![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 00:00 ч.
Протестите през последното десетилетие се утвърдиха като важен аспект на социалната динамика. Примерите от Ню Йорк и Хонг Конг показват, че хората не ...
|
![]()
Калейдоскоп
Значението на експозицията на оръжието, убило Емет ТилМайка му разбра, че свидетелството може да бъде мощен инструмент и че то може да бъде оформено чрез определени рамки. В днешно време, при засилена расова дискриминация и интензивни атаки срещу културни и образователни институции, е от съществено значение да се изследва как културната работа взаимодейства с нашите социални и политически сфери. Уилър Паркър (Wheeler Parker), един от братовчедите на Тил, споменава, че експозицията ще донесе заключение.
Костадин Новаков
| 30 Септември 2025, 00:03 ч.
![]()
Когато новината за придобиването на оръжието, с което е убит Емет Тил (Emmett Till), от Музея на историята на Мисисипи и Музея на гражданските права на Мисисипи стана известна, възникнаха множество размисли и емоции. Седемдесет години са минали от момента, когато Дж. У. Милам (J.W. Milam) и Рой Брайънт (Roy Bryant), убиецът на 14-годишния Емет Тил, останаха на свобода и дори се хвалеха с това в списание Look. Майка му, Мами Тил-Мобли (Mamie Till-Mobley), се бори да върне тялото на сина си в Чикаго и когато видя жестоката му mutilация, тя пожела всеки да я види. Снимките на тялото на Емет Тил обиколиха черната преса и мобилизираха цяло поколение, което стартира движението за граждански права. Майка му разбра, че свидетелството може да бъде мощен инструмент и че то може да бъде оформено чрез определени рамки. Поглеждайки напред към 2012 година, след убийството на 17-годишния Трейвън Мартин (Trayvon Martin) и последвалото му оправдаване, Джордж Цимерман (George Zimmerman) продаде оръжието за 250,000 долара. Докато чернокожите американци и други оплакваха, маршируваха и организираха, Цимерман продължаваше да печели от убийството на Трейвън Мартин. Новото поколение обяви, че „черните животи имат значение“ и създаде нарастващо социално движение. В днешно време, при засилена расова дискриминация и интензивни атаки срещу културни и образователни институции, е от съществено значение да се изследва как културната работа взаимодейства с нашите социални и политически сфери. Като изследовател и куратор, посветен на поставянето под въпрос на претенциите за неутралност на хегемоничните институции, се питам какво означава "музейна експозиция" на оръжието, с което е убит Емет Тил, и какво значение има изявлението на музея, че неговото показване ще помогне да се разкаже "цялата история". Уилър Паркър (Wheeler Parker), един от братовчедите на Тил, споменава, че експозицията ще донесе "заключение". В епоха, когато линчуването остава редовен инструмент за социален контрол, следва да сме внимателни относно желанието ни обекти да представляват подобни разплати. Въпросите, които си задавам, включват какво означава това оръжие, какво представлява притежанието му от човек или институция и как включването му в музея влияе на разбирането ни за събитията. Какво е значението на експозицията в контекста на античерното движение и социалната справедливост? Каква е стойността на показването на оръжието в сравнение с представянето на писмено описание или визуално представяне? Тези въпроси са важни не само за кураторите, но и за образователите, спонсорите, колекционерите, администраторите и студентите, които искат да намерят етични пътища в практиката си. Как оръжието оформя вниманието ни? Насочва ли ни към насилието на линчуването или към убиеците? Трябва ли оръжието да бъде унищожено и какво би означавало унищожаването на инструментите на линчуването? Има ли стойност актът на унищожаване на инструментите на античерното движение? Как можем да интерпретираме оръжието като фетиш обект и какви биха били последствията от тази интерпретация? Тези въпроси подчертават сложността на темата и необходимостта от задълбочено разглеждане на историята и културната памет, свързани с расовата насилие.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |

Ишъл Егрікавук изследва ролята на изкуството в протестите и социалния диалог
|
![]() |
Атлантският арт панаир привлича внимание с разнообразие от произведения и достъпна атмосфера
|
![]() |
Изложба "Театър Пикасо" в Tate Modern разочарова с хаотична подредба и липса на ясна концепция
|
![]() |
Елизабет Дени е новият директор на Outsider Art Fair
|
![]() |
Премиера на 11,000 Strings в Ню Йорк с 50 пиана
|
![]() |