NRD Начало
Четвъртък, 2 Октомври 2025
Начало Калейдоскоп Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
1468
Калейдоскоп

Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали.

| 01 Октомври 2025, 23:59 ч.
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Снимка © AP

Изложбата в галерията на Форд Фондацията представя как чернокожите жени художници оформят не само глина, но и самата история на изкуството. "Body Vessel Clay: Black Women, Ceramics & Contemporary Art" обхваща три поколения творци, започвайки с Лади Досеи Квали (Ladi Dosei Kwali). Родена през 1925 г., Квали създава водни съдове между 50-те и 70-те години в Абуя, Нигерия, свързвайки интимността на домашните съдове с по-широкото признание на глината като художествено средство.

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. В първата зала, тези обекти са контекстуализирани чрез архивни фотографии и публикации, които документират нигерийската керамика и кариерата на Квали, подчертавайки как нейната практика е била локално коренна и глобално призната.

Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. По-късно, в Центъра за керамика в Абуя, тя развива тези техники в уникален стил. Там тя научава съвременни студийни техники, като декоративно глазиране и експериментиране с глинен въртящ се плот, оставайки свързана с тактилния труд на ръчно оформената глина. Квали е първата жена, която учи и успява в обучителния център, отваряйки пътя за чернокожите жени художници по света.

Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали. Докато Квали влиза в центъра като вече утвърдено село, Халима Ауду (Halima Audu) принадлежи на по-млада генерация стажанти. Нейният съд от 1959 г., с тъмен, лъскав глазур и остро изрязани геометрични мотиви, демонстрира как тя и другите пренасят местните традиции в съвременен контекст.

Изложени до него, матовият съд на Магдален Одундо (Magdalene Odundo) от 1979 г. интегрира това наследство с нова скулптурна езикова форма. По-късните произведения на Одундо, разположени в задната част на галерията, показват нейни характерни съдове с дълги вратове, които подчертават смелия им силует и играта между извивка и баланс.

Съвременни художници като Симон Лий (Simone Leigh) и Адеbunми Гбадебо (Adebunmi Gbadebo) следват тази традиция. Лий посочва Квали и Одундо като вдъхновение за своята работа като скулптор. В ъгъла на галерията, на пода, е поставена скулптура на Лий от серията "Village Series", която преобразува визуалната форма в монументално изразяване на традициите на плитките на чернокожите жени.

Наблизо, "Сам" на Гбадебо, оформен от почва, събрана от плантацията True Blue в Южна Каролина, става мемориал за земя и тяло, наследство и загуба. На пода също така са произведения от серията "Infidel" на Фиби Колингс-Джеймс (Phoebe Collings-James), известна с използването на глина за разглеждане на теми като уязвимост и власт.

Графичната стена на Нонцикелело Мутити (Nontsikelelo Mutiti) при входа и изхода представя поле от повтарящи се геометрични мотиви, което задава ритъма на изложбата. Дизайнът паралелно с текстурираните повърхности на съдовете регистрира труда на художниците. Тези следи не са просто декорация, а записи на експерименти и присъствие — доказателства за опитността на чернокожите жени с глина.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Pullman Yards, разположен на около четири мили от централната част на Атланта, е уникално място, което съчетава стари индустриални сгради. Сред тях се откроява внушителна структура ...
Важните новини на NRD2 за 01.10.2025 г.
Скулптура на Тина Търнър в Браунсвил предизвика гняв заради странния си видСтатуя на Тина Търнър (Tina Turner) беше открита в родния й град Браунсвил, Тенеси. Висока 10 фута, тя пр ...
Реставрират "Слепването на Самсон" на Рембранд
Монументално произведение на холандския художник Рембранд ван Рейн (Rembrandt van Rijn) ще премине през значителни консервационни обработки в музея Стадел във Франкфурт, Германия. ...
Възможности за художници и творци в САЩ
В света на изкуствата, месечните списъци с възможности на BBC предлагат ценен ресурс за творци, които търсят финансиране и подкрепа. Тези списъци са насочени към художници и креати ...
Лидерите на ЕС разделени относно изграждането на дронова стена
Ситуацията с нарушенията на въздушното пространство в Европейския съюз постави на дневен ред изграждането на т.нар. "дронова стена". Лидерите на ЕС, събрали се в Дания, имат различ ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Правителственото затваряне в САЩ застрашава музеите и културните институции
Съединените щати са изправени пред правителствено затваряне, което поставя в несигурност много федерални агенции и програми. В контекста на политическите спорове между демократите ...
Ишъл Егрикавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
Протестите през последното десетилетие се утвърдиха като важен аспект на социалната динамика. Примерите от Ню Йорк и Хонг Конг показват, че хората не само изразяват недоволство, но ...
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Pullman Yards, разположен на около четири мили от централната част на Атланта, е уникално място, което съчетава стари индустриални сгради. Сред тях се откроява внушителна структура ...
Изложба "Театър Пикасо" в Tate Modern разочарова с хаотична подредба и липса на ясна концепция
В света на изкуството, организирането на изложба на Пабло Пикасо (Pablo Picasso) е предизвикателство, което би могло да се окаже и мечта, и кошмар. В изложбата "Театър Пикасо" в Ta ...
Елизабет Дени е новият директор на Outsider Art Fair
Елизабет Дени (Elizabeth Denny) беше назначена за директор на Outsider Art Fair миналата седмица. Изложението, основано през 1993 година, е известно със своето внимание към арт бру ...
Тикер в 00:00 ч.
Съединените щати са изправени пред правителствено затваряне, което поставя в нес ...
Начало Калейдоскоп
1468
Калейдоскоп

Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали.

| 01 Октомври 2025, 23:59 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Изложба показва как чернокожите жени керамици оформят историята на изкуството
Снимка © AP

Изложбата в галерията на Форд Фондацията представя как чернокожите жени художници оформят не само глина, но и самата история на изкуството. "Body Vessel Clay: Black Women, Ceramics & Contemporary Art" обхваща три поколения творци, започвайки с Лади Досеи Квали (Ladi Dosei Kwali). Родена през 1925 г., Квали създава водни съдове между 50-те и 70-те години в Абуя, Нигерия, свързвайки интимността на домашните съдове с по-широкото признание на глината като художествено средство.

Тези водни съдове, произведени между 1959 и 1962 г., са оформени чрез традиционен метод на навиване и след това полирани, което им придава мек, земен блясък. В първата зала, тези обекти са контекстуализирани чрез архивни фотографии и публикации, които документират нигерийската керамика и кариерата на Квали, подчертавайки как нейната практика е била локално коренна и глобално призната.

Процесът на Квали произлиза от местни техники на керамика, които е усвоила в младостта си. По-късно, в Центъра за керамика в Абуя, тя развива тези техники в уникален стил. Там тя научава съвременни студийни техники, като декоративно глазиране и експериментиране с глинен въртящ се плот, оставайки свързана с тактилния труд на ръчно оформената глина. Квали е първата жена, която учи и успява в обучителния център, отваряйки пътя за чернокожите жени художници по света.

Втората част на изложбата акцентира на керамиката, създадена от наследниците на влиянието на Квали. Докато Квали влиза в центъра като вече утвърдено село, Халима Ауду (Halima Audu) принадлежи на по-млада генерация стажанти. Нейният съд от 1959 г., с тъмен, лъскав глазур и остро изрязани геометрични мотиви, демонстрира как тя и другите пренасят местните традиции в съвременен контекст.

Изложени до него, матовият съд на Магдален Одундо (Magdalene Odundo) от 1979 г. интегрира това наследство с нова скулптурна езикова форма. По-късните произведения на Одундо, разположени в задната част на галерията, показват нейни характерни съдове с дълги вратове, които подчертават смелия им силует и играта между извивка и баланс.

Съвременни художници като Симон Лий (Simone Leigh) и Адеbunми Гбадебо (Adebunmi Gbadebo) следват тази традиция. Лий посочва Квали и Одундо като вдъхновение за своята работа като скулптор. В ъгъла на галерията, на пода, е поставена скулптура на Лий от серията "Village Series", която преобразува визуалната форма в монументално изразяване на традициите на плитките на чернокожите жени.

Наблизо, "Сам" на Гбадебо, оформен от почва, събрана от плантацията True Blue в Южна Каролина, става мемориал за земя и тяло, наследство и загуба. На пода също така са произведения от серията "Infidel" на Фиби Колингс-Джеймс (Phoebe Collings-James), известна с използването на глина за разглеждане на теми като уязвимост и власт.

Графичната стена на Нонцикелело Мутити (Nontsikelelo Mutiti) при входа и изхода представя поле от повтарящи се геометрични мотиви, което задава ритъма на изложбата. Дизайнът паралелно с текстурираните повърхности на съдовете регистрира труда на художниците. Тези следи не са просто декорация, а записи на експерименти и присъствие — доказателства за опитността на чернокожите жени с глина.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Важните новини на NRD2 за 01.10.2025 г.
Реставрират "Слепването на Самсон" на Рембранд
Възможности за художници и творци в САЩ
Лидерите на ЕС разделени относно изграждането на дронова стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Правителственото затваряне в САЩ застрашава музеите и културните институции
Творчески отражения
Ишъл Егрикавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
Калейдоскоп
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.