NRD Начало
Четвъртък, 2 Октомври 2025
Начало Калейдоскоп Габриел Чайле и неговото изкуство: Паметта на коренните общности в Аржентина
2109
Калейдоскоп

Габриел Чайле и неговото изкуство: Паметта на коренните общности в Аржентина

За да създаде една от тези много големи скулптури, студиото на Чайле изпраща металните си конструкции на парчета, след което ги покрива с адобе, произведено на място. Чайле черпи вдъхновение от скромно размерните керамични изделия на тези общности, след което абстрахира формите им и ги превръща в монументални. Кариерният път на Чайле е по-голям от всякога.

| 30 Септември 2025, 15:02 ч.
Габриел Чайле и неговото изкуство: Паметта на коренните общности в Аржентина
Габриел Чайле и неговото изкуство: Паметта на коренните общности в Аржентина
Снимка © AFP

С настъпването на есенния сезон в Ню Йорк, кураторът на High Line Art Сесилия Алемани (Cecilia Alemani) шеговито предупреди търговците в галерията на Мариан Бьозки (Marianne Boesky), че никога няма да успеят да премахнат праха от адобе, който оставят скулптурите на Габриел Чайле (Gabriel Chaile). Чайле, стоящ до нея, се усмихна, осъзнавайки, че това вероятно е вярно. Алемани знаеше от личен опит. Нейната изложба на Венецианското биенале през 2022 година включваше няколко внушителни скулптури на Чайле, всяка от които наподобяваше същества с къси крака и закръглени тела. Най-високата от тях се издигаше на 10 фута във въздуха, а дългата й шия се издигаше близо до гредите на Арсенале, по-високо от всяко друго произведение в изложба, изпълнена с гигантски творби.

За да създаде една от тези много големи скулптури, студиото на Чайле изпраща металните си конструкции на парчета, след което ги покрива с адобе, произведено на място. Докато адобето се суши и оформя от художника и екипа му, прахът се разпръсква навсякъде. Марго Нортън (Margot Norton), директор на Музея по изкуствата в Бъркли и Архивите на Тихоокеанското кино, сподели, че колега, посетил я по време на инсталацията на Чайле в нейния музей в Калифорния, бил шокиран от вида на галерията, тъй като навсякъде имало адобе. Възможно е, че между стените на Арсенале, BAMPFA и Мариан Бьозки, винаги ще останат следи от творенията на Чайле. Умишлено или не, това подхожда на по-голямата му концепция, която цели да запази паметта на пре-колумбийските общности в северозападна Аржентина.

Чайле черпи вдъхновение от скромно размерните керамични изделия на тези общности, след което абстрахира формите им и ги превръща в монументални. Той има испански, афро-арабски и канделарийски произход и е внимателен към факта, че коренните народи в Аржентина са били изместени от европейските колонизатори, а историята на това изместване остава слабо разбрана от много аржентинци. Чайле сподели, че в Аржентина остават много малко хора, които са коренни жители на местата, където живеят в момента. Работите на Чайле целят да почетат цялата култура и знание, които са загубени по пътя, да ги увековечат и да ги проектират в бъдещето. В наскоро проведено интервю, Чайле, говорейки на испански и ползвайки преводач, сравни изкуството си с историите, предавани от баба му, Росарио Лиендро (Rosario Liendro), която е запазила семейната си история жива чрез устно предаване.

Кариерният път на Чайле е по-голям от всякога. Неговата изложба в галерията на Бьозки, която ще бъде отворена до 18 октомври, е само последната спирка в световното му турне, което включва множество континенти. Това лято той представи нова поръчка за Tinworks, арт пространство в Боземан, Монтана; година преди това, неговото изкуство бе показано в институции в Уругвай, Испания и Саудитска Арабия, както и в галерията ChertLudde в Берлин, която показва неговата работа от 2018 година. Следващата година, Чайле ще участва в Биеналето в Сидни. Въпреки значимата видимост, Чайле запазва скромно присъствие, което изглежда в контекста на огромността на неговите скулптури.

Той се забави малко за интервюто, тъй като закъсня от Джърси Сити, където той и екипът му, базиран в Лисабон, бяха настанени по време на инсталацията. Извинявайки се учтиво, той обясни, че е нужен нова прическа преди предстоящото откритие. Чайле се разходи около изложбата, в която са включени пет от неговите адобе скулптури, заобиколени от огромен рисунък на тапири. Той наименува тези скулптури на традицията Агуада, културата Канделария и други коренни народи, които имат малко признание, както в Аржентина, така и извън нея. Заглавията на произведенията са подвеждащо прости. Например, "Канделария" (2025) прилича на птица без лице или нокти; цветните маркировки на гърба й всъщност не произхождат от културата Канделария. Чайле сподели, че с наименуването на произведенията си по този начин, той задава един труден въпрос: "Каква е идентичността?" Търсенето на отговор на този въпрос е довело Чайле да се задълбочи в историята на нацията си.

