NRD Начало
Неделя, 6 Юли 2025
Начало Калейдоскоп Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността
2372
Калейдоскоп

Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността

Това каза в интервю проф. Художникът сподели, че рисува най-вече близките си, изучава и себе си. Имал е подготвени сто неща, но е показал тридесетина, а от останалите е подбрал интересното според него.

| 04 Юли 2025, 16:21 ч.
Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността
Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността
Снимка © СБХ

Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността. Той е едно широко понятие, не винаги свързано само с изобразяване на човешко лице.

За шести път Държавна опера Стара Загора ще зарадва жителите и гостите на града с впечатляващ спе

Държавната администрация за филмовите продукции на Китай (CFA - Отдел за публичност на Китайската

„Хоризонт на залязваща епоха“ е заглавието на изложбата, която Мич Брезунек представя

Над 40 творби на Даниела Зекина и Петър Бояджиев с различни техники ще бъдат показани в изло

Български народни хора огласиха стария квартал на Ловеч. За четиринадесета поредна година фолклор

Това каза в интервю проф. Кирил Божков, който представя самостоятелна изложба акварелни портрети във варненската галерия „Акцент“. Тя е съпътстващо събитие на Международното триенале „Духът на акварела“. 

Художникът сподели, че рисува най-вече близките си, изучава и себе си. Във Варна показва творби, които не са успели да влязат в изложбата му в галерия „Академия“ в София, посветена на 60-годишнината му.

Имал е подготвени сто неща, но е показал тридесетина, а от останалите е подбрал интересното според него. Има портрет дори на кученце. 

Може да е парадоксално, но не се смятам за портретист, каза Божков.

„Аз по-скоро рисувам картина заради самата нея. Възпитан съм така още като студент от моите преподаватели, че портретът е едно широко понятие, не винаги свързано само с изобразяване на човешко лице. Може да е и на животно, също така и на даден пейзаж или събитие. Смятам, че така трябва да се погледне на моята изложба. Това са по-широките схващания за портрета, които аз прегръщам отдавна. Те означават, че можеш да пресъздадеш съдържанието на каквото и да било така, че то да бъде достатъчно добре представено в пълнотата си и да прилича на това, което си гледал“, сподели той. 

Международният музикален фестивал (ММФ) „Варненско лято“ ще бъде открит на 21 юни с к

Тази изложба е много мащабна, една от двете големи за годината в календара на дружеството. Мисля,

Британската рок група „Слийп Тоукън“ оглави за първи път класацията „Билборд 20

Художникът Алцек Мишев бе удостоен с почетното звание „Доктор хонорис кауза“ на Нацио

Фламенко китаристът Еду Вико се завръща в България със своята група от музиканти

Художникът подчерта, че портретът не е пресъздаване на външността.

„Да направиш една моментна снимка на случайно състояние на човек или няколко души, и след това да можеш да го пресъздадеш, много често се отдалечава от традиционното наслояване в разбирането за портрет, което е утвърдено с вековете. Портретът преди всичко трябва да хваща не толкова момента, колкото същността“, обясни той и даде за пример Рембранд, който е известен с това, че цял живот се е рисувал в десетки автопортрети, но ако ги поставим един до друг, ще решим, че това не е един и същи човек.

Според професора това значи, че той е търсил съвсем друго нещо. Тоест да „хванеш“ същността на портрета като задача е важно, но през своята призма.

В модерното изкуство всеки автор прави свой автопортрет, смята той. Припомни, че навремето една цяла епоха рисува по даден канон и общи правила.

Има школи, които са били обучавани да правят подобни неща като стил и това е било изискване. Тогава според него изкуството е било по-близо до вид човешка дейност, която е занаятчийска, докато съвременността дава свобода на всеки персонално да прави каквото желае, харесва и обича, без цензура. 

Попитан дали свободата в творчеството често не пренебрегва майсторството, както се преподава и в западната образователна система, той изказа мнение, че наистина на Запад се внушава такова нещо, но това е най-прекият път към дилетантството.

„Когато оставиш един човек да прави каквото иска, изниква въпросът за какво тогава е образованието. А неговият плюс е, че минаваш многогодишно обучение в различни аспекти, които дават своето професионално отражение. Когато наши студенти отидат по програми да специализират на Запад, споделят, че там не харесват и не одобряват това, което те правят - да рисуват реалистично. Искат не да пресъздават, а да изразяват“, обясни той като добави, че в България никога преподавателите не са забранявали този подход, но по-скоро прилагат схващането, споделяно и от големи художници, че когато се научиш да рисуваш като старите майстори, след това можеш да правиш каквото поискаш.

„Това е и моето разбиране и поведение през целия ми жизнен път и професионално съм бил свързан с такова вярване“, каза Божков. 

Относно рисуването с акварел, той подчерта, че материалът е важен, но по-важна е душата.

„Не искам да омаловажавам важността на материалите, с които рисуваме, защото вече съществуват вълшебни хартии, бои, инструменти и аз съм се убедил, че фини детайли не стават с какво да е, това важи и за маслото. Материалът е изключително важен, обаче колкото и да е хубав, ако с него борави някой, който не е видял три картини, не е прочел три книги за изкуство и не го интересува това, няма да стане нищо. От един момент нататък материалът е съдбоносен, но изначално и до самия край душата е определяща за абсолютно всичко. Бешков е рисувал с клечка и пак е ставало божествено. Има ли ги голямата душа и големият талант, всичко става, но и без материал нищо не става“, заключи Божков. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Само когато си готов да рискуваш, може да стигнеш до нови артистични решения
В изкуството свободата на изказа е водеща предпоставка за развитие. Само когато има смелост и готовност за риск, може да се стигне до нови концепции и артистични решения и така се ...
В Ловеч се провежда 20-ото издание на националния пленер по живопис за художници с физически увреждания „Синя зона”
В Ловеч се провежда 20-ото издание на националния пленер по живопис за художници с физически увреждания „Синя зона”, съобщават от пресцентъра на общинската администраци ...
Найден Тодоров е удостоен с едно от най-престижните френски отличия
Маестро Найден Тодоров беше удостоен с едно от най-престижните френски отличия - ордена "Кавалер на изкуството и литературата" (Chevalier de l`Ordre des Arts et des Lettres), съобщ ...
Поп звездата Кейти Пери и актьорът Орландо Блум се разделиха 6 години след годежа си
Поп звездата Кейти Пери и актьорът Орландо Блум се разделиха, съобщиха в четвъртък няколко медии, цитирани от Асошиейтед прес.  Медиите, сред които „Пийпъл“ и &bd ...
Скулпторът Иван Стоянов представи проекти на монументални творби, обединени в изложба „Възможни реализации”
Проекти на монументални творби на скулптора Иван Стоянов „оживяват” в откритата тази вечер в Ямбол изложба „Възможни реализации”. Върху празни постаменти в ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Филмът "Стадото" на Милко Лазаров спечели голямата награда на четвъртото издание на "Свети Влас Филм Фест"
Филмът "Стадото" на Милко Лазаров спечели голямата награда на четвъртото издание на кинофестивала "Свети Влас филм фест". Отличието бе връчено от директора на фестивала Даниела Ди ...
Втората вечер от фестивала „Камджалов“ предложи хорови изпълнения и специалния формат „България пее“
Изпълнения на Детски хор „Усмихнати звезди“ и на Хора на Музикална лаборатория за човека под диригентството на Мая Василева прозвучаха във втората вечер от фестивала &b ...
Нови късометражни филми на тема “Истории под повърхността” ще бъдат представени в Добрич
Нови късометражни филми на тема “Истории под повърхността: късо кино за сложната човешка природа” ще бъдат представени в Художествената галерия в Добрич на 17 юли. Съб ...
Изложба по повод 75-годишния юбилей на Димо Троянов беше открита в Художествена галерия „Кутловица“
Изложба по повод 75-годишния юбилей на Димо Троянов беше открита в Художествена галерия „Кутловица“ в Монтана. Експозицията представи Нели Василева, председател на Дру ...
"Блек сабат" и Ози Озбърн ще изнесат в Бирмингам прощален концерт
Десетки хиляди фенове са в Бирмингам, където Ози Озбърн и "Блек сабат" ще се съберат отново за последното си съвместно шоу на живо, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес. Близо шест ...
Тикер в 04:00 ч.
Филмът "Стадото" на Милко Лазаров спечели голямата награда на четвъртото издание ...
Начало Калейдоскоп
2372
Калейдоскоп

Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността

Това каза в интервю проф. Художникът сподели, че рисува най-вече близките си, изучава и себе си. Имал е подготвени сто неща, но е показал тридесетина, а от останалите е подбрал интересното според него.

| 04 Юли 2025, 16:21 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността
Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността
Снимка © СБХ

Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността. Той е едно широко понятие, не винаги свързано само с изобразяване на човешко лице.

Това каза в интервю проф. Кирил Божков, който представя самостоятелна изложба акварелни портрети във варненската галерия „Акцент“. Тя е съпътстващо събитие на Международното триенале „Духът на акварела“. 

