NRD Начало
Петък, 5 Септември 2025
Начало Авансцена Бананите като символ на провокация и социална критика в съвременното изкуство
1023
Авансцена

Бананите като символ на провокация и социална критика в съвременното изкуство

През 2019 година, италианският художник Маурицио Кателан предизвика обществено внимание със своята инсталация Комедиант, която представляваше просто залепена банана с тиксо. През следващата година, произведението бе продадено на търг за рекордните 6.2 милиона долара, а предприемачът Джъстин Сан го купи и дори изяде банана по време на пресконференция, сравнявайки го с криптовалутите и техния абстрактен характер. В Copenhagen’s Enter Art Fair бе представена нова творба на датската художничка Тира Хилден, озаглавена Равна сатира.

| 04 Септември 2025, 11:05 ч.
Бананите като символ на провокация и социална критика в съвременното изкуство
Бананите като символ на провокация и социална критика в съвременното изкуство
Снимка © DFA

В света на съвременното изкуство бананите продължават да бъдат символ на провокация и социална критика. От култовите произведения на Пол Гоген и Уорхол до съвременни интерпретации, плодът често служи като средство за изразяване на идеи за ценности, полова равнопоставеност и абсурдността на съвременния свят.

През 2019 година, италианският художник Маурицио Кателан предизвика обществено внимание със своята инсталация "Комедиант", която представляваше просто залепена банана с тиксо. Тази провокация доведе до дебати за границите на изкуството и неговата стойност, като същевременно се превърна в символ на абсурда в съвременната култура.

През следващата година, произведението бе продадено на търг за рекордните 6.2 милиона долара, а предприемачът Джъстин Сан го купи и дори изяде банана по време на пресконференция, сравнявайки го с криптовалутите и техния абстрактен характер. Това още повече подчертава как съвременното изкуство често е отражение на дигиталната епоха.

В Copenhagen’s Enter Art Fair бе представена нова творба на датската художничка Тира Хилден, озаглавена "Равна сатира". Тя изряза банана, за да наподоби вулва, като символично се противопостави на ценовите различия в арт света. Произведението бе продадено за 12 869 долара, което е около 40 000 пъти повече от стойността на истинска банана.

Хилден обясни, че с тази работа иска да привлече вниманието към ниския процент на жените в арт индустрията. Тя посочи, че цената е определена като 10% от стойността на "Комедиант", символизирайки дела на жените в големите аукционни къщи като Sotheby’s и Christie`s.

Купувачът на "Равна сатира", Андресен Андерсен, изрази надежда, че дискусията ще продължи и ще доведе до по-голяма равнопоставеност. Той планира да сменя банана всеки ден, като така ще се превърне в най-големия вносител на банани в Копенхаген.

Този подход напомня за протестните акции на Гуериила Гърлс, които използваха банани за изразяване на феминистки идеи и критика към мъжкото господство в изкуството. В съвременната сцена, бананите продължават да бъдат мощен символ за социална критика и провокация.

Така, съвременното изкуство продължава да поставя въпроси за стойността и ролята на обектите, като напомня, че въпросите за равенството и социалната справедливост са неразделна част от културния диалог.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Smithsonian отговаря на исканията на Тръмп за контрол върху съдържанието
Секретарят на Смитсониън, Лъни Бънч, изпрати официално писмо до администрацията на Доналд Тръмп в отговор на исканията, поставени от Белия дом миналия месец. Тези искания бяха свър ...
Ким Саже поема директорския пост в Майлиуоки арт музей
Историк и куратор Ким Саже, която наскоро напусна дългогодишната си позиция като директор на Националната портретна галерия (NPG) след твърдения от президента Доналд Тръмп, че я е ...
Ливърпулското биенале 2025 с фокус върху градските пластове и предизвикателства
Ливърпул посреща поредното издание на Биеналето за съвременно изкуство през 2025 година, което се отличава с дълбока тематична концепция. Основната идея е да се изследват трите сло ...
Балтиморски музей на изкуствата приема изложбата на Еми Шерълд след оттеглянето й от НПГ
След повече от месец, след като художничката Еми Шерълд оттегли изложбата си от Националната портретна галерия (НПГ) поради опасения от цензура, тя намери нов дом за следващата спи ...
Джесика Честейн развива нови интереси и продължава образованието си
Джесика Честейн от малка мечтае да стане актриса. Възхищението ѝ към сцената започва още на седем години, когато гледа постановката на Joseph and the Amazing Technicolor Drea ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Smithsonian отговаря на исканията на Тръмп за контрол върху съдържанието
Секретарят на Смитсониън, Лъни Бънч, изпрати официално писмо до администрацията на Доналд Тръмп в отговор на исканията, поставени от Белия дом миналия месец. Тези искания бяха свър ...
Ким Саже поема директорския пост в Майлиуоки арт музей
Историк и куратор Ким Саже, която наскоро напусна дългогодишната си позиция като директор на Националната портретна галерия (NPG) след твърдения от президента Доналд Тръмп, че я е ...
Саутии разкрива странната си страст към гледане на видеа с рачешки крака
Днес сутринта рапърката Саутии се присъедини към радиостанцията Capital XTRA по време на предаването Breakfast с Робърт Брус и Шейна Мари. Тя сподели интересна подробност за своите ...
Вдъхновение от корените и съвременността
Като дете, Лейлехуа Ланзилоти създава свой собствен детски свят в музея на съвременното изкуство, където майка й е куратор на образованието. Тя играе в градини, изпълнени с кинетич ...
Нови песни за прослушвания в музикалния театър
Когато става въпрос за прослушвания, много творци знаят какво е добра песен, когато я чуят. Проблемът обаче възниква, когато множество актьори решат да изпълнят една и същата песен ...
Тикер в 00:00 ч.
Секретарят на Смитсониън, Лъни Бънч, изпрати официално писмо до администрацията ...
Начало Авансцена
1023
Авансцена

