![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 02:00 ч.
След като напусна Еврейския музей през 2023 година, Клаудия Гулд се присъедини към Музея на Шейкърите в Чатъм, Ню Йорк, като негов нов директор. Този ...
|


![]()
Калейдоскоп
Артистичната свобода срещу културната чувствителност: когато политиката влиза в света на изкуствотоПроектът, одобрен през юли, включваше символи и митологични фигури като Sky Woman, гигантската костенурка, малкия бобър, Thunderbird и Nanaboozhoo, които имат ключова роля в създаването на света според традиционните разкази на народа Анишинабе. Тази техника често включва добавяне на различни символи и послания, които след това се покриват с финалната боя. Планът беше муралът да бъде завършен до 18 август, но когато музеят забеляза съдържанието на предварителната рисунка, реши да прекрати договора с художника и незабавно да покрие работата, която Джейми Джон вече беше започнал.
Анатолий Михайлов
| 12 Август 2025, 23:25 ч.
![]()
Гичигамийн Музей на коренните народи в Еванстън, Илинойс, временно затвори врати за посетители. Този необичаен ход последва след решението на музея да прекрати договора си с местен артист заради негово „неразрешено“ включване на визуални елементи и лозунги в подкрепа на Палестина в предварителен етап на създаване на стенопис. Оригиналната идея била да се създаде мурал, който да почете културата на народа Анишинабе, като художникът Джейми Джон, който е от корейско-американски произход, бил нает за тази задача. Проектът, одобрен през юли, включваше символи и митологични фигури като Sky Woman, гигантската костенурка, малкия бобър, Thunderbird и Nanaboozhoo, които имат ключова роля в създаването на света според традиционните разкази на народа Анишинабе. В процеса на създаване на мурала, Джейми Джон използваше т.нар. „дудъл“ техника, в която се рисуват предварителни фигури и лозунги, за да се ориентира окончателната работа. Тази техника често включва добавяне на различни символи и послания, които след това се покриват с финалната боя. В неговия случай, обаче, в предварителната рисунка бяха включени лозунги като „Освободете земята“, „Защитете имигрантите“, „Финансирайте изкуство, а не оръжия“, „Хранете Газа“ и други, както и изображения на водни мелони, маслинови клонки и гълъби. Планът беше муралът да бъде завършен до 18 август, но когато музеят забеляза съдържанието на предварителната рисунка, реши да прекрати договора с художника и незабавно да покрие работата, която Джейми Джон вече беше започнал. Това решение предизвика вълна от критики и разочарование както сред местната общност, така и сред поддръжниците на артистичната свобода. Джейми Джон изрази своето недоволство и посочи, че музеят не проявява достатъчна отговорност към коренната общност в Чикаго, която, по негово мнение, разпознава Палестина като коренен народ, борещ се за своята свобода и суверенитет срещу колониалната окупация. Той подчерта, че включването на политически послания е било част от неговата артистична изява и че такива действия трябва да се уважават. Музеят, от своя страна, излезе с официално изявление, в което обясни, че прекратяването на договора е било необходимо поради конфликт с политическите и етичните стандарти на институцията. Те подчертаха, че целта им е да запазят неутралитет и да се фокусират върху културното наследство, без да се намесват в политически конфликти. Този случай подчертава сложността и деликатността на съвременната артистична свобода, особено когато тя се сблъсква с политически и културни ценности. Въпросът за това доколко художниците могат да изразяват своите мнения в публичното пространство, без да нарушават правилата на институциите, остава актуален и днес. Заключението от този инцидент е, че културните институции трябва да балансират между свободата на изразяване и чувствителността към различните общности, които те обслужват. В противен случай, рискуват да загубят доверието и подкрепата както на общността, така и на широката публика. Този случай ще остане като пример за важността на диалога и разбиране между изкуството, културата и политиката, като напомня, че всяка творба носи своето послание и отговорност към обществото.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Вдъхновяващи влакна и сътрудничество в съвременното изкуство
|
![]() |
Непознатата гениалност на една артистка, която промени границите на изкуството
|
![]() |
Важните новини на NRD2 за 13.08.2025 г.
|
![]() |
Маккуори получава престижна награда за принос към киното на фестивала в Остин
|
![]() |
Богатство и културно наследство разкриват нови страници от древната история
|
![]() |

Време за четене - месец Август
Препоръчани заглавия |

Новият директор на музей с богат опит в реставрацията и иновациите ще ръководи създаването на нов културен център, съчетаващ традиция и модерност
|
![]() |
Възстановен средновековен замък отваря врати с нови експозиции и исторически богатства
|
![]() |
Политически контрол върху културните институции подчертава новата ера на национално самовъзприятие
|
![]() |
Изкуството като средство за съхранение и възстановяване на културната памет в конфликтни времена
|
![]() |
Рейдиохед изненадват с нов албум на живо, включващ изпълнения от 2003 до 2009 година
|
![]() |