NRD Начало
Вторник, 15 Юли 2025
Начало Калейдоскоп През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
6276
Калейдоскоп

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting.  Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език. „Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене.

| 18 Юни 2025, 16:42 ч.
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
Снимка © БТА

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота. То трябва да зададе или удовлетвори въпроси, които нямат отговор.

Йордан Пенков, известен като J.Pank, подрежда свои графични творби в столичната галерия „Гр

В понеделник 36-годишният Фред Доу получи условна присъда от 21 месеца затвор за участието си в к

Шведската прогресив рок група Paatos ще бъде специален гост на цялото европейско

Сливенският драматичен театър „Стефан Киров“ спечели Наградата за музика на 24-ия Меж

Мария Шамбурова е 57-ата Царица Роза на Казанлък. На второ място журито постави Константина Коста

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting. 

Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език.

„Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене. Мисля, че така се е създало изкуството - от невъзможността в живия живот да си дадем устойчиви, трайни и смислени отговори. То иска да ни даде един друг, разширен хоризонт. Рисуването е спасителното място, където си изграждаш илюзиите, надеждите, че има смисъл, заради който си струва всичко“, обясни той.

Попитан дали се интересува от тенденциите, Памукчиев отговори, че живо се вълнува къде стои и в каква позиция. Според него важното е да си автентично вдаден и да се докараш до продуктивно съдържание.

„Вярвам си като художник, когато усетя, че съм в ритуала на правенето, а за да стигна до него трябва да мина през мъката на занаятчията. Постепенно се качваш, събираш всичко, което имаш, парчетата от твоята емоционално-психична плът, за да стигнеш до кулминация, когато заставаш на върха на четката си“, каза художникът. 

След наградата „Грами“ за най-добър рап албум и наградата GLAAD (Съюз на гейовете и л

Хорът на медиците „Родина“ отпразнува своята 70-годишнина с концерт в зала „Бъл

Школата по модерен балет "Аксел" към Обединения детски комплекс в Силистра ще отпразнува днес 30

Aлбумът на певицата Чарли Екс Си Екс Brat и хитът на групата "Уам!",съставена от Джордж Майкъл и

Сградата на Малък градски театър „Зад канала“ (МГТ)  ще бъде за

Големият въпрос за него е как се постига автентичност в днешно време. Той смята, че е от последното поколение, което има памет за някакво изначално разтворено битие в естеството.

„Когато говорим за дълбочинна същност, е много трудно да се освободиш от всичкото обкръжение, от часове екрани, заливащи те с информация, без да си сигурен каква точно е тя“, поясни творецът.

Като преподавател той говори за това и със студентите си, които съветва да си дават от време на време пауза от екраните и да си говорят. Надява се, че пренасищането с този вторично създаден дигитален свят ще породи копнеж по завръщане към някакво първоначално състояние. 

Цялата серия акварели, която представя във Варна, е направена през лятото на 2024 г. Много отдавна не бях работил акварел, а с годините човек се връща към кавалетна форма, обясни художникът, който е познат с големи формати и инсталационни проекти. Акварелът за него е поетично отклонение от програмата.

„Там си в кратката форма, в хайкуто, в тристишието. Нещо, което по друг начин връзва феноменологичното на материала с абсолюта на съдържанието. Когато медитираш върху малка форма, върху водно петно, то е съвсем друг ритуал“, отбеляза Памукчиев.

Заглавието е препратка към морето. Водата според него е най-живият материал, а при акварела има манипулация на нещо много подвижно, при което от привидната безформеност и случайност извличаш картинна ситуация. В творбите му има и фигури, което според него е най-трудният момент, защото трябва да стегнеш водата до степен да изобрази нещо.

„Акварелът е най-капризната техника, най-трудната за овладяване. Има интрига в тази променчивост, в следенето, контрола. Водата тръгва, трябва да я хванеш точно когато ти върши работа. Има един игрови момент и е много благодатен за импровизация, интерпретация, провокация на живия процес“, допълни Памукчиев. 

За него обаче това не е от днес и сега. Смята, че цялата му живопис и нейната предистория е на водна основа. Прави картините си с водни каши, които се месят и разливат и казва, че е възпитал отношение в това вграждане, вплитане в органичността, в естеството на материала.

„Художникът е обречен на материя, защото материализира. Работейки, седейки в материята, събужда дълбинни интуиции за първичното живеене в естество. Това ме изведе преди години в дългосрочен план да избера материали, които носят съдържание и символика - дървесна пепел, стрити въглени, пръст. С тях процесът ни изправя в ритуализирани действия на работа в свещена материя. Най-кратко - одухотворяване на материя“, сподели художникът. 

