнеността на поколения черни артисти, които са направили Алтадена свой дом. На входа на изложбата има стенопис, пълен с фотографии от живота в Алтадена преди пожара. Сред снимките са Елтридж Клийвър (Eldridge Cleaver) и семейството му, Рея Робъртс-Джонсън (Rhea Roberts-Johnson) на бал в гимназията, и други ценни моменти от общността. Тази колекция от снимки, макар и носталгична, поставя изложбата в контекста на историята на мястото. Изкуството на три поколения от семейство Дейвис (Davis) е изложено на една стена. По-нататък, произведения на артисти, свързани с творческата екосистема на Алтадена, включват Чарлз Уайт (Charles White), Бетие Саар (Betye Saar), Доминик Муди (Dominique Moody) и Мартин Симс (Martine Syms). Изложбата предлага силна картина на тихия комфорт и болката в живота на чернокожите американци, представена през призмата на този зелен оазис североизточно от централната част на Лос Анджелис. Клейтън подчертава, че колажът показва какви пълноценни животи са създали жителите на Алтадена, а не толкова разрушението, което вече сме видели по новините. Стенописът показва, че Алтадена е била убежище и контекстуализира какво е означавала тази общност за много хора. Работите на Чарлз Уайт, например, са разположени близо до произведения на Ла Монт Уестморланд (La Monte Westmoreland) и Джон Аутърбридж (John Outterbridge), които са били приятели. Клейтън иска "Ода за `Дена" да покаже пълния спектър на артистичните приноси на Алтадена, включително визуални изкуства, музика, филм и литература. Алтадина, започнала през 40-те години като част от Втората велика миграция, става едно от малкото места в Западните Съединени щати, където черните семейства могат да притежават земя. Това води до развитието на района в средна класа. Алтадена се утвърдява като безопасно убежище за чернокожите, особено за артистите, които намират вдъхновение в околната природа. Клейтън организира местни отговори, за да подкрепи артистичната общност на Алтадена и да запази творенията им. Тя смята, че това е среда, която е родила творчески ренесанс. Земята е в центъра на произведения от артисти като Американ Артист и Лиз Кримзон (Liz Crimzon), които отдават почит на природната среда на района. Изложбата представя и произведения, които показват какво е останало във веднъж обичаните пространства. Акварели от Кени Дейвис (Keni Davis) показват преди и след илюстрации на улиците в Алтадена. Клейтън решава да не включва произведения, показващи самия пожар, а вместо това избраните произведения отразяват спомени за Алтадина и проявления на чернокожия американски живот. Произведението "Просто ми липсваш" от Кристина Куерълс (Christina Quarles) представя абстрактни фигури, които показват парадоксалната природа на идентичността. Джон Аутърбридж (John Outterbridge) представя историческа перспектива с произведението си, което напомня за историята на чернокожия колективизъм. В изложбата Клейтън е подбрала произведения, които предизвикват междупоколенчески диалог. Произведенията на Кентура Дейвис (Kenturah Davis) и Чарлз Уайт показват вниманието към детайлите на лицата на чернокожите. В централните произведения на изложбата, "Семейно съкровище" на Доминик Муди, се изразяват цели животи и пътищата, по които са преминали. Клейтън започва проучванията си за изложбата скоро след като пожарите са били овладени, идентифицирайки артисти с исторически връзки към Алтадена. Изложбата "Ода за `Дена" служи като контейнер за колективната памет, която тази общност носи, и отразява мандата на музея да запазва черната история и култура.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Джейн Фонда възражда Комитета за Първата поправка с подкрепата на над 550 звезди
|
![]() |
Марая Кери коментира конфликта си с Еминем в шоуто What What Happens Live
|
![]() |
CMAT отложи турнето си заради операция на мъдреци
|
![]() |
Куентин Тарантино обединява Kill Bill филмите в един нов проект
|
![]() |
Луис Томлинсън разказа за вдъхновението от Коста Рика за новия си албум
|
![]() |

Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |

Мартин Николов отново с Йоана след скандала в Ергенът
|
![]() |
Калина Паскалева сподели емоционален пост за битката за живота на любимата си жена
|
![]() |
Десетте институции на музеите в Луизиана под риск от загуба на акредитация
|
![]() |
Изложба на П. Стаф в галерия Дейвид Цвирнер в Ню Йорк предизвиква страх и размисъл за тялото
|
![]() |
Джейн Фонда възражда Комитета за Първата поправка с подкрепата на над 550 звезди
|
![]() |