Валерия Перкораро (Valeria Percoraro), директор на галерията Barro в Буенос Айрес, която показва художника от 2019 година, заяви, че Чайле е наистина вдъхновен от нещо, което надхвърля собственото му време. Той постоянно търси произхода на нещата, идейния произход, произхода на културите. Чайле е роден в Сан Мигел де Тукуман, в северозападна Аржентина, и след това учи изкуство в близкия град, преди да получи стипендия за обучение в Буенос Айрес. По време на обучението си, той е обучаван да рисува с масло и да извайва от глина. Само по-късно осъзнава, че адобето, материал, който семейството му е използвало в практическите си дейности, може да бъде насочено към по-концептуални цели. Първите му скулптури са базирани на обекти, видяни в Музея по археология на голяма височина в Салта, който притежава артефакти, стари повече от две хилядолетия.

Чайле започва да разширява размерите на скулптурите си и в крайна сметка, около началото на 2010-те години, те дори стават използваеми като фурни. Идеята за фурни произлиза от факта, че семейството му винаги е правело хляб. Когато участва в изложба, кураторирана от Сесилия Алемани за Art Basel в Буенос Айрес през 2018 година, той представи внушителна адобе форма с апендикси, наподобяващи гърди, за крака. По време на изложбата, зрителите можеха да запичат емпанада, като ги поставят в огнен отвор на гърба й. Нортън посочи, че работата на Чайле в Art Basel олицетворява начина, по който произведенията му ангажират местната общност, за да постигнат пълния си ефект.

Три години след изложбата Art Basel, Нортън включва Чайле в Триеналето на Ню музей през 2021 година, което значително повишава международния му профил. Чайле продължава да се обгражда с хора от различни среди. Той започва да го прави в средата на 2010-те години, когато организира изложби за други художници в La Verdi, проектно пространство в квартал Ла Бока в Буенос Айрес, управлявано от художничката Ана Гальярдо (Ana Gallardo). La Verdi предоставя на Чайле място за работа и за известно време, тайно, да живее. Той продължава да изгражда артистична мрежа в Лисабон, където се е оказал блокиран през 2020 година по време на пандемията и където остава оттогава, наемайки местни графити художници в студиото си, за да помогнат в изработката на скулптурите му.

Всяка инсталация на изложба или скулптура е наистина събиране на общността, която той е изградил. Чайле запитва, дали изграждането на общността също е форма на протест? Той посочи към неназования рисунък на тапири, който обгражда стените на Мариан Бьозки. В рисунката, групи тапири могат да бъдат видени да се събират сред тръстики. Някои от тях се чифтосват, други се гледат един друг, а трети просто се разхождат. Тапирите, подобно на "преследваните" коренни общности в Аржентина, намаляват на брой. Чайле добавя, че съществува "протест в екипната работа" и че му е напомняло за протест, свързан с анти-Тръмп, който е наблюдавал в Монтана това лято. Хората не търсели да създават враждебност или хаос, а точно като тапирите, те протестирали по мирен начин.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Pullman Yards, разположен на около четири мили от централната част на Атланта, е уникално място, което съчетава стари индустриални сгради. Сред тях се откроява внушителна структура ...
Важните новини на NRD2 за 01.10.2025 г.
Скулптура на Тина Търнър в Браунсвил предизвика гняв заради странния си видСтатуя на Тина Търнър (Tina Turner) беше открита в родния й град Браунсвил, Тенеси. Висока 10 фута, тя пр ...
Реставрират "Слепването на Самсон" на Рембранд
Монументално произведение на холандския художник Рембранд ван Рейн (Rembrandt van Rijn) ще премине през значителни консервационни обработки в музея Стадел във Франкфурт, Германия. ...
Възможности за художници и творци в САЩ
В света на изкуствата, месечните списъци с възможности на BBC предлагат ценен ресурс за творци, които търсят финансиране и подкрепа. Тези списъци са насочени към художници и креати ...
Лидерите на ЕС разделени относно изграждането на дронова стена
Ситуацията с нарушенията на въздушното пространство в Европейския съюз постави на дневен ред изграждането на т.нар. "дронова стена". Лидерите на ЕС, събрали се в Дания, имат различ ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Ишъл Егрікавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
Протестите през последното десетилетие се утвърдиха като важен аспект на социалната динамика. Примерите от Ню Йорк и Хонг Конг показват, че хората не само изразяват недоволство, но ...
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Pullman Yards, разположен на около четири мили от централната част на Атланта, е уникално място, което съчетава стари индустриални сгради. Сред тях се откроява внушителна структура ...
Изложба "Театър Пикасо" в Tate Modern разочарова с хаотична подредба и липса на ясна концепция
В света на изкуството, организирането на изложба на Пабло Пикасо (Pablo Picasso) е предизвикателство, което би могло да се окаже и мечта, и кошмар. В изложбата "Театър Пикасо" в Ta ...
Елизабет Дени е новият директор на Outsider Art Fair
Елизабет Дени (Elizabeth Denny) беше назначена за директор на Outsider Art Fair миналата седмица. Изложението, основано през 1993 година, е известно със своето внимание към арт бру ...
Премиера на 11,000 Strings в Ню Йорк с 50 пиана
В Ню Йорк, в Armory на Park Avenue, започна амбициозна серия от представления, които продължават до 7 октомври. Те отбелязват северноамериканската премиера на "11,000 Strings," орк ...
Тикер в 00:00 ч.
Протестите през последното десетилетие се утвърдиха като важен аспект на социалн ...
Начало Калейдоскоп
2109
Калейдоскоп

