![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 21:00 ч.
В музея на Клифърд Стил (Clyfford Still Museum) в Денвър, Колорадо, се откри нова изложба, която носи името "Кажи на Клифърд, че съм казал ‘Здравей’" ...
|


![]()
Цветни аспекти
Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програмаЕдна от най-забележителните му творби е Тиндаро – бронзов портрет на млад мъж, висок над четири метра. Тиндаро не е просто портрет, а структура, която създава диалог с различни култури и епохи. Името Тиндаро носи и митологичен подтекст – то е препратка към Тиндарей (Tyndareos), цар на Спарта и баща на Хелена Троянска.
Костадин Новаков
| 19 Септември 2025, 16:40 ч.
![]()
Игор Миторай (Igor Mitoraj) е името, което вече години наред пленява както критиците, така и публиката по целия свят. Неговите монументални скулптури, често изобразяващи фрагментирани тела и лица, събуждат асоциации с древните традиции, но в същото време отразяват и съвременните тревоги. Този диалог между миналото и настоящето е характерен за неговото творчество и го превръща в уникален глас в съвременната скулптура. Една от най-забележителните му творби е "Тиндаро" – бронзов портрет на млад мъж, висок над четири метра. Тази скулптура е създадена през 1997 година по поръчка на международната консултантска фирма KPMG и първоначално е поставена пред техния офис в Париж. В продължение на две десетилетия тя е била част от архитектурния пейзаж на La Defense, символ на модерния бизнес свят. "Тиндаро" не е просто портрет, а структура, която създава диалог с различни култури и епохи. В задната част на скулптурата има две колони, свързани с греда, както и релефи и маскарон, напомнящ "Устата на Истината" – древноримска маска, свързана с легендата за лъжците. Тази маска е символ на истината и наказанието за лъжата, което добавя още един слой към интерпретацията на произведението. Името "Тиндаро" носи и митологичен подтекст – то е препратка към Тиндарей (Tyndareos), цар на Спарта и баща на Хелена Троянска. Така скулптурата става мост между различни времена и култури, като подчертава универсалността на човешките истории и символи. Преместването й от Париж във Варшава не е просто транзакция, а културно събитие, което дава възможност на местната публика да се сблъска с монументалното изкуство всекидневно. Игор Миторай (Jerzy Makina) е роден през 1944 година в Германия, в семейство с полски и френски корени. След войната се връща в Полша, където прекарва детството си в Грохец близо до Аушвиц. Образованието му започва в Краков при Тадеуш Кантор, а по-късно продължава във Франция. Там той преминава от живопис към скулптура, вдъхновен от международни пътувания и особено от Мексико и Италия. Животът му в Тоскана, в Пиетрасанта, става негов дом и вдъхновение. Там той открива магията на мрамора и традицията на италианските майстори като Микеланджело. Всяко негово произведение носи отпечатък от тази среда – комбинация от класическа величина и рани, белези на човешката уязвимост. Стилът му е разпознаваем – монументални скулптури, често фрагментирани тела с липсващи части или напукани повърхности. Тези елементи не са случайни; те са израз на философия за живота, който е красив, но крехък. Миторай вярва, че изкуството трябва да провокира любопитство и да оставя място за мистерия. В "Тиндаро" това усещане за диалог между зрителя и формата е особено силно. Скулптурата изисква обикаляне и наблюдение от различни ъгли, като по този начин се създава усещане за двупосочна комуникация. Това е метафора за живота – всичко има две страни, а истината често се крие отвъд повърхността. Миторай черпи вдъхновение не само от гръцката митология, но и от културата на ацтеките. В неговите произведения често присъства Медуза – символ на женската сила или справедливостта. Всяка част от скулптурата носи смисъл, а устата – като подпис на художника – е неговият отличителен знак. Критиците виждат в неговите творби не само експеримент с формата, а и дълбока метафора за човешкото състояние. Липсващи ръце или напукани тела символизират крехкостта на цивилизацията и загубата на идентичност. Този фрагментарен език напомня археологически разкопки – като бъдещи руини. Миторай създава свят, където красотата среща уязвимостта. Той вярва, че изкуството трябва да провокира размисъл, а не да разкрива всичко наведнъж. В "Тиндаро" това се усеща особено ясно – скулптурата е като "скулптура в скулптура", която изисква активен поглед. Тази двойственост – величие и рана – прави произведенията му близки както до големите паметници, така и до интимните размисли. Те са едновременно монументални и лични, като създават свой собствен свят, където красотата среща тленността. Миторай оставя наследство, което продължава да вдъхновява. Всяка негова скулптура носи духа на класическите майстори, но със собствен почерк. Той е постмодерен художник, който преобърна традиционните представи за форма и значение. Преместването на "Тиндаро" във Варшава не е просто изложба – това е културен акт, който дава възможност хората да се срещнат с изкуството ежедневно. В момента скулптурата може да бъде видяна пред хотел Шератон Гранд във Варшава.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Ед Шийрън постигна девето номер 1 с "Play"
|
![]() |
Най-скъпата жена художник? Фрида Кало e на път да счупи рекорди
|
![]() |
Стивън Колбърт нарече спирането на шоуто на Джими Кимъл очевидна цензура
|
![]() |
Последен шанс за посещение на Център Помпиду преди петгодишната му реновация
|
![]() |
Борба за наследство и културна идентичност в световното изкуство
|
![]() |

Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |