NRD Начало
Петък, 7 Ноември 2025
Начало Цветни аспекти Сузан Дюшамп представя уникалната си художествена практика в нова ретроспектива
4796
Цветни аспекти

Сузан Дюшамп представя уникалната си художествена практика в нова ретроспектива


Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Анатолий Михайлов | 26 Септември 2025, 12:00 ч.

Сузан Дюшамп (Suzanne Duchamp) е родена в артистично семейство на север от Франция през 1889 година. От ранна възраст тя е изложена на ключови авангардни движения от началото на 20-ти век, като кубизъм и дадаизъм. Въпреки това, тя развива собствена уникална художествена практика. Новата изложба "Сузан Дюшамп: Ретроспектива", която е на разположение в Kunsthaus Zurich и ще бъде показана в Schirn Kunsthalle във Франкфурт, разказва нейна собствена история, често засенчена от успехите на братята ѝ Марсел Дюшамп, Реймонд Дюшамп-Вийон и Жак Вийон.

Основният акцент на изложбата е дадаистичното творчество на Дюшамп, което привлича вниманието на посетителите. Дадаизмът, който започва в Цюрих, бързо се разпространява в Европа, разтърсена от ужасите на Първата световна война. Дюшамп участва в Парижката версия на движението, като нейните приноси подчертават свободите, които то предоставя на артистите. Дадаистите се отдалечават от претенциите на изящното изкуство и приемат колаж, фотомонтаж и други техники, вдъхновени от материалите на ежедневието.

Работата ѝ "Радиация на две самотни отделяния" (Radiation of Two Solitary Separates Apart) представя геометрични форми, свързани и разделени от усукана нишка, което създава динамика на привличане и отблъскване. В нова поръчка, художничката Ейми Силман (Amy Sillman) черпи вдъхновение от формите на Дюшамп, съчетавайки жестови форми с текстови елементи, за да подчертае как абстрактното ѝ изразяване е свързано с дълбоки човешки чувства.

Въпреки че Дюшамп работи в следвоенен период, в който чувствата не са очевидни, тя задава важни въпроси относно човешкото място в индустриалния свят. Нейните рисунки "Фабрика на моите мисли" и "Ателието на радостта" използват празното пространство на страницата, за да поставят модернистки архитектурни форми в контекста на мисълта и чувството. Тя нарича своя дадаистичен период "субективно" рисуване, което показва, че е намерила начин да се впише в новия артистичен език.

Дюшамп не се страхува да експериментира с живописта, която за нея остава важен начин на представяне. Нейната работа "Нещастен готов продукт" (Marcel’s Unhappy Readymade) е пример за това. След като се омъжва за художника Жан Кротти, брат ѝ Марсел ѝ подарява "готов продукт", който тя трансформира в маслена живопис. Тази работа поставя въпроса какво означава да се рисува готов продукт, който противоречи на традиционния труд на живописта.

Въпреки че Дюшамп е част от артистичен кръг, тя се завръща към по-самостоятелна практика на представителна живопис. Нейните по-късни творби, изпълнени с ярки цветове и прости линии, показват игривост, без иронията на дадаизма. Творчеството ѝ подсказва, че след разрушаването на старото, е необходимо да се създаде нещо ново. Изложбата завършва с ескиз, на който Дюшамп е написала максима: "Работи и... усмихвай се!"

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Light Work организира първия си празничен пазар за подкрепа на нови фотографи и артисти
Light Work, организация, която подкрепя нови и недооценени фотографи от 1973 година, организира своя първи годишен празничен пазар. Събитието е насочено към събиране на средства за ...
Тимотий Шаламе споделя надежди за бъдеще с деца и безстрашие в кариерата си
Тимотий Шаламе (Timothee Chalamet) изрази надежда да стане баща в бъдеще. 29-годишният актьор, известен с ролята си в "Дюн" (Dune), сподели своето желание да има деца по време на и ...
Джошуа Ворин обвинен във вандализъм след атака срещу шедьоври в Метрополитън музея
Тийнейджър турист е обвинен във вандализъм след инцидент в Метрополитън музей на изкуствата в Ню Йорк. 19-годишният Джошуа Ворин (Joshua Vaurin) е хвърлил вода върху известната фре ...
Валентин Котов и Давид Бет на финала на Биг Брадър
До края на "Биг Брадър" остават само 10 дни, а феновете вече имат своите категорични фаворити – юристът Валентин Котов и немският ексцентрик Давид Бет. Въпреки че шоуто е на финалн ...
Сериалът "Хевелиус" разказва за най-голямата морска трагедия в Полша с 56 загинали през 1993 година
На 13 януари 1993 година, фериботът "Ян Хевелиуш" отплава от пристанището в Швиноуйscie за Ястад, Швеция, с два часа закъснение. Въпреки трудните метеорологични условия, екипажът н ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
Студио музеят в Харлем откри нова впечатляваща сграда, след като затвори предишната си локация през 2018 година. Музеят, който е на 57 години и е посветен на артисти от африкански ...
Мира Наир и Зохран Мамдани: Как киното влияе на политиката в Ню Йорк
В последните дни се наблюдава интересен паралел между филмите на Мира Наир и политическите възгледи на нейния син, Зохран Мамдани, който е избран за кмет на Ню Йорк. В статия на Ам ...
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
В последните години все повече се говори за дълговата капан на художествените училища. Много млади художници, които мечтаят за успех, се оказват в ситуация, в която плащат високи т ...
Мария Сонора се завръща на сцената след 31 години с концерт в Сантяго
В Сантяго, Чили, се състоя дългоочакван концерт на легендарната инди група Мария Сонора, която се завърна на сцената след 31 години. Събитието, проведено в Централния културен цент ...
Абдула Н. известен мотоциклетен трикьор, арестуван за кражба на коронни бижута от Лувъра
Публичността все повече се запознава с четиримата заподозрени, арестувани за кражба на френските коронни бижута от музея Лувър миналия месец. Един от тях, 39-годишният Абдула Н. (A ...
Тикер в 01:00 ч.
Студио музеят в Харлем откри нова впечатляваща сграда, след като затвори предишн ...
Начало Цветни аспекти
4796
Цветни аспекти