Габриел Чайле и неговото изкуство: Паметта на коренните общности в Аржентина

За да създаде една от тези много големи скулптури, студиото на Чайле изпраща металните си конструкции на парчета, след което ги покрива с адобе, произведено на място. Чайле черпи вдъхновение от скромно размерните керамични изделия на тези общности, след което абстрахира формите им и ги превръща в монументални. Кариерният път на Чайле е по-голям от всякога.

| 30 Септември 2025, 15:02 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Габриел Чайле и неговото изкуство: Паметта на коренните общности в Аржентина
Габриел Чайле и неговото изкуство: Паметта на коренните общности в Аржентина
Снимка © AFP

С настъпването на есенния сезон в Ню Йорк, кураторът на High Line Art Сесилия Алемани (Cecilia Alemani) шеговито предупреди търговците в галерията на Мариан Бьозки (Marianne Boesky), че никога няма да успеят да премахнат праха от адобе, който оставят скулптурите на Габриел Чайле (Gabriel Chaile). Чайле, стоящ до нея, се усмихна, осъзнавайки, че това вероятно е вярно. Алемани знаеше от личен опит. Нейната изложба на Венецианското биенале през 2022 година включваше няколко внушителни скулптури на Чайле, всяка от които наподобяваше същества с къси крака и закръглени тела. Най-високата от тях се издигаше на 10 фута във въздуха, а дългата й шия се издигаше близо до гредите на Арсенале, по-високо от всяко друго произведение в изложба, изпълнена с гигантски творби.

За да създаде една от тези много големи скулптури, студиото на Чайле изпраща металните си конструкции на парчета, след което ги покрива с адобе, произведено на място. Докато адобето се суши и оформя от художника и екипа му, прахът се разпръсква навсякъде. Марго Нортън (Margot Norton), директор на Музея по изкуствата в Бъркли и Архивите на Тихоокеанското кино, сподели, че колега, посетил я по време на инсталацията на Чайле в нейния музей в Калифорния, бил шокиран от вида на галерията, тъй като навсякъде имало адобе. Възможно е, че между стените на Арсенале, BAMPFA и Мариан Бьозки, винаги ще останат следи от творенията на Чайле. Умишлено или не, това подхожда на по-голямата му концепция, която цели да запази паметта на пре-колумбийските общности в северозападна Аржентина.

Чайле черпи вдъхновение от скромно размерните керамични изделия на тези общности, след което абстрахира формите им и ги превръща в монументални. Той има испански, афро-арабски и канделарийски произход и е внимателен към факта, че коренните народи в Аржентина са били изместени от европейските колонизатори, а историята на това изместване остава слабо разбрана от много аржентинци. Чайле сподели, че в Аржентина остават много малко хора, които са коренни жители на местата, където живеят в момента. Работите на Чайле целят да почетат цялата култура и знание, които са загубени по пътя, да ги увековечат и да ги проектират в бъдещето. В наскоро проведено интервю, Чайле, говорейки на испански и ползвайки преводач, сравни изкуството си с историите, предавани от баба му, Росарио Лиендро (Rosario Liendro), която е запазила семейната си история жива чрез устно предаване.

Кариерният път на Чайле е по-голям от всякога. Неговата изложба в галерията на Бьозки, която ще бъде отворена до 18 октомври, е само последната спирка в световното му турне, което включва множество континенти. Това лято той представи нова поръчка за Tinworks, арт пространство в Боземан, Монтана; година преди това, неговото изкуство бе показано в институции в Уругвай, Испания и Саудитска Арабия, както и в галерията ChertLudde в Берлин, която показва неговата работа от 2018 година. Следващата година, Чайле ще участва в Биеналето в Сидни. Въпреки значимата видимост, Чайле запазва скромно присъствие, което изглежда в контекста на огромността на неговите скулптури.