Художникът сподели, че рисува най-вече близките си, изучава и себе си. Във Варна показва творби, които не са успели да влязат в изложбата му в галерия „Академия“ в София, посветена на 60-годишнината му.

Имал е подготвени сто неща, но е показал тридесетина, а от останалите е подбрал интересното според него. Има портрет дори на кученце. 

Може да е парадоксално, но не се смятам за портретист, каза Божков.

„Аз по-скоро рисувам картина заради самата нея. Възпитан съм така още като студент от моите преподаватели, че портретът е едно широко понятие, не винаги свързано само с изобразяване на човешко лице. Може да е и на животно, също така и на даден пейзаж или събитие. Смятам, че така трябва да се погледне на моята изложба. Това са по-широките схващания за портрета, които аз прегръщам отдавна. Те означават, че можеш да пресъздадеш съдържанието на каквото и да било така, че то да бъде достатъчно добре представено в пълнотата си и да прилича на това, което си гледал“, сподели той. 

Художникът подчерта, че портретът не е пресъздаване на външността.

„Да направиш една моментна снимка на случайно състояние на човек или няколко души, и след това да можеш да го пресъздадеш, много често се отдалечава от традиционното наслояване в разбирането за портрет, което е утвърдено с вековете. Портретът преди всичко трябва да хваща не толкова момента, колкото същността“, обясни той и даде за пример Рембранд, който е известен с това, че цял живот се е рисувал в десетки автопортрети, но ако ги поставим един до друг, ще решим, че това не е един и същи човек.

Според професора това значи, че той е търсил съвсем друго нещо. Тоест да „хванеш“ същността на портрета като задача е важно, но през своята призма.

В модерното изкуство всеки автор прави свой автопортрет, смята той. Припомни, че навремето една цяла епоха рисува по даден канон и общи правила.

Има школи, които са били обучавани да правят подобни неща като стил и това е било изискване. Тогава според него изкуството е било по-близо до вид човешка дейност, която е занаятчийска, докато съвременността дава свобода на всеки персонално да прави каквото желае, харесва и обича, без цензура. 

Попитан дали свободата в творчеството често не пренебрегва майсторството, както се преподава и в западната образователна система, той изказа мнение, че наистина на Запад се внушава такова нещо, но това е най-прекият път към дилетантството.

„Когато оставиш един човек да прави каквото иска, изниква въпросът за какво тогава е образованието. А неговият плюс е, че минаваш многогодишно обучение в различни аспекти, които дават своето професионално отражение. Когато наши студенти отидат по програми да специализират на Запад, споделят, че там не харесват и не одобряват това, което те правят - да рисуват реалистично. Искат не да пресъздават, а да изразяват“, обясни той като добави, че в България никога преподавателите не са забранявали този подход, но по-скоро прилагат схващането, споделяно и от големи художници, че когато се научиш да рисуваш като старите майстори, след това можеш да правиш каквото поискаш.

„Това е и моето разбиране и поведение през целия ми жизнен път и професионално съм бил свързан с такова вярване“, каза Божков. 

Относно рисуването с акварел, той подчерта, че материалът е важен, но по-важна е душата.

„Не искам да омаловажавам важността на материалите, с които рисуваме, защото вече съществуват вълшебни хартии, бои, инструменти и аз съм се убедил, че фини детайли не стават с какво да е, това важи и за маслото. Материалът е изключително важен, обаче колкото и да е хубав, ако с него борави някой, който не е видял три картини, не е прочел три книги за изкуство и не го интересува това, няма да стане нищо. От един момент нататък материалът е съдбоносен, но изначално и до самия край душата е определяща за абсолютно всичко. Бешков е рисувал с клечка и пак е ставало божествено. Има ли ги голямата душа и големият талант, всичко става, но и без материал нищо не става“, заключи Божков. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Само когато си готов да рискуваш, може да стигнеш до нови артистични решения
В Ловеч се провежда 20-ото издание на националния пленер по живопис за художници с физически увреждания „Синя зона”
Найден Тодоров е удостоен с едно от най-престижните френски отличия
Поп звездата Кейти Пери и актьорът Орландо Блум се разделиха 6 години след годежа си
Скулпторът Иван Стоянов представи проекти на монументални творби, обединени в изложба „Възможни реализации”
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Филмът "Стадото" на Милко Лазаров спечели голямата награда на четвъртото издание на "Свети Влас Филм Фест"
Под прожектора
Втората вечер от фестивала „Камджалов“ предложи хорови изпълнения и специалния формат „България пее“
Авансцена
Нови късометражни филми на тема “Истории под повърхността” ще бъдат представени в Добрич
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.