Сузан Дюшамп представя уникалната си художествена практика в нова ретроспектива


Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Анатолий Михайлов | 26 Септември 2025, 12:00 ч.

Сузан Дюшамп (Suzanne Duchamp) е родена в артистично семейство на север от Франция през 1889 година. От ранна възраст тя е изложена на ключови авангардни движения от началото на 20-ти век, като кубизъм и дадаизъм. Въпреки това, тя развива собствена уникална художествена практика. Новата изложба "Сузан Дюшамп: Ретроспектива", която е на разположение в Kunsthaus Zurich и ще бъде показана в Schirn Kunsthalle във Франкфурт, разказва нейна собствена история, често засенчена от успехите на братята ѝ Марсел Дюшамп, Реймонд Дюшамп-Вийон и Жак Вийон.

Основният акцент на изложбата е дадаистичното творчество на Дюшамп, което привлича вниманието на посетителите. Дадаизмът, който започва в Цюрих, бързо се разпространява в Европа, разтърсена от ужасите на Първата световна война. Дюшамп участва в Парижката версия на движението, като нейните приноси подчертават свободите, които то предоставя на артистите. Дадаистите се отдалечават от претенциите на изящното изкуство и приемат колаж, фотомонтаж и други техники, вдъхновени от материалите на ежедневието.

Работата ѝ "Радиация на две самотни отделяния" (Radiation of Two Solitary Separates Apart) представя геометрични форми, свързани и разделени от усукана нишка, което създава динамика на привличане и отблъскване. В нова поръчка, художничката Ейми Силман (Amy Sillman) черпи вдъхновение от формите на Дюшамп, съчетавайки жестови форми с текстови елементи, за да подчертае как абстрактното ѝ изразяване е свързано с дълбоки човешки чувства.

Въпреки че Дюшамп работи в следвоенен период, в който чувствата не са очевидни, тя задава важни въпроси относно човешкото място в индустриалния свят. Нейните рисунки "Фабрика на моите мисли" и "Ателието на радостта" използват празното пространство на страницата, за да поставят модернистки архитектурни форми в контекста на мисълта и чувството. Тя нарича своя дадаистичен период "субективно" рисуване, което показва, че е намерила начин да се впише в новия артистичен език.

Дюшамп не се страхува да експериментира с живописта, която за нея остава важен начин на представяне. Нейната работа "Нещастен готов продукт" (Marcel’s Unhappy Readymade) е пример за това. След като се омъжва за художника Жан Кротти, брат ѝ Марсел ѝ подарява "готов продукт", който тя трансформира в маслена живопис. Тази работа поставя въпроса какво означава да се рисува готов продукт, който противоречи на традиционния труд на живописта.

Въпреки че Дюшамп е част от артистичен кръг, тя се завръща към по-самостоятелна практика на представителна живопис. Нейните по-късни творби, изпълнени с ярки цветове и прости линии, показват игривост, без иронията на дадаизма. Творчеството ѝ подсказва, че след разрушаването на старото, е необходимо да се създаде нещо ново. Изложбата завършва с ескиз, на който Дюшамп е написала максима: "Работи и... усмихвай се!"

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Light Work организира първия си празничен пазар за подкрепа на нови фотографи и артисти
Тимотий Шаламе споделя надежди за бъдеще с деца и безстрашие в кариерата си
Джошуа Ворин обвинен във вандализъм след атака срещу шедьоври в Метрополитън музея
Валентин Котов и Давид Бет на финала на Биг Брадър
Сериалът "Хевелиус" разказва за най-голямата морска трагедия в Полша с 56 загинали през 1993 година
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Студио музеят в Харлем се завръща с нова сграда и иновационни изложби, вдъхновяващи за размисъл
Тонът на времето
Мира Наир и Зохран Мамдани: Как киното влияе на политиката в Ню Йорк
Творчески отражения
Художествените училища: Дългове и несигурност в името на успеха
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.