NRD Начало
Вторник, 16 Септември 2025
Начало Авансцена Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
2064
Авансцена

Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). „Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела.

| 14 Септември 2025, 23:00 ч.
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Снимка © DFA

Великият свят на съвременното изкуство често се крие в детайлите, които на пръв поглед изглеждат незначителни. В случая с изложбата на Бевърли Семес (Beverly Semmes) в Тъфтс университетските художествени галерии, това е особено ясно. Тя съчетава 45 години творческа дейност, която преминава през различни епохи и стилове. В центъра на вниманието е материалността – плат, глина, стъкло и тяхната способност да разказват истории за женските тела и стереотипите, които ги обграждат.

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Тогава Семес използва плат, който е обвит около телена рамка, създавайки големи, неравномерни форми. Този проект е документиран чрез фотографии, които показват движението му из различни места в Бостън. Тази първа работа задава тон за цялата изложба – търсене на материалната същност и движение.

Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). Тук пърформанса се превръща в инсталация, като използва облекло – една кадифена рокля, която е разположена по такъв начин, че да напомня за разпилени спомени. Тази работа е пример за това как Семес съчетава живото изпълнение с визуалната инсталация, създавайки усещане за преходност и памет.

„Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела. Тази серия, част от проекта FRP (Feminist Responsibility Project), включва както стари списания, така и собствени манипулации на изображения, които се превръщат в сложен палимпсест. Този подход подчертава многопластовостта на женската идентичност и стереотипите, които тя носи.

В „Обвивка“ (Wrap, 2024) Семес съчетава портрет на модел от списание с дигитално прехвърлени изображения върху плат, като по този начин създава диалог между реалността и медията. Този процес води до колаборация с моден дизайнер, което добавя още един слой към разказа за тялото и неговата културна интерпретация.

Завършекът на изложбата е наситен с емоции и символика. „Не тук“ (Not Here, 1999) е платформа от бял шифон, която напомня за загубата на бабата на Семес, а „Кик“ (Kick, 2005) въвежда тактилност чрез движението на крака и меките форми. Тези произведения разкриват как материалността и движението могат да създадат силни емоционални реакции.

Големият „Билборд“ (Billboard, 2025) с огромни роби от кадифе и червени кръгове е символ на претовареността и визуалната натовареност в съвременното общество. Семес умело използва текстура и цвят, за да привлече вниманието, но същевременно предизвиква размисъл за вътрешната същност на материалите.

Изложбата на Семес е пътешествие из материалността, тялото и идентичността. Тя умело съчетава различни медии, за да изследва сложните взаимоотношения между присъствие и отсъствие, реалност и медия. Всяко произведение е като палимпсест, който разкрива нови пластове на женската същност и културните стереотипи.

Тази експозиция е не само визуално преживяване, но и провокация към размисъл за ролята на жените в обществото и начина, по който те се възприемат и представят. Семес ни напомня, че изкуството може да бъде мощен инструмент за борба с клишетата и за създаване на нови, по-автентични образи.

Тя показва, че материалността и тактилността имат силата да променят възприятията и да създадат пространство за нови диалози. В този смисъл, изложбата е не само за изкуството, а за живота, за тялото и за културната памет, която носим.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Никълъс Браун е задържан за шофиране под въздействие и е поставен под забрана за употреба на алкохол и наркотици
Никълъс Браун (Nicholas Braun), известен с участието си в сериала "Succession", беше поставен под строг контрол след обвинения за шофиране под въздействие (DUI). Той беше задължен ...
Концертът на Боб Вилан в Нидерландия беше отменен заради провокативни изказвания
Британският панк дует Боб Вилан (Bob Vylan) преживя сериозен удар след като беше отменен техен концерт в Нидерландия. Причината за това беше изказване на фронтмена им, което предиз ...
Карди Би обяви звездни участници за новия си албум
Карди Би (Cardi B) разкри списък с участници за новия си албум, който ще излезе този петък. Тя съобщи в социалните мрежи, че сред звездните имена ще бъдат Джанет Джексън (Janet Jac ...
Тръмп нареди премахване на снимка на бивш роб в американските национални паркове
След заплаха за ограничаване на това, което администрацията на Доналд Тръмп (Donald Trump) нарича „разяждаща идеология“ в американските музеи, той нареди премахването на известна ф ...
Sotheby’s представя колекция за 400 млн. долара от Ленард Лаудер
Sotheby’s ще представи една от най-значимите си колекции за предстоящите търгове през ноември в Ню Йорк. В нея са включени произведения на стойност 400 милиона долара от коле ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Моника Иванова разтърси „Игри на волята“ с откритост и смелост
Истинска буря се разрази в „Игри на волята“, след като 23-годишната актриса Моника реши да играе с открити карти. Тя направи смело признание за съществуването на женска и мъжка коа ...
Робърт Патинсън не успя да отвори сценария за The Batman Part II поради високата сигурност
Робърт Патинсън (Robert Pattinson) не успя да отвори сценария за The Batman Part II. Актьорът, който отново ще изиграе ролята на Батман, получи сценария в заключена торбичка, която ...
Джеймс Камерън трудно пише нов Терминатор заради реалността
Джеймс Камерън (James Cameron) изпитва трудности при създаването на нов филм от поредицата Terminator (Терминатор), защото живеем в епоха, която по негово мнение, вече е научна фан ...
Джъстин Бийбър ще бъде хедлайнер на Coachella 2026 година
Джъстин Бийбър ще се върне на голямата сцена с водещо изпълнение на Coachella 2026. След като през юли издаде седмия си студиен албум Swag, който е първият му нов проект след Justi ...
Аеросмит и Янгблъд пуснаха съвместна песен My Only Angel
Аеросмит и Янгблъд (Yungblud) разкриха фрагмент от съвместната си песен My Only Angel. Те се срещнаха по-рано този месец по време на церемонията на MTV Video Music Awards, където п ...
Тикер в 10:00 ч.
Истинска буря се разрази в „Игри на волята“, след като 23-годишната актриса Мони ...
Начало Авансцена
2064
Авансцена

Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). „Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела.

| 14 Септември 2025, 23:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Снимка © DFA

Великият свят на съвременното изкуство често се крие в детайлите, които на пръв поглед изглеждат незначителни. В случая с изложбата на Бевърли Семес (Beverly Semmes) в Тъфтс университетските художествени галерии, това е особено ясно. Тя съчетава 45 години творческа дейност, която преминава през различни епохи и стилове. В центъра на вниманието е материалността – плат, глина, стъкло и тяхната способност да разказват истории за женските тела и стереотипите, които ги обграждат.

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Тогава Семес използва плат, който е обвит около телена рамка, създавайки големи, неравномерни форми. Този проект е документиран чрез фотографии, които показват движението му из различни места в Бостън. Тази първа работа задава тон за цялата изложба – търсене на материалната същност и движение.

Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). Тук пърформанса се превръща в инсталация, като използва облекло – една кадифена рокля, която е разположена по такъв начин, че да напомня за разпилени спомени. Тази работа е пример за това как Семес съчетава живото изпълнение с визуалната инсталация, създавайки усещане за преходност и памет.

„Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела. Тази серия, част от проекта FRP (Feminist Responsibility Project), включва както стари списания, така и собствени манипулации на изображения, които се превръщат в сложен палимпсест. Този подход подчертава многопластовостта на женската идентичност и стереотипите, които тя носи.

В „Обвивка“ (Wrap, 2024) Семес съчетава портрет на модел от списание с дигитално прехвърлени изображения върху плат, като по този начин създава диалог между реалността и медията. Този процес води до колаборация с моден дизайнер, което добавя още един слой към разказа за тялото и неговата културна интерпретация.

Завършекът на изложбата е наситен с емоции и символика. „Не тук“ (Not Here, 1999) е платформа от бял шифон, която напомня за загубата на бабата на Семес, а „Кик“ (Kick, 2005) въвежда тактилност чрез движението на крака и меките форми. Тези произведения разкриват как материалността и движението могат да създадат силни емоционални реакции.

Големият „Билборд“ (Billboard, 2025) с огромни роби от кадифе и червени кръгове е символ на претовареността и визуалната натовареност в съвременното общество. Семес умело използва текстура и цвят, за да привлече вниманието, но същевременно предизвиква размисъл за вътрешната същност на материалите.

Изложбата на Семес е пътешествие из материалността, тялото и идентичността. Тя умело съчетава различни медии, за да изследва сложните взаимоотношения между присъствие и отсъствие, реалност и медия. Всяко произведение е като палимпсест, който разкрива нови пластове на женската същност и културните стереотипи.

Тази експозиция е не само визуално преживяване, но и провокация към размисъл за ролята на жените в обществото и начина, по който те се възприемат и представят. Семес ни напомня, че изкуството може да бъде мощен инструмент за борба с клишетата и за създаване на нови, по-автентични образи.

Тя показва, че материалността и тактилността имат силата да променят възприятията и да създадат пространство за нови диалози. В този смисъл, изложбата е не само за изкуството, а за живота, за тялото и за културната памет, която носим.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Никълъс Браун е задържан за шофиране под въздействие и е поставен под забрана за употреба на алкохол и наркотици
Концертът на Боб Вилан в Нидерландия беше отменен заради провокативни изказвания
Карди Би обяви звездни участници за новия си албум
Тръмп нареди премахване на снимка на бивш роб в американските национални паркове
Sotheby’s представя колекция за 400 млн. долара от Ленард Лаудер
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Моника Иванова разтърси „Игри на волята“ с откритост и смелост
Тонът на времето
Робърт Патинсън не успя да отвори сценария за The Batman Part II поради високата сигурност
Цветни аспекти
Джеймс Камерън трудно пише нов Терминатор заради реалността
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.