Бананите като символ на провокация и социална критика в съвременното изкуство

През 2019 година, италианският художник Маурицио Кателан предизвика обществено внимание със своята инсталация Комедиант, която представляваше просто залепена банана с тиксо. През следващата година, произведението бе продадено на търг за рекордните 6.2 милиона долара, а предприемачът Джъстин Сан го купи и дори изяде банана по време на пресконференция, сравнявайки го с криптовалутите и техния абстрактен характер. В Copenhagen’s Enter Art Fair бе представена нова творба на датската художничка Тира Хилден, озаглавена Равна сатира.

| 04 Септември 2025, 11:05 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Бананите като символ на провокация и социална критика в съвременното изкуство
Бананите като символ на провокация и социална критика в съвременното изкуство
Снимка © DFA

В света на съвременното изкуство бананите продължават да бъдат символ на провокация и социална критика. От култовите произведения на Пол Гоген и Уорхол до съвременни интерпретации, плодът често служи като средство за изразяване на идеи за ценности, полова равнопоставеност и абсурдността на съвременния свят.

През 2019 година, италианският художник Маурицио Кателан предизвика обществено внимание със своята инсталация "Комедиант", която представляваше просто залепена банана с тиксо. Тази провокация доведе до дебати за границите на изкуството и неговата стойност, като същевременно се превърна в символ на абсурда в съвременната култура.

През следващата година, произведението бе продадено на търг за рекордните 6.2 милиона долара, а предприемачът Джъстин Сан го купи и дори изяде банана по време на пресконференция, сравнявайки го с криптовалутите и техния абстрактен характер. Това още повече подчертава как съвременното изкуство често е отражение на дигиталната епоха.

В Copenhagen’s Enter Art Fair бе представена нова творба на датската художничка Тира Хилден, озаглавена "Равна сатира". Тя изряза банана, за да наподоби вулва, като символично се противопостави на ценовите различия в арт света. Произведението бе продадено за 12 869 долара, което е около 40 000 пъти повече от стойността на истинска банана.

Хилден обясни, че с тази работа иска да привлече вниманието към ниския процент на жените в арт индустрията. Тя посочи, че цената е определена като 10% от стойността на "Комедиант", символизирайки дела на жените в големите аукционни къщи като Sotheby’s и Christie`s.

Купувачът на "Равна сатира", Андресен Андерсен, изрази надежда, че дискусията ще продължи и ще доведе до по-голяма равнопоставеност. Той планира да сменя банана всеки ден, като така ще се превърне в най-големия вносител на банани в Копенхаген.

Този подход напомня за протестните акции на Гуериила Гърлс, които използваха банани за изразяване на феминистки идеи и критика към мъжкото господство в изкуството. В съвременната сцена, бананите продължават да бъдат мощен символ за социална критика и провокация.

Така, съвременното изкуство продължава да поставя въпроси за стойността и ролята на обектите, като напомня, че въпросите за равенството и социалната справедливост са неразделна част от културния диалог.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Smithsonian отговаря на исканията на Тръмп за контрол върху съдържанието
Ким Саже поема директорския пост в Майлиуоки арт музей
Ливърпулското биенале 2025 с фокус върху градските пластове и предизвикателства
Балтиморски музей на изкуствата приема изложбата на Еми Шерълд след оттеглянето й от НПГ
Джесика Честейн развива нови интереси и продължава образованието си
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Smithsonian отговаря на исканията на Тръмп за контрол върху съдържанието
Авансцена
Ким Саже поема директорския пост в Майлиуоки арт музей
Калейдоскоп
Саутии разкрива странната си страст към гледане на видеа с рачешки крака
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.