Той се забави малко за интервюто, тъй като закъсня от Джърси Сити, където той и екипът му, базиран в Лисабон, бяха настанени по време на инсталацията. Извинявайки се учтиво, той обясни, че е нужен нова прическа преди предстоящото откритие. Чайле се разходи около изложбата, в която са включени пет от неговите адобе скулптури, заобиколени от огромен рисунък на тапири. Той наименува тези скулптури на традицията Агуада, културата Канделария и други коренни народи, които имат малко признание, както в Аржентина, така и извън нея. Заглавията на произведенията са подвеждащо прости. Например, "Канделария" (2025) прилича на птица без лице или нокти; цветните маркировки на гърба й всъщност не произхождат от културата Канделария. Чайле сподели, че с наименуването на произведенията си по този начин, той задава един труден въпрос: "Каква е идентичността?" Търсенето на отговор на този въпрос е довело Чайле да се задълбочи в историята на нацията си.

Валерия Перкораро (Valeria Percoraro), директор на галерията Barro в Буенос Айрес, която показва художника от 2019 година, заяви, че Чайле е наистина вдъхновен от нещо, което надхвърля собственото му време. Той постоянно търси произхода на нещата, идейния произход, произхода на културите. Чайле е роден в Сан Мигел де Тукуман, в северозападна Аржентина, и след това учи изкуство в близкия град, преди да получи стипендия за обучение в Буенос Айрес. По време на обучението си, той е обучаван да рисува с масло и да извайва от глина. Само по-късно осъзнава, че адобето, материал, който семейството му е използвало в практическите си дейности, може да бъде насочено към по-концептуални цели. Първите му скулптури са базирани на обекти, видяни в Музея по археология на голяма височина в Салта, който притежава артефакти, стари повече от две хилядолетия.

Чайле започва да разширява размерите на скулптурите си и в крайна сметка, около началото на 2010-те години, те дори стават използваеми като фурни. Идеята за фурни произлиза от факта, че семейството му винаги е правело хляб. Когато участва в изложба, кураторирана от Сесилия Алемани за Art Basel в Буенос Айрес през 2018 година, той представи внушителна адобе форма с апендикси, наподобяващи гърди, за крака. По време на изложбата, зрителите можеха да запичат емпанада, като ги поставят в огнен отвор на гърба й. Нортън посочи, че работата на Чайле в Art Basel олицетворява начина, по който произведенията му ангажират местната общност, за да постигнат пълния си ефект.

Три години след изложбата Art Basel, Нортън включва Чайле в Триеналето на Ню музей през 2021 година, което значително повишава международния му профил. Чайле продължава да се обгражда с хора от различни среди. Той започва да го прави в средата на 2010-те години, когато организира изложби за други художници в La Verdi, проектно пространство в квартал Ла Бока в Буенос Айрес, управлявано от художничката Ана Гальярдо (Ana Gallardo). La Verdi предоставя на Чайле място за работа и за известно време, тайно, да живее. Той продължава да изгражда артистична мрежа в Лисабон, където се е оказал блокиран през 2020 година по време на пандемията и където остава оттогава, наемайки местни графити художници в студиото си, за да помогнат в изработката на скулптурите му.

Всяка инсталация на изложба или скулптура е наистина събиране на общността, която той е изградил. Чайле запитва, дали изграждането на общността също е форма на протест? Той посочи към неназования рисунък на тапири, който обгражда стените на Мариан Бьозки. В рисунката, групи тапири могат да бъдат видени да се събират сред тръстики. Някои от тях се чифтосват, други се гледат един друг, а трети просто се разхождат. Тапирите, подобно на "преследваните" коренни общности в Аржентина, намаляват на брой. Чайле добавя, че съществува "протест в екипната работа" и че му е напомняло за протест, свързан с анти-Тръмп, който е наблюдавал в Монтана това лято. Хората не търсели да създават враждебност или хаос, а точно като тапирите, те протестирали по мирен начин.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Важните новини на NRD2 за 01.10.2025 г.
Реставрират "Слепването на Самсон" на Рембранд
Възможности за художници и творци в САЩ
Лидерите на ЕС разделени относно изграждането на дронова стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Ишъл Егрікавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
Калейдоскоп
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
Тонът на времето
Изложба "Театър Пикасо" в Tate Modern разочарова с хаотична подредба и липса на ясна концепция
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.