Той смята, че в рисуването има много занаят, но се съпротивлява когато колеги разсъждават за него само като занаят.

„Направията е задължителното нещо, но големият въпрос е какво е направено. В този смисъл не мога да остана единствено в разговора за сръчността. Голям майстор си, когато успееш да се докоснеш и да извлечеш съдържание“, каза той. 

Проф. Станислав Памукчиев е роден в София през 1953 г. Завършил е „Стенопис“ в Националната художествена академия в София, където преподава.

Негови творби са показвани в повече от 80 самостоятелни изложби в България и чужбина. Участва в множество групови изложби, селекции на съвременно българско изкуство.

Носител е на Първа награда от Международния конкурс за млади живописци „София `85“; Голямата награда от Международното триенале на живописта „София `96“; годишна награда за култура „Златно перо“ през 2002 г.; национална награда за живопис „Захарий Зограф“ през 2003 г.; голямата награда за живопис „Владимир Димитров – Майстора” на СБХ през 2015 г. През 2016 г. получава орден „Св.св. Кирил и Методий“ - първа степен.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Биография: Атанас Яранов
Отбелязваме 85 години от рождението на художника Атанас Яранов - творил в областта на фигуралната композиция, портрета, кавалетната и монументалната живопис.  Атанас Яранов-Ш ...
Художествен център, включваш галерия и Дом на изкуството и науката, беше официално открит в Гурково
Художествен център „Алфа“, включващ Художествена галерия и Дом на изкуството и науката, беше официално открит в Гурково. Това съобщиха от местната администрация. Иници ...
На дигиталното отдалечаване, идентичността и тихата мъка е посветена новата песен на Виктория
На дигиталното отдалечаване, идентичността и тихата мъка е посветена новата песен на Виктория – We Don’t Get Along, придружена от интерлюдия с говор Crumbs of a Modern ...
България е приета в Международния театрален институт
България става част от глобалната мрежа на Международния театрален институт (ITI) с нов център в София, съобщават от Съюза на артистите в България (САБ). През май тази година гене ...
Теодосий Спасов и Васил Петров гостуват на предстоящите концерти на Хилда Казасян и Плевенската филхармония
Теодосий Спасов и Васил Петров гостуват на предстоящите концерти от турнето на Хилда Казасян и Плевенска филхармония, съобщават организаторите. След огромния интерес миналото лято ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Неиздадена музика на Бионсе е открадната от автомобил в Атланта
Неиздадена музика на Бионсе, заедно с видеозаписи и планове за концерти са били откраднати от кола в Атланта, щата Джорджия, наета от хореографа на певицата и танцьорка, предадоха ...
В изкуството най-важно е да си разпознаваем
За един артист най-важна е индивидуалността – да си разпознаваем и да изразяваш себе си. Това каза в интервю младият режисьор и илюстратор Иван Томов, чиято първа самостоятел ...
Снимките на нов телевизионен сериал за Хари Потър започнаха край Лондон
Снимките на нов телевизионен сериал за Хари Потър започнаха в студийния комплекс на "Уорнър брос" край Лондон, предадоха осведомителните агенции. Продукцията е на HBO.  Ролят ...
„Ландшафт“ спечели голямата награда на „Родопи филм фест“ RIFE 2025
Филмът „Ландшафт“  (Германия/Армения) на режисьора Даниел Кьотер спечели голямата награда на международния документален фестивал "Родопи филм фест" RIFE 2025 в Смо ...
I’m the Problem на Морган Уолън оглавява класацията на „Билборд“ за албуми от два месеца
I’m the Problem на Морган Уолън бележи първите два месеца начело в класацията на „Билборд“ за албуми. Кънтри певецът оглавява подреждането с този албум за осма по ...
Тикер в 21:00 ч.
Неиздадена музика на Бионсе, заедно с видеозаписи и планове за концерти са били ...
Начало Калейдоскоп
6276
Калейдоскоп

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting.  Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език. „Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене.

| 18 Юни 2025, 16:42 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
Снимка © БТА

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота. То трябва да зададе или удовлетвори въпроси, които нямат отговор.

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting. 

Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език.

„Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене. Мисля, че така се е създало изкуството - от невъзможността в живия живот да си дадем устойчиви, трайни и смислени отговори. То иска да ни даде един друг, разширен хоризонт. Рисуването е спасителното място, където си изграждаш илюзиите, надеждите, че има смисъл, заради който си струва всичко“, обясни той.

Попитан дали се интересува от тенденциите, Памукчиев отговори, че живо се вълнува къде стои и в каква позиция. Според него важното е да си автентично вдаден и да се докараш до продуктивно съдържание.

„Вярвам си като художник, когато усетя, че съм в ритуала на правенето, а за да стигна до него трябва да мина през мъката на занаятчията. Постепенно се качваш, събираш всичко, което имаш, парчетата от твоята емоционално-психична плът, за да стигнеш до кулминация, когато заставаш на върха на четката си“, каза художникът. 

Големият въпрос за него е как се постига автентичност в днешно време. Той смята, че е от последното поколение, което има памет за някакво изначално разтворено битие в естеството.

„Когато говорим за дълбочинна същност, е много трудно да се освободиш от всичкото обкръжение, от часове екрани, заливащи те с информация, без да си сигурен каква точно е тя“, поясни творецът.

Като преподавател той говори за това и със студентите си, които съветва да си дават от време на време пауза от екраните и да си говорят. Надява се, че пренасищането с този вторично създаден дигитален свят ще породи копнеж по завръщане към някакво първоначално състояние. 

Цялата серия акварели, която представя във Варна, е направена през лятото на 2024 г. Много отдавна не бях работил акварел, а с годините човек се връща към кавалетна форма, обясни художникът, който е познат с големи формати и инсталационни проекти. Акварелът за него е поетично отклонение от програмата.

„Там си в кратката форма, в хайкуто, в тристишието. Нещо, което по друг начин връзва феноменологичното на материала с абсолюта на съдържанието. Когато медитираш върху малка форма, върху водно петно, то е съвсем друг ритуал“, отбеляза Памукчиев.

Заглавието е препратка към морето. Водата според него е най-живият материал, а при акварела има манипулация на нещо много подвижно, при което от привидната безформеност и случайност извличаш картинна ситуация. В творбите му има и фигури, което според него е най-трудният момент, защото трябва да стегнеш водата до степен да изобрази нещо.

„Акварелът е най-капризната техника, най-трудната за овладяване. Има интрига в тази променчивост, в следенето, контрола. Водата тръгва, трябва да я хванеш точно когато ти върши работа. Има един игрови момент и е много благодатен за импровизация, интерпретация, провокация на живия процес“, допълни Памукчиев. 

За него обаче това не е от днес и сега. Смята, че цялата му живопис и нейната предистория е на водна основа. Прави картините си с водни каши, които се месят и разливат и казва, че е възпитал отношение в това вграждане, вплитане в органичността, в естеството на материала.

„Художникът е обречен на материя, защото материализира. Работейки, седейки в материята, събужда дълбинни интуиции за първичното живеене в естество. Това ме изведе преди години в дългосрочен план да избера материали, които носят съдържание и символика - дървесна пепел, стрити въглени, пръст. С тях процесът ни изправя в ритуализирани действия на работа в свещена материя. Най-кратко - одухотворяване на материя“, сподели художникът. 

Той смята, че в рисуването има много занаят, но се съпротивлява когато колеги разсъждават за него само като занаят.

„Направията е задължителното нещо, но големият въпрос е какво е направено. В този смисъл не мога да остана единствено в разговора за сръчността. Голям майстор си, когато успееш да се докоснеш и да извлечеш съдържание“, каза той. 

Проф. Станислав Памукчиев е роден в София през 1953 г. Завършил е „Стенопис“ в Националната художествена академия в София, където преподава.

Негови творби са показвани в повече от 80 самостоятелни изложби в България и чужбина. Участва в множество групови изложби, селекции на съвременно българско изкуство.

Носител е на Първа награда от Международния конкурс за млади живописци „София `85“; Голямата награда от Международното триенале на живописта „София `96“; годишна награда за култура „Златно перо“ през 2002 г.; национална награда за живопис „Захарий Зограф“ през 2003 г.; голямата награда за живопис „Владимир Димитров – Майстора” на СБХ през 2015 г. През 2016 г. получава орден „Св.св. Кирил и Методий“ - първа степен.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Биография: Атанас Яранов
Художествен център, включваш галерия и Дом на изкуството и науката, беше официално открит в Гурково
На дигиталното отдалечаване, идентичността и тихата мъка е посветена новата песен на Виктория
България е приета в Международния театрален институт
Теодосий Спасов и Васил Петров гостуват на предстоящите концерти на Хилда Казасян и Плевенската филхармония
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Неиздадена музика на Бионсе е открадната от автомобил в Атланта
Тонът на времето
В изкуството най-важно е да си разпознаваем
Тонът на времето
Снимките на нов телевизионен сериал за Хари Потър започнаха край Лондон
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.